  • 41. Data: 2018-01-12 19:49:22
    Temat: Re: Co wybudza mój komputer?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > W BIOSie jest opcja do budzenia. Nie wiem co w wyniku tego budzenia

    Na moim lapku nie ma jej:

    https://drive.google.com/file/d/1uW5Vq5KfdUFgILQqiZr
    ILGtyNr5RuDbT/view?usp=sharing

    https://drive.google.com/file/d/1JFlTT6Jp9ZtnTeyEsVD
    MctPqyFkKKf-E/view?usp=sharing

    https://drive.google.com/file/d/1r9qGyAnXhpHGUXaKrj7
    mjqkOCSGGQcVT/view?usp=sharing

    > powinno się stać, ale oczywiście tępy windows stawia od razu cale gui z

    Ale ze stanu wyłączenia całkowitego to się dzieje? Hipotetycznie w tym
    stanie żadne urządzenia na płycie głównej nie powinny mieć zasilania...
    raczej. Mogę się mylić bo z drugiej strony pamiętam zawieszony po
    przeciążeniu port USB wymagał wyłączenia zasilacza na 30s w jakimś innym
    komputerze. Być może to zasilacz się uwiesił... choć w tym przypadku
    więcej portów by nie działało.

    Pomiarów zasilania nie robiłem.

    > Do niedawna Win7/10 na tym laptopie potrafił się spontanicznie obudzić
    > po minucie/dwóch od zamknięcia klapy i tak sobie szumieć wentylatorem aż
    > świat się skończy. Tu raczej biosu nie podejrzewam jako opcji, bo to
    > randomiczne.

    No więc właśnie... Coś z tym sprzętem jest nie tak. Nie powinno być
    dopuszczalne samouruchamiania wbrew woli użytkownika.
    Ciekaw jestem czy włączyłby się laptop spontanicznie gdyby wymontować z
    niego HDD.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 42. Data: 2018-01-12 19:54:52
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 12-01-2018 o 19:24, 2late pisze:

    > Ubogi ten BIS. Mam w PC sporo wiecej ustawien w UEFI dotyczacych
    > zarzadzania energia.

    To nie jest PC lecz laptop Lenovo Z710. Na PCcie opcji mam pełno: na
    wielu skrolowanych ekranach.

    > Wyglada na to ze u ciebie wszystko co mozesz
    > zrtobic to z poziomu windowsa.

    To mnie zastanawia właśnie. Czy bez dysku twardego (czyli bez OS) też
    następowałoby samouruchomienie ze stanu całkowitego wyłączenia? Mam na
    myśli start Windows /zamknięcie Windows / demontaż HDD.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 43. Data: 2018-01-12 20:03:53
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/12/2018 7:49 PM, Marek S wrote:
    > Ale ze stanu wyłączenia całkowitego to się dzieje?

    Tak. Prawdopodobnie pracuje Intel ME lub coś Acerowego. Wystarczy wszak
    prosty mikrokontroler zjadający pikoampery do takiego ficzera. Nie widzę
    problemu.

    Takie Delle z zarzadzeniem przez ME całkowicie wyłaczone możesz zdalnie
    właczyć i przeprowadzić na nich prace bez udzialu OSa. Co prawda nigdy
    tej technologii nie miałem okazji ogladać w praktyce, ale moj komputer
    do elektroniki ma taki ficzer. To desktopy sa.

    > Hipotetycznie w tym
    > stanie żadne urządzenia na płycie głównej nie powinny mieć zasilania...

    Oczywiśce że ma. W starym, bodaj, Dellu można było ustawic w BIOSie
    obecność 5V na *jednym* porcie USB w stanie całkowitego wyłączenia. Nie
    pamiętam już modelu, mialem go tylko w łapach instalując system, to
    jakies PentiumM bodaj było. Wieki temu. Dodatkowo calkiem sporo
    komputerow wspiera właczenie komputera klawiszem albo pstryknięciem
    myszką, laptopy też.

    > No więc właśnie... Coś z tym sprzętem jest nie tak. Nie powinno być
    > dopuszczalne samouruchamiania wbrew woli użytkownika.

    Hue hue hue. Serio ;) Naprawde myslisz że to *twój* komputer a nie
    wesołych chłopakow z Intela i Microsoftu którzy wiedza lepiej dlaczego
    godzina 3AM jest super pomysłem na odpalanie pulpitu :)?

    > Ciekaw jestem czy włączyłby się laptop spontanicznie gdyby wymontować z
    > niego HDD.

