    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Date: Wed, 10 Aug 2022 22:42:35 +0200

    Dnia Wed, 10 Aug 2022 17:51:40 +0200, J.F napisał(a):

    > Automat telefoniczy nie jest ostanio GSM?
    >
    > Bo na moj gust:
    > GSM ma bardzo silną kompresje. Czyli bardzo stratną. W ogole
    > kanal rozmowny potrafil miec np 5600 bit/s na dane audio, wiec jak w
    > tym przeslac 9600?
    > W dodatku ucho nie slyszy fazy, wiec faza sygnałów pierwsza cierpiala,
    > a szybsze protokoly modemowe sie na fazie opieraly.
    >
    > Wiec probowałbym raczej FSK, i to wolnej, a wiec predkosci 300.
    > FSK 1200 sprawdzic mozna - a noz jakims cudem zadzialala.
    >
    > Do VoIP to sie tyczy umiarkowawanie - kompresja tam była mniejsza,
> [...]

    Bamki VoIP miewały ustawianie kodeka.
    OIDP do głosu (czyli telefonu) to najczęściej się wybierało właśnie G711a,
    natomiast do faksu G723.

    Swego czasu bawiłem się w wysyłanie danych faksem. Program na komputerze
    kodował coś, drukowało się to na papierze A4 (jedna kartka lub więcej) -
    przypominało to QRCode całostronicowe. Wysyłało się faksem, a później
    skanowało, aby zdekodować pierwotne dane.
    Nawet nie wiem, czemu służyły takie kołomyje.

    W każdym razie mam na bramce faksowej ustawienie G723 (Cisco SPA 2102) a na
    drugim porcie dla telefonu G711a.

    Może, jeśli u Piotrka da się wymusić jakiś faksowy kodek, to i modemy się
    prawidłowo spikną?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam