  • 11. Data: 2009-08-05 09:12:03
    Temat: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > momenty obrotowe i takie tam), poleci ktoś jakiś ciekwy link na temat,
    > albo

    Widzę, że wszyscy aż się śpieszą do pomocy :-(

    Mądrzyć się tylko potrafią.

    Tu masz ciekawy link:

    http://www.mala-elektrownia.ovh.org/page3.html

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 12. Data: 2009-08-05 13:02:52
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Papa Smerf" napisał:
    > dołączyłem rysunek poglądowy w AutoCADzie:O)
    > wychodzi na to że będzie to prąd stały, a komutator niepotrzebny, to to
    > uzwojenie będzie nieruchome, a wirować będą magnesy:O)
    > a co do pierścienia to dam zwykłą stal (zdaje się że jest magnetycznie
    > miękka?:O) zresztą nie mam pojęcia jak bardzo to wpłynie na poprawę
    > sprawności w poruwnaniu do prądnicy gdzie uzwojenie będzie nawinięte na
    > plastiku?

    poprawiam się:
    chciałem tak uproscić budowę że przedobrzyłem!:O)
    ta prądnica nie będzie działać, bo prądy w przyległych zwojach będą się
    znosiły, ale gapa ze mnie:O)
    więc jednak budowa będzie raczej tradycyjna, czyli na jednym stalowym
    pierścieniu będą rozmieszczone magnesy z naprzemiennie ustawionymi biegunami
    (rotor) a na drufim pierścieniu będą przymocowane cewki (stator), po jednej
    na każdy magnes i odpowiednio połączone tak zeby napięcia na nich się
    sumowały, stalowe pierścienie będą miały za zadanie zmniejszania oporów dla
    pola magnetycznego w przestrzeni poza cewkami, bez znaczenia jaka to bedzie
    stal, każda ma przenikalność magnetyczną wiele razy większą od powietrza,
    mam tylko nadzieje że każda jest magnetycznie miękka?:O)

  • 13. Data: 2009-08-05 13:04:05
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "__Maciek" napisał
    > Daruj sobie, najpierw zdobądź podstawową wiedzę na temat
    > elektrotechniki, magnetyzmu, budowy maszyn, bo konstrukcja jaką
    > zaproponowałeś nie ma zbyt wielkiego sensu.

    podstawy mam, ale jak przy kostrułowaniu czegokolwiek to podstawy to za
    mało, potrzebuję szerszej wiedzy:O)

  • 14. Data: 2009-08-05 13:18:00
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Agent 0700" napisał:
    > Widzę, że wszyscy aż się śpieszą do pomocy :-( Mądrzyć się tylko potrafią.

    ja myśle ze po prostu wiedza w tym zakresie jest skromna, każdy by chciał
    pomóc, ale nie wie jak;O)

    > Tu masz ciekawy link: http://www.mala-elektrownia.ovh.org/page3.html

    dzięki, właśnie tak to włąściwie powinno wyglądać, nie za wiele da się tu da
    wymyśleć coś lepiej, widzę że tu jest jeszcze prosciej, bo moje stalowe
    pierścienie są zastąpione prostrzymi stalowymi kołami z blachy:O)
    porażająca prostota wykonania, widzę że przyjemnie będzie cos takiego
    zrobić, fajna zabawa:O)
    porachowałem liczbę cewek i magnesów i wyglada na to że to konstrukcja 3
    fazowa, dlaczego wszyscy robią te prądnice 3fazowe, w czym jednofazowa jest
    gorsza?

    ja natomiast też coś ciekawego znalazłem, też same podstawy, ale moze komuś
    sie przyda:
    http://www.homesopen.com/wind/savonius.pdf

  • 15. Data: 2009-08-05 14:02:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h5c0r4$7q1$3@atlantis.news.neostrada.pl...
    >[...] ja natomiast też coś ciekawego znalazłem, też same podstawy,
    >ale moze komuś sie przyda:
    > http://www.homesopen.com/wind/savonius.pdf

    IMO to obie zaprojektowane niefachowo. Az sie dziwie ze z tej
    polskiej wyciskaja 250W ..

    J.

  • 16. Data: 2009-08-05 15:23:58
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
    > IMO to obie zaprojektowane niefachowo. Az sie dziwie ze z tej polskiej
    > wyciskaja 250W ..

    a jak twoim zdaniem powiny wyglądać zaprojektowane fachowo?

  • 17. Data: 2009-08-05 17:54:06
    Od: Gregorius <g...@g...pl>

    Papa Smerf pisze:

    > na jakich studiach tego uczą?

    Politechnika Warszawska; Wydział Elektryczny; Budowa Maszyn Elektrycznych

    jaka książka/podręczsnik?

    Robiłem coś takiego w szczątkowej formie - projektowałem stojan albo
    wirnik silnika elektrycznego. Wiele z tego nie pamiętam (w tym niestety
    literatury) bo nie był to mój konik i wolałem zawsze tematy
    informatyczno-automatyczne. Może coś znajdziesz na http://www.ime.pw.edu.pl/

    --
    Pozdr. Gregorius

  • 18. Data: 2009-08-05 20:37:31
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> wrote in message

> [...]
    > znaczenia jaka to bedzie stal, każda ma przenikalność magnetyczną wiele
    > razy większą od powietrza, mam tylko nadzieje że każda jest magnetycznie

    Prąd stały będzie, gdy będzie komutacja lub prostowniki.
    W litej stali będą się wzbudzać prądy wirowe, a to dość istotny problem.

  • 19. Data: 2009-08-05 20:51:03
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Papa Smerf pisze:
    > ponieważ ciężko jest dostać jakąś konkretną prądnicę (a jeśli już jest
    > to nie wiadomo jakiee ma parametry) zastanawiałem się nad konstrukcją
    > własnoręcznie (bo tak naprawdę jest nawet proste:O)
    > problem polega na braku szczegułowej wiedzy na ten temat, to znaczy
    > zrobił bym prądnice (magnesy neodymowe spięte w podkowę wirujące wokół
    > uzwojenia nawiniętego na stalowy pierścień), problem w tym że kompletnie
    > nie wiem jak się zabrać do obliczeń parametrów (moce przy zadanej
    > prędkości obnrotowej, momenty obrotowe i takie tam), poleci ktoś jakiś
    > ciekwy link na temat, albo literaturę?:O)
    Domyślam sie ze prądnice chcesz zbudować nie dla szpanu, tylko dla
    uzyskania prądu elektrycznego wykorzystując jakiś napęd. Sugeruje zebyś
    określił moc którą chcesz uzyskać, a następnie poszukał na rynku
    gotowych (prawie) rozwiazań. o ile wiem prądnice rowerowe zaczynają sie
    od 3 wat, samochodowe mają ponad 100, natomiast alternatory( taka
    odmiana prądnicy) ponad 500wat. tak wiec masz w czym wybierać, a wiecej
    energii poświecisz na napęd a nie wywarzanie otwartych drzwi.

    ToMasz

  • 20. Data: 2009-08-06 06:39:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Aug 2009 17:23:58 +0200, Papa Smerf wrote:

    >a jak twoim zdaniem powiny wyglądać zaprojektowane fachowo?

    Cewki na rdzeniach, zamkniety uklad magnetyczny, minimalizacja
    szczelin, rdzenie z blach, zachowanie przekrojow rdzenia.

    Hm, licze, licze, i wydaje mi sie ze nie ma szans na podane przez
    autora napiecie ..

    J.