  • Data: 2011-05-06 11:49:17
    Temat: Re: Pytania dot. inwentaryzacji
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Sorka, ale to mi sie w glowie nie miesci by w dzisiejszych czasach
    > prowadzic ten biznes bez systemu zarzadzajacego i paszportyzujacego.

    Nie mieści mi się w głowie wielu rzeczy, których nie doświadczam sam. Nie
    mam np. pojęcia, jak prowadzić logistykę zaopatrzenia dla sklepu warzywnego,
    bo go nie prowadzę. I jak można mieć w głowie zmieniające się ceny u grupy
    dostawców rzodkiewki.

    Wracając do sieci. Trzeba budować i zarządzać określonymi rodzajami sieci,
    by o nich dyskutować. Ethernet, to przede wszystkim limit do 100m skrętki -
    co wpływa na kompletnie inną topologię sieci kablowych ETTH, niż jest to w
    xDSL, kablówkach, czy komórkach. Między kamienicami, szeregowcami i blokami
    często jest więc multum węzłów. Mam sieć m.in. w wysokich blokach, gdzie w
    klatce muszą być po 2 węzły, bo nie da się inaczej zmieścić w 100m od
    switcha do abonenta. To kompletnie inaczej budowane sieci, niż perspektywa
    centrali telefonicznej, czy stacji czołowej CaTV obsługującej całą
    miejscowość, dzielnicę, czy osiedle. Teoretycznie bywa do
    kilkunastu/kilkudziesięciu węzłów na budynek i po kilka na kamienicę. ETTH,
    to często więc dużo małych węzłów z niezarządzalnymi przełącznikami. Nie
    wszędzie jest światło, czyste bloki, etc. Ethernet, to sieci WiFi, dla
    których nikt nie spisuje np. azymutu anten, a co więcej - jak u p. Gieńka
    nie słychać dobrze, to serwisant/właściciel czasem jedzie iprzekręca antenę
    tak, by słychać było. Ethernet w procesie migracji na światło, to czasem
    całe półki konwerterów - sam ich kilka demontowałem u znajomych, gdy
    dojrzeli do wsadzenia w ich miejsce dużego switcha agregującego. Do tego
    dochodzi wiele spraw eksploatacyjno-serwisowych, którymi nie ma sensu
    zanudzać - gdy np. w wyniku burzy leci jakiś switch i serwis wsadza w to
    miejsce coś innego. Można rozwijać tą opowieść. Ale trzeba zrozumieć, że nie
    zawsze da się po prostu zdjąć z urządzeń sh int status. Albo zrzucić np.
    azymuty anten WiFi. I że dane dot. infrastruktury mało gdzie są połączone z
    danymi o usługach.

    Pozdrawiam,

    Piotr Marciniak (ISP/KIKE)