  • 11. Data: 2018-11-06 12:10:52
    Temat: Re: Akumulatorki AA\AAA
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Nov 2018 09:04:50 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Bo jak pisalem - NASA kiedys zalecala przechowywac NiCd zwarte.

    Wydawało mi się że poprzednio. tak twierdziłeś o nimh a nie nicd.

    Czy na pewno ta instrukcja dotyczyla użytkowania czy może jednak
    czynności BHP baterii przeznaczonych do utilzacji? Trzeba pamiętać,
    że na stacji kosmicznej czynność BHP mają szersze zastosowanie i
    zakres działań niż czynności statutowe.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2018-11-06 12:33:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 6 listopada 2018 08:51:55 UTC+1 użytkownik EM napisał:
    > Akumulator NiMH rozładowany, według specyfikacji ma 1V/celę (przy małym
    > prądzie rozładowania). Jeśli ma znacząco mniej to już z dużym
    > prawdopodobieństwem został trwale uszkodzony. Taki stan miałem na myśli.

    Hm to się nieco kłóci z moim doświadczeniem, sporo zabawek dziecięcych
    mam pędzonych takimi ogniwami i często się dzieje że dziecko porzuci
    gdzieś zabawkę która sobie drenuje energię aż akumulator padnie zupełnie.
    Zupełny pad mam na myśli grubo poniżej 0,7V bo wtedy ładowarka nie widzi
    ogniwa. Dopiero jak się ożywi delikwenta łącząc na sekundę równolegle
    z naładowanym akumulatorkiem to ładowarka zaczyna go widzieć i ładowanie
    zaczyna się np. od 0,8V. Po naładowaniu zabawki dalej zasuwają i nie widać
    oznak uszkodzenia.

    L.

  • 13. Data: 2018-11-06 12:37:29
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 06.11.2018 o 09:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "EM"  napisał w wiadomości grup

    > Ale to wiedza z praktyki, z jakiejs rzetelnej publikacji, czy z plotek ?
    >
    > Bo jak pisalem - NASA kiedys zalecala przechowywac NiCd zwarte.

    Głównie z praktyki. Znalazłem ciekawy wątek tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic774536.html
    i tam jest fajny link:
    http://data.energizer.com/pdfs/nickelmetalhydride_ap
    pman.pdf
    Tam jest napisane między innymi, że rozładowanie do nie mniej niż 75%
    nominalnego napięcia, czyli standardowo 0,9V jest w celu zabezpieczenia
    przed uszkodzeniem.
    Z drugiej strony jest też coś na temat nadmiernego rozładowania i
    odwrócenia polaryzacji dla pakietów szeregowo. Właśnie odwrócenie
    polaryzacji jest szkodliwe. No może przesadziłem, że jednokrotne
    rozładowanie do zera zabije akumulator, chociaż ktoś w tamtym wątku na
    końcu to potwierdza.
    Generalnie ciekawy materiał.
    EM

  • 14. Data: 2018-11-06 13:26:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    >Wydawało mi się że poprzednio. tak twierdziłeś o nimh a nie nicd.

    Moze sie pomylilem przy pisaniu - ale to bylo tak dawno, ze tylko o
    NiCd.

    Ale nie, skleroza tez mnie zawodzi - NiCd, ale z roku 1994
    https://ntrs.nasa.gov/search.jsp?R=19940022110

    NiMH chyba juz byly dostepne.

> [...]
    >czynności BHP baterii przeznaczonych do utilzacji? Trzeba pamiętać,
    >że na stacji kosmicznej czynność BHP mają szersze zastosowanie i

    To bylo raczej na ziemii, zeby po wsadzeniu do rakiety byly dobre.

    strona 17,
    "Experience has shown that the most damaging battery activity
    has been intermittent use in combination with open circuit stand.
    Whereas, the least damaging state has been cold temperature
    storage of discharged battery with its cells short-circuited."

    Choc od strony 18 sa kolejne zalecenia, moze to i takie na satelicie
    chodzilo.

    O, i zalecenie 4 ze strona 21 ciekawe - lepiej zostawiac w ladowarce
    co laduje C/60 do C/100, niz naładowane ...
    I zalecenie nr 7 oraz 9 ... i w ogole wszystko ciekawe :-)

    a tu macie li-ion
    https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.go
    v/20090023862.pdf

    i cos o nickel-hydrogen
    https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.go
    v/19950010446.pdf

    i o NiMH
    https://ntrs.nasa.gov/search.jsp?R=19940023628

    "To date, there is no objective evidence with which to recommend the
    proper method for storage and handling of NiMH cells upon shipment.
    This is particularly critical due to limited data points that indicate
    open circuit storage at room temperature for 60 to 90 days will result
    in irrecoverable capacity loss.
    Accordingly a test plan was developed to determine what method of
    mid-term to long-term storage will prevent irrecoverable capacity
    loss.
    The explicit assumption is that trickle charging at some rate above
    the self-discharge rate will prevent the irreversible chemical changes
    to the negative electrode that result in the irrecoverable capacity
    loss
    Another premise is that lower storage temperatures, typically 0 C for
    aerospace customers, will impede any negative chemical reactions."

