  • 31. Data: 2022-12-13 16:05:23
    Temat: Re: Smart gniazdko by Tuya
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Dec 2022 07:43:11 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Okazuje się, że winą za to zachowanie ponosi separacja sieci wifi.
    > Gniazdka używają dedykowanej, odeseparowanej sieci wifi (inne ssid)
    > od tej co używam na codzień w telefonie. Obie sieci używają tego
    > samego netbloku, separacja jest na poziomie APów
    > wysyłać polecenia i reagują. A aplikacja nie umie się z nimi
    > skontaktować...

    No dobra już zdiagnozowałem w czym problem z tą aplikacją i czemu
    "wisi". Może kiedyś komuś się przyda w podobnej konfiguracji.
    Jak wcześniej wspomniałem używam odseparowanego SSID, wykorzystując
    funkcje "guest network" w kontrolerze APsów jakich używam (Omada
    TP-Link). Oczywiście separację powinno się zrobić porządnie na
    osobnym VLANie ale to wymaga rutera z multinat + drugi DHCP dla
    VLANu... a że takowych nie mam to jak dotąd wykorzystywałem tą
    separację na poziomie AP. Ona blokuje ruch na poziomie IP pomiędzy
    klientami połączonymi z SSID z ustawiona flagą "guest network" a
    innymi SSID. Ponieważ wszystkie urządzenia są na jednym netbloku to
    ta separacja musi przepuszczać broadcasty np. żądania dhcp. No i
    tutaj jest problem. Gniazdka periodycznie puszczają broadcasty do
    255.255.255.255:6667 meldując swoje istnienie. Aplikacja Tuya Smart
    mimo, że uruchomiona na innym SSID widzi te broadcasty, co powoduje,
    że przy próbie wyboru gniazdka z menu próbuje połączenia TCP z
    źródłem broadcastu no i tak sobie wisi czekając na połączenie bo AP
    dropują negocjację tcp do sieci "guest".
    Rozwiązaniem było dodanie reguły ACL na kontrolerze AP by dropować
    ruch z "guest network" na port docelowy 6667. Po tym nagle aplikacja
    się odblokowała i już łączy się poprawnie przez chmurę.

    --
    Marek

  • 32. Data: 2022-12-14 11:46:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/12/2022 20:52, Marek wrote:
    > Czy da się gdzieś przejrzeć bardziej szczegółowe
    > dane przesyłane z tego urządzenia?

    Możesz przerobić to urządzenie tak, aby nie wysyłało danych do chmury,
    tylko do lokalnego MQTT (lub internetowego MQTT). I tam sobie czytasz za
    pomocą HomeAssistanta co chcesz. Z resztą HomeAssistant zawiera w sobie
    serwer MQTT.

    Ja nie twierdze, że to dobre rozwiązanie, tylko podpowiadam, że można to
    zrobić całkowiecie inczej i pod własną kontrolą, może się przydać.
    Wymaga zainwestowania w jakiś serwer (terminal za 30zł z poborem poniżej
    10W albo Pi3/4 jesli gdzieś leży nieużywane).

    Słowa kluczowe:
    1) MQTT
    2) HomeAssistant/HassIO
    3) ESPHome

    Przykład przeróbki za pomocą ESPHome:

    https://www.esphome-devices.com/devices/RGB-Smart-Pl
    ug-16A-Power-Monitor

    > Jest jakaś przeglądarka w tej
    > ichniejszej chmurze gdzie podając to id mogę przejrzeć bardziej
    > szczegółowe badanie zużycia energii?

    Zastosuj własne rozwiązania, będziesz miał wszystko co chcesz, ale
    kosztem pracy własnej oraz kosztem utrzymywania "infrastruktury" w domu.

    Prywatnie nie używam chmur, wszystkie urządzenia domowe są u mnie
    przerobione na lokalne (Tuya, Sonoff), widocznę w HomeAssistancie, a
    dostęp do danych, z zewnątrz, zapewnia mi VPN. Mam dostęp do większej
    ilości danych i bardziej skomplikowanych automatyzacji niż zapewniał ich
    producent, w dodatku urządzenia róznych producentów współpracują z sobą.

    Opcja pośrednia:

    Przerobić tylko urządzenie i korzystać z ogólnodostepnych serwerów
    (brokerów) internetowych MQTT (np. HiveMQ). "Ładność" prezentacji danych
    będzie jednak znacząco mniejsza i nie zapewnia to automatyzacji, za to
    nie wymaga serwera w domu, non-stop online.

