  • 11. Data: 2009-03-14 11:47:00
    Temat: Re: podgrzewacz przepływowy a regulator mocy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    T.M.F. napisało:

    > To jak masz bojler to nie prosciej wkrecic grzalke? Grzalki do tego celu
    > z termostatem kupisz za mniej niz 100zl.

    Może prościej, ale wcale nie lepiej ani nie taniej. Skoro ktoś rano
    potrzebuje tylko trochę wody, to nie jest ekonomicznie uzasadnione
    podgrzewanie prądem całego boilera, który za jakiś czas będzie mógł
    być o wiele taniej podgrzany hajcowaniem w piecu.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2009-03-14 11:49:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    l napisało:

    > Triaki na 20A są dostępne. Pospolity BTB24 (ew. BTA41) wystarczy.
    > Pamiętaj o radiatorze. 40W gdzieś trzeba rozproszyć.

    E tam od razu rozproszyć. Może podgrzewać tym wodę?

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2009-03-14 11:56:03
    Od: "l" <l...@l...la>

    > E tam od razu rozproszyć. Może podgrzewać tym wodę?

    Dobry pomysł. Zrobi chłodnicę wodną i wkręci ją miedzy ścianę a DAFIka.
    On chce ograniczyć grzanie, gdy przychodząca woda jest ciepła (40 st.C)
    Jak lubi zmywać pod bieżącą wodą, będzie to długo trwać, a triak będzie się
    grzać.
    Może doprowadza wodę miedzianą rurką, i do niej dokręci radiator triaka? Jak
    popryska, to Go prąd zabije.

  • 14. Data: 2009-03-14 12:08:38
    Od: "l" <l...@l...la>

    Użytkownik "nuclear2001" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > bo nikt nie pali cały dzień a czasami przydałaby sie ciepła woda także o
    > innej porze, chociażby zeby naczynia umyć

    Myłeś naczynia pod DAFIkiem ?
    One mają bardzo mała moc, znikomą wydajność ciepłej wody, wystarczającą, by
    ręce opłukać po defekacji, czy szklankę po kawie. Miłośników prysznicowania
    zimą zachęcam do wstąpienia do klubu morsów:-)

  • 15. Data: 2009-03-14 12:29:41
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

    Witam

    [...]
    > To jak masz bojler to nie prosciej wkrecic grzalke? Grzalki do tego celu z
    > termostatem kupisz za mniej niz 100zl.
    [...]

    Pod warunkiem, że przedmiotowy bojler posiada fabryczne gniazdo do wkręcania
    grzałki. W przypadku urządzenia "bezgrzałkowego" samodzielne wspawanie
    gniazda jest średnio sensowne, zwłaszcza w odniesieniu do egzemplarza
    używanego.
    Druga kwestia to problem braku izolacji termicznej _typowego_ bojlera.
    Grzałka elektryczna zainstalowana w czymś takimbędzie raczej podrzewać
    pomieszczenie, a właściwie jego sufit, niż wodę.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 16. Data: 2009-03-14 13:49:55
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > podgrzewanie prądem całego boilera, który za jakiś czas będzie mógł
    > być o wiele taniej podgrzany hajcowaniem w piecu.

    Bo ja wiem czy nie jest. Przeplywowy ogrzewacz o odpowiedniej wydajnosci
    to kilkaset zl, dodatkowo montaz i ew. przerobka instalacji na
    trojfazowa. To moga byc spore koszta. W efekcie moga sie nigdy nie
    zwrocic w porownaniu z koniecznoscia dogrzania kilkudziesiecio litrowego
    bojlera. Bo zakladam, ze to jakas maciupinka 40-50l, inaczej by sie nie
    wychladzal w ciagu kilkunastu godzin. Za 15zl do grzalki z termostatem
    mozna dolozyc programator czasowy i ustawic, ze ma grzac wylacznie od
    np. 6 do 8 rano, co dodatkowo zredukuje koszta.

  • 17. Data: 2009-03-14 14:05:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    T.M.F. napisało:

> [...]
    > mozna dolozyc programator czasowy i ustawic, ze ma grzac wylacznie od
    > np. 6 do 8 rano, co dodatkowo zredukuje koszta.

