  • 71. Data: 2020-10-21 19:23:32
    Temat: Re: ZX Spectrum
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/10/2020 18:39, RadoslawF wrote:
    > Kompatybilność między maszynami różnych producentów.
    > Która nie istniała między popularnymi wtedy ZXSpectrum,
    > Amstrad/Schnaiderem, Atari i C64.

    No ale to było już *po* tym jak się stał profesjonalny.

    Może to dlatego że maszyny z CP/M miały profesjonalniejszy wygląd? Duża,
    metalowe puszki, z osobną klawiaturą i prawdziwym monitorem robiły
    lepsze wrażenie i jakoś tak wyszło?

  • 72. Data: 2020-10-21 19:58:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

    >No ale to było już *po* tym jak się stał profesjonalny.

    Nie, od poczatku mial byc kompatybilny ... i moze wlasnie dlatego stal
    sie profesjonalny.

    >Może to dlatego że maszyny z CP/M miały profesjonalniejszy wygląd?
    >Duża, metalowe puszki, z osobną klawiaturą i prawdziwym monitorem
    >robiły lepsze wrażenie i jakoś tak wyszło?

    PSPD widziales/pamietasz ? Komputer wielkosci biurka :-)

    Oprocz profesjonalnego wygladu, to trzeba jednak przyznac, ze
    dyskietki zapewniaja inny komfort pracy, profesjonalny
    monitor/terminal tez.
    No i klawiatura nie taka jak w Spectrum :-)

    J.

  • 73. Data: 2020-10-21 20:22:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 21/10/2020 15:19, RadoslawF wrote:

    >W sumie bardzo dobre pytanie. Nie znam wiele. To co pamiętam to, że
    >biuro inżynieryjno-projektowe w którym pracował mój ojciec zakupiło
    >za kosmiczne pieniądze kilka pozycji najpierw na Z80 w
    >ultraprofesjonalnym

    kosmiczne pieniadze to albo na polskie realia, albo jeszcze "przez
    komis".

    >komputerze ZX-81 (miało im to zaoszczędzić czasu na Odrze) z
    >rozszerzeniem pamięci do 16KiB. A kiedy to się okazało oczywiście
    >nieużywalne w żaden sposób to kupili jeszcze raz tylko tym razem pod

    Czy tak nieuzywalne ... cos sie juz na tym dawalo zrobic, o ile
    zdazylo sie zapisac, bo zlacze tej pamieci bylo slabym punktem.

> [...]
    >torów kolejowych i tramwajowych przy zmiennych promieniach łuków z
    >uwzględnieniem różnych współczynników rozszerzalności czegoś jeszcze
    >(cytuję zgrubnie to co jako dziecko z otwartą buzią wchłonąłem kiedy
    >ojciec mi tłumaczył co to jest i do czego służy, przed chwilą taki
    >mały ZX teraz taki duży jakiś inny). W tym się specjalizował akurat
    >mój ojciec ale inne ,,pracownie" też miały jakieś swoje zastosowania.
    >Dodatkowo był tam jakiś arkusz kalkulacyjny i kompilator bodajże
    >Pascala (taki supermodny kiedyś język).

    >W którym roku? Pierwszy arkusz to gdzieś około 79-80. Ale wtedy i

    Tylko wtedy mikrokomputerow jeszcze w Polsce nie bylo ... choc moze w
    takich miejscach jak wyzej.

> [...]
    >sobie na Odrach (czy ICLach czy RIADach) zapuszczać arkusz
    >kalkulacyjny czy edytor tekstu i siedzieć godzinami przed jednym
    >dostępnym terminalem na całe biuro i zastanawiać się jak to policzyć.
    >Kupowało lub programowało się program, który miał wykonać konkretne
    >obliczenia. Szło się z przygotowanymi danymi i zapuszczało program
    >podając dane. CP/M pozwalał robić to samo na znacznie mniejszych
    >maszynach, przenosząc rzeczy pisane np. w Fortranie pod ten system.
    >Inny świat. Dlatego w początkowych latach 80-tych CP/M miał

    Jak pamietam, to polibuda miala jakis program obliczajacy uklady
    elektroniczne na Spectrum.
    Na niewielka ilosc wezlow dawal rade.

