  • 31. Data: 2022-08-03 18:25:24
    Temat: Re: ostrzenie noza
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-08-03 o 14:09, J.F pisze:

    > [...]
    >
    > No wiesz, wydawaloby sie, ze ja inzynier, potrafie nóż naostrzyc
    > lepiej niz krązkowa przeciągałka.
    >
    > A tu d* ... i troche mnie to meczy :-)

    > -mieso surowe przeciąć ... bez wysilku,
    > -bochenek chrupiacego chleba,
    > -pomidora

    I tyle robi zwykły nóż.
    Moje noże zwykłe - chyba nawet z Ikei - takie większe
    i kilka małych noname - pewnie chińszczyzna za grosze.
    Nie rdzewieją (nawet napis jest stainless steel) ale magnetyczne więc
    raczej nie kwasoodporna tylko zwykła trudnordzewiejąca stal.

    > -no i oczywiscie kartke papieru, jak to sie na YT chwalą :-)

    > W nierdzewkach chyba niewiele.

    W nierdzewkach akurat jest wystarczająco dużo rzędu 0,2-0,5% bo to stale
    do obróbki cieplnej.
    W kwasoodpornych jest mało.

    > No wlasnie - cos mi sie tu nie zgadza.
    >
    > superstop nierdzewno-weglowy?

    Zauważyłem właśnie, ze te proszkowe konglomeraty to już
    specjalne stale do takiego typu narzędzi - mają węgla
    nawet ok 3%, choć do poprawnej dystrybucji węglików z dodatków
    w tych proszkach wystarczyło by 1,5%C -A w nazwach potocznych i opisie
    pojawia się słowo stal nierdzewna, choć dość daleko jej do składu,
    który ja tak rozumiem.

    > IMO - to moje noze sa zasadniczo trapezowe, w sensie ze np od grzbietu
    > ma 1 mm, zweza sie do ok 0.5mm po drugiej stronie,
    > czy np na polowie szerokosci jest stala grubosc, a potem spada,
    > ale samo ostrze ma jeszcze swoj skos.
    > i to jest np te 15 stopni z filmu, na szerokosci rzedu 1mm.

    Mikrogeometria to jedynie stan krawędzi przejściowej pomiędzy tymi
    płaszczyznami szlifowanymi. Pracowałem kiedyś w ostrzalni i pamiętam, że
    wiele
    firm cieszyło się jak udało im się naostrzyć tak narzędzie,
    że palce przecinało i klient też się podniecał, ale jednak pracowały te
    narzędzia krótko.
    Żeby osiągnąć w przemysłowym ostrzeniu narzędzi kompromis pomiędzy
    żywotnością i produktywnością, to trzeba było zadbać o mikrogeometrię.
    Początkowo na oślep, bez kontroli parametrów, potem z pomiarami
    a potem świadomie robić tak, żeby do danego materiału i narzędzia
    uzyskać konkretnie promień 10mikronów, bo 6 jest za mały a 15 za duży.

  • 32. Data: 2022-08-03 18:33:33
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 01.08.2022 o 18:00, J.F pisze:

    > kuchennego.
    >
    > Temat niedawno byl, a ja sie ciagle nie dowiedzialem -
    > czy po kamieniu nalezy noz przesuwac "ostrzem do przodu", czyli
    > niejako "ostrzyc pod ostrze",
    > czy ostrzem do tylu/z ostrzem.
    >
    > A moze wdłuż ostrza?
    >
    > Przyklady na youtube sa w obie strony.
    >
    > Podobnie na szlifierce.
    >
    > J.

    Standardowo po kamieniu "ostrzem do przodu pod ostrze"
    Po skórze z z pastą na odwrót, żeby nie zaciąć skóry.

    Tak na prawdę nie ma to aż tak dużego znaczenia.
    Głównie chodzi o to żeby pozbyć się tak zwanego "burr".
    Chyba nie ma polskiego słowa na to.

    Ostrzenie na kamienieniu wymaga wbrew temu co niektórzy mówią, praktyki.

    Jeżeli chcesz głębiej wejść w temat to polecam na początek ten kanał:

    https://www.youtube.com/channel/UCrs9DEOG9tHbxAH50CK
    INqA/videos

  • 33. Data: 2022-08-03 18:37:22
    Od: robot <r...@o...pl>

    A.
    I "japońscy miszczowie" mówią że robienie noży uczy się 30 lat,
    a ostrzenia całe życie :)

  • 34. Data: 2022-08-03 19:48:53
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 3 August 2022 at 18:37:52 UTC+2, robot wrote:
    > A.
    > I "japońscy miszczowie" mówią że robienie noży uczy się 30 lat,
    > a ostrzenia całe życie :)
    Japonia nadal żyje w średniowieczu i sprzedaje tanie deluzje, bo wie, że
    zbankrutowała.

    Polski szewc jak wypije to też opowiada, że jedną parę butów robi 2 lata.

  • 35. Data: 2022-08-04 03:08:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-03, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > -bochenek chrupiacego chleba,
    > -pomidora
    >
    > -no i oczywiscie kartke papieru, jak to sie na YT chwalą :-)

    Też nie rozumiem, bo mając, przepraszam, totalnie w dupie,
    fachowo-artystyczne ostrzenia noży, a w domu jedynie taki okrągły
    pilnik, jak nim przejadę ze 4x na krzyż po ostrzu to tnie wszystko przez
    najbliższy miesiąc. A tnie, nie bo ma jakoś mega-cienkie, wyprofilowane
    ostrze, a bo moje zabiegi robią na tym ostrzu mikro-piłę.
    Co Wy w rzeźni pracujecie?

