  • 11. Data: 2009-02-25 19:42:31
    Temat: Re: oświetlenie awaryjne w domu
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    > I ostatni sms; "Nie masz po co wracać!"

    Zdecydowanie lepiej wiedziec niż nie wiedzieć ;-)

    PC

  • 12. Data: 2009-02-25 20:19:06
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Melwin wrote:

    > W tej chwili mam zwykłego UPSa z akumulatorem 5Ah, 9 żarówek 230V
    > po 48 LED i jakoś to działa, ale chyba na przetwornicy UPSa są dość duże
    > straty. Wszystko załączane jest czujnikiem obecności fazy w rozdzielnicy.
    > Pomyślałem o wymianie tych żarówek na 12V i zastosowaniu takiego
    > czegoś jak na schemacie:
    > http://www.schematy.goldhand.com.pl/cxi/zasilacze/17
    .html

    > 1. Czy będą mniejsze straty? Czyli czy na takim samym akumulatorze
    > światło podziała dłużej ?

    40%. moze prosciej niz kombinowac kupic po prostu wiekszy akumulator?
    np. akku samochodowe 'z lidla' za 60 zeta to 35Ah... jeden zakup, dwa kable
    z klemami albo krokodylki i 0 filozofii.

    > 2. Czy przy rozładowywaniu się akumulatora opadające napięcie nie
    > uszkodzi żarówek ?
    nie.

    > 3. Czy rozładowanie akumulatora żelowego do końca go nie uszkodzi ?
    uszkodzi. nie powinno sie rozladowywac ponizej 10.5V , co w praktyce (biorac
    pod uwage rezystancje wewnetrzna) oznacza ze przy 11V powinnismy juz dac
    akumulatorowi spokoj.
    z praktyki wiem ze zdrowy akumulator 'trzyma' napiecie w zakresie
    12.5V-11.5V , jesli spadnie nizej to znaczy ze juz leci 'na rezerwie' i i
    tak nie zostalo mu duzo energii.
    wyjatkiem sa bardzo duze akumulatory (100Ah).

    > 4. Jaki zastosować transformator 12V? wystarczy to żeby ładować 12V
    > akumulator? Wiem, że pod wyprostowaniu się trochę zwiększy.

    napiecie konserwujace akumulatora scisle zalezy od jego temperatury.
    im wyzsza temperatura tym jest nizsze.
    radzilbym uzyc do ladowania mikrokontrolera z wejsciami analogowymi i
    czujnikiem temperatury. jesli planujesz uzyc akumulator samochodowy to
    procesor zalatwi tez takie 'atrakcje' jak okresowe 'gazowanie' (ladowanie
    bardzo duzym pradem przez kilkanascie sekund w celu 'zamieszania'
    elektrolitu).

    > 5. Może da się jakoś zablokować całkowite rozładowanie akumulatora?

    j/w. , mikrokontroler. i tak musi mierzyc napiecie na akumulatorze w czasie
    ladowania, moze tez sterowac przekaznikiem lub mosfetem odlaczajacym
    instalacje zasilana z akumulatora.

  • 13. Data: 2009-02-25 20:55:06
    Od: Padre <P...@n...net>

    Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:
> [...]

    Moja koncepcja oświetlenia awaryjnego jest całkiem inna - Lampy LED
    każda z własnym akumulatorem NiMH doładowywanym minimalnym prądem,
    wykrywająca brak światła i brak fazy. Proste, tanie do wykonania, bez
    potrzeby ciągnięcia dodatkowej instalacji i niezależne od jednego
    zasilania. Każda z nich można umieścić w pobliżu dowolnej puszki i do
    niej podłączyć. Można nawet bez wyłącznika zmierzchowego - mały
    przekaźnik kiedy jest faza odcina LED-a, do ładowania R,C i dioda.