    Spectrumowy Basic byl bardzo wolny, a specjalistow od assemblera
    jeszcze bylo malo ... ale pare minut na obliczenia to ciagle szybciej
    niz wycieczka do ZETO ...

    J.

  • 74. Data: 2020-10-21 21:31:22
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-10-21 o 19:23, heby pisze:

    > No ale to było już *po* tym jak się stał profesjonalny.

    Nie, taki był w założeniach.
    Ktoś (japońscy pracownicy microsoftu) w czasach ośmiobitowców
    uznali że warto aby powstał jeden standard komputerów.

    > Może to dlatego że maszyny z CP/M miały profesjonalniejszy wygląd? Duża,
    > metalowe puszki, z osobną klawiaturą i prawdziwym monitorem robiły
    > lepsze wrażenie i jakoś tak wyszło?

    A może piszesz o czymś o czym nie masz pojęcia?
    Znakomita większość MSXów to były komputery w klawiaturze.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/MSX

    Pozdrawiam

  • 75. Data: 2020-10-21 22:16:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/10/2020 21:31, RadoslawF wrote:
    > Nie, taki był w założeniach.
    > Ktoś (japońscy pracownicy microsoftu) w czasach ośmiobitowców
    > uznali że warto aby powstał jeden standard komputerów.

    Ktory okazał się kiepski do profesjonalych zastosowań jak i go gier
    (brak scrolla i ukryty vram wykończył tą platformę).

    > A może piszesz o czymś o czym nie masz pojęcia?
    > Znakomita większość MSXów to były komputery w klawiaturze.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/MSX

    Ależ ja znam MSX bardziej niż możesz sobie wyobrażać. Tylko że nie
    zakładałem że MSX ma być jakąś podstawą do dyskusji o profesjonaliźmie,
    skoro to platforma zdecydowanie z naciskiem na granie.

    Bardziej chdozi mi o ciezkie klocki z okolic Osborne 1 czy normalnych
    rozmiarów Altos'a, które zdecydowanie projektowane w celu
    profesjonalnego gapienia się w "A>" od samego początku i sprawiające
    wrażenie "serious business".

  • 76. Data: 2020-10-22 00:29:32
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

> [...]
    >
    > A może piszesz o czymś o czym nie masz pojęcia?
    > Znakomita większość MSXów to były komputery w klawiaturze.

    MSX nie miał znaczenia dla CP/M - pojawił się dopiero w czasach
    zmierzchu tego ostatniego. To CP/M miał znaczenie dla MSX jako jakiś tam
    "selling point". Ale...

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_computers_runn
    ing_CP/M

    daje pewne pojęcie dlaczego.

  • 77. Data: 2020-10-22 01:53:55
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-10-21 o 22:16, heby pisze:

    > Ktory okazał się kiepski do profesjonalych zastosowań jak i go gier
    > (brak scrolla i ukryty vram wykończył tą platformę).

    Strasznie dużo firm go produkowało czyli aż taki kiepski jak
    piszesz nie był.
    Do gier faktycznie nie był rewelacją, ale w 85 weszły kolejne
    standardy MSX2 i MSX2+ które wyglądały sporo lepiej.
    I ekran dawał się skrolować. :-)
    https://www.youtube.com/watch?v=oWb6XbmSvhM&list=PLL
    YJfWeHqpsG81AcL2LrHRD_GZzahI2La&index=1

    > Ależ ja znam MSX bardziej niż możesz sobie wyobrażać. Tylko że nie
    > zakładałem że MSX ma być jakąś podstawą do dyskusji o profesjonaliźmie,
    > skoro to platforma zdecydowanie z naciskiem na granie.

    W tym przypadku profesjonalizm miał polegać na standaryzycji sprzętu
    i oprogramowania.

