  • 211. Data: 2021-04-01 01:46:50
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 30.03.2021 21:00, Irek.N. wrote:

    > Wiesz, ja te serwery NAS nadal używam. Możemy zrobić próby na dokładnie
    > tych samych maszynach, z tym samym projektem (lub nawet większym dla
    > wzmocnienia efektu), tą samą wersją oprogramowania.
    >
    > Może tak, pociągnijmy temat w tej gałęzi, a jeżeli to kogoś razi, niech
    > napisze, przeniesiemy się.
    > Jutro zrobię test pierwotny, czyli przeniosę jeden projekt na NAS-a z
    > dyskami SSD i zapodam czasy otwierania. Jako punkt wyjścia przyjmujemy
    > WS2019/4xSSD, żeby nie przesadzać. Nie spieszymy się, w wolnej chwili,
    > bez nacisków. Coś wyjdzie - fantastycznie, nic nie wyjdzie - nic nie
> [...]

    W porządku. Zacznijmy jednak od dokładnego uzgodnienia z czym mamy do
    czynienia czyli wyspecyfikowania w obu przypadkach:

    - system operacyjny
    - procesory
    - RAM
    - storage (dyski) wraz ze złączem i protokołem jakim są podłączone oraz
    typem RAID (jeżeli użyty)
    - system plików
    - sprzęgi sieciowe (typy i sposób podłączenia)
    - liczba jednoczesnych połączeń
    - jak osiągalny z komputera testowego

    Coś w rodzaju:

    1.
    - Windows server 2019
    - 4 x intel xeon taki a taki
    - 128 GiB DDR4
    - 4 x SSD NVME -> PCIe 4.0
    - NTFS
    - 2 x 10G ethernet PCIe
    - 14 użytkowników intensywnie pracujących jednocześnie
    - poprzez przełącznik sieciowy taki a taki

    2.

  • 212. Data: 2021-04-01 01:49:05
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 31.03.2021 20:00, Irek.N. wrote:

    > Wiem, i nie mam pomysłu na to. Może rozwiązaniem będzie właśnie linux?

    Zależy do czego. Do bardzo wielu rzeczy jak najbardziej.

  • 213. Data: 2021-04-01 09:04:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 31 Mar 2021 23:02:55 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > To to tajemnicze oprogramowanie CAD pracuje na linuxie ;) ?

    Puenta godna dobrego dreszczowca sci-fi...

    --
    Marek

  • 214. Data: 2021-04-01 10:25:44
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-03-30 o 21:00 +0200, Irek.N. napisał:
    > Jutro zrobię test pierwotny, czyli przeniosę jeden projekt na NAS-a z
    > dyskami SSD i zapodam czasy otwierania.

    A czy rozważałeś wykorzystanie normalnego VCSa *zamiast* tego NAS? To
    zupełnie inne podejście: zamiast otwierać pliki z NAS, program otwiera
    je zawsze lokalnie, a VCS pozwala opanować synchronizację plików
    lokalnych z tymi zapisanymi na serwerze. Jako bonus otrzymujesz również
    wersjonowanie, czyli możesz bez problemu "cofnąć się w czasie" dla
    każdego pliku/projektu. VCS jest chlebem powszednim u programistów - w
    twojej branży być może sprawa jest mniej oczywista (bo to nie kod,
    tylko binaria), niemniej VCS może posłużyć jako narzędzie do robienia
    snapshotów - tj. bez funkcji pokazywania zmian).

    Wady takiego rozwiązania są dwie:

    1. każdy komputer musi mieć wystarczająco dużo miejsca lokalnego, by
    trzymać potrzebne projekty u siebie

    2. użytkownicy muszą pamiętać o tym, by regularnie odświeżać swoje
    lokalne wersje (svn up) aby zaciągnąć ewentualne zmiany, oraz wysyłać
    swoje własne zmiany kiedy tylko są gotowe do użytku (svn commit).

