  • 71. Data: 2022-01-28 17:44:21
    Temat: Re: Załącznik prądu dzwonkowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Co Wy z tym że dyskusja była/jest o gazie?

    Bowiem uważam[y], że z tym gazem, mokrym i suchym, to ciekawy temat.

    > Nie do "kapania gazu" ja się odniosłem, tylko do kapania wody

    No więc właśnie. Nie dość, że nudne, kompletnie nie na temat (0%),
    to jeszcze jakieś brednie o uszczelnianiu rur szlamem.

    --
    Jarek

  • 72. Data: 2022-01-28 18:08:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 28 stycznia 2022 o 17:44:23 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Bowiem uważam[y], że z tym gazem, mokrym i suchym, to ciekawy temat.

    Hmm, a ten mokry gaz (to był w końcu "koksowniczy" czy "miejski" - czy to może to
    samo?)
    to na ile % był mokry?
    Bo to w pewnym sensie do dziś zostało - napotkana przeze mnie na wsi technologia
    rozpalania pieca była taka, że do węgla trzeba było dolać wody. I to nawet nie był
    miał, tylko bryły węgla. Po co?
    Hmm, zastanawiam się, czy jak palili drewnem (nie kradzionym tylko marnowanym - z
    wyciętych w sadzie jabłoni...) to też dolewali wody...

    PS.: A zaczęło się od dzwonka, a nawet tylko przełącznika ;>
    PS2: "Z badań wyszło, że do kiełbasy nie można dodawać więcej niż 30% papieru
    toaletowego, jak jest więcej to już nie chcą żreć. Z resztą ta technologia i tak jest
    mało opłacalna z uwagi na konieczność użycia deficytowego papieru toaletowego." ;>
    Nie mówiąc już o zawartości cukru w cukrze...

  • 73. Data: 2022-01-28 19:03:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Hmm, a ten mokry gaz (to był w końcu "koksowniczy" czy "miejski" - czy
    > to może to samo?) to na ile % był mokry?

    Koksowniczy to z koksowni, jako produkt odpadowy. Gdzieś na Śląsku pewnie
    taki mieli. W Warszawie mieliśmy gaz miejski z miejskiej gazowni na Woli.
    Wcześniej zwany gazem świetlnym, bo spalany był głównie w latarniach
    ulicznych. Technologoia uzyskiwania w każdym przypadku z grubsza ta sama.
    W jej wyniku powstaje też woda pogazowa (nie mylić z gazowaną, sodową),
    więc na początku mógł mieć nawet 100% wilgotności względnej. Gazownie
    chyba nawet jakoś wstępnie osuszały. Z warszawskiego bloku, w którym
    spędziłem dzieciństwo, pamiętam w piwnicy odstojniki w instalacji gazowej.
    Takie zaślepione kawałki rur sterczące w dół z głównego gazociągu. Ze
    śrubką do spuszczania wody.

    > Bo to w pewnym sensie do dziś zostało - napotkana przeze mnie na wsi
    > technologia rozpalania pieca była taka, że do węgla trzeba było dolać
    > wody. I to nawet nie był miał, tylko bryły węgla. Po co?

    W celu łatwiejszego zgazowania na wstępie przy rozpalaniu. Trudno mi
    powiedzieć, na ile to realnie pomagało.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2022-01-29 11:00:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 28 stycznia 2022 o 19:03:21 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > spędziłem dzieciństwo, pamiętam w piwnicy odstojniki w instalacji gazowej.
    > Takie zaślepione kawałki rur sterczące w dół z głównego gazociągu. Ze

    Czego to się człowiek na starość nie dowie z interneta.
    Tzn. z wiki - już wiem, dlaczego "odkręciła gaz, nie zapukał nikt na czas" - 10%
    czadu, do lat 80-tych szło do mieszkań.
    To pewnie z okazji moich urodzin zmienili na gaz ziemny ;>
    A ja wciąż sądziłem, że to trujące, a nie "jedynie" wybuchowe.

    A mimo to jeszcze we współczesnych filmach ("Dziewczyna z szafy") potrafią truć się
    gazem z kuchenki...

    > W celu łatwiejszego zgazowania na wstępie przy rozpalaniu. Trudno mi
    > powiedzieć, na ile to realnie pomagało.

    Zgazowania węgla? Sporo jeszcze nie wiem...

  • 75. Data: 2022-01-29 12:47:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > To pewnie z okazji moich urodzin zmienili na gaz ziemny ;>
    > A ja wciąż sądziłem, że to trujące, a nie "jedynie" wybuchowe.

    Wciąż kroniki notują przypadki, że wyleciał w powietrze cały bydynek,
    a przy tym poszkodowanych zostało wiele osób. Bo ktoś sobie wymyślił,
    że się w swojej kuchni otruje gazem. Nieuctwo i wagarowanie nie jest
    widać całkiem niegroźne -- o własnościach metanu uczą (uczyli) już
    w szkole podstawowej.

    > A mimo to jeszcze we współczesnych filmach ("Dziewczyna z szafy")
    > potrafią truć się gazem z kuchenki...

    Nie oglądam współczesnych produkcji. Ale nie zdziwi mnie, jeśli młody
    scenarzysta pod wpływem lektury starszych powieści umieści w serialu
    scenę trucia się zapałkami. Kiedyś bardzo popularny (i skuteczny)
    sposób kończenia z tym światem. Sto lat temu zapałki robione były
    z białego fosforu.

    > Zgazowania węgla? Sporo jeszcze nie wiem...

    Warto popatrzeć jak wygląda rozpalanie węgla -- zanim całkiem zabronią
    i czarne bryłki będą nie do zdobycia. Na początku wątły płomień unosi
    się nad węglem. Na tym etapie powierzchnia paliwa jest jeszcze zbyt
    chłodna, by zapłonąć, ale ciepło już wydobywa z wnętrza palny gaz.

    Jarek

    --
    Jak juz mioł co przepedzieć, to zacynoł tak: "Nie bede wóm duzo godoł, bo i ni
    ma do kogo". Pote wywodziył krótko a nie długo: "Wiedź-cie se, ze syćko płynie.

  • 76. Data: 2022-01-29 18:10:26
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
> [...]
    > scenarzysta pod wpływem lektury starszych powieści umieści w serialu
    > scenę trucia się zapałkami. Kiedyś bardzo popularny (i skuteczny)

    I nader nieprzyjemny.

    P.P.

  • 77. Data: 2022-01-29 23:38:01
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    >
    > A mimo to jeszcze we współczesnych filmach ("Dziewczyna z szafy") potrafią truć się

    Przez dobrze ponad 100 lat do mieszkań doprowadzano trujący gaz, to się
    ludzie przyzwyczaili. Zwłaszcza, że był to wątek bardzo popularny w
    literaturze kryminalnej i w filmach. Kto by tam wiedział, że coś się
    zmieniło... Co prawda zmiana wiązała się z wymianą dysz w kuchenkach. W
    Warszawie to było jakoś w latach 70.

    MJ

  • 78. Data: 2022-02-04 14:01:44
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Co ciekawe przestawały cieknąć ("pocić się") i połączenia spawane (CO). Muł z
    instalacji CO to załatwiał czy jakieś procesy w
    spoinie?

    -----
    > pan Mietek gładził sę po berecie i ze spokojem mówił: pokapie trochę, ale zaraz
    przestanie. I miał rację. Takie połączenia mają