  • 41. Data: 2020-11-24 11:38:37
    Temat: Re: Z czego są współczesne kable głośnikowe!
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > Licę możesz sobie zakuć, razem z głową. Tylko i wyłącznie tygiel z
    > cyną. I zakuwasz po cynowaniu - jeśli masz taką potrzebę.

    Jaką temperaturę ustawiasz na tyglu? Próbowałem tak robić, bez sukcesu.
    Dawało się transformatorówką, ale trzeba było długo grzać i kalafonia
    się paliła. Babranina. Z kwasem acetylosalicylowym lutowało się OK.

    P.P.

  • 42. Data: 2020-11-24 11:51:04
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.11.2020 um 11:33 schrieb Paweł Pawłowicz:
    > W dniu 24.11.2020 o 10:58, Waldemar pisze:
    > [...]
    >
    > Dlaczego nie lutowałeś zwykłym stopem SnPb? Platynoiryd łatwo się nim
    > lutuje.

    bo szumiało. Wzmacniacz miał Rin rzędu 10^15

    Waldek

  • 43. Data: 2020-11-24 12:36:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup
    Am 24.11.2020 um 11:33 schrieb Paweł Pawłowicz:
    > W dniu 24.11.2020 o 10:58, Waldemar pisze:
    > [...]

    >bo szumiało. Wzmacniacz miał Rin rzędu 10^15

    A dalej jak zmontowane ?

    Bo we wspolczesnej elektronice to sie tych zlacz trudno doliczyc.
    Zacisk-cyna-pcb-cyna-nozka ... a co w kosci ?

    J.

  • 44. Data: 2020-11-24 12:59:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-23 o 22:23, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Z powyższych względów lutownica transformatorowa nie nadaje się

    A ja głupi właśnie transformatorową próbowałem :)
    Mam też grzałkową 24V/25W. Normalnie zasilam ją AC, ale 24V/1A DC też
    dało by radę.
    Tylko nie wiem z której strony kabelka mam podchodzić z lutownicą -
    zgodnie z kierunkiem kabla, czy wręcz przeciwnie :)

    > Swoją drogą, kilka lat temu kupiłem kilkadziesiąt sztuk półmetrowych
    > patchcord-ów RJ45 CAT5e. Jakież było moje zdziwienie jak wrzucone do
    > bagażnika samochodu przykleiły mi się mocno do magnesu leżącej tam
    > anteny CB.

    Chciałem kiedyś zrobić sobie obciążenie złącza ethernet tak, aby na
    analizator widma podać CM. Nie miałem zaciskarki to w sklepie
    komputerowym poprosiłem o kawałek kabelka z zaciśniętą wtyczką.

    Ile ja się wtedy z tym namęczyłem, a im dłużej szorowałem scyzorykiem
    każdy drucik tym bardziej biały był i nie chciał się lutować.
    P.G.

  • 45. Data: 2020-11-24 14:02:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Tuesday, November 24, 2020, 11:26:26 AM, you wrote:

    > Starym sposobem "na aspirynę".

    Poza najgrubszymi drutami stosuje już się wszędzie druty emaliowane
    lutowalne - w izolacji poliuretanowej, która topi się w temperaturze
    lutowania bezołowiowego. Lica z drutów GR1 nie wymaga żadnych
    specjalnych przygotowań do cynowania.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 46. Data: 2020-11-24 14:04:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Tuesday, November 24, 2020, 11:38:37 AM, you wrote:

    > Jaką temperaturę ustawiasz na tyglu? Próbowałem tak robić, bez sukcesu.
    > Dawało się transformatorówką, ale trzeba było długo grzać i kalafonia
    > się paliła. Babranina. Z kwasem acetylosalicylowym lutowało się OK.

    Współczesna lica z drutów GR1 w emalii poliuretanowej cynuje się w
    tyglu bezboleśnie. Stara lica w klasycznej emalii wymagała czarów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2020-11-24 15:04:10
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 23.11.2020 o 16:43, Piotr Gałka pisze:

    > Jeden przewód wygląda jakby się składał z drucików miedzianych a drugi
    > jakby to były druciki posrebrzone lub pocynowane. Z czego oni robią
    > teraz te kable, że cyna (normalna, ołowiowa) się tego nie ima?
    > P.G.

    No to tak, mamy kable z:
    - OFC - miedzi beztlenowa, ostatnio rzadko spotykane :)
    - CCC - kable miedziane pokrywane miedzią, tak dobrze czytasz. Rdzeń ze
    złomu około miedzianego, pokryte miedzią.
    - CCA - aluminiowe pokryte miedzią,
    - CCS - stalowe pokryte miedzią, łatwo je magnesem rozpoznać, sporo
    chińskich kabelków tak ma.
    Przy czym ta "stal" to też sprawa dyskusyjna, wsadzają pewnie co tam się
    nawinie na złomowisku.

    Przeważnie pokrycie robi się z OFC dla zmylenia przeciwnika, ale Tobie
    mogło się trafić pokrycie z jakiegoś wynalazku optycznie
    przypominającego miedź.

    --
    AWa.

  • 48. Data: 2020-11-24 15:08:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Andrzej,

    Tuesday, November 24, 2020, 3:04:10 PM, you wrote:

> [...]
    > Przeważnie pokrycie robi się z OFC dla zmylenia przeciwnika, ale Tobie
    > mogło się trafić pokrycie z jakiegoś wynalazku optycznie

    Wystarczy, że do tworzywa na izolację dostanie się trochę siarki, żeby
    druciki pokryły się trudnolutowalnymi związkami miedzi z siarką i
    tlenem. To się dość dobrze zachowuje przy zaciskaniu ale lutowanie to
    mordęga.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 49. Data: 2020-11-24 16:11:50
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > lutowalne - w izolacji poliuretanowej, która topi się w temperaturze
    > lutowania bezołowiowego. Lica z drutów GR1 nie wymaga żadnych

    A tak właściwie to dlaczego lica a nie linka z nieizolowanymi żyłami ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 50. Data: 2020-11-24 16:55:08
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Współczesna lica z drutów GR1 w emalii poliuretanowej cynuje się w
    > tyglu bezboleśnie. Stara lica w klasycznej emalii wymagała czarów.

    No tak... Mamy różną perspektywę. Drutów nawojowych używam rzadko, a mam
    spory zapas z dawnych czasów, kiedy takie rzeczy się "organizowało".
    :-)

    P.P.