    Zalet natomiast jest mnóstwo: brak locków RO/RW, brak lagów sieciowych
    podczas pracy, możliwość pracy offline, bo sieć potrzebna jest tylko
    podczas synchronizacji, niemożliwość przypadkowego usunięcia
    czegokolwiek, możliwość podróży w czasie, kontrola dostępu...

    Mateusz

  • 215. Data: 2021-04-01 14:11:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Niekoniecznie. Chciał bym samemu decydować kiedy i na jakich zasadach
    >aktualizuję. Co chcę, a czego nie chcę instalować.
    >Nie dopuszczam sytuacji, że system zrobi cokolwiek za mnie w tej
    >kwestii.

    MS ma inne zdanie :-)

    Zdaje sie, ze mozliwe, w jakiejs korpo edition.

    J.

  • 216. Data: 2021-04-01 18:42:17
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Puenta godna dobrego dreszczowca sci-fi...

    A na koniec jak zwykle, kamerdyner :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 217. Data: 2021-04-01 18:44:33
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > " Nie pamiętam teraz,ale z dysku *ssd*, albo przez sieć z udostępnionego
    > katalogu windy szło po sieci 1G *podobnie*."
    >
    > To podejrzane. Dyski nie są takie wolne.

    Napisałem też że z 10G niewiele lepiej niż z 1G. Pomyślałeś może, że
    wysyciłem możliwości "poznawcze PC"?

    Szlak, miało być eot :( Przepraszam.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 218. Data: 2021-04-01 21:09:22
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Jakie masz kryteria?

    Sam do końca nie jestem pewien, ale chciał bym, aby system operacyjny
    nie szpiegował mnie i aby nie robił rzeczy, o które go nie proszę.
    Nie mam nic przeciwko aktualizacjom, ale niech są przeze mnie
    kontrolowane chociaż na poziomie zgody na instalację.

    > To niedobrze. Założenie updates windwosa jest takie, że przeciętny
    > suweren nie będzie zastanawiał się czy błąd przepełnienia stosu w
    > protokole RDP go dotyczy czy nie a łatanie ma się odbyć jak najszybciej
    > bo wiele dziur jest *aktywnie* exploitowanych w internecie. Ogólnie, nie
    > mam czasu na to aby analizować każdą poprawkę, wszak to nie dosc że
    > closed source, to jeszcze *ekstremalnie* trudne i wykracza poza moje
    > mozliwości.

    Ja też tego nie skontroluję, bo niby jak. Ale, chciał bym zainstalować
    aktualizację na jednym z kompów, popracować na nim dzień, może dwa i
    przekonać się, że jest OK, wtedy niech się instalują.

    > Albo więc ufasz producentowi OSa że robią to ludzie mający
    > kompetencje, albo żyjesz z dziurawym systemem w środku agresywnego
    > internetu.

    Akurat M$ nie ufam wcale a wcale. Skoro są tacy dobrze, to dlaczego
    system wciąż ma tyle dziur? Myślę, że po prostu nie ogarniają tematu i
    robiąc poprawki tworzą nowe dziury. Poza tym sam fakt, że nie dają mi
    wyboru, a na dodatek nie mam możliwości wyłączenia raportowania budzi
    podejrzliwość. Zaufał byś korporacji, gdyby powiedziała Ci "podaj dostęp
    do swoich zasobów, obiecujemy że nie będziemy Ci tam zaglądać".
    Zresztą, wczoraj rozmawiałem z klientem o WhatsUp-ie. Nie widzi żadnego
    problemu, że aplikacja ma dostęp 500% większy do zasobów niż potrzebuje.
    Zresztą, tej samej korporacji chyba Telegram? Ma dostęp kompletnie do
    wszystkiego. Pytam grzecznie po co?
    Jak kilka lat temu instalując latarkę na androidzie zostałem poproszony
    o zgodę na dostęp do kontaktów, to przerwałem instalację. Minął rok i
    wybucha afera, że latarka szpieguje. No takie to dziwne... pytała o
    rzecz kompletnie niepotrzebną, więc skąd zaskoczenie że tak działa?
    Wyobraź też sobie, że M$ ktoś zhakował, albo jakiś wkurzony programista
    od nich (spokojnie mogę podać kilka przykładów dlaczego tak i dlaczego
    się nie obawiał konsekwencji) wyłącza wszystkie komputery na świecie
    pobierające automatycznie aktualizację. Technicznie banalne przecież.

