  • 31. Data: 2014-04-22 19:09:04
    Temat: Re: Cichy i wydajny komputer
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-04-22 10:12, Piotr Rezmer pisze:

    > Czyli jak, poszukać pasywnego zasilacza 200W? Myślę, że takich nie
    > produkują. Jeśli dołożyłbym w przyszłości kartę grafiki np GT640 wtedy
    > wymienić zasilacz na mocniejszy? Ma to sens?

    W takim wypadku nie, ale tak jak pisałem - jakiś zasilacz z certyfikatem
    80+ gold co najmniej, wtedy nawet przy 10% obciążeniu zasilacza ma
    sprawność powyżej 87%.

  • 32. Data: 2014-04-22 22:11:01
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    BQB pisze:

    > W takim wypadku nie, ale tak jak pisałem - jakiś zasilacz z certyfikatem
    > 80+ gold co najmniej, wtedy nawet przy 10% obciążeniu zasilacza ma
    > sprawność powyżej 87%.

    Czy Seasonic X-460 będzie na dzień dzisiejszy dobrym wyborem? W sumie
    oprócz SilverStone SST-ST50 nie znalazłem innych modeli (oprócz Kingwin
    Stryker STR-500, którego chyba nie ma w Polsce)

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 33. Data: 2014-04-22 22:59:57
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-04-22 22:11, Piotr Rezmer pisze:

    > Czy Seasonic X-460 będzie na dzień dzisiejszy dobrym wyborem? W sumie
    > oprócz SilverStone SST-ST50 nie znalazłem innych modeli (oprócz Kingwin
    > Stryker STR-500, którego chyba nie ma w Polsce)

    Jak w przyszłości będziesz instalować tylko jedną kartę graficzną, to
    spokojnie wystarczy.
    Przykładowy test:
    http://www.hardwareluxx.com/index.php/reviews/hardwa
    re/psu/21949-test-seasonic-fanless-platinum-460w.htm
    Seasonic robi naprawdę dobre zasilacze - oni robią nawet pod marką
    innych firm ZTCP. Dziś bym sobie taki kupił (no może nieco mocniejszą
    wersję ;-) Sam mam NZXT Hale 90 650W i wystarcza mi w zupełności.
    Obecnie przy i7 2600k nieco podkręcony na 3,8GHz (boxowe chłodzenie na
    razie), przy obciążeniu procesora na około 60-70% wraz z monitorem 19"
    (1280x1024 5:4), routerem i kilkoma jakimiś ładowarkami mam pobór mocy
    na poziomie 200-260W.

  • 34. Data: 2014-04-22 23:14:45
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2014-04-22 22:59, BQB pisze:

    > Obecnie przy i7 2600k nieco podkręcony na 3,8GHz (boxowe chłodzenie na
    > razie),

    3.8 to przecież jego maksymalna, normalna częstotliwość pracy tzw.
    turbo. Czyli nie jest podkręcony i to chłodzenie w zupełności mu
    wystarczy.Bez specjalnego obciążenia i tak schodzi poniżej 2.0 lub nawet
    mniej.

  • 35. Data: 2014-04-22 23:22:18
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-04-22 23:14, Dawid pisze:

> [...]
    > turbo. Czyli nie jest podkręcony i to chłodzenie w zupełności mu
    > wystarczy.Bez specjalnego obciążenia i tak schodzi poniżej 2.0 lub nawet

    No tak, masz rację, tyle, że ja ustawiłem mnożnik na stałe. Po wymianie
    chłodzenia będę się bawił idąc w górę.

  • 36. Data: 2014-04-23 12:19:50
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Czyli jak, poszukać pasywnego zasilacza 200W? Myślę, że takich nie
    > produkują. Jeśli dołożyłbym w przyszłości kartę grafiki np GT640 wtedy
    > wymienić zasilacz na mocniejszy? Ma to sens?
    Produkują. Jakoś w przemysłowych zasilaczach nie widać problemu 1kW bez
    wyjących wentylatorów, tylko w PC nikt nie chce ryzykować (za małe
    pieniądze), że jakiś gimnazjalista to właduje do bylejakiej
    nieprzewiewnej obudowy, doda pasywne chłodzenie procesora i grafiki, a
    wszystko wstawi do wnęki w biurku, i potem będzie pytanie "a gdzie są
    moje kondensatory".
    To trzeba z głową zrobić ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 37. Data: 2014-04-23 13:20:00
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    BartekK pisze:
> [...]
    > nieprzewiewnej obudowy, doda pasywne chłodzenie procesora i grafiki, a
    > wszystko wstawi do wnęki w biurku, i potem będzie pytanie "a gdzie są

    No to mnie nie urządza, bo chciałbym mieć pasywną grafikę :) Na razie
    zamówiłem obudowę Fractal Design DEFINE mini i Seasonic X-460.

    Teraz zastanawiam się nad wyborem WC dla CPU, a dokładniej rozmiaru
    zestawu chłodnica/wentylator. W obudowie mam dwa miejsca:
    na tylnej ściance zaraz obok CPU - 120mm
    na górnej ściance nad CPU - 120/140 mm.

    Wydaje mi się, że górna ścianka byłaby lepsza jeśli chodzi o termikę ale
    patrząc na zdjęcia w Internecie ludzie montuję te zestawy (Corsair H
    series) na tylnej ściance.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 38. Data: 2014-04-23 18:03:43
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-04-23 13:20, Piotr Rezmer pisze:
> [...]
    >
    > Wydaje mi się, że górna ścianka byłaby lepsza jeśli chodzi o termikę ale
    > patrząc na zdjęcia w Internecie ludzie montuję te zestawy (Corsair H

    Co ci powiem... bawiłem się w WC ;) i stwierdzam, że dobre chłodzenie
    "masywne" i tak jest cichsze niż WC. A problematyczność zupełnie na
    innym poziomie. Cenowo też nie jest źle.
    Macałem "gotowe" zestawy chłodzenia W.C.: Zalman RESERATOR, Corsair H55
    i H110, i wszystkie wychodziły głosniej (szum-brzęczenie pompki itd) niż
    zwykły jeden wolnoobrotowy 12 czy 14cm wentylator. A w dodatku same
    wymagały (do sensownej pracy) wentylatora.

    Cała idea chłodzenia wodnego ma zadanie transferu ciepła z
    procesora/czipsetu/grafiki (czy do czego to tam podepniesz) do
    chłodnicy, z której ciepło łatwiej wyrzucać na zewnątrz obudowy. Ale!
    pytanie co znaczy "łatwiej"- skoro aby taką samą ilość ciepła wyrzucić z
    chłodnicy wodnej do powietrza, jak wprost z radiatora CPU do powietrza -
    potrzeba podobnej powierzchni oddawania ciepła i podobnej ilości
    powietrza przepływającej. Całkowicie pasywnie - wymagane jest duże
    odstępy między blaszkami (by bo inaczej swobodnie powietrze nie będzie
    przepływać), co jest praktycznie niespotykane w wodnym chłodzeniu.
    Od czasów istnienia ciepłowodów miedzianych heatpipe - odprowadzenie
    ciepła od elementu do odpowiednio dużej powierzchni blaszek i do
    powietrza - nie jest problemem już... Wsadzasz np takiego Scythe Mugen
    czy Orochi - i pasywnie oddać w ciepło ~100W to żaden problem, a
    odpowiednio szerokie odstępy między blaszkami dają naturalny ciąg, i
    zerowe zapychanie się kurzem.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 39. Data: 2014-04-23 19:11:43
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    BartekK pisze:

    > Co ci powiem... bawiłem się w WC ;) i stwierdzam, że dobre chłodzenie
    > "masywne" i tak jest cichsze niż WC. A problematyczność zupełnie na
    > innym poziomie. Cenowo też nie jest źle.
    Nie spodziewałem się że wbijesz sztylet w WC :) Jako zupełny laik w tym
    temacie spodziewałbym się że WC będzie mieć następujące zalety:

    1.Odsunięcie "akumulatora" ciepła (czyli radiatora) od źródła. Dzięki
    temu rośnie różnica temperatur radiator-otoczenie i powinna nastąpić
    szybsza wymiana ciepła. W klasycznych radiatorach heatpipey są bardzo
    krótkie (kilka centymetrów). Nie stosuje się dłuższych z braku
    możliwości dopasowania rozmiarów układu do miejsca w obudowie oraz
    rosnącego nacisku na procesor
    2.Większa pojemność termiczna układu chłodzącego (ale to pewnie w tych
    dużych samorobnych zestawach, gdzie wlewa się dużo płynu) w stosunku do
    pojemności metalowego radiatora.
    3.Mniejsze ryzyko uszkodzenia procesora i płyty głównej z powodu
    mniejszej masy nałożonej na czapkę procesora i przymocowanej do otworów
    w płycie głównej.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 40. Data: 2014-04-23 19:29:58
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Rezmer" <p...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Tak też myślałem. Natomiast trochę mnie zaskakuje całkiem dobry wynik
    > 4770T w teście Passmark. 9k5 vs 8k8 dla 4770 przy teście wszystkich
    > rdzeni. Test pojedynczego rdzenia wypada nawet minimalnie lepiej na
    > korzyść 4770T (wyniki z CPUBoss). Przy tak duże różnicy w maksymalnym
    > zegarze (bez trybu turbo) 3,5 vs 2.5 GHz (czyli 40%) można by się
    > spodziewać dużo większej różnicy w wynikach. Widać, że przełożenie zegara
    > na wynik testu nie jest liniowe.

    Podejrzane te testy Passmarka. Oczywiście wiadomo że nie będzie
    proporcjonalnego, 40%-owego przełożenia na wyniki benchmarków, ale 8% to
    zdecydowanie za mało. Sprawdziłem kilka innych benchmarków i np w 3DMarku ta
    różnica wynosi 25% (a tu dodatkowo może być ograniczana przez kartę
    graficzną). Jak już będziesz miał tego 4770T to możesz sprawdzić i porównać
    wyniki np. w Cinebenchu. To dość uniwersalny benchmark, niemal niezależny od
    innych komponentów (pamięć, karta grafiki, system operacyjny), za to w
    przeciwieństwie do syntetycznych benchmarków dość praktyczny (liczy
    konkretne zagadnienia).

    > Nie mam nic przeciwko przejściówce. Po prostu często dane marketingowe nie
    > zawsze idą w parze z rzeczywistością. No ale jak zachce mi się zagrać
    > nawet w najprostszą grę to pewnie iGPU się zadławi.

    Intel najszybsze integry pakuje do najszybszych procesorów (czyli właśnie
    i7). Sprawdź jak twoje gry chodzą na integrze (CoD napewno pójdzie), a potem
    podejmij decyzję czy kupić oddzielne GPU.

    > Ciekawe czy przy obciążeniu grafiki w CPU spada wydajność CPU?

    W AMD jak pamiętam tak, w Intelach nie wiem. Normalnie ma to małe znaczenie
    bo jak zintegrowany GPU chodzi na maxa to z reguły to on staje się wtedy
    wąskim gardłem, więc spadek wydajności CPU nie ma znaczenia. Chyba że w tle
    puszczasz na CPU jakiś projekt i potrzebujesz maksymalnej wydajności.