    Ja zakładam, że woda się nie wychładza, a raczej wyzużywa. No i radzej
    takie boilery z podkową w kuchni węglowej miewają zwykle więcej niż
    40 litrów. Ale to i tak nieistotne, bo nawet 40 litrów to chyba za dużo
    na poranne mycie zębów.

    Natomiast zgodzę się, że taki przepływowy podgrzewać to nie jest najlepszy
    pomysł. Lepiej chyba użyć takiej małej kilkulitrowej termy z samodzielnym
    kranikiem. Takie rozwiązania widywałem często u ludzi grzejących wodę
    węglem. Można zrobić tylko takie udoskonalenie, że termę zasili się wodą
    z boilera. Jeśli wieczorem napełni się ona gorącą wodą, to z niewielkim
    podgrzaniem wytrzyma do rana. Podczas gdy nawet częściowo wykorzystamy
    gorącą wodę z dużego zbiornika do mycia, to wymiesza się ona tam z zimną
    i rano będzie tam woda letnia.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2009-03-14 23:28:42
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    nuclear2001 <n...@p...onet.pl> wrote:
    > Witam
    >
    > mam na stanie podgrzewacz przepływowy DAFI 4.5kW firmy
    > Formaster, i
    > chciałem sie zapytać, czy ktoś go rozkręcał, i może mnie
    > upewnić że
    > będize on poprawnie współpracował z tyrystorowym regulatorem
    > mocy.
    [...]
    > Druga sprawa - czy przy tego rzędu mocach stosuje się jeszcze
    > triaki?
    > czy tylko tyrystory?

    Rozkręcać nie rozkręcałem, w ciemno do niego dorobiłem triakowy
    regulator mocy. Ale broń boże nie typu ściemniacz, przy takiej
    mocy to by potwornie siało zakłóceniami i pewnie szybko zdechło
    od przepięć, konieczna była regulacja grupowa i przełączanie w
    zerze.

    Układ składa się z triaka BTA 26-600 sterowanego optotriakiem
    MOC3043, a ten z kolei jest wysterowywany z prostego generatora o
    stałej częstotliwości, a zmiennym współczynniku wypełnienia
    zrobionym na NE555. Całość działa bezproblemowo od kilku lat,
    możnaby tam na upartego jeszcze termistor dołożyć i temperaturę
    wylotową stabilizować, ale bez tego też jest ok.
    A co do mocy wydzielanej na triaku - też się tego obawiałem, ale
    triak przykręcony do niewielkiego w sumie radiatora "rogi
    jelenia" robi się po prostu ciepły w czasie pracy, więc nie ma
    obawy.

    A odpowiadając na zadane w wątku przez kogoś pytanie "po co" -
    ano do tego ogrzewacza jest dołączona mała wylewka z "cynglem" na
    długim sprężynowo skręconym "przewodzie", ta wylewka jest na tyle
    wąska, że za dużego przepływu nie zapewnia i niestety przy mocy
    3,7kW (u mnie) za gorąca była.

    J.

  • 19. Data: 2009-03-14 23:42:06
    Od: "l" <l...@l...la>

    > regulator mocy. Ale broń boże nie typu ściemniacz, przy takiej mocy to by
    > potwornie siało zakłóceniami i pewnie szybko zdechło od przepięć,
    > konieczna była regulacja grupowa i przełączanie w zerze.

    To opornik. Sieje podobnie fazowe i grupowe. Filtrować należy.
    Od przepięć jest triak. Bez względu na sposób załączania wyłącza się tak
    samo, "w zerze" prądu.

  • 20. Data: 2009-03-15 11:22:44
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    l <l...@l...la> wrote:

    > To opornik. Sieje podobnie fazowe i grupowe. Filtrować należy.

    Żaden opornik nie jest idealny. Poza tym dochodzą jeszcze reakcje
    urządzeń nie będących opornikami na gwałtowne skoki napięcia w
    linii.
    Póki tego mojego ustrojstwa przy nim nie było, każde jego
    załączenie (i wyłączenie oczywiście tym bardziej) było wyraźnie
    słyszalne w zasilanych z tej samej fazy urządzeniach RTV. Teraz -
    jak ręką odjął.

    J.