> [...]
    > rozmiarów Altos'a, które zdecydowanie projektowane w celu
    > profesjonalnego gapienia się w "A>" od samego początku i sprawiające

    Osborn 1 to był komputer przenośny co oznacza że w tamtych czasach
    musiał być wielki. Dla mnie oznaką jego profesjonalizmu była stacja
    dysków a nie wielkość.

    Pozdrawiam

  • 78. Data: 2020-10-22 13:32:41
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Spectrumowy Basic byl bardzo wolny, a specjalistow od assemblera
    > jeszcze bylo malo ... ale pare minut na obliczenia to ciagle szybciej

    Gdzies w 1983 na PWr popelnilem program do obliczania obwodow.
    Pisalem go na ZX81 z modulem 64k (56k bylo uzywalne, reszta
    zaslonieta przez ROM). Metoda byla glupia, ale to chcial
    prowadzacy (w skrypcie to byla "metoda topologiczna").
    Z grubsza sprowadzalo sie to do rekursywnego rozwijania
    wyznacznika, ale jak byly rownolegle elementy to sie
    liczylo kazdy osobno. Zaleta bylo ze dostawalo sie
    wzor (ze wspolczynikami zmiennopozycyjnymi). Pod
    koniec semestru wymyslilem lepsza metode, ale bylo
    za pozno zeby zmieniac program.

    Ten program nalezalo pisac w Pascalu, byla rekursja
    i manipulacje na listach. W Basicu mialem tablice
    robiace za stos, przed i po wywolaniu trzeba bylo
    kopiowac parametry...

    Nie wiem czy moj program byl dalej uzywany. Czesc
    planowanych funkcji nie dzialala (nie zdazylem ich
    zdebugowac). Obkomentowalem program jak sie dalo,
    ale znajac zycie gdyby ktos inny mial to poprawiac
    to wolaby zaczac od poczatku.

    Co do czasu obliczen: moj program robil sporo obliczen
    zmiennopozycyjnych. Inny jezyk mogl cos zmienic
    szybkosciowo gdyby mial lepsza bibliteke zmiennopozycyjna.
    Ewentualnie robic obliczenia stalopozycyjnie.
    Tak jak zostawilem program to byl max do 6 wezlow,
    glownie z powodu czasu obliczen (kilka minut). Lepsza
    metoda powinna zredukowc czas do kilku sekund.

    W tym czasie na PWr powstalo sporo kodu na ZX81, np.
    procedury do oblicznia funkcji Bessla. Alternatywa
    moglo byc liczenie na kalkulatorze, zajmujace setki
    czy tysiace razy wiecej czasu lub wycieczka do
    centrum obliczniowego, rzedu 20 min z powrotem
    (ZETO bylo daleko i raczej nie wchodzilo w gre).

    --
    Waldek Hebisch

  • 79. Data: 2020-10-22 14:18:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup

    >MSX nie miał znaczenia dla CP/M - pojawił się dopiero w czasach
    >zmierzchu tego ostatniego. To CP/M miał znaczenie dla MSX jako jakiś
> [...]

    Nie ma CPM bez dyskietek, a napedy znaczaco podnosza koszt systemu.

    A jako, ze to juz 1985, to klony IBM pc depcza po pietach.

    J.

  • 80. Data: 2020-10-22 14:25:06
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 19/10/2020 17:44, heby wrote:
    > To mniej więcej odwrotność statsytyki z USA gdzie magnetofony z Atari
    > znikneły prawie od razu jak tylko się pojawiły i mało kto w ogóle
    > widział je na oczy.

    Z sentymentu obserwuje aukcje Atari na ebay.co.uk
    Tak na marginesie - ceny retro złomów w czasie pandedmii poszły w górę o
    100% lekko. Jakieś rok temu można było 800XL kupić za ?25-30, teraz
    trzeba dać ?60+

    Wiem, UK to nie USA ale bardzo biednie nie było.

    Z tego co widze to 90% aukcji atarynek, ktore są sprzedawane jako
    "wyciągniete ze strychu - nie wiadomo czy działa - nie mam jak
    sprawdzić" to zestawy z magnetofonami.

    Stacje się zdarzają dość rzadko.

    c.