    Opcja biedna:

    Można przerobić formware urządzenia na Tasmotę (choć nie wiem czy to
    możliwe w tym wypadku, inne z miernikiem energii da się, takie jak
    sonoff). Tasmota ma własny serwer WWW, więc można podglądać działanie
    urządzenia bezpośrednio łacząć się z nim w sieci lokalnej (i przez VPN
    jak trzeba).

  • 33. Data: 2022-12-14 17:04:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Dec 2022 11:46:15 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > można to
    > zrobić całkowiecie inczej i pod własną kontrolą, może się przydać.

    Tak, wiem, jestem tego świadom. Natomiast z czasem nabieram
    przekonanie, że rozwiązania chmurowe nie są wcale takie złe, o ile
    dają dostęp do wszystkiego (szybkie API, storage danych) w
    backendzie. Po tygodniowej zabawie z Tuya dochodzę do wniosku, że
    jest to całkiem znośnie zrobione (pomijając ten zgrzyt z aplikacją w
    pewnej osobliwej konfiguracji sieciowej). Zrobienie własnego skryptu
    kontrolującego (przez chmurę) te gniazdka to kilka linijek w bash'u i
    łatwo zintegrować z własnym ekosystemem.
    Nie zawsze upierłabym się, że jedynie lokalny dostęp jest lepszy.
    Właściwe czemu? Mając rozwiązanie typu HA i tak musi być ono dostępne
    przez internet, stąd co za różnica czy włączamy gniazdko przez własny
    HA czy przez chmurę? Nie wiem jak jest w innych rozwiązaniach ale w
    Tuya działa to na prawdę szybko.
    Oczywiście zaraz się pojawi pewnie argument "a co jak chmura padnie".
    Myślę, że odpowiedzią na to pasuje puenta z kawału o tym jak Mosze
    martwił się o swoje pieniądze w banku.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2022-12-14 19:25:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/12/2022 17:04, Marek wrote:
    > Nie zawsze upierłabym się, że jedynie lokalny dostęp jest lepszy.

    Ja też się nie upieram. U mnie dostęp lokalny pozwolił mi na
    zintegrowanie wielu urządzeń różnych producentów, ponieważ mam nad tym
    kontrolę. Mam w domu Ikeę, Tuya, Sonoff, Aoara i kilka własnych
    rozwiązań poskładanych z kłębka drutu. Dlatego dla mnie chmura była by
    ograniczająca - albo kilka głupich aplikacji, każda do osobne rzeczy,
    albo jednak lokalnie jeden kombajn. HA jest zaskakująco wygodny przy
    robieniu dziwactw, których producentom chmury do głowy by nie przyszło
    dawać do rąk klientom.

    Nikomu tego nie będę polecał, poniewaz wymaga to dość szerokiej wiedzy z
    zakresu informatyki, czasu i ochoty na męczenie się, porażek i miesca do
    pracy z lutownicą, aby wymieniać soft w wielu urządzeniach.

    > Mając rozwiązanie typu HA i tak musi być ono dostępne
    > przez internet, stąd co za różnica czy włączamy gniazdko przez własny HA
    > czy przez chmurę?

    Głównie dlatego, że HA integruje wiele rzeczy, w tym własne rozwiązania
    U mnie np. własnym rozwiązaniem jest czujnik temperatury na ~20
    terometrów (kotłownia), sterownik do podłogówki na kilka obwodów
    zrobiony na sonoff/ESPHome, oraz falownik PV. Do pierwszego nie ma nic
    gotowego, do drugiego nie wiem, ale i tak mam to 10x taniej i tak jak
    chcę, do trzeciego jest osobna, guano-apka chińskiego producenta, od
    której boli mnie istota szara.

    Jak mówie, jesli ktoś chce to, co oferuje hermetycznie Tuya, IKEA,
    xiaomi albo Sonoff, to w ogóle olać HA i korzystac z chmury producenta.

    Problem w tym, że apetyt rośnie. U mojego sąsiada pojawiło się już kilka
    "nie da się" ponieważ vendor-lockin determinuje możliwości systemu. A
    vendor nie ma ochoty na integrację innych urządzeń, nie po to robi
    zamknięty ekosystem.

    U mnie tak nie ma, ale za to muszę obrabiać własny serwer, to absolutnie
    nie powinno miec miejsca w domu Kowalskiego. Wiec to kwestia
    "łatwo-i-vendor-lockin" albo "trudno-i-wolność-wyboru".

