  • 1. Data: 2011-12-27 09:11:47
    Temat: Walka z kiepskimi enkoderami
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Czy ma ktoś jakieś tajemnicze sposoby na obsługę kiepskich enkoderów?
    Metodę ich zmiany na niekiepskie oczywiście znam :)
    Chodzi mi o enkodery mechaniczne, niskorozdzielcze, stwarzające głównie
    problemy przy lekkim poruszaniu (drganiu) - potrafią wypluć serię
    impulsów w losowym kierunku. Dzielenie już i tak kiepskiej
    rozdzielczości odpada, wprowadzanie histerezy również jak też znaczące
    ograniczenie częstotliwości pracy. Obsługa w asemblerze, ale nie ma
    znaczenia, szukam algorytmów, może o czymś nie wiem.

    Drugie pytanie - gdzie kupić niekiepskie i niedrogie? (~5zł za sztukę,
    proste - z przesuniętą fazą, a nie dekoderem kierunku). Zastanawiam się
    nawet nad odzyskiem optyki z myszy kulkowych, chyba jeszcze można
    dostać, parę złotych za trzy niezawodne układy, tylko trzeba to jakoś
    zaadaptować mechanicznie. Może ktoś się bawił?

    --
    pozdrawia Adam
    /nic nie musi być tym, czym wydaje się być/

  • 2. Data: 2011-12-27 09:49:59
    Temat: Re: Walka z kiepskimi enkoderami
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał
> [...]
    >Chodzi mi o enkodery mechaniczne, niskorozdzielcze, stwarzające
    >głównie problemy przy lekkim poruszaniu (drganiu) - potrafią wypluć

    Kwadraturowe ?

    Jesli to kwestia drgan na zboczach, to nie powinienes miec problemu -
    powinno to byc +/- 1 krok.

    Jesli jest tak ze na zboczu jednego drugi tez sie zmienia ... to przy
    pozostalych wymogach pozostaje zmiana na niekiepskie :-)

    Mozna by sie jeszcze pobawic w filtrowanie krotkich impulsow
    (kondensatorem ? :-) i dopiero jak stan bitu jest stabilny to go
    uznajemy i kierujemy do dekodera kwadraturowego, ale to juz spowolni
    prace.

    J.

  • 3. Data: 2011-12-27 12:23:08
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

> [...]
    > dostać, parę złotych za trzy niezawodne układy, tylko trzeba to jakoś
    > zaadaptować mechanicznie. Może ktoś się bawił?

    Ja próbowałem po przeczytaniu tego:
    http://www.sp2swj.sp-qrp.pl/DDS_DL4JAL/impulsator/IN
    DEX.htm
    Z tym, że ja użyłem dużego potencjometru, kólko z myszy umieściłem bezpośrednio na
    ośce i prawie wszystkie bebechy zmieściły mi się w środku.
    pozdrawiam,
    Andrzej.
    PS. Te inne rozwiązania (z silnika krokowego) też póbowałem, ale amplituda przebiegu
    silnie zależy od szybkości kręcenia.

  • 4. Data: 2011-12-27 14:36:52
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-12-27 10:49, J.F pisze:
    > Jesli jest tak ze na zboczu jednego drugi tez sie zmienia ... to przy
    > pozostalych wymogach pozostaje zmiana na niekiepskie :-)

    Otóż to, niestety.

    > Mozna by sie jeszcze pobawic w filtrowanie krotkich impulsow
    > (kondensatorem ? :-) i dopiero jak stan bitu jest stabilny to go
    > uznajemy i kierujemy do dekodera kwadraturowego, ale to juz spowolni prace.

    Popróbuję. Ale chyba cudów nie ma :)

    --
    pozdrawia Adam
    /lustro jest dla mnie źródłem chwil szczęścia i wzruszeń/

  • 5. Data: 2011-12-27 14:49:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości

    >Otóż to, niestety.

    >Popróbuję. Ale chyba cudów nie ma :)

    Proponuje zaczac od zapisania tego i obejrzenia jak to wyglada przy
    powolnym i szybkim kreceniu (oscyloskop cyfrowy, albo jakies cyfrowe
    wejscie do peceta).
    Wtedy bedzie mozna zdecydowac do dalej.

    J.

  • 6. Data: 2011-12-27 15:30:46
    Od: Marcin Kulas <h...@k...net>

    Janko Muzykant wrote:
> [...]
    > ograniczenie częstotliwości pracy. Obsługa w asemblerze, ale nie ma
    > znaczenia, szukam algorytmów, może o czymś nie wiem.

