  • 111. Data: 2020-10-23 11:53:49
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Fri, 23 Oct 2020 10:17:52 +0200, Silver Dream ! <s...@n...net> wrote:

    > To nie tylko pod gniazda dżojstików. Pod pozostałe też.

    > Osobiście również nie, choć sporo robiłem.

    > W C64 linie były podłączone do portów układów peryferyjnych 6526.
    > Buforowania nie było, jedynie w późniejszych wariantach były po drodze
    > filtry EMI.

    Sprawdziłem na schematach. W Atari pomiędzy wyprowadzeniami układu
    6520 a złączem dżojstika są filtry RLC. I ciekawostka: za przyciski
    dżojstików nie odpowiada ów 6520, ale GTIA. Ciekawe, dlaczego tak
    zrobili.

    W C64 na jednym schemacie nie ma w tym miejscu żadnych filtrów, ale
    na innym - są. Czyli zapewne tak, jak napisałeś, poprawili.

    Jeszcze jedna różność, może znacząca: w C64 złącze dżojstika jest
    podłączone równolegle do styków klawiatury (BTW jakoś nie wyobrażam
    sobie używania go jako wyjścia...). W Atari są to oddzielne obwody
    (klawiaturą "zarządza" układ POKEY).

    --
    Artur Stachura

  • 112. Data: 2020-10-23 13:53:36
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 23/10/2020 11:53, Artur Stachura wrote:

    > W C64 na jednym schemacie nie ma w tym miejscu żadnych filtrów, ale
    > na innym - są. Czyli zapewne tak, jak napisałeś, poprawili.

    Tak, filtry były dodane w późniejszych wariantach płyty.

    > Jeszcze jedna różność, może znacząca: w C64 złącze dżojstika jest
    > podłączone równolegle do styków klawiatury (BTW jakoś nie wyobrażam
    > sobie używania go jako wyjścia...).

    Bardzo trafna uwaga. Można oczywiście używać ich jako wyjścia co bez
    problemu robiłem choćby z XEP-80... dopóki w trakcie transmisji ktoś nie
    zacznie wciskać klawiszy na klawiaturze ;-) Ta cecha naturalnie znacząco
    ograniczała zastosowania. W pełni niezależny był USER PORT z tyłu
    komputera. Oczywiście też, jak w każdym normalnym sprzęcie
    ,,dwukierunkowy". U mnie chodziły na nim m. in. drukarki Centronics, w
    tym laserowe, kiedy standardem pecetycznym był "Star NL-10" i trochę
    innych rzeczy.

    > W Atari są to oddzielne obwody
    > (klawiaturą "zarządza" układ POKEY).

    Atari ma generalnie o wiele bardziej elegancką architekturę, ze
    zdefiniowanymi obszarami odpowiedzialności poszczególnych segmentów,
    lokalnymi szynami, itd. W praktyce ograniczała ona dość znacząco
    możliwości róoenież software'owego hackowania. Coś za coś.

  • 113. Data: 2020-10-23 13:56:01
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 23/10/2020 11:24, Cezar wrote:

    > Swoje książki pisał na małym (włącznie z robieniem "grafiki").
    > Zanosił wydruki z igłówki i drukarnia robiła fotokopie

    Najs! :-))

    Pamiętam, że jednego Kebaba w podobny sposób musiałem dać do druku. Nie
    pamiętam już dlaczego nie było folii ale technika też taka. Tyle, że z
    lasera nie z igłówki..

  • 114. Data: 2020-10-23 14:05:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Stachura" napisał w wiadomości grup
    in...
    <s...@n...net> wrote:

    >Sprawdziłem na schematach. W Atari pomiędzy wyprowadzeniami układu
    >6520 a złączem dżojstika są filtry RLC.

    Ogolnie Atari mial bardzo "porzadna" konstrukcje. Np cala wewnetrzna
    plyta w ekranie.
    Albo jakies wymagania FCC, albo wczesniej zdarzylo im sie cos
    zaklocac.

