  • 551. Data: 2011-05-27 22:08:13
    Temat: Re: kolejny dawca
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Axel" <a...@o...niespamuj.pl> napisał w wiadomości
    news:irp01f$fb7$1@inews.gazeta.pl...

    > "masti" <g...@t...hell> wrote in message

    > Sam wchodzac na jezdnie sprawdzam, czy nadjezdzajacy pojazd ma zamiar sie
    > zatrzymac, ale to nie znaczy, ze nie mam pierwszenstwa.
    >
    > Tyle, ze jak napisal Tomek - to nic nie wnosi do dyskusji...

    Oczywiście - bo po cytatach z wyroków sądów, które jednoznacznie określały
    obowiązek sprawdzania lusterek przed skrętem nie ma już żadnej dyskusji.
    Co najwyżej ośli upór paru mało rozgarniętych, udających że nie przeczytało
    tych wyroków, więc nie zna stosownej wykładni, a co za tym idzie swoich
    obowiązków.

  • 552. Data: 2011-05-27 22:13:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 May 2011 17:56:27 +0200, Cavallino wrote:
> [...]
    >nieustająca obserwacja sytuacji na drodze, umożliwiająca percepcję
    >wszystkich zmian i odpowiednie dostosowanie się do nich. Odbiega od takiego
    >modelu zachowania wykonywanie manewru skrętu w lewo, bez upewnienia się, czy
    >nie spowoduje on zajechania drogi także pojazdowi jadącemu z tyłu. [...]

    >Wyrok ten uprawomocnił się w pierwszej instancji wobec niezaskarżenia przez
    >żadną ze stron.
    >Na podstawie art. 521 k.p.k. Rzecznik Praw Obywatelskich złożył kasację od
    >prawomocnego wyroku skazującego Janusza P.

    No no - a na czyj wniosek ?

    >W wyinterpretowanym wyżej rozumieniu zarzut obrazy prawa materialnego jest,
    >w ocenie Sądu Najwyższego, bezzasadny. Skarżący nie przedstawił żadnych
    >zasługujących na akceptację argumentów za tym, że art. 22 ust. 1 p.r.d. nie
    >nakłada na kierowcę skręcającego w lewo obowiązku upewnienia się, iż nie
    >spowoduje to zajechania drogi uczestnikowi ruchu jadącemu za nim. [...]

    A postanowienie Sadu Najwyszego zasluguje na uwage ?

    Wyrok z dnia 1 grudnia 2005 r., III KK 151/05, gdzie w identycznej
    sytuacji SN uznal ze faktycznie nie naklada :-)

> [...]
    >zmiany kierunku jazdy następująco: "Kierujący pojazdem może zmienić kierunek
    >jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności
    >oraz pod warunkiem, że nie spowoduje to zajechania drogi innym kierującym".
    >To prawda, że w art. 22 ust. 1 obecnie obowiązującej ustawy o ruchu drogowym
    >nie wyartykułowano owego warunku niezajechania drogi innemu kierującemu. Nie
    >daje to jednak podstaw do utrzymywania, że kierowca skręcający w lewo
    >zwolniony jest z obowiązku upewnienia się, iż jego manewr nie spowoduje

    No nie wiem, nie wiem - skoro przepis byl, a go skreslono, to widac
    intencja ustawodawcy bylo ... :-)

    >Pogląd zbieżny z prezentowanym tu stanowiskiem w przedmiocie wykładni art.
    >22 ust. 1 p.r.d. wyraził Sąd Najwyższy wcześniej w wyroku z dnia 8 marca
    >2006 r., IV KK 416/05, LEX nr 189598, co spotkało się z aprobatą w
    >piśmiennictwie (L. Paprzycki - glosa do tego wyroku: Paragraf na drodze
    >2006, nr 8).

    A takze z dezaprobata:
    http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf
    /2006/09/13stefanski.pdf

    A ledwie 3 miesiace wczesniej SN orzekl jak sygnaturze ktora podalem
    wczesniej, oczywiscie tez majac aprobate w pismiennictwie :-)

    No dobra - nie nam maluczkim komentarze do kodeksow pisac - zwracam
    tylko uwage ze jednego nikt nie neguje - wyprzedzac na skrzyzowaniu
    nie wolno, a jak ktos wyprzedza i mu droge zajada, to i tak zostanie
    skazany.

    J.

  • 553. Data: 2011-05-27 22:21:47
    Od: "Axel" <a...@o...niespamuj.pl>

    "Cavallino" <c...@k...pl> wrote in message
    > Użytkownik "Axel" <a...@o...niespamuj.pl> napisał w wiadomości

    > Już Ci kiedyś tłumaczyłem - mam gdzieś Twoje poglądy na ten temat, moje są
    > dokładnie odwrotne i milion razy ważniejsze.

    To nie sa moje poglady, tylko podstawy wspolzycia miedzyludzkiego, o
    netykiecie nie mowiac.
    Za falszowanie cudzej korespondencji mozna pojsc do pierdla.

    > I z żadnymi wypowiedziami nic nie robię, za to każdy stek epitetów będzie
    > pracowicie odrzucany w twarz jego autora.

    To odpowiedz, a nie falszuj czyjejs wypowiedzi.
    IRL PLONK warning, skoro nie rozumiesz...

    --
    Axel

  • 554. Data: 2011-05-27 22:25:13
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > No nie wiem, nie wiem - skoro przepis byl, a go skreslono, to widac
    > intencja ustawodawcy bylo ... :-)

    Były zastrzeżenia natury formalnej do zapisu "zajechanie drogi" - nie
    zdefiniowanego w kodeksie.
    To i skreślono sformułowanie i zastrzeżenia przy okazji. ;-)

    > A takze z dezaprobata:
    > http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf
    /2006/09/13stefanski.pdf

    LOL
    To się organom ścigania nie podoba, to znaczy że stanowisko sądu słuszne.