    Masz na myśli takie śmieci?
    http://hit.kropka.net/adhoc/enc_notrap/gen-0004.html

    Na początek dodałem pojemności przy samych wyprowadzeniach enkodera.
    http://hit.kropka.net/adhoc/enc_trap_470pF/gen-0006.
    html

    Uzyskałem pewniejsze "zero" i mniejszą sieczkę, za której obróbkę
    zabrałem się przy pomocy kodu. Ponieważ te enkodery potrafią
    się cofnąć o pół taktu przy puszczaniu gałki, stworzyłem sobie tablicę
    wszystkich możliwych zmian stanów na 2 hopy do przodu (N, N-1, N-2)
    i ponadawałem im wartości +1/-1 dla przejść dozwolonych oraz 0 dla
    zabronionych. Straciłem trochę na czułości przy pierwszym cyknięciu,
    ale na pewno działa pewniej niż przy samym porównywaniu stanu N i N-1.
    Tylko tyle mi przyszło do głowy, a siedziałem dość długo wzywając
    Imię Kobiety Upadłej podczas szukania rozwiązania problemu.

    > Drugie pytanie - gdzie kupić niekiepskie i niedrogie? (~5zł za sztukę,
    > proste - z przesuniętą fazą, a nie dekoderem kierunku).

    Dołączam się do pytania. I najlepiej, żeby nie cykały głośno.
    Kupiłem chyba 12 tych tanich enkoderów i jakoś nie mam ochoty
    ich już nigdzie użyć. Paskudne są.

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ ,,Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

  • 7. Data: 2011-12-27 22:07:18
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 27 Dec 2011 13:23:08 +0100, Andrzej napisał(a):

> [...]
    > PS. Te inne rozwiązania (z silnika krokowego) też póbowałem, ale amplituda
    przebiegu silnie zależy od szybkości kręcenia.

    Enkoder inkrementalny można też zbudować z silnika typu BLDC ale nie
    wykorzystując w tym celu jego uzwojeń. Montując w odpowiednim miejscu
    względem wirnika hallotrony z wyjściem dwustanowym otrzymuje się dwa
    sygnały prostokątne przesunięte o 90 st. Opis był jakiś czas temu w EdW.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 8. Data: 2011-12-28 19:47:38
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-12-27 16:30, Marcin Kulas pisze:
> [...]
    > Tylko tyle mi przyszło do głowy, a siedziałem dość długo wzywając
    > Imię Kobiety Upadłej podczas szukania rozwiązania problemu.

    Nie może być dziura po zmianie kierunku, histerezy przy tak marnej
    rozdzielczości wsadzać nie będę. Ale wsadziłem pojemności (100nF) plus
    drabinki, by obniżyć rezystancję całości (10k) i jest... no, jeden
    musiałem wymienić na czternaście - reszta daje radę. Oscylogram jest
    czysty, przedtem nawet na żywo widać było kulawy płotek.

    Robię sobie kolejny projekt midi (z serii z mojej strony) i wyszedłem z
    założenia, że ci, co będą chcieli sobie taki zrobić, użyją najczęściej
    enkoderów za trzy złote z allegro. Jeśli na takich to zadziała, na
    każdych innych również.

    --
    pozdrawia Adam
    /jeśli ktoś wie dlaczego mam zmienić windows na nowszy to niech mi powie/

  • 9. Data: 2011-12-28 19:48:40
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-12-27 23:07, badworm pisze:
> [...]
    > względem wirnika hallotrony z wyjściem dwustanowym otrzymuje się dwa
    > sygnały prostokątne przesunięte o 90 st. Opis był jakiś czas temu w EdW.

    Jeden - okej, choć można się już na optyczny fabryczny szarpnąć. Ale
    tuzin tak dziergać...

    --
    pozdrawia Adam
    /jestem mistrzem, a wy się nie znacie/

  • 10. Data: 2011-12-29 21:03:03
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2011-12-27 10:11, Janko Muzykant pisze:
    > Czy ma ktoś jakieś tajemnicze sposoby na obsługę kiepskich enkoderów?

    Może te kody pomogą:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=187
    7939&postdays=0&postorder=asc&highlight=tmf+enkoder&
    start=0

    Mnie kiepskie już wkurzyły. Nie lubię urządzeń, w których nastawa
    przeskakuje inaczej niż grzechotka albo nie mogę za szybko kręcić.
    Kupiłem 3x drożej Bourns i jak ręką odjął. Na styki (do masy) zakładam
    100nF, podciąganie około 3k3.

    Michał