  • 61. Data: 2023-03-13 16:17:00
    Temat: Re: akumulatory z aliexpress cd. - komuś przyszły?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > Dokładnie tak samo.
    > Ale zauważ, co napisał RoMan:
    > "Na drewnie opałowym zarabiają najwięcej pośrednicy i leśnicy."

    Zauważyłem, że pisał o drewnie opałowym. Za komuny wszędzie wisiały
    plakaty, żeby zbierać makulaturę, bo w ten sposób chroni się lasy
    (sporo papieru na te plakaty musiało iść). Nawet w to wierzyłem.
    Potem wszystko mi wyjaśnił kolega, bodaj najwybitniejszy profesur
    od produkcyjności lasu. Młode powojenne lasy musiały być intensywnie
    przerzedane, czego produktem była tzw. papierówka. Takie chude drągi
    na metr długie. Był tego nadmiar, nie wiedziano co z tym robić (to,
    że za PRL papier był na przydział, wynikało z czego innego). Na opał
    też brano, choć dzisiaj palacze na sosnę kręcą nosem.

    > _Leśnicy_, czyli teoretycznie robole - a w rzeczywistości niemal
    > uwłaszczeni, zżerają wartość dodaną, która powinna trafiać do
    > właściciela lasu, czyli tzw. państwa, czyli m.in do Ciebie, bez
    > konieczności zostawania leśnikiem...

    Potem było okres, że w ogóle nikomu nie chciało się wśród drzew
    pracować, skutkiem czego zaniedbany las generował "wartość odjętą".
    Po prost unikonu się nie opłacało. W sumie fajnie, że ktoś drewno
    z zabiegów pielęgnacyjnych targa z lasu i coś z tego ma.

    > Pośredników załatwi sam internet - przecież ostatnimi czasy można
    > było kupić sobie węgiel na stronie kopalni, nie wiem, czy kurierem
    > wysyłali, ale odbiór osobisty był jak najbardziej.

    Ale to *kopalnie* sprzedają, bo chcą być dla siebie pośrednikiem.
    Nie dziwne. Jednak nie wszędzie tak się da.

    > Leśników w PL nikt nie ruszy :(

    Do leśników nic nie mam, więc co mi to. Ważne, żeby lasów nikt nie
    ruszał. Nie w sensie, żeby się nimi nie zajmował. Żeby nie rżanął
    głupio. A to nie od leśników zależy, lecz od polityków.

    Jarek

    --
    Co jest lepsze w życiu, tato,
    skończyć studia czy łopatą

  • 62. Data: 2023-03-13 17:18:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Mar 2023 16:17:00 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zauważyłem, że pisał o drewnie opałowym. Za komuny wszędzie wisiały
    > plakaty, żeby zbierać makulaturę, bo w ten sposób chroni się lasy
    > (sporo papieru na te plakaty musiało iść). Nawet w to wierzyłem.

    Chyba nie tak duzo - patrz na gazetę codzienną.

    Swoją drogą ... komuna sie skonczyła, i papier nagle przestał być
    problemem. Co się stało?

    Covid się skonczył ... i papier coraz drozszy ... a przeciez gazety
    nie kupilem juz z 5 lat.

> [...]
    > że za PRL papier był na przydział, wynikało z czego innego). Na opał
    > też brano, choć dzisiaj palacze na sosnę kręcą nosem.

    Nie rozumiem.
    Przerzedzane być musiały, bo w czasie wojny siły roboczej zabrakło?

    No ale papierówka była, to skąd problemy z papierem?

    No ale to to "po wojnie", potem juz zostały przerzedzone?

    Swoją drogą - byłem własnie pod Wielką Sową (okolice Wałbrzycha) ...
    w niskich partiach las jakis równy, tak sie zastanawiam ... Niemcy
    wycieli na potrzeby własne, czy mysmy wycięli po wojnie i zasadzili
    nowy, czy to tylko wrażenie, ze las taki równy, bo drzewa w róźnym
    wieku.
    Czy to po prostu planowa gospodarka lesna - wycieli 50 lat temu pare
    hektarów, posadzili nowe ...

    [...]
    > Do leśników nic nie mam, więc co mi to. Ważne, żeby lasów nikt nie
    > ruszał. Nie w sensie, żeby się nimi nie zajmował. Żeby nie rżanął
    > głupio. A to nie od leśników zależy, lecz od polityków.

    No, jak politycy chca lasy utrzymywac ... moze i dobrze.
    Jak sie okazuje, ze do tego nie trzeba doplacac, bo to jeszcze zysk
    przynosi - to swietnie.

    Ale wtedy sie robi ciąg dalszy - skoro na tym zarabiają i to calkiem
    dobrze, to moze powinni się podzielić, w koncu mają "za darmo"
    las/teren, czy jak tam na to patrzec ...

    J.

