  • 31. Data: 2009-09-10 05:14:20
    Temat: Re: Stabilność częstotliwości sieci
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    PeJot wrote:

> [...]
    http://www.pse-operator.pl/uploads/kontener/Krajowy%
    2BSystem%2BElektroenergetyczny.pdf

    > Ano tak. Pozostaje monitorowanie.
    >
    > Właśnie znalazłem fajne źródło 50 (+/- 5E-5) Hz. Armata na muchy.

    Troche mieszacie gruszki z pietruszka. Stacja musi zniesc obnizenie
    czestotliwosci do 47Hz, ale nie sa to warunki nominalne, tylko jak cos
    porzadnie pierdolnie, coby stacja nie pierdolnela z reszta (nizsze f,
    nizsza impedancja i bum). Czestotliwosc sieci jest utrzymywana w systemie
    europejskim z dokladnoscia 0.2Hz w warunkach quasistacjonarnych
    (kompensowane w tygodniu z dokladnoscia do 2s/miesiac), mozliwe stany
    przejsciowe +-0.8Hz kompensowane natychmiastowo. Jak jest wiecej, to siec
    sie rypie i na ogol nie ma wtedy czestotliwosci, bo nie ma napiecia :-). Tu
    mozna doczytac conieco:
    http://www.entsoe.eu/_library/publications/ce/oh/app
    endix1_v19.pdf

    Waldek, Edwards Air Base, Mojave, CA

  • 32. Data: 2009-09-10 15:54:49
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Sep 2009 07:14:20 +0200, Waldemar Krzok wrote:

    >Troche mieszacie gruszki z pietruszka. Stacja musi zniesc obnizenie
    >czestotliwosci do 47Hz, ale nie sa to warunki nominalne, tylko jak cos
    >porzadnie pierdolnie, coby stacja nie pierdolnela z reszta

    Ale poniekad przyznaja ze jednak ponizej 49.5 moze sie zdarzyc.

    A dalej to przeciez sam projektowales dla kosmosu i wiesz - chocby
    zawsze bylo na zasilaniu 24-28V, bez szans na inne, to maja byc dwa
    zabezpieczenia gdyby jednak nie bylo.

    Albo masz zapewnienie ze ponizej 47Hz odetna napiecie, a tyle ci nie
    przeszkadza, albo trzeba kombinowac z audytorem do spraw jakosci ..

    J.

  • 33. Data: 2009-09-10 16:59:26
    Temat: Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci
    Od: mk <r...@m...remove>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "rrrrrrrrrrr" <...@...com> napisał w wiadomości
    >
    > Ale to jest plywanie od 49.0 do 51.0, czy po prostu mierzy dwie cyfry, i
    > nawet jak sie poda 50.00000 Hz to pokaze na przemian 49/50/51 w
    > zaleznosci jak mu cos zaszumi ?
    > W dodatku mierzone kwarcem ktory z uwagi na charakter pracy sam ma
    > wahania 100ppm ..
    >
    > Smiem twierdzic ze obecnie siec dlugoterminowo dziala bardzo dokladnie,
    > a krotkoterminowo az takie wahania sie chyba nie zdazaja.

    W dyskusji jeszcze nie podano "wskaźnika częstotliwości on-line":
    http://www.swissgrid.ch/power_market/grid_operation/
    frequency/

    Obok częstotliwości podawany jest skumulowany błąd w sekundach.
    Swego czasu sprawdzałem zgodność tego co jest w gniazdu ze wskazami ze
    "wskaźnika on-line" i się b. ładnie zgadzało.

    Nie wiem do ilu sekund może dochodzić "błąd skumulowany", ale na stronie
    widziałem już wartości rzędu 40 sekund. Nigdzie nie znalazłem deklaracji
    odchyłki maksymalnej "błędu skumulowanego" dla sieci UCTE.
    Znalazłem jedynie dla sieci w Tasmanii i tam deklarowano "skumulowany
    błąd" to max. 30 sekund.

    Żeby jeszcze było wiadomo kiedy, mniej więcej przynajmniej, błąd schodzi
    do zera, to można by kwarce kalibrować...
    ... ale bez tej wiedzy + zaniki napięć to niezbyt użyteczny wzorzec.

    pzdr
    mk

  • 34. Data: 2009-09-11 06:36:19
    Temat: Re: Stabilnooe? cze^stotliwooeci sieci
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    J.F. pisze:

    > albo trzeba kombinowac z audytorem do spraw jakosci ..

