  • 61. Data: 2020-07-16 10:57:15
    Temat: Re: Że kiedyś takie wynalazki chciało się produkować...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

    >Wydawało mi się, że 6.22, ale też takich szczegółów nie pamiętam. Z
    >tą
    >dominacją to nie tak od razu, bo Windows jeszcze długo potrzebował
    >DOS-a
    >jako podkładkę.

    >No śmieszne były. DOS też śmieszny, bo mało kto używał coś z niego
    >ponad
    >dwa pliki "kernela" i command.com w charakterze "shella".

    Wiele wiecej w tym DOS nie bylo, jesli tak spojrzec.
    Fakt, ze programy korzystaly glownie z obslugi plikow ... i chyba
    niczego wiecej, bo reszta byla ... do **.

    Natomiast z tą podkladką dla Windows ... Windows naprawde korzystal z
    DOS, czy tylko startowal i przejmowal kontrole ?

    Mam na mysli zaawansowane wersje 386, czyli moze juz 3.11, W95, W98,
    bo pierwsze to chyba istotnie korzystaly ...

    J.

  • 62. Data: 2020-07-16 11:47:29
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-16 o 10:51 +0200, J.F. napisał:

    > Przynajmniej od razu, a nie przy probie odtworzenia :-)

    Przy odtwarzaniu też, bo z tymi nagrywanymi płytami to różnie bywało -
    nie wszędzie dało się odczytać, szczególnie jak płytko lekko porysowana
    albo nieco słońca zobaczyła.

    > Takie plyty mozna bylo czasem wykorzystac "na druga sesje".

    Można, a nawet trzecią, czwartą itd. w trybie SAO. Ale problemy z
    odczytem wówczas się potęgowały, dużo bezpieczniej było nagrać w DAO.
    Ale fakt - korzystałem i w ten sposób przez krótki czas, nieco jak z
    jakiegoś "zużywającego się" pendrajwa.

    > Z CD w zasadzie tez mozna bylo, choc czasem program chcial cos
    > zapisac w swoich danych.

    No właśnie. Byle plik preferencji, czy choćby twórczość użytkownika,
    którą ten mógł chcieć trzymać razem z programem - bo przecież tylko tak
    da się je odtworzyć.

    > Dodaj cene napedu ... i kup wiekszego twardziela :-)

    Twardziel jak twardziel - fajny jest do pierwszej burzy. A co na ZIPach
    było w szufladzie, to bezpieczne.

    > Hm, jesli mnie skleroza nie myli, to zupelnie nie te czasy.

    Jeśli wierzyć Wikipedii, to ZIP drive i USB pojawiły się w 1995, a
    pendrajwy w okolicach 2000. No i właśnie do 2000 ZIP był fajną
    alternatywą do dyskietek 1.44M.

    > W Polsce w szerokich kregach malo tych ZIPow bylo.

    Wśród kolegów to tylko ja miałem. Ale wśród kolegów to generalnie mało
    kto używał komputera do czegokolwiek poza graniem w Polan,
    Kwatermastera czy innego Sołtysa, więc moja próbka jest mało
    interesująca.

    Mateusz

  • 63. Data: 2020-07-16 11:47:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    [...]
> [...]
    >
    > Mam na mysli zaawansowane wersje 386, czyli moze juz 3.11,
    > W95, W98, bo pierwsze to chyba istotnie korzystaly ...

    Miałem na myśli aspekty pozatechniczne. Windows 95 i 98 miały
    swojego "wewnętrznego DOS-a". Windows 3.11 i wczeeśniejsze był
    programem uruchamianym z poziomu DOS. Więc tego DOS-a trzeba było
    sobie osobno kupić (lub wejść w posiadanie metodą alternatywną).

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2020-07-16 11:56:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Silver Dream ! napisał:

    > W skrócie - nie.
    >
    > Mam wrażenie, że mówisz nie o pierwszych nagrywarkach tylko o znacznie
    > późniejszych, kiedy proces nadal był niewygodny ale przynajmniej nie
    > tak niewiarygodny i niewiarygodnie drogi. Wtedy to zaczęło mieć sens.

    Mam wrażenie, że niektórym w ogóle umykają realia tamtych czasów.
    Żeby nagrać płytę, trzeba było stworzyć jej obraz. A ten obraz
    zajmuje tyle, co dane. Posiadanie circa 700 MB wolnego miejsca na
    dysku nie było oczywiste. A scenariusz "zapchał mi się cały dysk,
    więc zrzucę tochę na płytę" całkiem nierealny.

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2020-07-16 12:07:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup

    >No właśnie. Byle plik preferencji, czy choćby twórczość użytkownika,
    >którą ten mógł chcieć trzymać razem z programem - bo przecież tylko
    >tak
    >da się je odtworzyć.

    Byla szansa na konfiguracje - program i biblioteki z CD, konfiguracja
    i pliki uzytkownika z HDD.

    >Twardziel jak twardziel - fajny jest do pierwszej burzy. A co na
    >ZIPach
    >było w szufladzie, to bezpieczne.

    A jak dach bedzie przeciekal ?

    >Jeśli wierzyć Wikipedii, to ZIP drive i USB pojawiły się w 1995, a
    >pendrajwy w okolicach 2000. No i właśnie do 2000 ZIP był fajną
    >alternatywą do dyskietek 1.44M.

    Wiki tez podaje, ze w okolicach 2000 ZIP zaczal zamierac ... ale czy
    to z winy usb flash czy z winy ogolnej.

