  • 61. Data: 2020-10-21 17:55:26
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 21/10/2020 15:19, RadoslawF wrote:

    > Zdefiniujcie to oprogramowanie do poważnych zastosowań?

    W sumie bardzo dobre pytanie. Nie znam wiele. To co pamiętam to, że
    biuro inżynieryjno-projektowe w którym pracował mój ojciec zakupiło za
    kosmiczne pieniądze kilka pozycji najpierw na Z80 w ultraprofesjonalnym
    komputerze ZX-81 (miało im to zaoszczędzić czasu na Odrze) z
    rozszerzeniem pamięci do 16KiB. A kiedy to się okazało oczywiście
    nieużywalne w żaden sposób to kupili jeszcze raz tylko tym razem pod
    CP/M ale nie powiem na pewno na jaki sprzęt. Z tego co pamiętam to
    jednym z głównych wydatków był program do liczenia profili i krzywizn
    torów kolejowych i tramwajowych przy zmiennych promieniach łuków z
    uwzględnieniem różnych współczynników rozszerzalności czegoś jeszcze
    (cytuję zgrubnie to co jako dziecko z otwartą buzią wchłonąłem kiedy
    ojciec mi tłumaczył co to jest i do czego służy, przed chwilą taki mały
    ZX teraz taki duży jakiś inny). W tym się specjalizował akurat mój
    ojciec ale inne ,,pracownie" też miały jakieś swoje zastosowania.
    Dodatkowo był tam jakiś arkusz kalkulacyjny i kompilator bodajże Pascala
    (taki supermodny kiedyś język).

    > Bo były już arkusze kalkulacyjne, była cała masa edytorów tekstów
    > a miałem nawet bazę danych swoich książek założoną w SynFile.

    W którym roku? Pierwszy arkusz to gdzieś około 79-80. Ale wtedy i
    przedtem programy rzadko były ogólnego użytku. Głównie były to
    przenoszone z minikomputerów algorytmy służące rozwiązywaniu jednego
    problemu lub w dobrych układach grupy problemów. Nie było tak, żeby
    sobie na Odrach (czy ICLach czy RIADach) zapuszczać arkusz kalkulacyjny
    czy edytor tekstu i siedzieć godzinami przed jednym dostępnym terminalem
    na całe biuro i zastanawiać się jak to policzyć. Kupowało lub
    programowało się program, który miał wykonać konkretne obliczenia. Szło
    się z przygotowanymi danymi i zapuszczało program podając dane. CP/M
    pozwalał robić to samo na znacznie mniejszych maszynach, przenosząc
    rzeczy pisane np. w Fortranie pod ten system. Inny świat. Dlatego w
    początkowych latach 80-tych CP/M miał znaczenie.

  • 62. Data: 2020-10-21 18:00:00
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 21/10/2020 15:43, Cezar wrote:

    > Bo CP/M był na Z80.  Do appla 2 była karta z Z80 wkładana w slot. Wtedy
    > dało się uruchomić CP/M

    I do C64 i do Atari też (AFAIR). Niemniej Za Oceanem Apple ][ dość
    szybko zdobył pozycję rynkową jako właśnie komputer. ZTCP pierwszy
    arkusz kalkulacyjny jeszcze sporo przed Lotusem 123 powstał właśnie
    najpierw na Apple ][. Dlatego, że był to sprzęt postrzegany jako
    komputer a nie jakieś tam rozwinięcie Ponga na TV jak Atari a potem Amiga.

  • 63. Data: 2020-10-21 18:03:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 21/10/2020 12:27, J.F. wrote:

    >Wcześniej peceta nie było. Później w komputerach domowych nie było
    >procesora, na którym mógłby natywnie chodzić PC-DOS / MS-DOS

    Ale mowimy raczej o biznesie, bo uzytkownika domowego to i na CP/M nie
    bylo stac.
    Czy ta ilosc programow na CP/M byla istotnie taka duza ?
    Owszem, troche tego bylo patrzac po reklamach, ale tez sie je szybko
    przepisywalo na MS DOS :-)

    >Na świecie Atari przedtramielowe nie liczyło się jako komputer i jako
    >taki się też praktycznie nie sprzedawało.

    troche sie chyba liczylo, ale faktycznie traktowano to jako zabawke
    ... ale czyz komputer z CPM nie byl podobna zabawka ?