    W niektorych BIOSach laptopowych jest najzwyklejszy wake on timer. Timer
    sobie ustawiasz jak chcesz, takim prymitywnym harmonogramem. Nie ma to
    związku z dyskiem. Skoro BIOS potrafi ustawić godzinę nie ma problemu
    aby i system sobie ustawił zmartwychwstanie. Problemem jest tylko to że
    po stronie OSu jest to zrobione jak zwykle.

  • 44. Data: 2018-01-12 21:41:39
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Tak. Prawdopodobnie pracuje Intel ME lub coś Acerowego. Wystarczy wszak
    > prosty mikrokontroler zjadający pikoampery do takiego ficzera. Nie widzę
    > problemu.

    Zdaję sobie sprawę iż to technicznie wykonalne, choć w moich odczuciach,
    tak nie powinno być aby sprzętu nie dało się wyłączyć na dobre bez
    wyciągania baterii.

    > Oczywiśce że ma. W starym, bodaj, Dellu można było ustawic w BIOSie
    > obecność 5V na *jednym* porcie USB w stanie całkowitego wyłączenia.

    Zasilanie w sensie, że możesz ładować coś tam z portu USB, to powiedzmy
    ok. Gorzej gdy ma to konsekwencje takie, że ze stanu wyłączenia, nie
    uśpienia, komputer wstaje.

> [...]
    > jakies PentiumM bodaj było. Wieki temu. Dodatkowo calkiem sporo
    > komputerow wspiera właczenie komputera klawiszem albo pstryknięciem

    Klawiszem owszem. To akurat jest intuicyjne. Nie musi mieć nic wspólnego
    z trzymaniem zasilania urządzeń na płycie. Coś na wzór oświetlenia
    schodowego w blokach. Egzystencja przycisku nie wymaga zasilania w tym
    czasie jakiegoś urządzenia.

    A co do myszy i klawiatury - nie spotkałem się jeszcze aby one włączały
    komputer ze stanu wyłączenia. Z uśpienia, to powszechne. Oczywiście nie
    mam doświadczeń serwisowych z tysiącami komputerów. Jakikolwiek sprzęt
    jaki miałem albo pracowałem na nim nie miał nigdy funkcji wybudzenia,
    źle - włączenia (bo to nie wybudzenie) - klawiaturą/myszą z wyłączenia.
    Zaskakujące, że tak jest.

    > Hue hue hue. Serio ;) Naprawde myslisz że to *twój* komputer a nie
    > wesołych chłopakow z Intela i Microsoftu którzy wiedza lepiej dlaczego
    > godzina 3AM jest super pomysłem na odpalanie pulpitu :)?

    :-)

    Swoją drogą co jest z tą 3cią bo faktycznie zauważyłem iż tego typu
    godziny są idealne na rozładowanie do zera baterii. Czy nie może to być
    np. 13:00?

    > W niektorych BIOSach laptopowych jest najzwyklejszy wake on timer.

    Pomijam takie zabawki. Chodzi mi o uruchamianie komputera wbrew woli
    użytkownika.

> [...]
    > aby i system sobie ustawił zmartwychwstanie. Problemem jest tylko to że
    > po stronie OSu jest to zrobione jak zwykle.

    ... no tak. Gdy OS sobie coś ustawi w BIOSIE, to faktycznie budzik
    zadziała. A co w przypadku takiego BIOSu jaki ja mam w lapku? Podałem
    linki do fotek screenów. Nie ma w nim nic poza "ustaw godzinę i spadaj"
    w uproszczeniu. Czy BIOS nie posiadający w swoim menu timera może go
    mieć fizycznie?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 45. Data: 2018-01-12 22:28:32
    Od: "Marek" <n...@w...pl>

    Dnia 10.01.2018 Marek S dokonal ponizszego cudu (by zylo sie lepiej):

    >Witam,
    >
    >Świeża instalacja Windows 10. System spontanicznie wybudził się mimo
    >wyłączenia z sieci (nie uśpienia laptopa). Ustawienia mam takie:
    >
    >https://drive.google.com/file/d/1VS16vHC0d8c2va4P0B
    uPOS55maMXfo-t/view?usp=sharing

    >Komputer wyłączony został przyciskiem zasilania. Zasilanie było
    >podłączone - o ile ma to znaczenie.
    >
    >Sprawdziłem co wybudziło komputer:
    >
    >https://drive.google.com/file/d/13BENrM9a02lUJo4-CQ
    RiM7TQ0fIlm4m2/view?usp=sharing

    >Moje pytania brzmią:
    >
    >1. Jak to możliwe, że wyłączony, nie uśpiony komputer wybudził się?
    >
    >2. Co wybudziło ten komputer? Podanie przyczyny wybudzenia kompletnie nic
    >mi nie mówi. Nawet nie wiem jak się zabrać za odnalezienie
    >w harmonogramie tego zadania. Nie chcę przeglądać pierdyliona folderów w
    podfolderach Microsoft / Windows. Za dużo jest tam ich.

