  • 21. Data: 2018-03-08 13:56:32
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2018-03-08 o 10:35, Waldemar pisze:
    >No ale to było przed padem czyli system przeciążony, normalnie jak
    >słyszałem od energetyków to
    >dobijało do 1Hz-a, ale to już było bardzo źle i musieli szybko
    >ratować system.

    Wspolczesne elektrownie chyba maja zabezpieczenie i sie potrafia od
    sieci odlaczyc przy zbyt niskiej czestotliwosci, ale za PRL moze tego
    nie bylo.

    Bo poza tym to w zasadzie elektrowniom to chyba nie przeszkadza -
    gdzies tam transformatorom grozi nasycenie, ale 47.5Hz to chyba ciagle
    w granicach tolerancji.
    No i zapewne napiecie tez spadalo, wiec nasycenia nie bedzie :-)

    J.

  • 22. Data: 2018-03-08 14:33:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Tu macie oficjalne dane nie bieżąco:
    >https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/
    topics/frequency.html
    >Skumulowane opóźnienie jest 345 sekund i jakoś nie maleje, chociaż
    >obiecywali nadrobienie...
    >Ale i już nie rośnie, może zostawią jak jest...

    No, ciekawe.

    -nadrabiac czy nie, oto jest pytanie. Ci, ktorzy uzywaja okresow czasu
    do pomiarow, woleli by pewnie juz nie nadrabiac, bo to jakies
    zaklocenie odmierzania przez kolejne dni.
    Ci, ktorzy uzywaja zegarow ... 346 sekund - sporo, pewnie juz
    przestawili, nadrobienie spowoduje koniecznosc kolejnego
    przestawienia.

    -ktos jeszcze takich zegarow uzywa ? 6 minut to sporo, tylko do jakis
    malo powaznych zadan ..

    -jak sobie radza liczniki dwutaryfowe ?
    Ktos sobie wlacza piec o 22:00, a zegarek w liczniku wskazuje 21:55
    ... no dobra, w dzien tez cos zuzywa, moze nie zauwazy.
    a moze bedzie dym z prawnikami :-)
    Ale chyba maja jakis mechanizm ustawiania godziny w zegarku w
    liczniku ?

    -co sie stalo z mechanizmem stabilizujacym, ze tyle sie skumulowalo ?

    -czemu tak wolno sie to kreci ... czy to tylko kwestia poprzednia, czy
    cos zlego sie w sieci dzieje.

    Bo tak sie zastanawiam ... jesli w sieci docelowo ma byc pelno
    wiatrakow z asynchronicznymi generatorami i paneli PV z falownikami
    ... to kto ma dbac o czestotliwosc ?
    Ta niewielka ilosc pozostalych elektrowni zawodowych ?

    Czy pora pomyslec nad wbudowaniem w falowniki funkcji przyspieszania
    badz spowalniania, a moze w ogole budowy sieci sterujacej.
    Nie tylko generatorami, ale takze odbiorcami - taki np rozkaz
    "zmniejsz pobor mocy o 10%", i automatycznie to co moze - zmniejsza

    J.

  • 23. Data: 2018-03-08 14:51:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

> [...]
    > obiecywali nadrobienie...
    >
    > Ale i już nie rośnie, może zostawią jak jest...

    Coś przebąkiwali ostatnio na temat likwidacji zmian czasu w ostatnie
    niedziele marca i października. Że niby taka skokowa zmiana to szok
    i komuś szkodzi. Może to jest jakieś kompromisowe rozwiązanie, by
    mieć czas zimowy i letni, ale zmiany robić w sposób płynny, jak ntpd.
    Tylko kierunek nie ten, trzeba było zabrać się za to jesienią, a teraz
    nadrabiać.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2018-03-08 16:38:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    >https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/nauka-i-techni
    ka/twój-elektroniczny-zegarek-zaczął-się-spóźniać-to
    -nie-przypadek/ar-BBJWGuD

    Tak apropos ... gdybym sobie chcial te czestotliwosc sieci
    sprawdzic/monitorowac, to
    -zrobic jakis licznik w FPGA/CPLD i podlaczyc przez USB do serwera z
    linux/windows ?
    -zrobic powyzszy licznik na jakims malym procesorku z USB,
    -dorzucic do ukladu drugi licznik z generatorem kwarcowym,
    -zadedykowac raspberry/arduino ?

    bo zakladam, ze potrzebuje detektor przejsc przez zero, czy jakis
    bardziej ambitny uklad z PLL,
    jakis w miare stabilny lokalny zegar, korygowany dodatkowo przez NTP
    ... bo chyba nie GPS ?
    Byc moze licznik, zeby sie uwolnic od przerw w dzialaniu komputera ...
    i co tu bedzie najprosciej ?