> [...]
    > tylko uwage ze jednego nikt nie neguje - wyprzedzac na skrzyzowaniu
    > nie wolno, a jak ktos wyprzedza i mu droge zajada, to i tak zostanie

    I ten co zajedzie również.
    Choć tyle tego dobrego.

  • 555. Data: 2011-05-27 22:28:14
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > "Cavallino" <c...@k...pl> wrote in message

    > To nie sa moje poglady,

    Są.

    >tylko podstawy wspolzycia miedzyludzkiego

    Może w Warszawie innych osobników określacie ludźmi, w moim pojęcia tacy
    bluzgacze stawiają się poza normami i sami pozbawiają się wszelkich praw.

    > To odpowiedz, a nie falszuj czyjejs wypowiedzi.

    Na epitety odpowiadać nie mam zamiaru, będę odrzucał je w twarz.
    Nie musi Ci się podobać, a na tym żebyś czytał co piszę mi nie zależy - i
    tak brak nici jakiegokolwiek porozumienia z Twoich postów wychodzi, więc
    strata żadna.

  • 556. Data: 2011-05-27 22:31:58
    Od: "cbnet" <c...@n...pl>

    BTW
    <<... Ja również miałem podobną sytuację.Sprawa jest w toku.Jechałem drogą z
    pierwszeństwem przejazdu.Przede mną jechały dwa samochody(jeden zaraz za drugim).W
    pewnym momencie zacząłem je wyprzedzać.(był to dłuższy odcinek prostej drogi,
    linia przerywana, nie było znaku ostrzegającego o skrzyżowaniu, był jednak znak
    informujący o przejściu dla pieszych).Wyprzedziłem pierwsze z tych dwóch i
    zacząłem wyprzedzać drugie gdy ono nagle skręciło w lewo chcąc jechać w drogę,
    która tam była, w wyniku czego uderzyłem w ten samochód. Policjant orzekł,że to
    jest moja wina,gdyż na skrzyżowaniu nie powinienem wyprzedzać.Tyle,że ja nie
    wiedziałem że tam będzie skrzyżowanie, bo nie było wcześniej znaku, a kierowca
    tamtego auta powinien się wcześniej upewnić, czy może skręcić w lewo.Owszem był
    znak przejścia dla pieszych-lecz to moim zdaniem nie miało bezpośredniego związku
    z tą sytuacją, gdyż nie potrąciłem pieszego, choć wiem ,że tu akurat złamałem
    przepisy. Czeka mnie niedługo sprawa, bo poszkodowany znalazł się w
    szpitalu.Proszę o zinterpretowanie tej sytuacji, gdyż naprawdę nie wiem co o tym
    myśleć...>>

    <<... w dniu 21 maja 2008 r., Sąd Rejonowy w K. wyrokiem w
    innej sprawie (...) uznał Ireneusza P. za winnego umyślnego naruszenia za-
    sad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, polegającego na prowadzeniu pojaz-
    du z niedozwoloną prędkością oraz wyprzedzaniu w miejscu, gdzie było to
    zabronione, czym spowodował on opisany wyżej wypadek, i skazał go za to
    za przestępstwo z art. 177 § 1 k.k...>>

    --
    CB

  • 557. Data: 2011-05-27 22:39:08
    Od: "cbnet" <c...@n...pl>

    Może tak być, ale nie jest tak obligatoryjnie w każdej jednej sytuacji.

    Pogódź się z tym i nie trolluj już więcej na ten temat.
    Interpretatorze od 7-boleści.

    --
    CB

  • 558. Data: 2011-05-27 23:07:53
    Od: "cbnet" <c...@n...pl>

    Notabene z faktu wniesienia wniosku o kasację do SN można
    przypuszczać, że orzeczenie Sadu Rejonowego było w tym przypadku
    wyjątkowe, odbiegające od normalnej praktyki sądowej w tego
    rodzaju sprawach i stąd interwencja Rzecznika Praw Obywatelskich(!)
    z wnioskiem o kasację.

    Jednak z uwagi na szczególne okoliczności zdarzenia i nietypowe
    zachowanie pojazdu skręcającego w lewo, SN oddalił wniosek
    o kasację i potwierdził w ten sposób zasadność orzeczenia Sądu
    Rejonowego.

    A zatem ten konkretny wyrok dla JP skręcającego w lewo na
    skrzyżowaniu to najprawdopodobniej (hipoteza) wyjątek, a nie
    reguła w tego rodzaju sprawach.

    Natomiast 100% pewne w takich sytuacjach pozostaje orzekanie
    winy kierowcy wyprzedzającego nieprawidłowo pojazdu z uwagi
    na przestępstwo w ruchu drogowym i winy za spowodowanie
    wypadku.

    --
    CB

  • 559. Data: 2011-05-27 23:33:47
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 24 May 2011 20:42:48 +0200, Adam U. napisał(a):

    > w tym miejscu jest 40km/h i skrzyżowanie -> ile musiał jechać że tak się
    > wbił w golfa?

    No po rozmiarze szkód, to jakieś 40km/h..

    --

  • 560. Data: 2011-05-27 23:34:39
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 24 May 2011 21:41:27 +0200, WOJO napisał(a):

    > To nie zmienia faktu, że skręcający w lewo ma BEZWZGLĘDNY obowiązek upewnić
    > się, że nie spowoduje zagrożenia w ruchu.

    Tak, Ma. A po tym, jak się upewni, ma PRAWO zakładać, że już nikt go nie
    zacznie wyprzedzać. Art. 4 PoRD.

    --