    --
    Marcin

  • 36. Data: 2022-08-04 03:27:42
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 3 sierpnia 2022 o 07:09:57 UTC-5 J.F napisał(a):

    > [...]
    > No wiesz, wydawaloby sie, ze ja inzynier, potrafie nóż naostrzyc
    > lepiej niz krązkowa przeciągałka.

    Umiesz, umiesz ale to co na jutubie widzisz to nie zyciowe ostrzenie a propaganda.

    > A tu d* ... i troche mnie to meczy :-)

    Zrob jak pisalem i tyle.
    Ludzie naprawde przesadzaja z tym co trzeba zrobic aby noz naostrzyc.

    > -mieso surowe przeciąć ... bez wysilku,
    > -bochenek chrupiacego chleba,
    > -pomidora

    Zero problemu z takim uzyciem po naostrzeniu.

    Ale jak wierzysz w te jutubowe pierdolety to zajrzyj jak wyglada w pracy wykrawacz
    miesa. Jakby te jutubowe mity byly prawdziwe to by nie musial ze soba nosic
    ostrzalki/stalki bo by ostrzyl narzedzie raz na fajrant i by starczylo...

    > -no i oczywiscie kartke papieru, jak to sie na YT chwalą :-)

    Rzadko ktory pokaze ze te kartke moze ciac i ciac i ze nadal tnie jak pokroi chleb i
    mieso na bukowej desce...

    > W nierdzewkach chyba niewiele.
    > No wlasnie - cos mi sie tu nie zgadza.
    >
    > superstop nierdzewno-weglowy?

    Ta. Jakby jeszcze byly noze hartowane miejscowo, tak jak brzeszczot do metalu to moze
    bym i uwierzyl w te fantasmagorie co niektorzy wypisuja.
    Ale nikt takich nozy nie robi. Bo nie ma po co. A koszt takiej operacji niski. Ot
    przejechac przy cewce, polac woda, i oszlifowac tak jak sie szlifuje bez tego
    hartowania.
    Nikt niszy nie odkryl?
    A moze trza by jeszcze nieco odpuscic zeby sie nie kruszylo? Ale moze jednak za
    cienkie ostrze i sie i tak wykruszy?

    Ludki tutaj nie bardzo ogarniaja o co biega i fandzola gupoty.

> [...]
    > ale samo ostrze ma jeszcze swoj skos.
    > i to jest np te 15 stopni z filmu, na szerokosci rzedu 1mm.

    Jak ci za malo tego kata to sobie katowka zeszlifuj wiecej niz ten 1mm.
    Takie ostrze czasem jest lepsze przy krojeniu rzeczy sztywnych. Np. Mrozonek.
    Ale przy kuchennych tematach to te troche sie pomidor czy inny chleb/ser/mieso ugnie.
    Roznica bedzie niewielka.

  • 37. Data: 2022-08-04 13:43:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 04 Aug 2022 01:08:44 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > najbliższy miesiąc. A tnie, nie bo ma jakoś mega-cienkie, wyprofilowane
    > ostrze, a bo moje zabiegi robią na tym ostrzu mikro-piłę.

    Ale w ktora strone jedziesz po tym pilniku?

    J.

  • 38. Data: 2022-08-04 13:54:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Aug 2022 18:25:24 +0200, cef wrote:

    > I tyle robi zwykły nóż.

    Jak ostry.

> [...]
    > Nie rdzewieją (nawet napis jest stainless steel) ale magnetyczne więc
    > raczej nie kwasoodporna tylko zwykła trudnordzewiejąca stal.

    O stali na moich sie nie bede wypowiadal - ale magnes przyciaga, a nie
    rdzewieja ..

    > W nierdzewkach akurat jest wystarczająco dużo rzędu 0,2-0,5% bo to stale
    > do obróbki cieplnej.
    > W kwasoodpornych jest mało.

    Nawet te "0.2-0.5%" w "zwykłej stali" to bedzie "zwykla, miekka stal,
    na noze sie nie nadaje" :-)

> [...]
    > firm cieszyło się jak udało im się naostrzyć tak narzędzie,
    > że palce przecinało i klient też się podniecał, ale jednak pracowały te

    No ale oni nimi pewnie stal czy drewno choc cieli, a nie palce :-)

    J.

  • 39. Data: 2022-08-04 20:31:56
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 04.08.2022 o 13:43, J.F pisze:

    > Ale w ktora strone jedziesz po tym pilniku?

    Spójrz sobie tu:
    https://youtu.be/et6PkyPBJdg?t=2052
    Masz wyjaśnienie zasady ostrzenia za pomocą pręta.

    --
    -
    Akarm

  • 40. Data: 2022-08-04 20:53:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 Aug 2022 20:31:56 +0200, Akarm wrote:

    > Spójrz sobie tu:
    > https://youtu.be/et6PkyPBJdg?t=2052
    > Masz wyjaśnienie zasady ostrzenia za pomocą pręta.

    Podoba mi sie.

    Ale nie mam :-(

    J.