  • 51. Data: 2018-08-28 11:28:02
    Temat: Re: Butelka PET
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-28 o 10:34, s...@g...com pisze:
    > Okazało się żę wystarczy sałate rosnącą przy alejach (główa arteria komunikacyjna w
    Krakowie) i już można ją jeść.
    Wystarczy co? :-)Robert

  • 52. Data: 2018-08-28 13:23:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Aug 2018 01:34:25 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):
    > I tak jeszcze apropo
    > Znajoma studiowała kiedyś na AR w Krakowie.
    > Miała zbadać zawartość metali ciężkich w sałacie rosnącej
    > na terenie Krakowa.
    > Okazało się żę wystarczy sałate rosnącą przy alejach (główa arteria komunikacyjna w
    Krakowie) i już można ją jeść.

    Wystarczy co ?

    Swoja droga ciekawe - przez lata do samochodow tankowalismy ołów, i on
    powinien przez rury wyleciec.

    I co - nie ma go w okolicy drog ?

    Czy ruch w PRL za mały ?

    J.

  • 53. Data: 2018-08-28 13:23:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Aug 2018 10:19:40 +0200, WM napisał(a):

    > Przedwojenne zegarki ze świecącymi w nocy wskazówkami, kolekcjonerzy
    > trzymają w ołowianych pudełkach.
    > Poziom promieniowania jest szkodliwy dla zdrowia.

    Troche watpie, czy az taki szkodliwy.

    J.

  • 54. Data: 2018-08-28 13:59:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-28, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Troche watpie, czy az taki szkodliwy.

    Promieniowanie z tarczy, też powątpiewam, ale jak się dostanie do
    organizmu to może narobić szkody.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_dials

    Apropos, idzie ciągle kupić koszulki do lamp gazowych nasycone solami
    Toru?

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2018-08-28 14:18:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Aug 2018 11:59:20 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Promieniowanie z tarczy, też powątpiewam, ale jak się dostanie do
    > organizmu to może narobić szkody.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Radium_dials

    tak nawiasem mowiac - organizm jest "pelny" radioaktywnego wegla C-14,
    potasu K-40. Zywnosc tez.

    > Apropos, idzie ciągle kupić koszulki do lamp gazowych nasycone solami
    > Toru?

    lampy gazowe ciagle sa na kampingi, ale co w koszulkach ...
    Ale chemikalia z torem chyba mozna kupic.

    J.

  • 56. Data: 2018-08-28 15:41:06
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 28 sierpnia 2018 13:23:20 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    w Krakowie) i już można ją jeść.

    > Wystarczy co ?
    Umyć

    > Swoja droga ciekawe - przez lata do samochodow tankowalismy ołów, i on
    > powinien przez rury wyleciec.
    >
    > I co - nie ma go w okolicy drog ?
    >
    > Czy ruch w PRL za mały ?

    Czy ja wiem.
    Jak byłem w lasku Wolskim w Krakowie jakis czas temu to kupilem sobie książke.
    O tym lasku i autorzy twierdzili że teraz to Lasek jest w super stanie.
    Bo kiedyś pod koniec lat 80tych był w stanie tragicznym.

  • 57. Data: 2018-08-29 02:42:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    W dniu wtorek, 28 sierpnia 2018 13:23:20 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Swoja droga ciekawe - przez lata do samochodow tankowalismy ołów, i on
    > powinien przez rury wyleciec.

    Czteroetylek spala/rozkłada się w komorze spalania do tlenku i czystego
    ołowiu, ale z tego co widzę:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tetraethyllead
    Pb and PbO would quickly over-accumulate and destroy an engine. For this
    reason, the lead scavengers 1,2-dibromoethane and 1,2-dichloroethane are
    used in conjunction with TEL--these agents form volatile lead(II) bromide
    and lead(II) chloride, respectively, which are flushed from the engine
    and into the air.

    Te halogenki mają jakąś-tam szczątkową rozpuszczalnośc w wodzie, więc z
    czasem przejda pewnie z deszczem do wody gruntowej. Obecnośc tlenków
    siarki w powietrzu, tez zapewne pomoże.

    --
    Marcin

  • 58. Data: 2018-08-29 02:45:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-28, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > tak nawiasem mowiac - organizm jest "pelny" radioaktywnego wegla C-14,
    > potasu K-40. Zywnosc tez.

    Swojego czasu była zdaje się dość poważna propozycja aby banany stosowac
    jako wzorzec dawki radioaktywnosci. Mają od cholery radioaktywnego potasu.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_equivalent_dose

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2018-08-29 02:49:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-28, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > tak nawiasem mowiac - organizm jest "pelny" radioaktywnego wegla C-14,
    > potasu K-40. Zywnosc tez.

    Swojego czasu była zdaje się dość poważna propozycja aby banany stosowac
    jako wzorzec dawki promieniowania. Mają od cholery radioaktywnego potasu.

  • 60. Data: 2018-08-29 11:06:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

> [...]

    >bromide
    >and lead(II) chloride, respectively, which are flushed from the

    Ten PbO to zdaje mi sie byc proszkiem, wiec tez powinien wylatywac,
    a i luzne Pb w postaci ... atomowej ? Tez proszek.
    Ale moze sie topic i osadzac.
    (Hm, topienie pojedynczych atomow) ?

    >Te halogenki mają jakąś-tam szczątkową rozpuszczalnośc w wodzie, więc
    >czasem przejda pewnie z deszczem do wody gruntowej. Obecnośc tlenków
    >siarki w powietrzu, tez zapewne pomoże.

    PbSO4 tez slabo rozpuszczalny ... ale pewnie jednak jakos.

    A tymczasem jak widac - nie szkodzi. Ciekawe..

    J.