-
Data: 2021-09-14 12:35:03
Temat: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2021-09-13 o 23:55, Irek.N. pisze:
>> Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg
>> to masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu
>> (250kg) = 1050kg.
>
> Mam właśnie taki przypadek. Czy możesz mi powiedzieć jakie mocne
> napędy są stosowane w takim przypadku i z jakimi prędkościami takie
> windy się poruszają? Mogę policzyć ile energii należy włożyć/wytracić,
> ale teoria to jedno - w/g niej powinienem opanować swój napęd, a
> praktyka to drugie.
W dźwigach starszego typu produkowanych w Polsce przez firmy ZUD czy
ZREMB stosowane były silniki indukcyjne, klatkowe. Ale silniki te zawsze
pracowały na pełnych obrotach z przekładniami redukcyjnymi, a całe
sterowanie odbywało się 2-biegowo poprzez przełączanie uzwojeń silnika
stycznikami.
Tutaj masz przykładowe parametry takich silników:
https://www.eldvigateli.com/images/pdf/SBJDCe.pdf
Moc silników dobierana była w zależności od udźwigu. Dla przykładu dźwig
ZREMB o udźwigu 800kg (12 osób) wyposażany był w silnik SBJDCe 86/24 o
mocy 10/2,5 kW przy prędkościach obrotowych 1000/250 obr./min. i
prędkościach kabiny 0,75/0,2 m/s. Reduktor R-5AL o przełożeniu 2-60 i
średnicy koła ciernego 700mm. Przy przełożeniu lin 2:1 (podwójne opasanie).
W przypadku dźwigu o udźwigu 500kg montowano silnik SBJDCe 756/24a o
mocy 5,5/1,55kW przy prędkości obrotowej 1000/250 obr./min. i prędkości
kabiny 0,7/0,2 m/s. Reduktor R4L o przełożeniu 1-50 i średnicy koła
ciernego 0,780mm. Przy przełożeniu lin 1:1
Obecnie montowane napędy na podobnych dźwigach są bezprzekładnowe z
silnikami synchronicznymi sterowanymi falownikami. Silniki te mają
maksymalne obroty rzędu 250obr./min. i moce rzędu 3-6kW, ale mają też
ogromne momenty obrotowe rzędu ok. 4000Nm. Obecnie dźwigi mają prędkości
kabin rzędu 1-2m/s.
W porównaniu do tych konstrukcji, silniki indukcyjne oferowały momenty
50-100Nm
> Z tym mam właśnie problem. Raz muszę hamować silnikiem, raz napędzać,
> przy czym nigdy nie wiem co nastąpi. Dlatego nie potrafię zrobić
> sensownego algorytmu kompensującego "podatność" napędu.
To wszystko realizują falowniki dźwigowe, ale one współpracują z
określonymi typami silników.
Jeżeli masz starego typu silnik indukcyjny to odpuść sobie falownik.
Podpowiem, że stare napędy (zestaw: silnik, reduktor, hamulce, luzownik)
można zdobyć za stosunkowo niewielkie pieniądze, bo sporo dźwigów
starego typu się demontuje i zamienia na nowsze.
Jeżeli chcesz to napędzać falownikiem to wstaw zestaw dedykowany
falownik + silnik synchroniczny. Dzięki temu nie musisz odkrywać Ameryki
na nowo :)
Następne wpisy z tego wątku
- 14.09.21 12:46 J.F
- 14.09.21 12:54 Uzytkownik
- 14.09.21 16:30 PeJot
- 15.09.21 12:19 Irek.N.
- 15.09.21 12:22 Irek.N.
- 16.09.21 09:20 Uzytkownik
- 16.09.21 20:05 Irek.N.
- 16.09.21 22:27 Uzytkownik
- 16.09.21 23:11 Irek.N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- DC blocker i buczące toroidy
- Problemy TSMC cd
- Detektor
- Może tutaj się uda: [NTG] Elewacja / dziurawa Churka
- Falownik jednofazowy a żarówka
- Agregat i "legalność" instalacji
- Uziom
- (Ponownie) odkryto, że ładowanie pulsacyjne robi dobrze
- driver led ?
- Długość wtyku zasilającego ?5.5mm
- Szukam przetwornicy 55-40V>8-8.2V 3-4A
- Kindle - pierwsze wrażenia
- Transformator TS90/16, uzwojenia połączone szeregowo na stałe, z asymetrycznym odczepem, napięcia 16V i 39V a prostowanie pełnookresowe
- regulacja prądu ?
- W jakim celu napięcia symetryczne?
Najnowsze wątki
- 2024-04-27 Zadaszenie tarasu, a wymagany spadek
- 2024-04-27 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-04-27 Wrocław => Head of Sales (IT services/products field) <=
- 2024-04-27 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-04-27 wymiana ekranu w laptopie
- 2024-04-27 DC blocker i buczące toroidy
- 2024-04-26 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-04-26 Berlin => IT Network Engineer <=
- 2024-04-26 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-04-26 Warszawa => Senior PHP Developer (Symfony) <=
- 2024-04-26 Białystok => Business Development Manager - obszar bezpieczeństwa IT
- 2024-04-26 Bieruń => Administrator i wdrożeniowiec Lotus Notes/Domino <=
- 2024-04-26 Warszawa => Product Owner/ Product Manager <=
- 2024-04-26 Warszawa => International freight forwarder <=
- 2024-04-26 Gdańsk => Senior Software Engineer PHP (BillPro) Kontraktor <=