    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Date: Thu, 11 Aug 2022 08:11:58 +0200

    On Wed, 10 Aug 2022 19:37:33 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Eee tam, przecież w dawnych czasach działało z drugim końcem świata -
    > opóźnienie wynosiło kilkaset ms (także w reakcji po naciśnięciu jakiegoś
    > klawisza - zdalne echo). Oczywiście w przypadku smart modemów, bo
    > z "dumb modemem" to pewnie i z Marsem by zadziałało.

    Na VoIP testowałes, czy przez satelite?

    Są tam dwa slabe punkty:
    a) protokół nawiazania połączenia - są tam czasy po ktorych druga
    strona ma zareagowac i cos zmienic
    b) kompensacja parametrow łącza - w tym echa. I takie 20ms moze
    rozwalic system :-)

    > Jasne że rozpoznawały, np. niektóre urządzenia VoIP wymagały
    > opcjonalnych kart DSP do tego celu. W pakiecie były wtedy od razu
    > połączenia modemowe.
    > Inaczej VoIP nie byłby w stanie przenieść niczego pewnie od 1200 bps
    > w górę - ale 300 bps powinien przenieść bez problemu.

    Jak patrze teraz, ze G.711 to PCM 64kb/s ... w zasadzie normalny
    telefon, wszytko powinien przeniesc jak centrala cyfrowa.

    > Modemy odbierające połączenie zwykle były skonfigurowane tak, by na
    > początku wysyłać "answer tone" (różne tony dla różnych trybów,
    > w kolejności preferencji). Dopiero wtedy modem "dzwoniący" włączał swój
    > transmiter i ew. negocjował korekcję + kompresję. Nie dotyczy "dumb",
    > które w ogóle (w granicznym przypadku) nie umiały wykrywać answer tone
    > (o generowaniu nie było pewnie mowy, bo "dumby" były raczej
    > "originate-only").

    Ale tu nie o modem chodzi. Połaczenie sie koledze nawiązuje, czyli
    negocjacja modemow przechodzi ... chyba.

    Tylko w automacie pewnie jakis procesor jest i łącznosc obsluguje.
    I co ma wysłac? "Login:" ?

    W dodatku port moze miec ustawiony na konkretną predkosc,
    a sam modem moze byc zubozony i predkosci nie konwertuje w locie.

    J.