  • 11. Data: 2021-02-25 11:49:00
    Temat: Re: soldermaska zastępcza
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-02-24 o 20:14, Mirek pisze:
    > Płytka prototypowa, albo jednostkowa, frezowana cnc, Czym zrobić
    > soldermaskę?
    > Ja wiem, że są płytkarnie, są soldermaski UV... drogie i upierdliwe w
    > nakładaniu...
    > Idealnie byłoby prysnąć jakimś sprayem (pady i tak bym wydrapywał na
    > cnc)- ale czym?

    Ale wiesz że zanim znajdziesz tą maskę, kupisz, za którymś podejściem
    uda Ci się położyć jak trzeba to jilpcb czy allpcb zrobi ci płytki i do
    domu wyśle?

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2021-02-25 19:16:29
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.02.2021 11:06, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Wyczytałem, że ów EnSolder to to samo co:
    >
    > https://www.conrad.pl/p/farba-do-zarowek-farba-do-za
    rowek-zielony-clou-20-ml-727563?searchTerm=farba%20d
    o%20%C5%BCar%C3%B3wek&searchType=suggest&searchSugge
    st=product

    > Jeśli jesteś naprawdę zdeterminowany, sprawdź ;-)
    > Instrukcję do EnSoldera Gugiel znajduje od pierwszego strzału.

    Dzięki za fatygę, ale to się mija z celem.
    Gdyby dało się sprayem, trochę odczekać i wydrapać (skoro jest już
    ustawiona na maszynie i za chwilę będzie wiercona) - to by to miało
    sens, ale skoro się nie da to nie ma napiny - dajcie na luz ;)

    --
    Mirek.

  • 13. Data: 2021-03-12 20:14:55
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.02.2021 03:01, sundayman wrote:

    > Nakładasz pastę przez szablon ?

    Nie, ale właściwie czemu nie?
    Dziurki sobie bez problemu wytnę na CNC... tylko w czym?
    Jakie to powinno być grube?

    --
    Mirek.

  • 14. Data: 2021-03-13 18:22:49
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    > Gotowa płytka 10x10cm kosztuje u Chińczyka dwa dolary. 7,42 złotego.

    No dobra, ale po jakim czasie przyjdzie? Self-made pcb ma tę zaletę, że
    pomysł z piątku wieczorem można poskładać... w piątek wieczorem. Jeśli
    autor robi 1 stronną, to domyślam się, ze to nie będzie 256 BGA W
    takim wypadku po zlutowaniu wystarczy nawalić lakieru bezbarwnego do
    elektroniki.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 15. Data: 2021-03-14 23:30:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

    > No dobra, ale po jakim czasie przyjdzie?

    Cykl zamwienie-dostawa trwa około dwóch tygodni bez dopłacania za
    ekspres. Naprawdę można poczekać.

    > Self-made pcb ma tę zaletę, że pomysł z piątku wieczorem można poskładać... w
    piątek wieczorem.

    Pomysły z piątku wieczorem to ja składam w postaci deadbuga na arkuszu
    wyciętym z miedzianej blachy, który robi za płaszczyznę masy. Po co mi
    płytka do sprawdzenia koncepcji? Prototypuje się przecież krytyczny
    kawałek, a nie całość.

    http://www.worldofindie.co.uk/wp-content/uploads/201
    8/08/2627361807_a867ff3cfa_b.jpg

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2021-03-15 03:03:04
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Nie, ale właściwie czemu nie?

    Dlatego, że taka zabawa dla 1 ( albo kilku szt. ) nie ma sensu raczej ?
    Na CNC sobie maski nie wytniesz. To się robi fotochemicznie.

    Tu koleś robi fotochemicznie z puszki po coli.
    Ale nie wiem jak musiałbym się nudzić, żeby się w takie coś bawić...
    https://www.youtube.com/watch?v=JWUJtmgh55M

    To już lepiej wycinać laserem z folii mylarowej.
    Ale to też nie jest banalne.

    Próbowałem osobiście robić taką maskę na drukarce 3D.
    Z drukarki FDM wychodzi marnie - coś tam się da zrobić, ale marnie.
    Pewnie lepiej by wyszło z SLS (z fotopolimeru ) ale tego nie robiłem.
    Szkoda czasu.

    > Dziurki sobie bez problemu wytnę na CNC... tylko w czym?
    > Jakie to powinno być grube?

    Jak pisałem - można wycinać lasrem w folii mylarowej
    https://www.youtube.com/watch?v=BYRK7hGFOb8

    Na CNC tego nie zrobisz.

    A w ogóle - jeśli robisz pojedyncze egzemplarze - nie trać czasu na to.
    Naprawdę jest tyle przyjemniejszych rzeczy w życiu :)
    Jak będziesz musiał zrobić 50 szt - wtedy warto się bawić, ale to sobie
    zamów szablon do pasty w płytkarni i same płytki też.

  • 17. Data: 2021-03-15 17:07:42
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    sundayman napisał(a):

    > Na CNC sobie maski nie wytniesz.

    Jak wy mało wieta:)
    Panie, świat pędzi i pędzi i pędzi!
    Proszsz.
    https://youtu.be/7EctuSTL7-w?t=218

    > To się robi fotochemicznie.

    Też. Ogólnie metod jest sporo.

  • 18. Data: 2021-03-15 18:43:45
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 2/24/2021 o 8:14 PM, Mirek pisze:
> [...]
    > nakładaniu...
    > Idealnie byłoby prysnąć jakimś sprayem (pady i tak bym wydrapywał na

    Roztwór kalafonii w spirytusie.
    Osobiście używam 96% etylowego 100g kupiłem kilka lat temu i zrobiłem
    sobie zawiesinę nadmiarem kalafonii(ok 50g pokruszonej kalafonii w 30g
    alkoholu.
    Używam cienkiego pędzelka ok 5mm średnicy do nakładania
    roztworu i po jego nałożeniu podgrzewam płytkę opalarką aż będzie
    gorąca. Odparowuje alkohol, kalafonia robi się szklista i się nie klei.
    Bez problemu lutuje się to nawet po kilku latach.
    --
    pzdr, j.r.

  • 19. Data: 2021-03-15 19:46:20
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 3/15/2021 o 5:07 PM, Astralny Rębajło pisze:

    > Jak wy mało wieta:)
    > Panie, świat pędzi i pędzi i pędzi!
    > Proszsz.
    > https://youtu.be/7EctuSTL7-w?t=218

    > Też. Ogólnie metod jest sporo.

    Ale to już więcej zabawy i do tego
    pola lutownicze ma czyste, które
    trzeba pocynować żeby dało się lutować.

    Więcej z tym zabawy choć przyznam że jakość
    idealna wyszła jak na produkcje a nie prototyp.
    --
    pzdr, j.r.

  • 20. Data: 2021-03-15 20:21:26
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Rutkowski, Jacek napisał(a):

    > Więcej z tym zabawy choć przyznam że jakość
    > idealna wyszła jak na produkcje a nie prototyp.

    I dedykowany soft do tego. Nie znam softu który z padów gerbera
    wypluje takie sterowanie jak na filmie.