  • 131. Data: 2020-10-24 18:00:31
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 23/10/2020 15:59, J.F. wrote:

    > Cocom na ZX81 to IMO tak sobie - ale moze i byl.
    >
    > Podstawowa sprawa to IMO brak zwyczaju i wsad dewizowy.
    > Biuro moze by i nie mialo problemu z tymi 100 funtami, ale jak kupic ?

    Dokładnie o to chodziło. Nie mogli sami tego ani kupić ani zaimportować.
    No to jakaś firma w Polsce im to sprzedała.

  • 132. Data: 2020-10-24 18:53:12
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 24 Oct 2020 16:08:06 +0100, Cezar <c...@t...pl.invalid> wrote:

    > Teraz na topie jest FujiNet :-)
    > Nie trzeba sie do niczego podłączać - programy wgrywa się z internetu...
    >
    > https://fujinet.online/

    Ciekawe. Najbardziej w tym projekcie podobają mi się obudowy,
    utrzymane w stylu poszczególnych modeli Atari.

    Obcowanie ze starą techniką, nawet pomimo niewygód, jest jednak - jak
    dla mnie - specyficznym doświadczeniem. Nawet replika 1:1 to nie to
    samo.

    --
    Artur Stachura

  • 133. Data: 2020-10-24 23:33:23
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-10-24 o 16:02, Artur Stachura pisze:

    > Wybrałem stację dysków Atari 1050 :-) Ale gdybym jej nie miał,
    > a używał częściej niż co parę miesięcy, to pewnie wolałbym SIO2cośtam.

    Ja mam Toms 720 a dodatkowo SIO2SD. I ciesze się z obu. :-)

    Pozdrawiam

  • 134. Data: 2020-10-25 23:37:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 23 Oct 2020 16:55:30 GMT, Artur Stachura napisał(a):

    > Ceny dokładnie nie pamiętam, ale sądzę, że jakieś 30-40$. Więcej bym
    > wtedy chyba nie dał.
    >
    > Pamiętam, że w srodku siedział jakiś wielgaśny scalak. Musiała tam,
    > poza zamianą transmisji szeregowej na równoległą, być jakaś
    > "inteligencja", bo interfejs zamieniał atarowski znak końca linii na
    > standardowy kod CR/LF.

    No i skleroza mnie zawodzi.
    Bo z jednej strony mi sie wydaje, ze urzadzenie SIO wymagalo troche
    "inteligencji" do pracy, ale z drugiej ... magnetofon jej nie mial ..

    J.

  • 135. Data: 2020-10-26 00:36:42
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 23/10/2020 18:55, Artur Stachura wrote:

> [...]
    > poza zamianą transmisji szeregowej na równoległą, być jakaś
    > "inteligencja", bo interfejs zamieniał atarowski znak końca linii na

    Różne były możliwości LF mogła dokładać też sama drukarka ale logika
    była potrzebna do wielu rzeczy bo samo się z niestandardowego "serial"
    na "parallel" nie zrobi. Po drodze pewnie jeszcze konwertował ATASCII ->
    ASCII a może i emulował font katarynki. Gdzieś jeszcze mam coś takiego i
    do C64 i do Atari. Chociaż do C64 przestałem używać od momentu kiedy
    drukarkę podpiąłem pod USER PORT i miałem normalny, równoległy
    Centronics na gnieździe DB25

  • 136. Data: 2020-10-26 10:37:37
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Mon, 26 Oct 2020 00:36:42 +0100, Silver Dream ! <s...@n...net> wrote:

> [...]
    > do C64 i do Atari. Chociaż do C64 przestałem używać od momentu kiedy
    > drukarkę podpiąłem pod USER PORT i miałem normalny, równoległy

    Nie pamiętam, żeby ten interfejs robił coś więcej poza konwersją
    znaku końca linii. ATASCII w podstawowym zestawie znaków był OIDP
    zgodny z ASCII; do drukowania "zwykłego" tekstu wystarczało.

    Pracy w trybie graficznym nie próbowałem.

    --
    Artur Stachura

  • 137. Data: 2020-10-26 10:43:49
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sun, 25 Oct 2020 23:37:51 +0100, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No i skleroza mnie zawodzi.
    > Bo z jednej strony mi sie wydaje, ze urzadzenie SIO wymagalo troche
    > "inteligencji" do pracy, ale z drugiej ... magnetofon jej nie mial ..

    Magnetofon nie miał co prawda "inteligencji" (tylko układ
    przetwarzający sygnał z taśmy na logiczne "0" i "1"), ale miał ją
    systemowy sterownik urządzenia "C:".

    --
    Artur Stachura

  • 138. Data: 2020-10-26 13:27:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Stachura" napisał w wiadomości grup
    in...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Magnetofon nie miał co prawda "inteligencji" (tylko układ
    >przetwarzający sygnał z taśmy na logiczne "0" i "1"), ale miał ją
    >systemowy sterownik urządzenia "C:".

