  • 71. Data: 2023-03-26 22:56:56
    Temat: Re: System home asistant - trochę inaczej.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/03/2023 20:17, Mirek wrote:
    > Dowie się. Ma kamery, alarmy, domofony.

    Czyli workaroundy. Sprzedałeś system, w którym przez kiepską
    architekturę nie ma wglądu w historię z powodu niemożności
    synchronizacji zdarzeń miedzy systemem a GUI, głównie z powodu bliżej
    nie określonej paranoi bezpieczeństwa. Gratuluję. To jedna z przyczyn,
    dla której rękodzieła zazwyczaj są kompletnie bez sensu.

    > A FUJ!

    To masz 50+ innych metod do wyboru.

    https://notify.events/en/blog/home-assistant-notific
    ations-setup-guide

  • 72. Data: 2023-03-26 23:23:24
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.03.2023 o 22:25, titanus pisze:

    > Czy jeśli do zarządzania HA dostanie TYLKO zespół niepowiązanych
    > zwykłych przekaźników, kontraktronów i styczników wykonawczych będzie to
    > można uznać za smart home ?

    Oczywiście. Dlaczego? Bo to odróżnia systemy oparte na tradycyjnych
    rozwiązaniach a integracja elementów wykonawczych i centralne
    zarządzanie to nic innego jak SH. Dopiero tutaj pojawiają się nazwy HA w
    sensie różnych rozwiązań.
    [...]
    > ...ale to jest nadal nie to o co pytałem w wątku głównym.

    Ależ jest. Ty chcesz sam zbierać biblioteki, robić sobie www dla każdego
    przekaźnika bo...masz jakieś niesprecyzowane pretensje do twórców
    różnych "Sonoff, Tyua, Domoticz" itp.

    Supla daje Ci jedynie wolne od wszystkiego oprogramowanie do
    kontrolerów, do których podłączasz czujniki czy przekaźniki czy co tam
    chcesz. Część hardwarowa nie ma nic wspólnego z Supla ale Supla jako
    gotowy soft może pracować rozdzielnie jak i w oparciu o CU. Po prostu,
    masz gotowe GUI z dostępem przez przeglądarkę i tyle. Gdzie będziesz
    zbierał te dane, też zależy od Ciebie jak i nimi sterował. Myk polega na
    tym, że jeśli będziesz chciał to rozbudować dalej, to znów masz jakieś
    gotowe elementy w sensie oprogramowania czy dostęp do źródła i sam
    wybierasz włącznie z oprogramowaniem CU.

    Swoją Suplę oparłem o ESP32 czy Wemos, użyłem czujników dostępnych w
    sklepie i zbudowałem sobie cały system smart bez zakupu urządzeń z już
    wgraną Supla, czyli to, co zawarłeś na początku.

    Wgrałem Supla i korzystam z chmury jednak bo mi wygodniej i mam P2P bo
    całość wisi na LTE na działce ROD na akumulatorze z PV i potrzebuję mieć
    tam dostęp zdalny, który mam przez apkę bo jestem tam raz na jakiś czas
    i cała automatyka odbywa się bez mojego udziału ale jeśli chcę czymś
    sterować to używam telefonu jak pilota do TV.

    Wisi na tym cały alarm, kilka czujników temperatury, wilgotności,
    woltomierze amperomierze, system kontroli wiatraka, sterowanie pompami
    do oczka wodnego, sterowanie kamerami, czujki ruchu, kontaktrony itp.

    Podzieliłem to w sumie na dwa ESP32, gdzie jeden zajmuje się wszystkim
    oprócz wiatraka a drugi ESP32 obsługuje wiatrak.

    Całość spięta i realizowana jest w zależnościach: od deszczu, czasu,
    wilgotności, wiatru, temperatury, stanu akumulatora, ruchu, wschodu i
    zachodu słońca i co tam jeszcze sobie wymyślisz w skali zmian i reakcji
    na nie.

    Jeszcze raz. Niczego nie kupiłem w sensie gotowca "z systemem" i są to
    elementy ogólnie dostępne bez wskazania na "system".

