  • 21. Data: 2021-03-07 12:02:41
    Temat: Re: koniec pandemii
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-02-25 o 11:19, J.F. pisze:
    > Użytkownik "szod"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > To jest jedna sprawa, ale nie zapominajmy, ze rok temu ropa kosztowala
    > ~$70, w kwietniu spadla do $20 a nawet ujemnej ceny, a dzis $67.
    >
    > Tyle, ze rok temu 1$ kosztowal ~3.80, w kwietniu 4.20, a teraz ... 3.70
    > PLN.
    > Mamy silna gospodarke :-)
    >
    > J.

    Ale wzrasta też siła nabywcza. Od lat ceny paliwa się bujają między 4 a
    5 zł, a pensje rosną (nie wszędzie jednakowo, ale jednak). Znalazłem
    taki artykuł:

    "Benzyna w Polsce tanieje już co najmniej 60 lat
    1960. Sięgając dalej w pamięci cen: w roku 1960, "za Gomółki", litr
    benzyny (tzw "niebieskiej" o liczbie oktanowej 78) kosztował 4,80 zł, a
    benzyna "żółta"(94 oktany) kosztowała 6,50 zł gdy średnie wynagrodzenie
    wynosiło 1560 złotych. W tych latach przeciętny samochó zużywał więcej
    paliwa niż dzisiaj, więc zakładam, że zużywał 10l/100km. Aby więc
    przejechać w 1960 r. 300 km należało wlać w bak 30 litrów benzyny (94
    oktany) za sumę 195 zł to było 12,5% miesięcznego wynagrodzenia.

    1970. W czasach "za Gierka" na początku lat siedemdziesiątych XX w. za
    litr "żółtej" benzyny (E94) płaciłem 6,50 zł gdy wówczas, na początku
    lat siedemdziesiątych dobra pensja wynosiła 2500 zł. Aby przejechać 300
    km popularnym wówczas samochodem Fiat 125p należało wlać do baku co
    najmniej 30 litrów benzyny za sumę ok. 250 zł - czyli ok. 7,8% dobrych
    zarobków.

    2009. Dla porównania w roku 2009 przy średniej płacy netto 2300 złotych
    litr E95 kosztował średnio 4,20 zł. Współczesny samochód zużywa ok.
    7l/100 km. Aby przejechać w 2009 r. 300 km należało wlać w bak 21 litrów
    benzyny za sumę 88 zł to było 3,83% miesięcznego wynagrodzenia.

    2016. W roku 2016 średnie wynagrodzenie netto w Polsce wynosi ok. 3000
    zł. Cena benzyny E95 (styczeń 2016) wynosi ok. 4,10 zł. Aby przejechać
    średnim samochodem (7l/100km) 300 km należy wlać do baku paliwa za sumę
    ok. 86 zł to jest 2,86% miesięcznych zarobków.

    2020. W roku 2020 średnie wynagrodzenie netto w Polsce wynosi netto 3665
    zł. Cena benzyny E95 (sierpień 2020) wynosi ok. 4,40 zł. Aby przejechać
    średnim samochodem (7l/100km) 300 km należy wlać do baku paliwa za sumę
    ok. 92 zł to jest 2,5% miesięcznych zarobków.

    Czyli nie jest aż tak źle z tą drożyzną! Benzyna w stosunku do siły
    nabywczej tanieje! Korki na drogach są coraz większe i zaparkować nie ma
    gdzie."

    T.

  • 22. Data: 2021-03-07 16:40:55
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    T. w

> [...]

    > Czyli nie jest aż tak źle z tą drożyzną! Benzyna w stosunku do siły
    > nabywczej tanieje! Korki na drogach są coraz większe i zaparkować nie ma

    Z dziada pradziada tankujemy w rodzinie za 50...Coś zdrożało?

    Autor chyba nie zrozumiał, że pomiędzy 1960, a 2021 to jest 60 latek z
    okładem, skoro wtedy tankowało się, to pewnie się też zarabiało.
    Obecnie jest się dziadziem z emeryturą na poziomie 1/3 średniego
    wynagrodzenia, co prawda samemu już się raczej nie powozi, ale wnuczkowi nie
    bardzo ma jak dołożyć do zalania "malucha" na dowożenie do dochtórów...