    Magnetofon widac dalo sie tak zrobic, ale przeciez tam na SIO byl
    jakis protokol, da dyskow, dla drukarek.
    I dosc skomplikowane to musialo byc.

    J.

    P.S. https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_SIO

    The SIO system ultimately owes its existence to the FCC's rules on the
    allowable amount of RF interference that could leak from any device
    that directly generated analog television signals. These rules
    demanded very low amounts of leakage and had to pass an extensive
    testing suite.

    The Apple II, one of the few pre-built machines that connected to a
    television in that era, had avoided this problem by not including the
    RF modulator in the computer.
    Instead, Apple arranged a deal with a local electronics company, M&R
    Enterprises, to sell plug-in modulators under the name Sup'R'Mod.
    This meant the Apple did not, technically, generate television signals
    and did not have to undergo FCC testing.

  • 139. Data: 2020-10-26 19:48:18
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Mon, 26 Oct 2020 13:27:09 +0100, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Artur Stachura" napisał w wiadomości grup
    in...

    > Magnetofon widac dalo sie tak zrobic, ale przeciez tam na SIO byl
    > jakis protokol, da dyskow, dla drukarek.
    > I dosc skomplikowane to musialo byc.

    Ten protokół po stronie komputera był obsługiwany przez program
    sterownika, który mógł być dowolnie skomplikowany; każde podpinane do
    SIO urządzenie miało swój własny sterownik programowy (np. systemowe
    "C:", "D:" i "P:").

    Myk z magnetofonem był OIDP taki, że przy operacji zapisu na taśmę
    SIO wypluwało nie "cyfrowe" zera i jedynki ale analogowe sygnały o
    dwu częstotliwościach. Przy odczycie za to umieszczony w magnetofonie
    konwerter sygnału czytanego z taśmy wystawiał na SIO sygnał cyfrowy o
    poziomach TTL.

    Niektóre aspekty komunikacji z urządzeniem miały też wsparcie
    sprzętowe - np. było oddzielne wyprowadzenie w SIO do włączania i
    wyłączania silnika magnetofonu.

    W sumie to tak, jak do portu RS-232 w PC-cie można podpiąć i
    drukarkę, i modem, i myszkę, i cokolwiek, do czego jest _programowy_
    sterownik. Do tego dedykowane linie dla typowych urządzeń (np. "ring"
    do modemu).

> [...]
    > This meant the Apple did not, technically, generate television signals
    > and did not have to undergo FCC testing.

    A tego nie rozumiem. Co ma SIO do wyjścia RF?

    --
    Artur Stachura

  • 140. Data: 2020-10-26 20:37:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 26 Oct 2020 18:48:18 GMT, Artur Stachura napisał(a):

> [...]
    > sterownika, który mógł być dowolnie skomplikowany; każde podpinane do
    > SIO urządzenie miało swój własny sterownik programowy (np. systemowe

    Tym niemniej jakis tam protokol komunikacji ze stacja dyskietek musi
    byc. Odczyt, zapis, seek, formatowanie ...

    > Myk z magnetofonem był OIDP taki, że przy operacji zapisu na taśmę
    > SIO wypluwało nie "cyfrowe" zera i jedynki ale analogowe sygnały o
    > dwu częstotliwościach.

    Dwie czestotliwosci, ale chodzi mi po glowie, ze w napieciach
    "cyfrowych". W pokeyu byly timery rozne i generowaly prostokatne
    przebiegi. Choc bylo tyg generatorow chyba ze cztery i jakos sie
    sumowaly ... ale moze to nie do magnetofonu...

    > Przy odczycie za to umieszczony w magnetofonie
    > konwerter sygnału czytanego z taśmy wystawiał na SIO sygnał cyfrowy o
    > poziomach TTL.

    Tak - i dekodowal te czestotliwosci na ciag bitow 0 i 1

> [...]
    > drukarkę, i modem, i myszkę, i cokolwiek, do czego jest _programowy_
    > sterownik. Do tego dedykowane linie dla typowych urządzeń (np. "ring"

    no w wszedzie jest w srodku mikroprocesor, choc moze w prostej myszce
    nie. W dodatku tu masz jedno urzadzenie, w atari bylo kilka naraz,
    czyli jakby blizej do USB.

    > A tego nie rozumiem. Co ma SIO do wyjścia RF?

    Czytaj dalej. Skoro mieli RF, to musieli miec niski poziom zaklocen,
    wiec musieli dobrze zaekranowac caly komputer i zrobic jakies malo
    promieniujace peryferia i kable.

    Ciekawe, jak to ze Spectrum i ZX81 bylo ... tam nie bylo takiego
    ekranowania

    J.