    Ten zasilacz do 800XL zalany caly zywicą ... choc nie wiadomo - daje
    dłuzsza prace, czy utrudnia naprawy :-)

    >I ciekawostka: za przyciski
    >dżojstików nie odpowiada ów 6520, ale GTIA. Ciekawe, dlaczego tak
    >zrobili.

    Cos mi chodzi po glowie, ze przerwania GTIA mogla generowac.
    Ale moze prozaicznie bitow zabraklo - dwa joye uzywaja caly 8-bit
    port, i jeszcze trzeba dwa bity ...

    J.

  • 115. Data: 2020-10-23 14:57:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 23/10/2020 00:16, Artur Stachura wrote:

    >W normalnych komputerach ,,dwukierunkowość" sprzęgów była czymś
    >normalnym. To pecetologia wyprała ludziom mózgownice na tyle, że ileś
    >lat później odkrywali na pecetach rzeczy, które były oczywistością
    >wszędzie indziej ;-)

    IMO - troche malo przykladow w tych "normalnych komputerach".

    Port uniwersalny ... no powinien byc dwukierunkowy.
    Ale w pececie sluzylo do tego gniazdo magistrali - chcesz port
    uniwersalny, to sobie zrob/kup taki jak potrzebujesz.
    Port drukarki nie musi byc dwukierunkowy.

    Nawiasem mowiac to ponoc kwestia jednej sciezki, aby oryginalny port
    drukarki byl dwukierunkowy.

    J.

  • 116. Data: 2020-10-23 15:40:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Stachura" napisał w wiadomości grup
    in...
    On Thu, 22 Oct 2020 21:22:14 +0200, J.F.
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Wcale nie przenosiłem. Do Atari dokupiłem interfejs Centronics.

    Wow - byl taki ? Gdzie podlaczany ?

    A drukarke programy obslugiwaly dobrze, czy tylko najprostsze operacje
    ?

    >Atari do współpracy z PC-tami było mało zdatne IMHO. Brak
    >standardowego interfejstu RS-232 a i nietypowy format dyskietek.

    Dokladnie.
    UART tam nawet byl, i go kiedys uzylem do laczenia z pecetem, tylko
    napiecia wystarczylo zmienic, ale ten uart dzielony z magnetofonem i
    stacja dyskow - wiec peceta to raczej sporadycznie podlaczac. Wtyczka
    nietypowa, wiec kolejny problem.

    Tania stacja dyskow tylko FM, a pecet z kolei tylko MFM ... i znow sie
    nie da.

    >W porównaniu z przeciętną igłówką w trybie NLQ nie było wielkiej
    >różnicy w prędkości.

    Tamta ktora wspominam to byla jednak duza roznica.
    Tu jakis przyklad
    https://youtu.be/vqp0H1cWQdM?t=2145

    To jest jednak kilka sekund na linie, iglowka byla sporo szybsza.

    Atari jak widze ma inna konstrukcje ... jeszcze wolniejsza
    https://www.youtube.com/watch?v=BqJZxV7v13M

    5 minut na strone ?

    >A i nie były to jeszcze czasy, kiedy generowało
    >się wydruki na kilogramy.

    No chyba, ze praca magisterska, i to jeszcze w trzech egzemplarzach
    :-)

    >Port joysticka w Atari był świetny. Nie dość że dwukierunkowy, to - w

    niewatpliwe przydatny.

    >odróżnieniu do np. portu w C64 - odporny na różne eksperymenty. I do
    >tego wejścia "paddle" z przetwornikiem A/D. Zrobiłem sobie termometr
    >z wyświetlaczem LED :-)

    Tam byl chyba przetwornik z oporu a nie napiecia ?
    Co znow mocno utrudnialo uzycie jako A/D ..

    J.

  • 117. Data: 2020-10-23 15:45:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2020-10-22 o 21:25, J.F. pisze:

    >Teoretycznie tak, praktycznie sesja kopiowania na atarowskim
    >magnetofonie nie była specjalnie realna. Ja poszedłem we flopa
    >i od znajomych to mogłem co najwyżej gry sobie z kaset skopiować.
    >Jak się dostało kasetę dwustronnie nagraną to zakładając
    >że interesowała mnie tylko co druga gra trzeba było nad tym
    >praktycznie siedzieć do późnej nocy.