    Gdybym nie miał tam problemów z zasilaniem, ustawiłbym własną "chmurę"
    (czyli CU) a że router LTE (Huawei) posiada "wpięcie" VPN to bym w domu
    postawił sobie VPN i połączenie przychodzące/klient realizowane jest od
    strony LTE (czyli niepubliczy/zmienne IP) z działki i mam w tym momencie
    własne P2P. Obca chmura w sumie mi nie przeszkadza a że jest darmowa to
    pasuje :)

    W domu też mam różne rozwiązania Supla i też są w tej apce ale nie tak
    rozbudowane jak na działce (głównie sterowanie piecem).

    Wydaje mi się, że masz chyba 15 min na poczytanie czym jest Supla.

    Albo pisz swoją Supla i nazwij to jak chcesz :) Ja bym jednak otwartych
    drzwi nie wyważał.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 73. Data: 2023-03-26 23:32:47
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 26.03.2023 22:56, heby wrote:

> [...]
    > nie określonej paranoi bezpieczeństwa. Gratuluję. To jedna z przyczyn,
    > dla której rękodzieła zazwyczaj są kompletnie bez sensu.

    Jak chcesz to mogę cię polecić. Jak będzie coś chciał ode mnie następnym
    razem to mu powiem, że już się tym nie zajmuję (rękojmia już minęła),
    ale jest człowiek, który to zrobi lepiej - stoi?

    > To masz 50+ innych metod do wyboru.
    >
    > https://notify.events/en/blog/home-assistant-notific
    ations-setup-guide

    Ale czym tu się chwalić? Aplikacje i platformy podmiotów trzecich. To
    samo ja mogę wykorzystać u siebie.
    Właśnie się zastanawiałem jak to powiadomienie będzie ci przychodzić jak
    nie jesteś połączony z VPN.

    A jeszcze takie pytanie z ciekawości - jak edytujesz ten plik
    konfiguracyjny, to w którym momencie on go zaczytuje i kiedy sprawdza
    poprawność?

    --
    Mirek.

  • 74. Data: 2023-03-26 23:48:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/03/2023 23:32, Mirek wrote:
    > Jak chcesz to mogę cię polecić.

    Nie chcę. Z prostego powodu: ja się tym zajmuje hobbystycznie a zawodowo
    ma inne obowiązki. Więc jeśli klient będzie miał kłopot natury mojego
    zawodu, to śmiało polecaj.

    > Jak będzie coś chciał ode mnie następnym
    > razem to mu powiem, że już się tym nie zajmuję (rękojmia już minęła),

    Czyli sprzedałeś mu system, który narzeźbiony na kolanie dodatkowo
    będzie wymagał reverse engeenering albo postawienia na nowo, a Ty
    trzymasz bazy i dostęp do nich?

    Sprytne!

    > ale jest człowiek, który to zrobi lepiej - stoi?

    Mylisz się, jesli Ci się wydaje, że miałbym przyjemność poprawiać po
    kimś jakieś rękodzieło.

    ations-setup-guide
    > Ale czym tu się chwalić?

    To o 49+ więcej niż pokazałeś u siebie. To całkiem niezły powód do
    chwalenia się.

    > Aplikacje i platformy podmiotów trzecich.

    Nikt nie spodziewa się, że ze "smarthome by Mirek (c)" dostaną własne
    telefony i stacje bazowe.

    Innymi słowy wykorzystywanie istniejących kanałów komuniakcyjnych jest
    rozsądzniejsze, niż produkcja kwadratowych kół z powodu jakiejś paranoii.

    > Właśnie się zastanawiałem jak to powiadomienie będzie ci przychodzić jak
    > nie jesteś połączony z VPN.

    Taka ikonka w telefonie. Tylko że to zbędne. Po co miałbym to wiedzieć?
    Jak nie jestem połaczony, to HA wyświetla, że nie jestem połaczony. Jak
    się połącze, to działa.

    > A jeszcze takie pytanie z ciekawości - jak edytujesz ten plik
    > konfiguracyjny, to w którym momencie on go zaczytuje i kiedy sprawdza
    > poprawność?

    Poprawność jakiego pliku konfiguracyjnego?

  • 75. Data: 2023-03-27 17:32:28
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 25.03.2023 o 19:14, titanus pisze:
> [...]
    ...>

    > Tylko po co?
    > Jeśli stworzę własny ekosystem na zasadzie:
    > CU czyta i zapisuje w pamięci rodzaje i możliwości CLi, to ustawienie i
    > zapis do CL będzie w postaci: podania pola zmiany i paramertu zmiany. Cl
    > przyjmie po sieci to co CU chce zmienić - sprawdzi czy się da, zmieni i
    > jeśli wszystko będzie OK, wyśle do CU potwierdzenie zmiany. Tyle. Tu nic
    > nie trzeba będzie programować. Niewielki kod do zarządzania CLem trzeba
    > będzie wgrać do niego tylko raz.
    >
    > Dlatego też w samym CU nie trzeba będzie również żadnego gigantycznego
> [...]