  • 63. Data: 2023-03-13 19:59:14
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    > Kupiłem okazyjnie jesienią 2 mp i okazało się, że w oczach grzyb je zżerał...

    jesienią 2021 w mojej okolicy mp niby suchego buka lub dębu kosztował
    280zł, w kwietniu 2022 za ten sam mp wołali 400zł i stwierdziłem, że
    kupie paletę i poczekam, aż stanieje.. Tymczasem w czerwcu było 600zł,
    jesienią 2022 już 800-900zł.. A LP twierdzą, że niby ceny nie podniosły
    - za to przy okazji okazało się, że to pracownicy LP wykupują
    korzystając z układów praktycznie całe dostepne drewno opałowe z
    nadleśnictw, tną, łupią i potem sprzedają z kilkukrotną przebitką na
    wysuszonym rynku. I nikt "obcy" drewna nie miał szans z nadlesnictw kupić..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 64. Data: 2023-03-13 20:42:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Swoją drogą ... komuna sie skonczyła, i papier nagle przestał być
    > problemem. Co się stało?

    Co się stało? Komuna się skończyła. To bardzo dobry powód zniknięcia
    wielu problemów.

    > Nie rozumiem.
    > Przerzedzane być musiały, bo w czasie wojny siły roboczej zabrakło?

    Po wojnie nasadzono wiele nowych lasów. W sumie dobrze. Ale niedobrze,
    że czasem na siłę, na prywatynej ziemi, często za karę.

    > No, jak politycy chca lasy utrzymywac ... moze i dobrze.

    Ci akurat nie chcą. To niedobrze. Pod tym względem komuna była lepsza.

> [...]
    > dobrze, to moze powinni się podzielić, w koncu mają "za darmo"
    > las/teren, czy jak tam na to patrzec ...

    Dzielą się. Przecież nie wszystko kradną. Ale jakoś to głupio robią.
    W tym sęk.

    Jarek

    --
    -- Zaraz, chwileczkę, spokój! Owszem, dajmy na to, ja daje dwa tysiące na
    las. To kto inny bedzie miał tartak, tak? Będzie mnie dyktował ceny? Będe

  • 65. Data: 2023-03-13 21:54:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 13 marca 2023 o 20:42:41 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > jego dawał zarabiać na rżnięcie? To gdzie jest logika? To wolę kupić ten
    Masz lekkie upośledzenie umysłowe zwane dysleksją ze nie potrafisz odnieść się jednym
    tekstem do tego co napisał ktoś inny i musisz odpowiadać na każde zdanie jakie
    napisał?

  • 66. Data: 2023-03-14 12:22:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Mar 2023 20:42:00 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Co się stało? Komuna się skończyła. To bardzo dobry powód zniknięcia
    > wielu problemów.

    Niby tak, ale wszystkiego nie tłumaczy.

    Fabryk raczej nie przybylo ... import wzrósł, eksport spadł, zuzycie
    spadło?

    > Po wojnie nasadzono wiele nowych lasów. W sumie dobrze. Ale niedobrze,
    > że czasem na siłę, na prywatynej ziemi, często za karę.

    Ale ta papierowka to jak rozumiem w 15-20 lat po nasadzeniu?

    Czyli lata 60-te i moze później ... wiec skad klopoty z papierem?

    > Ci akurat nie chcą. To niedobrze. Pod tym względem komuna była lepsza.

    Wydaje mi się, że chcą. Wszak rozumieją, ze partyzantka musi mieć las.

    Bylo troche wycinki drzew prywatnych, była wycinka puszczy przez
    Szyszkę - nie wiem, może i dobrze chciał, i na pewno nie chciał jej
    wyciąc na stałe.

    A teraz Unia nam zadaje jakies ciosy prawne w lasy.

    > Dzielą się. Przecież nie wszystko kradną. Ale jakoś to głupio robią.
    > W tym sęk.

    Nie muszą kraść - mogą sobie nagrody wypłacić.
    Za dobre gospodatowanie nagroda się po prostu należy.

    Albo sluzbowe samochody kupic, osrodki wczasowe zrobic, mieszkania
    służbowe, bankiety ... pardon - konferencje i szkolenia.

    J.

  • 67. Data: 2023-03-16 00:39:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Mar 2023 20:42:00 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Po wojnie nasadzono wiele nowych lasów. W sumie dobrze. Ale niedobrze,
    > że czasem na siłę, na prywatynej ziemi, często za karę.

    A najbardziej niedobrze, że głównie bywały nasadzenia monokulturowe,
    wpływające niestety na choroby i szkodniki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 68. Data: 2023-03-16 00:43:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 16 marca 2023 o 00:40:00 UTC+1 Adam napisał(a):

    > A najbardziej niedobrze, że głównie bywały nasadzenia monokulturowe,
    > wpływające niestety na choroby i szkodniki.

> [...]
    A najgorzej że chujnia jewropejska chce rządzić naszymi lasami.

  • 69. Data: 2023-03-16 00:47:41
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > A najgorzej że chujnia jewropejska chce rządzić naszymi lasami.

    Amisię podoba że wjebałeś :] Lubię to.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 70. Data: 2023-03-16 02:45:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 16 marca 2023 o 00:48:09 UTC+1 LordBluzg(R)?? napisał(a):
    > Amisię podoba że wjebałeś :] Lubię to.
    > --
    > LordBluzg(R)??
    > <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
    Mógłbyś o ile potrafisz bez knajackiego żargonu?