  • 41. Data: 2014-08-01 17:00:04
    Temat: Re: Czy LED w reflektorze wytrzyma z H7
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał
    >Takie małe apropos: Kolega miał dobrą stłuczkę. Nic się nikomu nie
    >stało, ale 2 auta do kasacji. "Przeciwnik" kolegi twierdził, że
    >kolega nie sygnalizował zamiaru skrętu w lewo i dlatego go
    >wyprzedzał. Lampy były stłuczone, ale biegły stwierdził, po analizie
    >mikroskopowej włókna żarówki migacza, że w momencie uderzenia było
    >ono gorące, czyli twierdzenie kolegi, że sygnalizował zmianę kierunku
    >ruchu było prawdą i przeciwnik musiał bulić.

    To pewnie w Niemczech bylo, u nas sie policjantom nie chce w to bawic,
    zreszta koszta ekspertyzy przekroczylyby grzywny :-)

    Ale ... to chyba malo miarodajne jest.
    Nie wiem czy biegly by odroznil wlokno zerwane w czasie przerwy
    migacza - tam moze drobny prad plynac, z drugiej strony kolega mogl
    wlaczyc w ostatnim momencie, a moze nawet i po zderzeniu.
    Kamera lepsza. Ale trafi na takie cos i nadal nie wiadomo kto tu
    winny:

    http://www.youtube.com/watch?v=Dy1aYktBEU0

    J.

  • 42. Data: 2014-08-01 17:10:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 1 Aug 2014 17:00:04 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Kamera lepsza. Ale trafi na takie cos i nadal nie wiadomo kto tu
    > winny:
    > http://www.youtube.com/watch?v=Dy1aYktBEU0

    Kolizje spowodował wyprzedzający na skrzyżowaniu.
    Obu mandat się należy, pierwszy za poruszanie się po obszarach drogi
    wyłączonych z ruchu, drugi za wyprzedzanie na skrzyżowaniu i
    doprowadzenie do kolizji.

    --
    Marek

  • 43. Data: 2014-08-01 17:21:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Aug 2014 17:00:04 +0200, "J.F."

    >Kolizje spowodował wyprzedzający na skrzyżowaniu.
    >Obu mandat się należy, pierwszy za poruszanie się po obszarach drogi
    >wyłączonych z ruchu,

    Drobiazg w calosci ... ale nawet Sad Najwyzszy nie wie u nas czy taki
    kierowca jest wspolsprawca w kolizji czy nie.

    > drugi za wyprzedzanie na skrzyżowaniu i doprowadzenie do kolizji.

    Drugi nie wiem czy zauwazyles jechal z niebieskimi swiatelkami i z
    syrena. Choc swiatelek akurat nie sposob zauwazyc.
    Co daje mu prawo naruszania niektorych przepisow, pod warunkiem
    zachowania ostroznosci ...

    A pierwszy zas powinien byl umozliwic mu wyprzedzenie ...

    J.

  • 44. Data: 2014-08-01 18:31:38
    Od: A.L. <a...@a...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał
    >
    >To pewnie w Niemczech bylo, u nas sie policjantom nie chce w to bawic,
    >zreszta koszta ekspertyzy przekroczylyby grzywny :-)

    Bylo w Polsce i to za komuny

    A.L.

  • 45. Data: 2014-08-01 18:36:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 1 Aug 2014 17:21:05 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Co daje mu prawo naruszania niektorych przepisow, pod warunkiem
    > zachowania ostroznosci ...

    W przypadku kolizji zawsze jego wina (uprzywil ejowanego),
    przynajmniej u nas.

    --
    Marek

  • 46. Data: 2014-08-01 18:59:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >W przypadku kolizji zawsze jego wina (uprzywil ejowanego),
    >przynajmniej u nas.

    Zawsze to nie, bo moze miec pierwszenstwo czy jechac na zielonym,
    ale powiedzmy ze dojezdzajac do skrzyzowania, powinien sie upewnic ze
    inni uczestnicy ruchu go zauwazyli i przejazd nie doprowadzi do
    kolizji.

    W tym przypadku nie mozesz jednak zarzucac ze wyprzedzal na
    skrzyzowaniu, bo mu wolno (pod kogutami).

    Czyli zle rozpoznal dzialania przeciwnika i doprowadzil do kolizji.
    Jesli jednak przeciwnikowi nie wolno bylo zajezdzac drogi, to moze i
    nie ma zarzutow.

    A co do tego to zdania prawnikow sa podzielone :-)

    J.