    Takie to paliwo (i życie) tańsze...

    --
    'Tom N'

  • 23. Data: 2021-03-07 20:22:16
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.03.2021 o 11:49, T. pisze:
    [...]
> [...]
    =10000

    > To proszę sprawdź jeszze, po ile była ropa jak u nas paliwo było prawie
    > po 6 zł :-)

    Przecież podałem, masz w linku. Wiem, nie klikałeś.

    > Ps. Cena paliwa to nie tylko kwestia ceny ropy ale także  popytu. Paliwo
    > bardzo dawno nie było tak tanie, jak w zeszłym roku - płaciłem nawet po
    > 3,70 za benzynę. Mimo rządów tego okropnego PiS-u...

    No, wtedy kosztowało 12$ (kwiecień 2020) za baryłkę (też masz w linku) i
    trwało to całe 1,5 miesiąca (cena w Polsce).

    Zapominasz też, że PiS dołożył w styczniu 2020 "opłatę" (dodatkowy
    podatek) w cenie 10gr od litra, bo im akcyzy było za mało. Miało to iść
    na polski samochód elektryczny :>

    https://img.wiocha.pl/images/e/4/e426c25b4af2a203cde
    e82614d9446e9.jpg

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 24. Data: 2021-03-08 10:03:25
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-03-07 o 20:22, LordBluzg(R) pisze:
> [...]
    >
    > Zapominasz też, że PiS dołożył w styczniu 2020 "opłatę" (dodatkowy
    > podatek) w cenie 10gr od litra, bo im akcyzy było za mało. Miało to iść

    Kliknąłem - tam są ceny w dolarach, ale nie ma tam kursu dolara do
    złotówki te 6 lat temu... Czy przeoczyłem?
    T.

  • 25. Data: 2021-03-08 10:04:20
    Od: "T." <k...@i...pl>

> [...]
    >
    > Zapominasz też, że PiS dołożył w styczniu 2020 "opłatę" (dodatkowy
    > podatek) w cenie 10gr od litra, bo im akcyzy było za mało. Miało to iść

    Mało tego - podwyższył akcyzę chyba z 6 do 10 gr (to, że podwyższył, to
    wiem, ale nie pamiętam dokładnie kwot).
    T.

  • 26. Data: 2021-03-08 10:10:25
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-03-07 o 16:40, TomN pisze:
> [...]
    > bardzo ma jak dołożyć do zalania "malucha" na dowożenie do dochtórów...

    Raczej spojrzyj na ostatnie 20 lat, nie zanurzaj się całkowicie poważnie
    w tę historię. Bo za komuny kostka masła kosztowała 14 (niebieskie) lub
    17 zł (czerwone) - dziś jak kosztuje 5-6 zł to już jest dym - przy
    nominalnej pensji 2500 zł to jednak trochę dużo :-) Kiełbasa była w
    okolicach 40-60 zł za kilogram... Problem w tym, ile z pensji można było
    zaoszczędzić...
    Obecnie i ceny i wypłaty są podobne jak na całym świecie i łatwiej jest
    porównać. A jednak przy znacznie niższych pensjach minimalnych i
    średnich te 8-10 lat temu można było kupić znacznie mniej paliwa, bo
    jego ceny niewiele się zmieniły.
    Jako tło mogę dodać to, co usłyszałem w ub.tygodniu w radiu - ceny
    mieszkań w Warszawie podrożały o ok. 8% do 10 900 zł za m2. A;e teraz
    przeciętna para na ratę kredytu musi przeznaczyć 19% swoich miesięcznych
    dochodów, podczas y kilka lat temu było to 49%. Nie podali szczegołów,
    ale rozumiem ,że mechanizm obliczeń był podobny.
    T.

  • 27. Data: 2021-03-08 12:44:07
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.03.2021 o 10:03, T. pisze:

    > Kliknąłem - tam są ceny w dolarach, ale nie ma tam kursu dolara do
    > złotówki te 6 lat temu... Czy przeoczyłem?

    Masz tutaj ceny dolara: https://www.money.pl/pieniadze/kurs/usd,787.html

    Masz datę 6 lat temu i datę obecnie w cenie zakupu. Teraz sobie porównaj
    za ile było kupowane paliwo 6 lat temu, skoro wyżej twierdzisz że
    płaciłeś prawie 6 zł i obecnie, prawie 6 zł.

    Że zapytam: PiSiorzysz czy nie jesteś pełnosprytny do wykonania wyżej
    opisanego sposobu obliczeń lub znalezienie statystyk? Mam Ci podawać na
    tacy i prosić o dyskusję?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 28. Data: 2021-03-08 12:55:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >10l/100km. Aby więc przejechać w 1960 r. 300 km należało wlać w bak
    >30 litrów benzyny (94 oktany) za sumę 195 zł to było 12,5%

    Syrenka jezdzila na 78 oktan,

> [...]
    >przejechać 300 km popularnym wówczas samochodem Fiat 125p należało
    >wlać do baku co najmniej 30 litrów benzyny za sumę ok. 250 zł - czyli

    Popularny to sie zrobil 126p. A on palil 5 :-)

    Jest w tym jedna rzecz - ekonomia PRL byla "z kosmosu".
    Nie ma sie co patrzec jaki to % srednich zarobkow, to ile zostawalo w
    portfelu po oplaceniu podstawych potrzeb.

    A zostawalo dosc sporo, przynjamniej tym, ktorych bylo stac na 125p.

    Aczkolwiek ... jakos tak "protesty spoleczne" w 56 i 70 , 76, i 1980
    byly spowodowane podwyzkami cen miesa.
    A potem ... Jaruzelski musial walczyc z nawisem inflacyjnym.
    Ludzie za duzo zarabiali ... czy kartki, to nie wydawali na benzyne,
    papierosy i alkohol :-)

    Zreszta duza ilosc produktow potaniala - wez chocby odziez i buty.
    Skutek tanszych technologii czy kiepskich materialow ?

> [...]
    >zużywa ok. 7l/100 km. Aby przejechać w 2009 r. 300 km należało wlać w
    >bak 21 litrów benzyny za sumę 88 zł to było 3,83% miesięcznego

    Niech napisze jak to wygladalo w 2007 czy na poczatku 2008 - gdy cena
    barylki ropy siegnela 150$.

> [...]

    >Czyli nie jest aż tak źle z tą drożyzną! Benzyna w stosunku do siły
    >nabywczej tanieje! Korki na drogach są coraz większe i zaparkować nie

    Dokladnie.

    Aczkolwiek ... znow by trzeba policzyc, ile w portfelu zostaje, a
    mieszkania akurat podrozaly ... za PRL mieszkania niemal nie mozna
    bylo kupic - trzeba bylo czekac na przydzial.

    J.

  • 29. Data: 2021-03-08 13:00:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-02-24 o 19:55, J.F. pisze:
    > Użytkownik "ąćęłńóśźż"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Smieszne to bedzie, jak uslyszysz, ze nie mozemy uruchomic elektrowni
    > ... bo pradu braklo.
    >
    > A niestety taka prawda - weglowa elektrownia wymaga duzo pradu do
    > uruchomienia ...
    I dla tego są u nas elektrownie wodne które zawsze energię dają.

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2021-03-08 13:01:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 23.02.2021 o 20:23, J.F. pisze:

    >Niedługo będzie, że zajedziesz na stację i zwyczajnie zapłacisz 200zł
    >akcyzy, podatku i w ogóle nie dostaniesz paliwa. Tak Cie wydojo :D

    To sie nazywa podatek drogowy, obecny w wielu krajach.
    I nawet nie trzeba na stacje jezdzic.

    Do perfekcji doprowadzili Dunczycy i Norwegowie - placisz z gory przy
    zakupie :-)

    o-moze-byc-i-po-7-zl-3150104.html

    >A gdzie tam, wtedy akurat podrożało. Wiem, nie klikasz linków i
    >lecisz z popsutej pamięci :)

    Moze i troche podrozalo, ale potem spadlo ..

    J.