    > Ogólnie dzisiaj nie łatanie systemu wydaje się raczej
    > skrajnie kiepskim rozwiązaniem i nadaje się co najwyżej do 100%
    > izolowanych systemów. A jak rozumiem Twój taki nie jest, a jak pokazał
    > stuxnet, nawet pozornie izolowane on internetu systemy da się infekować.

    Stuxnet, na szczęście nie znoszę ściemensa. :) Wszystko się da, ale
    prawdopodobnieństwo spada, jak izolacja się umacnia. Są firewall-e,
    antywirusy, lokalne zapory. U mnie nawet pendrive w firmie nie chodzą, a
    komputery nie współdzielą zasobów pomiędzy sobą bezpośrednio.*

    > Obecnie ludzie od bezpieczeństwa raczej twierdzą, że jeśli już musisz
    > wychodzić do internetu z windowsa, to raczej z połatanego, inaczej
    > jesteś łatwą ofiarą. Izolujesz swój windows od internetu?

    Domowy jest na starym XP, dawno nie aktualizowanym. Za to jest antywir
    (też nie aktualizowany) i firewall brzegowy "z bazą niegodziwości
    wszelkiej miary" (aktualizowany na bieżąco). Mam wrażenie, że system
    jest już tak stary, że wirusy o nim zapomniały ;) Szykuje się właśnie
    nowy, na próbę nie windowsiany.

    W pracy, tam jest W7, reszta podobna, choć aktualizowana.

    > Pamietaj że ransomware, które obecnie stało się bardzo dochodowym
    > biznesem, zwyczajowo zaczyna od exploitowania dziur w systemach w
    > których ktoś czegoś nie załatał. To nie kwestia czy, tylko kiedy stukną
    > Ci w firmę. Łatanie Windowsa nie chroni przed tym, ale redukuje szanse
    > na łatwe pieniądze, szczególnie jak masz centralnego NASa w trybie R/W :P.

    Tak, mogę stracić jeden dzień pracy.

    > Programy bounty powstały właśnie po to aby producenci systemów mieli
    > jakaś przewagę czasu nad przestępcami. Nie dziw się, że poprawka ma być
    > na *teraz* a nie za tydzień. Za tydzień możesz zostać stuknięty
    > ransomware i to nie są jakieś bajeczki z innej galaktyki.

    Znam taki przypadek, gdzie aktualizacja softu korporacyjnego wyłączyła
    dużą firmę na długo. Podobnie może być, gdy ktoś załaduje robaka,
    normalka. Przed tym są tylko dwa zabezpieczenia. Albo kompletnie
    odcinasz sieć zewnętrzną (niewykonalne na dłuższą metę), albo robisz na
    tyle często i skutecznie kopie, że masz to w dupie.

    Kiedyś pytałem na grupie (nie jestem pewien czy tej, bardzo dawno). Kto
    robiąc backup wynosi dane z siedziby gdzieś na zewnątrz. Nikt prawie
    tego nie robi!

    Miłego.
    Irek.N.
    * w 2008 chyba złapałem jakiegoś bakcyla. Jedyne co mi znalazł w sieci,
    to frezarkę CNC i na jej udostępnionym zasobie umieścił swoją kopię.
    Skasowałem z poziomu panela frezarki, a co będę g.. trzymał. :)

  • 219. Data: 2021-04-01 21:10:41
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > MS ma inne zdanie :-)

    Dlatego jesteśmy niekomatybilni z W10. :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 220. Data: 2021-04-01 21:11:46
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>