    Nie chcesz uzależnić światła od jasności pomieszczenia, obecności
    mieszkańca, aktywności tego mieszkańca i jeszcze ewentualnej symulacji
    obecności mieszkańca, jakieś alarmy włamaniowe? Nieobecność mieszkańca
    może zgasić światło ale też uruchomić czyszczenie przedpokoju po butach.
    No to właśnie masz pewne reguły. Możesz je zmieniać bez zmiany elementów
    wykonawczych. Do tego jest właśnie używany HA. Nie ma tylko sensu by
    samo sterowanie całym domem zależało od tego jednego HA. No ale chyba
    dało by się to sterowanie rozproszyć nawet za pomocą HA i nadal mając
    profity z istnienia tegoż HA.

    > ...eee tam - może i wygląda to (na papierze) ambitnie, ale takie mi się
    > nie wydaje.
    >
    > Stworzenie CLa np w formie płytki dwustronnej o wielkości koła fi 55
    > (coby weszło np do puszki) posadzenia tam jakiegoś 14/16 pinowego pica
    > razem z interfejsem wifi czy lan oraz parę elmentów wykonawczych nie
    > jest jakimś szczególnym dla mnie wyzwaniem.

    No ale po co chcesz ją robić jak jest gotowa? Co chcesz dodać co będzie
    zasługiwało na zrobienie tego samodzielnie?

    > Wyzwaniem jest takie tego oprogramowanie, żeby stanowiło to jedną
    > całość. Stąd główne pytanie w rootpoście - czy ktoś robił sobie coś
    > takiego od podstaw?

    Ale jaką całość? Przecież nie będziesz robić każdego komponentu
    sterowania bo się zajedziesz i mała szansa że coś wniesiesz do tego co
    już ludzie zrobili. Robisz interfejsy i integrację głównie istniejących
    komponentów. Możesz sobie zrobić coś swojego by uzyskać funkcjonalność,
    której gotowe komponenty nie oferują lub oferują za zbyt wysoką cenę.
    Ale to tyle. Dajmy na to chcesz mieć pomiary temperatur we wszystkich
    pomieszczeniach i na dworze a nie tylko tu i na dworze, jak w tanich
    stacyjkach hipermarketowych.

  • 76. Data: 2023-03-27 17:38:20
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 25.03.2023 o 20:09, Mirek pisze:

    > Szkoda nerwów i pieniędzy. "Chmury", która nie wiem jak działa też bym
    > nie chciał, ale publiczny broker MQTT - czemu nie - w końcu to ja
    > decyduję co do niego wysyłam i co odbieram.
    > Stawianie serwera na własnym IP w domu też ma swoje wady - providera
    > kiedyś będziesz chciał albo musiał zmienić, może też zdarzyć się awaria
    > i wtedy na szybko internet z komórki nie zadziała.
    > Dodatkowo możesz mieć problem z dostępem do swojego IP od różnych
    > dostawców, u których będziesz gościem. "Chmura" u dużego dostawcy usług
    > znacznie zmniejsza to ryzyko.

    Niespecjalnie zmniejsza. Jeden właściciel chmury nie przebije nawet
    niewielu dostawców internetu np z okolicy. Przede wszystkim od tych
    dostawców internetu i tak zależy dostęp do chmury w tym internecie.

  • 77. Data: 2023-03-27 17:53:19
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 25.03.2023 o 21:46, heby pisze:

    > Całkiem sporo. To, co automatyzuje gołe komunikaty w brokerze to właśnie
    > element "smart" w smarthome. Mozna mieć sam podgląd czujników i w tym
    > celu używalem kiedys zewnatrznego brokera z bardzo prostym gui. Ale tam
    > nie ma automatyki. Proponujesz pół rozwiązania. Poł rozwiązania to
    > szybko jest zero rozwiązania, bo potrzeby rosną.

    Przecież ten MQTT jest tu tylko kanałem komunikacyjnym. Sterowanie
    odbywa się, w ukrytej części systemu co najwyżej wykorzystując ten kanał
    komunikacyjny. To co za różnica czy tam latają stany obiektów czy
    sterowania.

