  • 141. Data: 2020-10-26 21:46:30
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/10/2020 20:37, J.F. wrote:
    > Tym niemniej jakis tam protokol komunikacji ze stacja dyskietek musi
    > byc. Odczyt, zapis, seek, formatowanie ...

    Niskopoziomowy: odczyt sektorów + kilka bajerów. Reszta realizowana
    przez DOS. Troche inaczej niż w C64, gdzie DOS był w środku stacji i
    komunikacja była wysokopoziomowa.

    > Dwie czestotliwosci, ale chodzi mi po glowie, ze w napieciach
    > "cyfrowych".

    To zwykły UART zamieniony na 2 częstotliwości.

    https://www.atariarchives.org/dere/chaptC.php

    http://www.jsobola.atari8.info/dereatari/serw.htm#op
    is%20dzia%C5%82ania%20magn

    > W pokeyu byly timery rozne i generowaly prostokatne
    > przebiegi. Choc bylo tyg generatorow chyba ze cztery i jakos sie
    > sumowaly ... ale moze to nie do magnetofonu...

    Pokey miał kilka niezależnych bloków, w tym UART.

    > Ciekawe, jak to ze Spectrum i ZX81 bylo ... tam nie bylo takiego
    > ekranowania

    Ktoś na YT twierdził że przepisy w UK były inne, ale nie potrafie tego
    potwierdzić. Fakt że C64 produkowano z i bez ekranowania, być może na
    różne rynki.

  • 142. Data: 2020-10-26 22:45:54
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Mon, 26 Oct 2020 20:37:08 +0100, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tym niemniej jakis tam protokol komunikacji ze stacja dyskietek musi
    > byc. Odczyt, zapis, seek, formatowanie ...

    Od strony stacji załatwiał to soft w jej ROM-ie. Taka stacja to nie
    był "goły" napęd wymagający ręcznego sterowania, jak w PC-tach, tylko
    właściwie oddzielny komputer. Ze SIO wychodziły "formalne" rozkazy,
    np. "podaj zawartość sektora x" a soft stacji odpowiednio machał
    głowicą.

> [...]
    > przebiegi. Choc bylo tyg generatorow chyba ze cztery i jakos sie
    > sumowaly ... ale moze to nie do magnetofonu...

    O ile kojarzę, to SIO generowało przebieg "cyfrowy", prostokątny, a
    filtr w magnetofonie przerabiał go na coś bardziej podobnego do
    sinusa. Ale głowy nie dam - czytałem o tym ca. 30 lat temu.

    > Tak - i dekodowal te czestotliwosci na ciag bitow 0 i 1

    > no w wszedzie jest w srodku mikroprocesor, choc moze w prostej myszce
    > nie. W dodatku tu masz jedno urzadzenie, w atari bylo kilka naraz,
    > czyli jakby blizej do USB.

    Kilka na raz było fizycznie podłączone. Sądzę, że bez ostrej
    żonglerki przerwaniami nie dałoby się używać ich jednocześnie, o ile
    procesor by wyrobił.

    > Czytaj dalej. Skoro mieli RF, to musieli miec niski poziom zaklocen,
    > wiec musieli dobrze zaekranowac caly komputer i zrobic jakies malo
    > promieniujace peryferia i kable.
    >
    > Ciekawe, jak to ze Spectrum i ZX81 bylo ... tam nie bylo takiego
    > ekranowania

    Może w Wielkiej Brytanii nie było tak restrykcyjnych norm...

    --
    Artur Stachura

  • 143. Data: 2020-10-27 02:23:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 26 Oct 2020 21:45:54 GMT, Artur Stachura napisał(a):
> [...]
    [..]

> [...]
    > właściwie oddzielny komputer. Ze SIO wychodziły "formalne" rozkazy,
    > np. "podaj zawartość sektora x" a soft stacji odpowiednio machał

    No, i jakos podobnie musialo byc w tym porcie Centronics.

    > O ile kojarzę, to SIO generowało przebieg "cyfrowy", prostokątny, a
    > filtr w magnetofonie przerabiał go na coś bardziej podobnego do
    > sinusa. Ale głowy nie dam - czytałem o tym ca. 30 lat temu.

    Jakos tak musialo byc.

    > Kilka na raz było fizycznie podłączone. Sądzę, że bez ostrej
    > żonglerki przerwaniami nie dałoby się używać ich jednocześnie, o ile
    > procesor by wyrobił.

    Tak czy inaczej musial istniec jakis protokow na SIO, ze "a teraz
    idzie 128 bajtow do drukarki".

    > Może w Wielkiej Brytanii nie było tak restrykcyjnych norm...

    Zapewne. Ale czy Spectrum nie zawitalo do USA ?
    Cos tam pisza, ze akurat w 1980 przepisy zmieniono - ale w ktora
    strone?.

    J.

  • 144. Data: 2020-10-27 03:25:14
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 26/10/2020 20:37, J.F. wrote:

> [...]
    > promieniujace peryferia i kable.
    >
    > Ciekawe, jak to ze Spectrum i ZX81 bylo ... tam nie bylo takiego

    Spectrum nie powstał w USA więc nie potrzebował aprobaty amerykańskiej
    instytucji FCC. Pewnie byłoby to potrzebne przy jakimś masowym imporcie,
    do którego chyba nigdy nie doszło.