    Co kto lubi. Daje tylko pod rozwagę, jako pewną alternatywę do gotowców.

    Niemcy, od dziesięcioleci używają jakiegoś systemu automatyki domowej,
    przewodowego (nazwa wyleciała mi z głowy). Ci co go poskładali
    samodzielnie nie chcą słyszeć o chmurach. Więc to też kwestia czynników
    innych niż zdrowy rozsądek. Ja na pewno mam za silną tenedencję w
    kierunku DIY.

  • 35. Data: 2022-12-14 20:37:03
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2022 o 19:25, heby pisze:
    > HA jest zaskakująco wygodny przy
    > robieniu dziwactw, których producentom chmury do głowy by nie przyszło
    > dawać do rąk klientom.

    A możesz jakiś przykład?

    > Nikomu tego nie będę polecał, poniewaz wymaga to dość szerokiej wiedzy z
    > zakresu informatyki, czasu i ochoty na męczenie się, porażek i miesca do
    > pracy z lutownicą, aby wymieniać soft w wielu urządzeniach.

    Pisałem wiele razy o Supla i takich rozwiązań jakie proponuje nie
    znalazłem nigdzie indziej i nie tylko dlatego, że są to praktycznie
    gotowce ale możliwości tych "gotowcy" (mam namyśli 100%
    automatykę/autonomię, która zawiera 100% współpracy ze wszystkimi
    dostępnymi czujnikami, możliwość wszelakich scen a przede wszystkim
    "skryptów" klikalnych o dowolnym poziomie powiązań. Nawet lajkonik sobie
    z tym poradzi bo w sumie dziecinnie prosta sprawa.

> [...]
    > terometrów (kotłownia), sterownik do podłogówki na kilka obwodów
    > zrobiony na sonoff/ESPHome, oraz falownik PV. Do pierwszego nie ma nic

    Oczywiście że w Supla jest taka implementacja, bez żadnego problemu.

    > do drugiego nie wiem, ale i tak mam to 10x taniej i tak jak
    > chcę, do trzeciego jest osobna, guano-apka chińskiego producenta, od
    > której boli mnie istota szara.

    Ja mam to porobione na sonofach lub ESP32. Czujniki jakie chciałem,
    dołożyłem bez żadnego problemu. Na dodatek jest pełna kalibracja od
    strony softu wgranego jak i po stronie chmury i pełen dostęp przez
    przeglądarkę czy apkę.

> [...]
    > "nie da się" ponieważ vendor-lockin determinuje możliwości systemu. A
    > vendor nie ma ochoty na integrację innych urządzeń, nie po to robi

    j/w

    > U mnie tak nie ma, ale za to muszę obrabiać własny serwer, to absolutnie
    > nie powinno miec miejsca w domu Kowalskiego. Wiec to kwestia
    > "łatwo-i-vendor-lockin" albo "trudno-i-wolność-wyboru".

    W supla masz do wyboru czy to obca chmura czy swoja.

    > Co kto lubi. Daje tylko pod rozwagę, jako pewną alternatywę do gotowców.

    Gotowce na supla też istnieją :)

    > Ja na pewno mam za silną tenedencję w
    > kierunku DIY.

    Ja przede wszystkim i żadna platforma nie była w stanie zaoferować mi
    to, co oferuje supla. Wgranie softu do ESP to wyklikanie z www opcji i
    wgrywa się przez www (builder) i nie potrzeba nawet kombinować z
    "wgrywarką". Na dodatek ładnie się to rozwija, są powiadomienia, eventy,
    cokolwiek. Mogłem sobie do bólu robić wszelakie wygibasy, łącznie z
    woltomierzem czy amperomierzem (z pełnym logiem w postaci wykresów) i
    wszystko w apce na smartfonie czy www, zależności itp. Co najważniejsze,
    to nawet nie ma potrzeby pisać softu bo są gotowce na każdą opcję albo
    co najmniej 99%. Ktoś kto nie ma bladego pojęcia o pisaniu softu da
    sobie spokojnie radę.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 36. Data: 2022-12-14 23:39:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/12/2022 20:37, LordBluzg(R)?? wrote:
    > A możesz jakiś przykład?

    Tak. Skręcam kaloryfer do 18C (Tuya) jeśli przez 2h w pokoju nie ma
    wykrytego ruchu (Aqara) i pracuje kominek (róznica temperatur w
    płaszczu), oraz jest dzień nie będący weekendem, bo w weekendy mam to
    zrobione inaczej (sonoff sterujący gazem).