    A moze zamontowac kamerke przed mikrofala i niech rozpoznaje kiedy sie
    zegar zmienia ? :-)

    Ech, co za czasy ... a moze normalne, tylko to wcale nie takie proste.

    J.

  • 25. Data: 2018-03-08 16:47:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >obiecywali nadrobienie...
    >Ale i już nie rośnie, może zostawią jak jest...

    Juz jest -344.5, a bylo -345.8, ale ... czestotliwosc 49.975.
    Czyli spoznienie dalej rosnie.

    Ciekawe - chca korygowac, ale nie wychodzi, czy teraz stabilizuja
    te -345 ...

    J.

  • 26. Data: 2018-03-08 20:57:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jedrek,

    Wednesday, March 7, 2018, 2:18:35 PM, you wrote:

    > Jeden za drugim powtarza tą sensację. Interia też obowiązkowo tu musiała
    > klepnąć:
    > http://nt.interia.pl/news-zegary-elektroniczne-moga-
    spozniac-sie-o-okolo-piec-minut-dl,nId,2554049
    > Obstawiam, że dziś mało co ma napędzany zegarek z sieci 50Hz.

    Mnóstwo sprzętu AGD.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2018-03-08 22:48:09
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    Raczej nie zostawią opóźnienia. Na razie cieszą się, że opanowali sytuację, choć nie
    wiadomo czy opanowali w bloku energetycznym Serbia - Macedonia - Czarnogóra, czy
    mocniej podciągnęli ich z reszty systemu. Problem energetyczny wynikł z problemów
    politycznych (lokalnych w Kosowie), ale nie podają szczegółów.

    Dla systemu katastrofalne są dopiero odchyłki częstotliwości poza zakres od 47,6 Hz
    do 52,4 Hz. Wtedy mają zadziałać zabezpieczenia, znaczy odłączać generatory.

    Wykresy częstotliwości w czasie znalazłem na stronie:
    https://www.netzfrequenz.info/
    Na stronie są linki np. do wykresu z ostatniej godziny itp.
    Może ktoś wie czy są dostępne skumulowane wartości opóźnienia? Tu znalazłem jakieś
    wykresy:
    http://www.netzfrequenzmessung.de/aktuelles.htm
    ale chodzi mi o takie aktualizowane na bieżąco, albo dane w postaci tabeli.
    Czas skumulowany wyznaczany jest codziennie o 8 rano i jeśli nie przekracza +/-20 s w
    ogóle się nie przejmują. Jeśli przekroczy ten zakres zmienia się na jedną dobę
    nastawę częstotliwości systemu o 10 mHz.

  • 28. Data: 2018-03-08 22:59:23
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    Dawno, dawno temu, taryfami sterowały zegary z silniczkiem synchronicznym. Obecnie
    chodzą z zegarem kwarcowym. Przynajmniej ostatnie dwa moje liczniki. Obecny spieszy
    się ok. 10 s na tydzień. Kiedyś pytałem naszego operatora o kilka rzeczy, m.in. o to
    jak jest z rozliczaniem energii, skoro przełączenia zliczania różnią się od tych
    zapisanych w taryfie, to na to mi nie odpowiedzieli. Nie dają zgody na podłączenia
    kabla sterującego z licznika uzasadniając, że można sobie własnym zegarem sterować.
    Obecnie zegar w liczniku spieszy się o ok. 6 minut. Gdyby się tyle późnił, byłby
    większy problem. Np. bojler by te 6 minut (a za rok będzie już kilkanaście minut)
    grzał na wysokiej taryfie.

    Gdy zajmowałem się synchronizatorami, przyglądałem się wahaniom częstotliwości.
    Pamiętam, że po podpięciu Polski do UCTE częstotliwość trzymała jak drut! Występowały
    tylko nieduże wahania fazy. Teraz jest bez porównania gorzej ze stabilnością
    częstotliwości.

    gr3

  • 29. Data: 2018-03-08 23:04:15
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 8 marca 2018 16:39:03 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Tak apropos ... gdybym sobie chcial te czestotliwosc sieci
    > -zadedykowac raspberry/arduino ?

    hehe, niedawno mnie ratowaliscie jak probowałem czytac impulsy na orangu-pi a wyszedł
    mi pomiar czestotliwosci sieci :) Czyli się da :P

    https://groups.google.com/d/msg/pl.misc.elektronika/
    QzKWwzf6UGE/fHGBM_EKBQAJ

    b.

  • 30. Data: 2018-03-08 23:05:28
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    Ktoś w tym celu podpiął sieć do RS232 z komputerem na Linuxie:
    http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains.ht
    ml
    gr3