    > Nie. Ale prawda taka, że HA załatwi wszystko co potrzebne bez mało
    > sensownego rekodzieła i kwadratowych kół. Komplenie nie wiem po co komus
    > MQTT w internecie. Nie daje to żadnej zalety, za to generuje masę wad.

    Np po to, by względnie bezpiecznie zrealizować komunikację między sobą
    wielu systemów bez konieczności tworzenia sieci o ograniczonym dostępie.

    > 1) nie ma problemu z dostepem do wlasnego serwera w domu, bez względu na
    > dostawcę, to już nie zeszłe tysiąclecie.

    Zależy co rozumiemy pod określeniem "problem". Zwykle taki problem
    dokładnie jest, ale często da się go rozwiązać.

    > 2) HA załatwia automatyzację i brokera, po co jakieś zewnętrzne brokery
    > które w dodatku uniemozliwią automatykę jak padnie intetrnet?

    Dwa akapity wyżej.

    > 3) Nie tylko HA. takich systemów jest od groma. Podstawa to
    > powstrzymanie się od tworzenia kwadratowych kół i po prostu uzycie
    > gotowca, a zaoszczędzony czas poświęcić na kopanie grzadek czy co kto
    > tam lubi. Świat nie potrzebuje nastepnego AVRa sterującego nawadnianiem.
    > To już wszystko zrobili.

    Tak dobrze znasz zagadnienie nawadniania? Może jednak coś jest...

  • 78. Data: 2023-03-27 19:27:40
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 27.03.2023 17:38, io wrote:

    > Niespecjalnie zmniejsza. Jeden właściciel chmury nie przebije nawet
    > niewielu dostawców internetu np z okolicy. Przede wszystkim od tych
    > dostawców internetu i tak zależy dostęp do chmury w tym internecie.

    Ale jak chmura będzie w Amazonie albo Google to żaden admin nie
    zablokuje, bo by mu żyć nie dali.
    Generalnie jeśli jesteś w Polsce albo na terenie UE to problemu
    zasadniczo nie ma - łączysz się po prostu przez komórkę.
    Gorzej jak jesteś w jakimś dziwnym kraju, gdzie 1MB danych przez sieć
    komórkową kosztuje tyle co obiad dla paru osób. Zdany jesteś na wifi w
    hotelu albo w innym miejscu, w którym gościsz. A tam z dostępem to może
    być już różnie.

    --
    Mirek.

  • 79. Data: 2023-03-27 19:45:37
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    W dniu 26.03.2023 o 13:43, titanus pisze:

    > <cit>
    > Tłumaczenie z języka angielskiego - Home Assistant to bezpłatne
    > oprogramowanie typu open source do automatyki domowej zaprojektowane
    > jako centralny system sterowania inteligentnymi urządzeniami domowymi z
    > naciskiem na lokalną kontrolę i prywatność.
    > </cit>

    W czym wyraża się ten nacisk na prywatność?

    > ...chyba o to, że prawie każdy chce mi "wcinąć" do tego właśnie ZDALNE
    > zarządzanie, a jak sam opisałem to w temacie i rootpoście, chcę właśnie
    > skonstruować to tak, żeby samo działało lokalnie.

    Nie tyle zdalne ile po prostu bez ograniczenia do działania lokalnego.
    Bo to normalne jest.

  • 80. Data: 2023-03-27 19:50:23
    Od: io <i...@o...pl.invlid>

    > Dla mnie, sens smart home, to przede wszystkim apka. To jak pilot +
    > kontrola tego, co się tam odjaniepawla. Każdy krok całego systemu mam
    > zawsze przy sobie i do wglądu. Interfejs www traktuję tylko do samej
    > konfiguracji a późniejsze działanie kontroluję apką, nie przez www, bo
    > to upierdliwe.

    No ale to przecież tylko dwie techniki przygotowania interfejsu.

    > Gdybym opierał się tylko na www to praktycznie nawet bym
    > tego nie używał bo po co? Smart home bez apki to nawet nie półprodukt.

    A co konkretnie ta apk'a wnosi?

    > To można (bez apki) zrealizować w systemie rozproszonym i działa dobie
    > swoim życiem, bez żadnej kontroli ale dla mnie to bez żadnego sensu.

    Nie wiem o co Ci chodzi.