    A tu energizer
    http://data.energizer.com/pdfs/nickelmetalhydride_ap
    pman.pdf

    "Prolonged Storage under Load
    Maintaining a load on a battery past the point of full discharge may
    cause irreversible changes in the battery chemistry and promote
    life-limiting phenomena such as creep leakage. "

    I badz tu madry ...
    a) rozladowac NiMH, ale nie za bardzo ... i do lodowki ?

    b) kupic eneloopy i d* nie zawracac :-)

    J.

    P.S. Technologia od 1994 mogla sie zmienic ...

  • 15. Data: 2018-11-06 14:09:59
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 06.11.2018 o 12:33, Lisciasty pisze:
> [...]
    > zaczyna się np. od 0,8V. Po naładowaniu zabawki dalej zasuwają i nie widać
    No OK, Patrząc na datasheet wychodzi, że to może nie jest tak bardzo
    zabójcze. Tylko dlaczego wyrzuciłem już większość akumulatorków, które
    były dłuższy czas nie ładowane? Żadnego jeszcze nie zajechałem cyklami
    pracy. Owszem, niezbyt dużo ich używam.

    Miałem też kilkadziesiąt kg "nowych" akumulatorów GSM, które były długo
    składowane. Kilka próbowałem ożywić. Bez sensownego rezultatu.
    EdiM

  • 16. Data: 2018-11-06 14:20:23
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 06.11.2018 o 13:26, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup
    trada.pl...

    > Moze sie pomylilem przy pisaniu - ale to bylo tak dawno, ze tylko o NiCd.
    >
    > Ale nie, skleroza tez mnie zawodzi - NiCd, ale z roku 1994
    > https://ntrs.nasa.gov/search.jsp?R=19940022110

    To chyba z czasów zimnej wojny wprowadzanie w błąd przeciwnika
    :)

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2018-11-07 14:58:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

    > tylko że w praktyce to tak nie działa. już tłumaczę. o ile jak ktoś
    > wspominał w myszce są wieczne, to już w latarce nie. bo prąd jest
    > zdecydowanie większy, a pozostawienie przez kilka tygodni w stanie
    > głębokiego rozładowania niekorzystne. potem ( u mnie) jedne mają
    > pojemność 2.100 inna 3.700 inna 470mAh. i co z nimi zrobić? jak długo

    Które Eneloopy mają 3700?

    > pociągną pracując 3 w szeregu?
    > reasumujac: wszystko zależy od zastosowania. im miejszy prąd i szybsze
    > zauważenie rozładowania tym bardziej zbliżamy się do wspomnianych 1000
    > cykli. im większy prąd -aparat, lampa błyskowa mocna lararka i
    > sporadycznego sposobu użytkowania - tym akumulatory stają sie bardziej
    > zawodne

    Dziwne - używam Eneloopów od kiedy są dostępne, w aparatach
    fotograficznych i lampach błyskowych. Do dzisiaj nawet najstarsze
    działają bez problemu. Oczywiście za każdym razem rozładowanie do
    końca i ładowane w starej, dobrej BC-700. Maksymalnym prądem czyli 700
    mA. Nie stwierdzam istotnych różnic pojemności.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2018-11-07 20:37:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello ToMasz,

> [...]
    >700
    >mA. Nie stwierdzam istotnych różnic pojemności.

    Moje najstarsze, a sa mlodsze od Twoich, juz niestety nie sa tak
    dobre - BC-700 przerywa im ladowanie za wczesnie przy 700mA.
    500mA jeszcze dziala dobrze.

    A nie maja duzo cykli - za to dlugo lezaly w stanie naladowanym i
    otwartym :-)

    J.

  • 19. Data: 2018-11-07 21:20:26
    Od: rry <m...@g...pl>

    W dniu 05.11.2018 o 16:10, Grzegorz pisze:
    > ile cykli ładowań są one w stanie wytrzymać zanim pójdą do kosza ?

    Trudo osądzić - używam e-papierosa i o ile wyroby zasilające noname,
    pożegnałem po 3-4 latach, to mam też "baterię", która zawiera
    "akumulator markowy" i ładuję ją, tak gdzieś od końca 2013 roku.

    --
    rry

  • 20. Data: 2018-11-07 22:11:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "EM" napisał w wiadomości grup

    >To chyba z czasów zimnej wojny wprowadzanie w błąd przeciwnika

    To raczej bylo wewnetrzne opracowanie, nie do publikacji ... choc kto
    wie, jak to w USA wygladalo.

    Troche mnie zaskoczylo, ze mamy skan papieru - nie bylo postaci
    elektronicznej ?
    Czy byla, ale w dziwnym formacie i bez rysunkow ...

    J.