  • 91. Data: 2020-10-22 19:59:54
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-10-21 o 19:18, J.F. pisze:

    > Zalezy - jak sie mialo kolegow z komputerami, to dostep do programow
    > jakos nigdy nie byl problemem.

    To akurat funkcjonuje do dzisiaj.

    > Jeszcze byly gieldy, ale ... po co przeplacac :-)

    Może źle pamiętam ale ceny giełdowe (softu 8 bitowców) były takie
    że dzieciakom kieszonkowe starczało bez problemu.
    Przepłacaniem nazywali propozycję nabycia oryginału jak się
    pojawiły.
    Dopiero lata 90 i szesnastobitowce doprowadziły do sytuacji
    że jedna gra zajmowała kilka dyskietek a potem to i kilkanaście.

    A wracając do programów z radiokomputera to one były takie sobie
    czyli poszli na legalność i wciskali programy darmowe.
    Ale dla dłubaczy w kodzie możliwość zajrzenia np. w listing
    programu graficznego w basicu była bezcenna.

    Pozdrawiam

  • 92. Data: 2020-10-22 20:22:18
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Thu, 22 Oct 2020 19:54:39 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Artur Stachura" napisał w wiadomości grup
    in...

    > A jak z drukarką ? Kupiles, czy przenosiles dane ?
    >
    > Praca magisterska ... nie pamietam ile moja miala, przyzwoitosc
    > nakazuje troche stron, nawet duzą czcionką to z chyba z 50KB wyjdzie -
    > Atari sobie z tym radzil ?
    > Czy rozdzialy osobno ?

    Moja praca miała ok. sto kilobajtów, rozdziały oczywiście osobno.
    Edytor Speedscript z dorobionymi osobiście fontami ekranowymi.
    Drukowałem to na uczelnianej igłówce, dostawiając ogonki przez
    cofnięcie głowicy o jeden znak (też sam napisałem taki programik).

    Było to "zderzenie generacji", bo w tekst były wklejone
    (autentycznie, klejem) wykresy z PC-towego programu statystycznego
    SPSS.

    Drukarkę Atari 1020 miałem, ale jakość wydruku była beznadziejna,
    nawet na ówczesne standardy. Z zazdrością oglądałem wydruki z
    drukarki Atari 1027 - znakowej, z czcionkami jak w maszynie do
    pisania.

    Ech, to były czasy.

    --
    Artur Stachura

  • 93. Data: 2020-10-22 21:01:59
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup
    > [..]

    > Ten P-codowy powinien byc dobry, ale ... tez go musi ktos posadzic na
    > nowej maszynie.

    P-kod jest mniejszy, ale czas wykonania dluzszy. Choc UCSD
    Pascal byl czesto uzywany...

    > A tu ani dyskietek, ani portu szeregowego, ani kompatybilnego
    > magnetofonu :-)

    No, jak zajmujesz sie przenoszeniem kompilatora to nie
    powinien byc problem. Port szeregowy mozna zrobic
    w software. Albo jakis banalny protokol rownolegly.
    Podpinasz inna maszynke do szyny ZX81 i dane leca.
    Jak checesz uzywalny kompilator to w ktoryms momencie
    tak czy siak trzeba rozpracowac wspolprace z ROM ZX81
    czyli potrzebujesz albo dobra dokumentacje albo
    disassembler.

    Alternatywa: robisz modul z bateryjnie podtrzymywanym CMOS,
    zapisujesz co trzeba i podpinasz jako rozszerzenie pamieci
    do ZX81.

    > i mogly byc troche szybsze.

    > No, juz nie pamietam interpretera w Spectrum ... moze i "nastepna"
    > linia byla bez narzutu, ale jakies skoki, to niestety szukanie "gdzie
    > ta linia".
    > Choc petli FOR to moze nie dotyczylo.

    Pisalem o Pascalu (ktory produkowal kod maszynowy). Interpretowany
    Basic mial narzuty i kowersja do assemblera mogla dac
    te dwa razy dla kodu numerycznego...

    > Ale tak gdzies od 85 przestalem widywac ZX81.
    >
    > Nie wiem - moze jakis potrzebujacy pracownik mial w pokoju.

    > A tu ani dyskietki, ani seriala, ani kompatybilnego magnetofonu :-)

    Serial to prawie sam soft, latwo to dodac. Nie wiem jak
    wyglada format tasmowy ZX81, ale jak masz ZX81 i disassembler
    to mozna zdeasemblowac procedure odczytu, poprawic timing
    i uruchomic na Spectrum. Ja podobna rzecz zrobilem
    przenoszac dane z tasm Spectrum na PC.