  • 47. Data: 2014-08-01 20:12:23
    Od: waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Gdzie ?
    >
    > Owszem, w Skandynawii, Polsce, Czechach ... ale u Niemcow nie, w Austrii
    > juz nie, Francja, Hiszpania itp chyba nigdy na to nie wpadly ... i tylko
    > milosciwie panujaca Unia wprowadzila odgornie.
    > Do tego co wprowadzila mam mieszane uczucia - z jednej strony jak to beda
    > male swiatelka LED, to nie ma co o mocy wspominac, z drugiej ... ale po
    > co, skoro to nic nie daje :-)
    >
    > J.

    W Niemczech obowiązek jest na Rugii. W Austrii zalecają. Francja ma chyba
    poza terenem zabudowanym. Oprócz tego całe Bałkany. Kraje bałtyckie.
    Szwajcaria chyba też. Czyli dużo. A z unią to nie ma nic wspólnego. Jak by
    nie było większość. A w Niemczech i tak większość już ma. Nawiasem mówiąc
    muszą te światła mieć homologację i są widoczne.

    Waldek

  • 48. Data: 2014-08-01 21:38:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "waldemar" napisał w wiadomości
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    >W Niemczech obowiązek jest na Rugii.

    A to chyba dosc oryginalne - to przeciez nie jest osobny land ?

    >W Austrii zalecają.

    ale juz nie nakazuja. Okazalo sie ze nic nie poprawiaja wypadkowosci.

    >Francja ma chyba poza terenem zabudowanym. Oprócz tego całe Bałkany.
    >Kraje bałtyckie.
    >Szwajcaria chyba też. Czyli dużo. A z unią to nie ma nic wspólnego.

    Z Unia ma to tyle wspolnego, ze Unia wymaga aby wszystkie nowo
    produkowane samochody byly wyposazone w swiatla do jazdy dziennej.
    Dyrektywa 2008/89/EC.

    No to maja i swieca.

    > Jak by nie było większość. A w Niemczech i tak większość już ma.
    > Nawiasem mówiąc
    >muszą te światła mieć homologację i są widoczne.

    Ale mijam czasem takie nowe samochody, juz mam im blyskac ze swiatel
    zapomnieli ... a sie okazuje ze cos tam jednak swieci.

    A przeciez to z homologacja itp ...
    No dobra, byl jasny dzien, moze nie bylo potrzeby doswietlac pojazdu,
    ale za to w pochmurniejszy swiatla zawsze swieca. A jesli to jest pare
    W w LED, to nie ma sie czym przejmowac, ze sobie tam caly czas swieca
    i czasem niepotrzebnie. ...

    J.

  • 49. Data: 2014-08-02 10:24:49
    Od: waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A to chyba dosc oryginalne - to przeciez nie jest osobny land ?

    To jest osobny paragraf kodeksu drogowego. Zarządzone ze względu na mgły
    bardzo spontaniczne. Trzeba uważać na łapciuchów, bo lubią kasować od
    obcych.

> [...]
    >
    > Z Unia ma to tyle wspolnego, ze Unia wymaga aby wszystkie nowo
    > produkowane samochody byly wyposazone w swiatla do jazdy dziennej.

    Tylko nie wiadomo, czy to jajo, czy kura. Osobiście uważam, że lepiej dać
    LEDy i zużywać 10W niż 110W.

    Waldek

  • 50. Data: 2014-08-02 10:40:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 2 Aug 2014 08:24:49 GMT, waldemar napisał(a):
    > Tylko nie wiadomo, czy to jajo, czy kura.

    Historia tej dyrektywy musi byc pare lat wczesniejsza.
    Czyli byl ruch, ktory uwazal ze trzeba jezdzic w dzien na swiatlach,
    w Unii tez popularny, ale zalatwili to w ten sposob.
    Od tego czasu Austria sie wycofala z obowiazku, a dyrektywa zostala.

    > Osobiście uważam, że lepiej dać LEDy i zużywać 10W niż 110W.

    No coz, kiedys usilowalem zmierzyc ile swiatla kosztuja kierowce w
    paliwie. Wiadomo ze za darmo to nie jest, ale jednak niemierzalnie
    malo (ha, mam teraz komputer ... powtorzyc ?)
    Instalacja samodzielna lampek LED jest chyba jednak nieuzasadniona
    ekonomicznie.

    Te 110W ma te wade ze swieci w asfalt. Co za marnotrwawstwo i
    produkowanie niepotrzebnych ton CO2 ... ale patrz wyzej :-)

    Jeszcze inny rachunek przy ksenonach - mocy troche mniej, ale czas
    pracy lamp sie zuzywa ...

    Summa summarum LEDowe lampy do jazdy dziennej to dobry pomysl, Unia
    dobrze to wymyslila, pomijajac sam pomysl ich swiecenia ... czyli
    pogratulowac Philipsowi i Helli :-)

    J.