    Albo: automatycznie gaszę światło w garderobie jeśli nie wykryto ruchu
    po 10 minutach, ale tylko, jeśli włączono je normalnie. Jeśli właczono
    jes dwuklikiem, to czas jest dłuższy.

    Albo: Automatyczne załaczenie pompy ciepła i c.o. jesli PV produkuje
    energię a ja mam basen do podgrzania, ale tylko pod warunkiem, że pompa
    basenowa jest w trybie standby i jest ciepło na dworze.

    Wszystkie te przykłady to albo mieszanie różnego hardware, albo
    dziwactwa typu "dwuklik na włączniku", co cięzko zrobić bez większej
    kontroli od strony hardware.

    Ogólnie to są automatyzacje eksperymentalne, wiele było, z wielu
    zrezygnowałem i z wielu zrezygnuję.

    Nie wykluczam, że częsciowo da się to zworkaroudować chmurami, ale jak
    słysze że "to się w zasadzie da zrobić, tylko trzeba zrezygnowac z tego,
    tego i tamtego", to niestety dla mnie za duży kompromis. Niestety takie
    teksty często słyszę od lduzi, którzy interesowali się tematem i
    dzwonili po firmach montujących takie udogodnienia.

    W gruncie rzeczy, to "automatyzacje" jakie widuje zrobione na gotowcach
    zazwyczaj kończą się zapalaniem lampek ogrodowych z telefonu. I wydaje
    mi się, że appki prodentów nie staraja się specjalnie o większe bajery,
    bo na co to przecietnemu Kowalskiemu, nie ma zapotrzebowania na rynku, a
    jak jest, to raczej byle kto tego nie instaluje.

    > Pisałem wiele razy o Supla

    Może być Supla, może być Domoticz. Co tam kto lubi.

    > Oczywiście że w Supla jest taka implementacja, bez żadnego problemu.

    Chodzi o hardware. Uzywanie chmur producentów zwyczajowo ogranicza do
    asortymentu raczej prymitywnego. Automatyzacja z Ikea na przykład, jest
    słaba. Choć dzieki temu, że mogę wpasować się do HA, mam od nich
    extender Zigbee, działajacy nadspodziewanie dobrze w mojej sieci.

> [...]
    > dołożyłem bez żadnego problemu. Na dodatek jest pełna kalibracja od
    > strony softu wgranego jak i po stronie chmury i pełen dostęp przez

    Zgadza się, Czy to HA, Supla czy Domoticz, chodzi o to samo.

    > W supla masz do wyboru czy to obca chmura czy swoja.

    Dla kowalskiego obie nie do przeskoczenia w łatwy sposób.

> [...]
    > to, co oferuje supla. Wgranie softu do ESP to wyklikanie  z www opcji i
    > wgrywa się przez www (builder) i nie potrzeba nawet kombinować z

    ESPHome dokładnie to robi z poziomu HA, z aktualizacją przez wifi,
    samoczynną rejestracją w HA, "kod" pisze się przez stronę, efekty
    natychmiastowe, całkowita izolacja od wartwy kompilacji i detali
    programistycznych.

    Supla, Domoticz i HA to bardzo podobne koncepcje. Nie wykluczam, że
    sporo kodu w środku jest wymienne. I dobrze. Każdemu co lubi.

  • 37. Data: 2022-12-15 00:40:49
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2022 o 23:39, heby pisze:

> [...]
    > płaszczu), oraz jest dzień nie będący weekendem, bo w weekendy mam to
    > zrobione inaczej (sonoff sterujący gazem).

    U mnie wygląda to tak/przykład 1szt ESP32= 4 analogi +reszta GPIO (jeden
    moduł) w tym:

    - Na jednym GPIO 4 termometry DS18B20 (może być więcej)
    - 4szt GPI0- 4 przekaźniki
    Potem czujki ruchu, kontaktrony, następny termometr z
    wilgotnosciomierzem, woltomierz, amperomierz, czujnik deszczu, czujnik
    wilgotności gleby. Praktycznie jedna płytka a tyle pytań :D...znaczy
    możliwości.