    > Tamten Basic byl kodowany tokenami, i cos mi chodzi po glowie, ze
    > calkiem inne to bylo.

    Ale latwe do tlumaczenia.

    > Jak dobra procedura, to czemu nie.

    > A to w jednym instytucie, a ja bylem w innym :-)

    > Na Karlowicach ?

    Na koniec tak. Zaczelo sie w matematyce (chyba na Szewskiej),
    potem plac Grunwaldzki. Po 1981 na Karlowicach (na Przasnyckiego).

    > Znajomosci nie miales :-)

    > Albo i mniej, bo CO im na cito tez nie robilo, a jeszcze sie pytalo o
    > jakies konta, pewnie pieniadze chcialo od macierzystego instytutu :-)

    Jak instytut potrzebowal obliczen na szybko to pewnie mial
    fundusz na czekoladki dla operatorek...

    --
    Waldek Hebisch

  • 94. Data: 2020-10-22 21:13:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik antispam napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup

    >No, jak zajmujesz sie przenoszeniem kompilatora to nie
    >powinien byc problem. Port szeregowy mozna zrobic
    >w software. Albo jakis banalny protokol rownolegly.

    Albo napisac generator dziekow magnetofonu w formacie ZX81.

    >Podpinasz inna maszynke do szyny ZX81 i dane leca.

    Tak czy inaczej - wymaga to pewnego zachodu, mniejszego lub wiekszego
    ... a po co sie meczyc, dla jakiejs ch* maszynki ?

    >Jak checesz uzywalny kompilator to w ktoryms momencie
    >tak czy siak trzeba rozpracowac wspolprace z ROM ZX81
    >czyli potrzebujesz albo dobra dokumentacje albo
    >disassembler.

    Dokumentacja chyba byla.

    >Alternatywa: robisz modul z bateryjnie podtrzymywanym CMOS,
    >zapisujesz co trzeba i podpinasz jako rozszerzenie pamieci
    >do ZX81.

    To moze po prostu zrobic sobie dobry komputer.
    Z CP/M :-)

    >Serial to prawie sam soft, latwo to dodac. Nie wiem jak
    >wyglada format tasmowy ZX81,

    Zapewne prosto i podobnie do spectrum, ale jednak inaczej.

    >Ale latwe do tlumaczenia.

    Latwe, ale znow - trzeba miec chec.
    Gdyby to byl jakis dobry komputer, to chec moze by sie znalazla.

    >Na koniec tak. Zaczelo sie w matematyce (chyba na Szewskiej),
    >potem plac Grunwaldzki. Po 1981 na Karlowicach (na Przasnyckiego).

    To juz nie mieli 20 minut :-)

    Choc nie wykluczam ze jakies minikomputery mieli i w starych
    budynkach, taka "wieksza szafe" gdzies sie upchnie.

    J.

  • 95. Data: 2020-10-22 21:15:24
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 21/10/2020 18:15, J.F. wrote:

    > Bylo 800, 800XL ... i jak widac nastepne.
    >
    > To 800XL bylo w miare typowym komputerem 8-bitowym w tamtych czasach.

    Zgadza się, ale nie o tym mowa. Mowa o tym, że PeWeX dostał toto już w
    czasach Tramiela, który przyszedł do firmy i zaczął zamiatać śmietnik
    jaki w niej panował, i który doprowadził do tego, że była na krawędzi
    upadku. Jednym z kroków było wyzbycie się balastu w postaci dużych
    ilości niesprzedawalnych 800XL i okolic, których magazynowanie
    kosztowało prawdopodobnie sporo więcej niż okołozerowa sprzedaż
    przynosiła dochodów. Legalne zutylizowanie też kosztowałoby sporo (choć
    firma miała tradycje nielegalnej utylizacji ;-) Dopiero po
    ustabilizowaniu i bardzo dobremu wprowadzeniu ST wrócili do wyciągnięcia
    dodatkowych groszy z konstrukcji ośmiobitowych, w czym zapewnie nie
    przeszkadzał też fakt, że Tramiel chciał podgryzać pozycję CBM w każdym
    możliwym segmencie rynku a C64 czemuś nie chciał umrzeć.. Stąd
    późniejsze modele.

  • 96. Data: 2020-10-22 21:22:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Drukowałem to na uczelnianej igłówce, dostawiając ogonki przez
    >cofnięcie głowicy o jeden znak (też sam napisałem taki programik).

    A jak przenosiles dane ?

> [...]
    >nawet na ówczesne standardy. Z zazdrością oglądałem wydruki z
    >drukarki Atari 1027 - znakowej, z czcionkami jak w maszynie do

    Kojarza mi sie podobne, daisy wheel ... ale one powolne byly.

    nawet jesli 20 znakow na sekunde, 100KB - no, poltorej godziny, nie
    tak zle.
    O ile osiagaly te 20cps, a nie tulko 10..

    Wierszowka od Riada/Odry to byla szybka ... ale jakosc taka sobie,
    zeby nie powiedziec - kiepska :-)

    No i wlasnie - mamy taka elektryczna maszyne do pisania daisy wheel,
    Erica z Robotronu,
    ma klawiature, ma jakis interfejs do komputera, szeregowy ... i jak ja
    podlaczyc do Atari?

    Mimo calego "bogactwa" interfejsow, wychodzi, ze trzeba port joystika
    uzywac, dobrze, ze dwukierunkowy :-)

    J.

  • 97. Data: 2020-10-22 21:25:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >To akurat funkcjonuje do dzisiaj.

    >Może źle pamiętam ale ceny giełdowe (softu 8 bitowców) były takie
    >że dzieciakom kieszonkowe starczało bez problemu.

    Dokladnie, ale po co przeplacac ?
    Urzadzalo sie sesje copy-copy, albo pojedynczo ciekawa gre ... zawsze
    ktos tam cos mial.

    J.

  • 98. Data: 2020-10-22 21:28:50
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 21/10/2020 20:22, J.F. wrote:

    > kosmiczne pieniadze to albo na polskie realia, albo jeszcze "przez komis".

    Wtedy ktoś tam zrobił znakomity interes. Nie pamiętam oczywiście liczb
    ale pamiętam, że były to sumy dla mnie niewyobrażalne. I wcale nie
    odnosząc ich do kieszonkowego :-) Ktoś sprzedał to za cenę wielokrotnie
    wyższą niż by wynikało z kursów plus marża itp. co dla nas już byłoby
    bardzo dużo. Podejrzewam, że głównym powodem, dla którego nie mogli
    kupić inaczej (zaimportować) było ominięcie embarga CoComu.

    > Czy tak nieuzywalne ... cos sie juz na tym dawalo zrobic, o ile zdazylo
    > sie zapisac, bo zlacze tej pamieci bylo slabym punktem.

    Sam tego doświadczyłem bo ten ZX81 to był pierwszy komputer, przy którym
    mogłem trochę dłużej posiedzieć. Było to mocno traumatyczne
    doświadczenie. Efekt taki, że mimo ogromnego wydatku inżynierowie nadal
    oblegali końcówkę Odry.

    > Tylko wtedy mikrokomputerow jeszcze w Polsce nie bylo ... choc moze w
    > takich miejscach jak wyzej.

    No, były pojedyncze egzemplarze w instytucjach, które mogły sobie na to
    pozwolić.

    Zdecydowanie tak.

  • 99. Data: 2020-10-22 21:36:25
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 21/10/2020 18:03, J.F. wrote:

    > Ale mowimy raczej o biznesie, bo uzytkownika domowego to i na CP/M nie
    > bylo stac.
    > Czy ta ilosc programow na CP/M byla istotnie taka duza ?
    > Owszem, troche tego bylo patrzac po reklamach, ale tez sie je szybko
    > przepisywalo na MS DOS :-)

    Dlatego też około 1985 CP/M przestawał już mieć znaczenie. Przez moment
    jeszcze był etap przejściowy gdzie można było przekompilowywano starsze
    programy pod CP/M-86 a potem już bardzo szybko koniec zabawy...

  • 100. Data: 2020-10-22 21:54:29
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Thu, 22 Oct 2020 21:15:24 +0200, Silver Dream ! pisze:
> [...]
    > jaki w niej panował, i który doprowadził do tego, że była na krawędzi
    > upadku. Jednym z kroków było wyzbycie się balastu w postaci dużych

    [ ... ]

    > firma miała tradycje nielegalnej utylizacji ;-) Dopiero po
    > ustabilizowaniu i bardzo dobremu wprowadzeniu ST wrócili do wyciągnięcia
    > dodatkowych groszy z konstrukcji ośmiobitowych

    Nie wiem, czy to nie za daleko idąca interpretacja. Tramiel skupił się
    na serii ST, ale równocześnie wykonano ,,lifting" serii XL do XE. Działo
    się to w tym samym czasie, więc doinwestował trochę 8-bit jeszcze przed
    uzyskaniem profitów z Atari ST. Zgoda co do tego, że zapewne chodziło
    o opanowanie rynków ,,rozwijających się".

    k.