    No dobra, nie byl - po wyposazeniu w kilka napedow dyskietek, pozadny
    monitor/terminal - i stosowna cene ...

    >To się zmieniło dopiero za Tramiela kiedy postawili ST (na złość CBM)
    >a Tramiel postanowił na nowej

    To juz inna klasa i jak widac - wszyscy probowali.

    >marce (już komputerowej) jeszcze trochę wycisnąć z projektów
    >ośmiobitowych dopóki jeszcze było można. Wcześniej nikt tego nie
    >uważał jako komputer. Trochę tak jak później Amiga - biło to na głowę
    >każdego peceta z tamtych czasów ale nikt tego nie uważał za komputer.

    A to sie zgadza. Studenci mi mowili "Amiga, taki fajny komputer i
    tani", a ja im mowilem "i co z tego - i tak przegra" :-). A moze :-(

    >Trochę tak, ale głównie w USA, gdzie Apple od początku był
    >sprzedawany jako ,,komputer" a nie ,,konsola".

    Owszem, bo tez i na poczatku byl za drogi na zabawke dla dziecka.

    Potem jeszcze miala zapanowac era MSX, ale jak widac - nie trafiony
    pomysl.

    J.

  • 64. Data: 2020-10-21 18:15:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 21/10/2020 12:44, J.F. wrote:

    >Był. Mowa o 800(XL).

    Bylo 800, 800XL ... i jak widac nastepne.

    To 800XL bylo w miare typowym komputerem 8-bitowym w tamtych czasach.

    >Ale to już inna historia. Generalnie gdyby PeWeX nie był wtedy zrobił
    >swojego interesu życia to użytkowników ośmiobitowego Atari w Polsce
    >byłoby mniej więcej tyle co użytkowników Apple ][ albo jeszcze mniej
    >;-)

    Ogolnie sie zgadzam, ale na ile dla pewexu byl to interes zycia to nie
    wiem, a pytanie czy kto inny by nie wprowadzil tanich Atari.
    Bo generalnie jego zaleta byla tylko cena, niby pare rzeczy sprzetowo
    mial dobrych/fajnych, ale czy to klienta tak bardzo obchodzi?
    Popularnosc spectrum w Polsce to tez zaleta - na polskim rynku.

    >Też. Ale też i był to dopiero drugi importer komputerów domowych na
    >znaczącą skalę. Byli i inni trochę wcześniej i dopiero wtedy C64
    >zebrał trochę więcej rynku w Polsce.

    C64 byl troche, czy moze nawet znacznie drozszy, co w owczesnej Polsce
    bylo dosc istotne.
    I tak rozmawiamy o kilku srednich pensjach, wiec to raczej oferta dla
    osob, co mialy rodziny za granica, moze mogly troche popracowac na
    Zachodzie, moze byly gornikami :-)

    P.S.
    https://spidersweb.pl/2011/12/z-pamietnika-mlodego-t
    echnika-grudzien-1986.html
    Pawlak pisal programy w Bajtku ? No no ...

    J.

  • 65. Data: 2020-10-21 18:24:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

    >Dwie rzeczy:
    >1) na niektórych stacjach Atari dało radę odpalić CP/M, wtedy
    >komputer działał jako terminal, więc to jest odpowiednik karty ...
    >bez karty. $0 za hardware jak się już miało stację.

    Ktora raczej byla strasznie droga, a efekt ciagle załosny - bo te 40
    znakow.

    Podobne pomysly byly czesciej, i podobnie przepadly.
    Chyba, ze ktos chcial miec komputer do pracy i grania :-)

    Troche sensu to mialo z Timexem, ktory niby byl Spectrum, ale potrafil
    miec tryb 64 znaki w linii.

    >2) pytanie raczej co w dziadowskim CP/M jest takiego profesjonalnego
    >że równorzędny (komplikacją, budową [1], możliwościami) system
    >traktowany jest jak zabawka.