    Do rana :-)

    Przeciez gre trzeba wczytac, przetestowac czy dobra i warta
    kopiowania, cofnac kasete, wgrac z drugiej kopiera, wgrac gre,
    apisac - a czas leci.
    Na atari leci szybciej, skoro magnetofon wolny :-)

    J.

  • 118. Data: 2020-10-23 15:59:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 21/10/2020 20:22, J.F. wrote:

    >Wtedy ktoś tam zrobił znakomity interes. Nie pamiętam oczywiście
    >liczb ale pamiętam, że były to sumy dla mnie niewyobrażalne. I wcale
    >nie odnosząc ich do kieszonkowego :-) Ktoś sprzedał to za cenę
    >wielokrotnie wyższą niż by wynikało z kursów plus marża itp. co dla
    >nas już byłoby bardzo dużo. Podejrzewam, że głównym powodem, dla
    >którego nie mogli kupić inaczej (zaimportować) było ominięcie embarga
    >CoComu.

    Cocom na ZX81 to IMO tak sobie - ale moze i byl.

    Podstawowa sprawa to IMO brak zwyczaju i wsad dewizowy.
    Biuro moze by i nie mialo problemu z tymi 100 funtami, ale jak kupic ?
    Pracownika delegowac ?
    Zorganizowanego panstwowego handlu nie bylo, a przeciez moglby taki
    Pewex czy MHZ setke sprowadzic.

    Pozostawal zakup z prywatnego importu, koniecznie przez komis.
    No i cena rosla.

    J.

  • 119. Data: 2020-10-23 17:26:34
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Fri, 23 Oct 2020 15:40:42 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Artur Stachura" napisał w wiadomości grup
    in...

    > Wow - byl taki ? Gdzie podlaczany ?
    >
    > A drukarke programy obslugiwaly dobrze, czy tylko najprostsze operacje
    > ?

    Był, zresztą też w Peweksie. Microprint się nazywał. Podłączany do
    złącza I/O i widoczny w systemie jako normalne urządzenie. Nie
    pamiętam, czy były wtedy jakieś programy, które obsługiwały coś
    więcej poza atarowskimi drukarkami. Zadowoliłem się tym, że mogłem
    użyć igłówki Star w trybie znakowym.

    > Tania stacja dyskow tylko FM, a pecet z kolei tylko MFM ... i znow sie
    > nie da.

    Przypominam sobie niejasno, że na PC był program, zmieniający PC-ta w
    emulowaną stację dysków Atari. Trzeba było oczywiście zrobić
    dedykowany interfejs. Był to dodatek chyba do jakiegoś emulatora
    Atari.

    > No chyba, ze praca magisterska, i to jeszcze w trzech egzemplarzach
    >:-)

    No, nie aż tak. Kserokopiarki już wtedy były :-)

    --
    Artur Stachura

  • 120. Data: 2020-10-23 18:09:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Był, zresztą też w Peweksie. Microprint się nazywał. Podłączany do
    >złącza I/O i widoczny w systemie jako normalne urządzenie.

    A pamietasz moze, ile to kosztowalo ?
    Interfejs I/O nie byl znow taki prosty, dzis bym to bez problemow
    zrobil na jakim atmelku, ale wtedy atmelkow jeszcze nie bylo ...

    I tak patrze - tylko jedna wtyczka, stacja dyskow byla przelotowa, ale
    magnetofon nie - trzeba bylo przelaczac :-)

    >Przypominam sobie niejasno, że na PC był program, zmieniający PC-ta w
    >emulowaną stację dysków Atari. Trzeba było oczywiście zrobić
    >dedykowany interfejs.

    A to jest mozliwe, bo na I/O w miare standardowy UART i 19200.

    Ano prawda :-)

    J.