    Automatyka oparta na skryptach www i teraz:

    Jeśli temperatura jest Ok, to włącz TO1 kiedy TO2 jest wyłączone ale
    przy różnicy temperatur wyłącz TO3 i/lub w środę albo po zachodzie
    slońca ale nie włączaj jesli napięcie jest < lub prąd ładowania jest OK
    to włącz TO4 itd...itp i praktycznie nie ma się gdzie zatrzymać :)

    Warunków, scen, zależności jest bez liku i nie ma to żadnego wpływu, czy
    masz jedną płytkę czy 100. Wszystko ładnie klikalne, podpowiedzi,
    składnie cokolwiek.

    Służy to również jako alarm, bo czujki ruchu, włączają/wyłączają kamery
    ale tylko wtedy, kiedy nie ma ładowania i napięcie spada poniżej 12.3V a
    kontaktrony czuwają przy drzwiach i każde naruszenie to alarm w
    telefonie, co kto lubi.

    Każda wynikowa funkcja opatrzona jest powiadomieniem dźwiękowym i
    tekstowym w telefonie co było dla mnie priorytetem, bo nie będę co
    chwilę czegoś sprawdzał.

    > Ogólnie to są automatyzacje eksperymentalne, wiele było, z wielu
    > zrezygnowałem i z wielu zrezygnuję.

    Ja raczej dopieszczam problemy bo pracuje to u mnie na zasilaniu
    akumulatorowym więc muszę mieć płynność w zależności od zgromadzonej
    energii PV/wiatrak. Ostatnio co tydzień wymieniam akumulatory :D/taka
    pora roku. Generalnie stało się to u mnie pełną autonomiczną automatyką
    i w zasadzie nic nie muszę ręcznie odpalać/wyłączać. O
    historii/wykresach już pisałem ale mam wszystko co chcę, bez problemu i
    co najważniejsze, niczego nie musiałem pisać bo było dostępne. Całość
    jedynie ogranicza się do wgrania softu i podłączenia czujników. Reszta
    jest prosta nawet dla Kowalskiego.

> [...]
    > teksty często słyszę od lduzi, którzy interesowali się tematem i
    > dzwonili po firmach montujących takie udogodnienia.

    Tutaj akurat jest tak dobrze, że im dalej brniesz tym więcej funkcji
    znajdujesz. Jeszcze nie spotkałem problemu, który by mi coś blokował.
    Na dodatek są wspomagacze chmury i tam to już jest dżungla możliwości.
    Co sobie wymyślisz to odpalisz i działa.

> [...]
    > bo na co to przecietnemu Kowalskiemu, nie ma zapotrzebowania na rynku, a
    > jak jest, to raczej byle kto tego nie instaluje.

    Tak, takie gotowce nawet jak sonoff/Tuya to sporo ograniczeń bo zawsze
    czegoś brakuje, dlatego wolę jednego Wemosa niż jakiegoś Sonoffa bo
    można sporo podkleić pod jeden moduł...no chyba że ktoś chce coś do lampek.

    Reszty nie cytuję, bo w zasadzie się zgadzam. Jedyne to, że nie wiem czy
    patrzyłeś na możliwości Supla ale jak już pisałem, Domoticze czy HA jak
    dla mnie, mają sporo za mało a tutaj jest to jak nieograniczone Lego.
    Mógłbym napisać, że prędzej skończy się komuś wyobraźnia niż zabraknie
    opcji w supla.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 38. Data: 2022-12-15 11:55:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Dec 2022 23:39:59 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > płaszczu), oraz jest dzień nie będący weekendem, bo w weekendy mam
    > zrobione inaczej (sonoff sterujący gazem).

    Ło matko. I ile zaoszczędzisz? 17,69?

    --
    Marek

  • 39. Data: 2022-12-15 11:59:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Dec 2022 00:40:49 +0100,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak, takie gotowce nawet jak sonoff/Tuya to sporo ograniczeń bo
    > zawsze
    > czegoś brakuje,

    A tak w przypadku Tuya (jakie urządzenie) to czego brakuje?

    --
    Marek

  • 40. Data: 2022-12-15 12:13:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/12/2022 11:55, Marek wrote:
    > Ło matko. I ile zaoszczędzisz? 17,69?

    Oszczędnośc nie ma nic do rzeczy.

    Skręcając kaloryfer mogę podnieść temperaturę w miejscu, gdzie jest
    bardziej potrzebna, mieć lepszy sen i dopiero na sam koniec coś
    zaoszczędzić, ale idę o zakład, że regulatory się nigdy nie zwrócą.

    Ogólnie stawiam oszczędzanie na końcu, bo przeliczyłem takie przypadki,
    to są grosze.