    Z jednej strony niby nic, a z drugiej - byl Wordstar, dBase, chyba
    TurboPascal, Cobol ... no i dyskietki byly w miare profesjonalne ...
    tylko kosztowne.

    >[1] Za wyjątkiem koncepcji BIOS/BDOS, ale ona miała znaczenie dla
    >twórców komputerów a nie userów.

    Akurat w Atari byla podobna koncepcja plikow/urzadzen ... wydawala mi
    sie znacznie na wyrost, albo sie wzorowali na czyms ciekawym, albo
    mieli ambitne plany.

    J.

  • 66. Data: 2020-10-21 18:30:18
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-10-21 o 17:55, Silver Dream ! pisze:

> [...]
    > rzeczy pisane np. w Fortranie pod ten system. Inny świat. Dlatego w
    > początkowych latach 80-tych CP/M miał znaczenie.

    Kiedy dorobiłem się stacji dysków w 1987 lub 88 roku.
    Na magnetofonie można było tylko grać, nawet nauka pisania w basicu
    powodowała tradycyjną zgadywankę, wczyta się czy się nie wczyta.

    Pozdrawiam

  • 67. Data: 2020-10-21 18:32:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" napisał w wiadomości grup
    .
    On 21/10/2020 11:27, J.F. wrote:

    >Bo CP/M był na Z80. Do appla 2 była karta z Z80 wkładana w slot.
    >Wtedy dało się uruchomić CP/M

    Nie o to chodzi - powstalo na Apple 2 troche oprogramowania, nazwijmy
    to "profesjonalnego".

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Apple_II_appli
    cation_software

    Chocby Wordstar, Wordperfect, Visicalc.
    A na inne nie powstalo, albo w powijakach.

    Trzeba jeszcze jasno powiedziec, ze "profesjonalna praca" w zasadzie
    wymaga dyskow, a przynajmniej jakosc pracy bardzo wzrasta ... to juz
    inne koszta dla klientow, i moze programisci uznali, ze sie na Atari
    czy C64 nie oplaca ...

    J.

  • 68. Data: 2020-10-21 18:39:23
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-10-21 o 16:17, heby pisze:

    > Dwie rzeczy:
    > 1) na niektórych stacjach Atari dało radę odpalić CP/M, wtedy komputer
    > działał jako terminal, więc to jest odpowiednik karty ... bez karty. $0
    > za hardware jak się już miało stację.

    Na fabrycznych nie dało, trzeba było je przerabiać.
    Dołożyć RAM/SRAM Charger.
    http://atariki.krap.pl/index.php/RAM_Charger

    > 2) pytanie raczej co w dziadowskim CP/M jest takiego profesjonalnego że
    > równorzędny (komplikacją, budową [1], możliwościami) system traktowany
    > jest jak zabawka.

    Kompatybilność między maszynami różnych producentów.
    Która nie istniała między popularnymi wtedy ZXSpectrum,
    Amstrad/Schnaiderem, Atari i C64.

    Pozdrawiam

  • 69. Data: 2020-10-21 18:57:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2020-10-21 o 12:44, J.F. pisze:

    >W 1987 roku - 65XE 150$, magnetofon 25$, najtańszy joy 5$.
    >Stacja dysków CA2001 190$.
    >W pewexie.

    Hm, te ~70$ raczej dobrze pamietam, ale mogl to byc inny rok i 800XL.
    Pamiec mi zawodzi, czy z czasem podrozalo czy potanialo ?
    Szczegolnie ze "nowy model" moze kosztowac wiecej :-)

    J.

  • 70. Data: 2020-10-21 19:18:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2020-10-20 o 17:21, Artur Stachura pisze:

    >Przyznaje się bez bicia. Wyłączałem.
    >Ale z tym powtarzaniem to tak nie do końca było.
    >No chyba że programy dla ZXa, dla małego atari jak nie poszło
    >to byłem stratny lub musiałem szukać programu u znajomych.
    >Większość posiadaczy komputerów wtedy to nagrywała.

    Zalezy - jak sie mialo kolegow z komputerami, to dostep do programow
    jakos nigdy nie byl problemem.
    Jeszcze byly gieldy, ale ... po co przeplacac :-)

    J.