    Sprawdź, czy masz w "Opcje zasilania" -> "Uśpienie" wyłączone
    "Zezwalaj na wznawianie pracy według czasomierza".

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 46. Data: 2018-01-12 22:30:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/12/2018 9:41 PM, Marek S wrote:
    > Zdaję sobie sprawę iż to technicznie wykonalne, choć w moich odczuciach,
    > tak nie powinno być aby sprzętu nie dało się wyłączyć na dobre bez
    > wyciągania baterii.

    Musi być zasilany choćby obwód czuwania nad przyciskiem power. To nie sa
    tylko druty, to całkiem złożona elektronika.

    > Zasilanie w sensie, że możesz ładować coś tam z portu USB, to powiedzmy
    > ok. Gorzej gdy ma to konsekwencje takie, że ze stanu wyłączenia, nie
    > uśpienia, komputer wstaje.

    Skoro na USB mam 5V to znaczy że w srodku pracuje przetwornica. I
    prawdopodobnie przy okazji jakiś układ zarzadzania energią. Takie układy
    maja w środku autonomiczny procesor. Nie widze problemu aby był
    wykorzystywany właśnie w celu sterowania energią USB i OSa.

> [...]
    > z trzymaniem zasilania urządzeń na płycie. Coś na wzór oświetlenia
    > schodowego w blokach. Egzystencja przycisku nie wymaga zasilania w tym

    Wymaga. Ten przycisk pełni mase funkcji. Jest obsługiwany zazwyczaj
    programowo.

> [...]
    > linki do fotek screenów. Nie ma w nim nic poza "ustaw godzinę i spadaj"
    > w uproszczeniu. Czy BIOS nie posiadający w swoim menu timera może go

    To wie tylko ACPI. Czy da sie to sprawdzić - pewnie tak. Nigdy tego nie
    robilem. Obecnie nie mam laptopa który spontanicznie budzi się, na
    ktorym mógłbym pooglądać sobie jakie ficzery ma ACPI. Bez znaczenia:
    może mieć i to wystarczy.

    Ponadto Intel ME pracuje tak czy inaczej. Nie jest żadną tajemnicą że ME
    jest zasilany z 5V standby, więc dziala przy całkiem wyłączonym
    komputerze. Może robić co chce. Być może MS go wykorzystuje do robienia
    takich zabawnych niespodzianek.

  • 47. Data: 2018-01-14 02:17:54
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Reasumując:
    Należy pogodzić się z tym, że bateria będzie spontanicznie niszczona
    przez laptopy. Komputer, w zależności od modelu, może posiadać funkcję
    pobudki z dowolnego stanu (uśpienia/wyłączenia). System operacyjny może
    jej dowolnie używać.

    Jeśli komputer włączy się w torbie a nie zdoła wyłączyć bo coś tam, to
    jedynie swąd spalenizny wskutek braku chłodzenia może alarmować.

    Coś w świecie technologii idzie nie tak...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 48. Data: 2018-01-14 14:50:20
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2018-01-14 o 02:17, Marek S pisze:
> [...]
    > przez laptopy. Komputer, w zależności od modelu, może posiadać funkcję
    > pobudki z dowolnego stanu (uśpienia/wyłączenia). System operacyjny może

    Każdy komputer posiada BIOS i ustawienia, które sobie konfigurujesz w/g
    swoich potrzeb. Szkoda, że o tym nie wiedziałeś.

    --
    animka

  • 49. Data: 2018-01-14 20:16:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 14-01-2018 o 14:50, Animka pisze:

    > Każdy komputer posiada BIOS i ustawienia, które sobie konfigurujesz w/g
    > swoich potrzeb. Szkoda, że o tym nie wiedziałeś.

    Skąd wniosek, że nie wiedziałem???
    Które ustawienie mam zmienić w BIOSie? Z pewnością nie doczytałaś więc
    nie widziałaś ekranów BIOsa na moim laptopie. Przytaczam je raz jeszcze
    abyś była w stanie pokazać mi palcem, którą opcję należy zmienić:

  • 50. Data: 2018-01-14 20:20:21
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 12-01-2018 o 22:28, Marek pisze:

    > Sprawdź, czy masz w "Opcje zasilania" -> "Uśpienie" wyłączone "Zezwalaj
    > na wznawianie pracy według czasomierza".

    Przy zasilaniu bateryjnym mam "wyłącz". Zresztą ta opcja raczej nie
    powinna mieć wpływu na nic bo nigdy nie usypiam laptopa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek