  • 41. Data: 2014-04-23 20:06:28
    Temat: Re: Cichy i wydajny komputer
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-04-23 19:11, Piotr Rezmer pisze:

> [...]
    > szybsza wymiana ciepła. W klasycznych radiatorach heatpipey są bardzo
    > krótkie (kilka centymetrów). Nie stosuje się dłuższych z braku
    > możliwości dopasowania rozmiarów układu do miejsca w obudowie oraz
    > rosnącego nacisku na procesor
    > 2.Większa pojemność termiczna układu chłodzącego (ale to pewnie w tych
    > dużych samorobnych zestawach, gdzie wlewa się dużo płynu) w stosunku do
    > pojemności metalowego radiatora.
    > 3.Mniejsze ryzyko uszkodzenia procesora i płyty głównej z powodu
    > mniejszej masy nałożonej na czapkę procesora i przymocowanej do otworów

    Ja i tak wolę WC, ale robione samemu, jakby trzeba było kupić zestaw o
    takiej wydajności, jak robiony ręcznie, to by kosztował ze 4 razy więcej.

  • 42. Data: 2014-04-24 16:10:13
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > krótkie (kilka centymetrów). Nie stosuje się dłuższych z braku
    > możliwości dopasowania rozmiarów układu do miejsca w obudowie oraz
    Różnica temperatur radiator-otoczenie to jedno, ale rośnie ci też ilość
    wymian ciepła (jądro-pasta-obudowa, obudowa-pasta-blok wodny, blok
    wodny-woda, transfer wody, woda-chłodnica, chłodnica powietrze). Jak sam
    zauważyłeś - wymiana ciepła jest tym skuteczniejsza, im wyższa różnica
    temperatur, więc na każdej z wymian ciepła - będziesz jakąś różnicę
    potrzebował. Co do temperatury procesora - to czy on sam ma 40, 50, czy
    60'C to nic cię nie powinno martwić - jeśli nie robisz jakiegoś
    ekstremalnego owerclockingu, to będzie działać tak samo dobrze i długo
    (wielokrotnie dłużej, niż jego życie nim się technologicznie
    zestarzeje). Widziałeś kiedyś uszkodzony procesor, poza jakimiś starymi
    athlonami albo p3 z ukruszonym mechanicznie jądrem albo po trafieniu
    piorunem?
    minusem heatpipe jest to, że do pewnej temperatury parowania-skraplania
    cieczy w środku - są tylko miedzianymi rurkami, oraz to że wypada by
    działały w pewnym zakresie nachylenia - dogórynogami nie pójdzie ;) No i
    rozmiar, ale co stoi na przeszkodzie, by cały komputer był w środku
    wypełniony rzadkim żeberkiem ...
    Jak wpadnie mi na serwis któryś z komputerów z w.c. to zrobię fotki
    kamerą termowizyjną, żebyś zobaczył w czym różnica.

    > 2.Większa pojemność termiczna układu chłodzącego (ale to pewnie w tych
    > dużych samorobnych zestawach, gdzie wlewa się dużo płynu) w stosunku do
    > pojemności metalowego radiatora.
    Ale o ile większa? Wrzucisz tam 0.5-1L wody - więcej nie wierzę, rurki
    są cieniutkie, chłodnica też niezbyt gruba... I co z tej pojemności
    wynika pożytecznego? To już 1kg metalowego chłodzenia daje większą
    pojemność cieplną niż 1kg wody, która w dodatku musi krążyć by
    równomiernie się nagrzać.

    > 3.Mniejsze ryzyko uszkodzenia procesora i płyty głównej z powodu
    > mniejszej masy nałożonej na czapkę procesora i przymocowanej do otworów
    > w płycie głównej.
    Co do masy - jak komputerem nie rzucasz, i sensownie zamocujesz - to
    nawet taki kloc prawie 1kg jak orochi nic nie przeszkadza, a można
    jeszcze (jeśli bawić się w rękodzieło, jak przy wc) zamocować dolne
    wkręty pod płytą - do blachy obudowy dodatkowo, by odciążyć płytę. Ale
    sensu nie widzę - w wielu komputerach to "wisi" i nic się nie dzieje. A
    zwiększony nacisk na procesor=polepszona przewodność cieplna na tym
    styku ;)
    j.w. może i zagrożenie mniejsze teoretycznie, ale ani w jednym, ani
    drugim przypadku nie jest istotnie prawdopodobne. Wc daje dodatkowo
    ryzyko uszkodzenia przez zalanie albo zdechnięcie pompki albo
    zapowietrzenie się układu albo przegrzanie=zagotowanie (para wodna już
    chłodzić nie będzie, a parowy korek uniemożliwi obieg cieczy, więc masz
    przypadek czarnobyla)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 43. Data: 2014-04-24 16:43:32
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    BartekK pisze:

> [...]
    > zapowietrzenie się układu albo przegrzanie=zagotowanie (para wodna już
    > chłodzić nie będzie, a parowy korek uniemożliwi obieg cieczy, więc masz

    Myślę, ze zdecyduję się na chłodzenie powietrzne, mniejsza awaryjność,
    podobne "osiągi" jak te proste zestawy WC. Mam jeszcze dylemat czy da
    się zrobić pasywne chłodzenie CPU (np. ThermalRight HR22). Jak pisałem
    wcześniej, nie zamierzam podkręcać CPU. Planowany procesor to i7 4770
    lub 4770T. Jeśli chłodzenie pasywne odpada to myślę o Noctua D14 lub
    podobnym. Priorytet to cisza (kosztem temperatury).

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 44. Data: 2014-05-23 14:06:29
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    Piotr Rezmer pisze:

    > B) wymiana notebooka na cichego i wydajnego desktopa, notebook
    > pozostanie do pracy w terenie

    Zrealizowałem powyższy punkt. Komputer jest cichy, na razie wydajny (nie
    zainstalowałem jeszcze żadnego antywirusa). Złożony zestaw:

    obudowa: Fractal Design DEFINE mini, na razie podłączyłem do płyty jeden
    wentylator (tylna ścianka)
    PSU: Pasywny Seasonic 460W Platinum
    MB: Asrock H87M Pro4
    CPU: core i7 4770, boxowy cooler.
    RAM: 2x 8 GB DDR3 1600 Kingston HyperX CL9
    GPU: iGPU (HD 4600)
    HDD: Samsung 840 Pro 512 GB

    Powyższy zestaw nie jest bezgłośny. Początkowo miałem problem chyba z
    łożyskami wentylatora CPU ale teraz jakby się uspokoił. Najgłośniejszym
    elementem jest 12cm wentylator na tylnej ściance. Przestawiłem w UEFI
    konfigurację wentylatorów z trybu Standard na Silent. Jest dużo lepiej
    (tzn. prawie w ogóle nie słychać komputera w IDLE). Aktualne prędkości
    wiartaków (chassis: ok. 550 RPM, CPU: 1300 RPM), temperatury w IDLE: CPU
    36C, MB: 34C, SSD: 33C. Pobór mocy w IDLE wg CPUID HwMonitor (Package ok
    7W, max. 65W)
    Pod obciążeniem przez LinX temperatura CPU wzrosła do ok. 70C.

    --
    pozdrawiam
    Piotr