    Pierwsze pendrive byly raczej male, wiec znow nie stanowily
    konkurencji dla CD.
    I chyba drogie - wiec to nie jest alternatywa dla wielu dyskow ZIP.

> [...]
    >kto używał komputera do czegokolwiek poza graniem w Polan,
    >Kwatermastera czy innego Sołtysa, więc moja próbka jest mało

    W bardziej profesjonalnych zastosowaniach tez widzialem malo.
    Jakies agencje relamowe uzywaly, bo mieli potrzebe przenoszenia tych
    ~100MB.
    Bo do archiwizacji to chyba lepiej CD-R.
    A i u nich konkuerencja byla w magnetooptykach ...

    J.

  • 66. Data: 2020-07-16 12:15:44
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Thu, 16 Jul 2020 11:47:29 +0200, Mateusz Viste pisze:
    > Jeśli wierzyć Wikipedii, to ZIP drive i USB pojawiły się w 1995, a
    > pendrajwy w okolicach 2000. No i właśnie do 2000 ZIP był fajną
    > alternatywą do dyskietek 1.44M.

    No właśnie. W połowie lat 90. była próba zastąpienia dyskietek ZIP-em,
    ale to nie wypaliło. Ja pamiętam to tak, że do czasu upowszechnienia się
    penów, powszechną dostępną dla amatorów metodą archiwizacji danych były
    CD-R. Kiedy potrzeba było częstego zapisu/pojemności, to popularne były
    HDD w szufladkach. W obecności tych dwóch (relatywnie tanich) mediów
    upatruję główną przyczynę fiaska ZIP.

> [...]
    > kto używał komputera do czegokolwiek poza graniem w Polan,
    > Kwatermastera czy innego Sołtysa, więc moja próbka jest mało

    ZIPy najszerzej przyjęły się wśród muzyków korzystających z samplerów.
    FDD to już zaczynało być dużo za mało do takich zastosowań, a HDD znowuż
    zbyt nieporęczne i delikatne. Tak więc taka większa dyskietka dobrze
    nadawała się do tych celów i jeszcze długo była stosowana.

    k.

  • 67. Data: 2020-07-16 12:25:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Artur,

    Wednesday, July 15, 2020, 9:04:56 PM, you wrote:

    > Ten zewnętrzny napęd podpinało się bezproblemowo do portu drukarki
    > (była też wersja SCSI) i był widoczny jak zwykły dysk, z wielokrotnym
    > zapisem. Było to wygodniejsze niż procedura "wypalania", a i płyty
    > CD-RW były chyba wtedy mało popularne.

    Wewnętrzne były również IDE a zewnętrzne USB.

    ZIP Drive był fabrycznie montowany w dużych Makówkach, powszechnie
    używanych przez grafików. Do dziś, pomimo rozwoju internetu, pliki
    graficzne często przenosi się właśnie na ZIPkietkach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 68. Data: 2020-07-16 12:38:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Silver Dream ! napisał:

> [...]
    >dysku nie było oczywiste. A scenariusz "zapchał mi się cały dysk,
    >więc zrzucę tochę na płytę" całkiem nierealny.

    Nie pamietam ... nie bylo programow, co nagrywaly bez tego obrazu ?

    Gdzies tam w pozniejszych latach, to sie nagrywalo przez przesuniecie
    plikow na ikonke napedu i wtedy windows sobie kopiowal do roboczego
    katalogu, a potem nagrywal
    To chyba gdzies w XP, a moze Vista.

    Ale nawet on nie robil przy tym obrazu, tylko trzymal kopie danych

    J.

  • 69. Data: 2020-07-16 13:18:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nie pamietam ... nie bylo programow, co nagrywaly bez tego obrazu ?

    Były. Ale to już w innych realiach. Moja pierwsza nagrywarka mogła
    wypalać z podwójną prędkością, ale funkcję tę traktowało się jako
    eksperymentalną, więc na gotową płytę trzeba było czejać godzinę.
    Może też było generowanie obrazu w locie, ale tym bardziej nie należało
    ryzykować, że w trakcie wypalania coś czknie. Zresztą nie wiem, czy
    to "nagrywanie bez obrazu" nie polega na stworzeniu go w RAM. Już
    nie pamiętam, ile tego RAM było, może 32 MB lub cos koło tego.

    > Gdzies tam w pozniejszych latach, to sie nagrywalo przez przesuniecie
    > plikow na ikonke napedu i wtedy windows sobie kopiowal do roboczego
    > katalogu, a potem nagrywal
    > To chyba gdzies w XP, a moze Vista.

    Podobno. Ja na to nigdy nie wpadłem. Ale co tam ja, który tego systemu
    nie używa. Wszyscy znajomi posiadacze Windows byli przekonani, że do
    nagrania płyty konieczny jest program Nero, zazwyczaj sprzedawany
    z nagrywarką. Inaczej się nie da.

    --
    Jarek

  • 70. Data: 2020-07-16 14:39:12
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-07-16 10:36, Silver Dream ! wrote:

    > I - jeżeli kolega przedpiśca miał jakieś włąsne doświadczenia praktyczne
    > to wie, że - duża część z nich lądowała w koszu po tym jak na którymś
    > etapie, np pod koniec kilkudziesięciu minut oczekiwania, nagranie się
    > ,,nie udało". Początkowe nagrywarki były powolne, drogie i notorycznie
    > niewiarygodne. Nośniki do nich były drogie i nigdy nie było wiadomo ile
    > z nich będzie trzeba wyrzucić do śmietnika.

    Tych nieprzyjemności wielokrotnie doświadczył mój znajomy/kolega.

    W.