    Auditor to bajka, częstotliwość to bajka, na THD sieci poległem.
    Niestety, _musi_ być armata na muchy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 35. Data: 2009-09-11 06:50:20
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 11 Sep 2009 08:36:19 +0200, PeJot wrote:

    >Auditor to bajka, częstotliwość to bajka, na THD sieci poległem.
    >Niestety, _musi_ być armata na muchy.

    No to juz nic nie rozumiem - potrzebowales wzorcowego sygnalu 50 Hz do
    mierzenia czegos tam ? Czy miernik okazal sie wrazliwy na THD na swoim
    zasilaniu ?

    J.

  • 36. Data: 2009-09-11 07:09:56
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    J.F. pisze:

    > No to juz nic nie rozumiem - potrzebowales wzorcowego sygnalu 50 Hz do
    > mierzenia czegos tam ?

    Nie, sieć ( U, f, THD ) to środowisko.

    > Czy miernik okazal sie wrazliwy na THD na swoim
    > zasilaniu ?

    Sieć ( na żywca ) pod względem częstotliwości jest stabilna, ale THD
    wariuje i nie da się tego opanować byle czym. Porządny stabilizator
    generuje idealne środowisko, ale szkoda mi go do tego przeznaczać, bo ma
    co innego do roboty.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 37. Data: 2009-09-11 07:31:44
    Od: "Harrison Bergeron" <b...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Czarek" <c...@n...fm> napisał w wiadomości
    > Pomijając większość mikrofalówek, radiobudzików (droższe może i nie)
    > wielu innych popularnych sprzętów domowych ;-)

    Z popularnych to zostały tylko czasowe programatory mechaniczne
    włącz/wyłącz, napędzane silniczkiem synchronicznym.

    H.B.

  • 38. Data: 2009-09-11 14:19:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > stabilizator generuje idealne środowisko, ale szkoda mi go do
    > tego przeznaczać, bo ma co innego do roboty.

    No ale o ile rozumiem cos mierzysz .. THD w sieci tak bardzo
    wplywaja na wyniki pomiaru, czy wystarczy zapisac "mniejsze od 20%
    powinny byc", a tu sie moze uda uzyskac zapewnienie ze 10% nie
    przekraczaja.

    J.

  • 39. Data: 2009-09-11 17:33:19
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > No ale o ile rozumiem cos mierzysz .. THD w sieci tak bardzo wplywaja na
    > wyniki pomiaru, czy wystarczy zapisac "mniejsze od 20% powinny byc", a
    > tu sie moze uda uzyskac zapewnienie ze 10% nie przekraczaja.

    Na czas pomiaru mam zapewnić THD<2%. W zależności od miejsca zasilania
    osiągam 1.2-2.2% ale nie wiem co będzie jutro albo za tydzień. Mogę mieć
    THD rzędu 0.02 % czyli święty spokój. Niestety, wyniki przy THD = 0.02
    i THD = 1.2 to dwie różne sprawy, mimo iż formalne warunki pomiaru są
    zachowane.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 40. Data: 2009-09-11 17:48:29
    Temat: Re: Stabilnoœć częstotliwoœci sieci
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

> [...]
    >
    > A dalej to przeciez sam projektowales dla kosmosu i wiesz - chocby
    > zawsze bylo na zasilaniu 24-28V, bez szans na inne, to maja byc dwa

    No bo tam jest takia siurpryza i papierowe bezpieczenstwo. W sumie da sie do
    tego przyzwyczaic. Jednak co innego bezpieczenstwo ludzi (i sprzetu w
    drugiej kolejnosci), a co innego bledny pomiar w ilustam malo
    prawdopodobnych przypadkach.

    > Albo masz zapewnienie ze ponizej 47Hz odetna napiecie, a tyle ci nie
    > przeszkadza, albo trzeba kombinowac z audytorem do spraw jakosci ..

    Na pewno odetna, bo przy tych obrotach turbina w elektrowni moze sie
    rozleciec.

    Apropos kosmosu, mam nadzieje, ze dzisiaj w koncu wyladuja. Mam dosc tej
    pustyni.

    Waldek, DFRC, Edwards Air Base, Mojave, Ca