  • 11. Data: 2017-10-19 18:10:50
    Temat: Re: Czym czyścić tworzywa sztuczne stosowane w elektronice?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-10-19 o 13:28, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Co do reszty się nie wypowiem, ale to jest raczej do brudzenia ekranów,
    > nie do ich czyszczenia. Straszny syf mi zostawił na ekranie.

    Mam podobne obserwacje. Rzadko można dostać preparat, który czyści.
    Zutylizowałem kilka i drogich i tanich zanim udało mi się wytropić taki,
    który jako tako się sprawuje, choć na kolana nie rzuca.

    https://www.apollo.pl/produkt/art-plyn-ze-sciereczka
    -do-ekranow-lcdledplazmowychtft,75434.html

    Bardzo tani i nie na wodzie - nie zawiera ponoć alkoholu ale nim
    śmierdzi - ciekawostka. Ważne jest aby spryskać powierzchnię nie
    nagrzaną, szybko rozetrzeć środek a potem pozbyć się smug szybko i
    delikatnie przecierając suchą stroną mikrofibry.

    Natomiast gdy matowy plastik nim wyczyścimy, szczególnie ten miękki,
    gumowany - syf nieziemski. Mam wrażenie jakby rozsmarowywał tłuszcz z
    paluchów. Np. tablet Wacom'a Intuos Pro jaki stosuję, ma taką właśnie
    strukturę wokół aktywnego pola. Machnąłem ręką na te smugi. Widocznie
    musi tak być.

    Konkluzja jest taka: wylistować środki czyszczące jak uczynił to Adam to
    nie problem. Ale wybrać z nich odpowiednie do odpowiednich powierzchni,
    to duży problem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2017-10-19 18:24:52
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Jeśli dokładnie nie usuniesz detergenta z powierzchni, a to wymaga
    > porządnego mycia, to rozmiękczy on "gumowaną" powierzchnię. Jedyne
    > pytanie brzmi: jak długo to potrwa.

    Na chemii nie znam się w ogóle więc bardzo cenna uwaga. Może po umyciu
    powinienem więc myć :-)

    Anegdota z życia wzięta: przyszedł majster do zmywarki (w ramach
    gwarancji) i oznajmił, że zanim naczynia do niej włożę, powinienem je
    umyć :-D

    Wracając do wątku...

    Wobec tego dziwi mnie to, że wyżej listowane środki zwykle nie mają ani
    słowa o tym, że należy je usuwać po zastosowaniu. Mam w ich kolekcji
    jeden środek - aktywna piana do plastików marki Tesco, gdzie wyraźnie
    napisano by go spłukać po użyciu.

    Pytasz jak długo to trwa: z moich obserwacji, czyszcząc raz na tydzień,
    dwa, efekty powstały po 3-4 miesiącach. Zapewne wcześniej wystąpiły ale
    uznałem, że mi się wydaje iż powierzchnia stała się lepka. Ale gdy już
    fizycznie kleiła się do tego sucha szmatka czyszcząca lub ręczniczek
    papierowy pozostawiał na powierzchni całe tabuny włosków niemożliwych do
    usunięcia, uznałem, że to już z pewnością nie są halucynacje.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 13. Data: 2017-10-19 18:29:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-10-19 o 17:53, Paweł Pawłowicz pisze:
    [...]
> [...]
    >czyszcząca lub ręczniczek papierowy pozostawiał na powierzchni całe
    >tabuny włosków niemożliwych do usunięcia, uznałem, że to już z

    Mialem podobna myszke pare lat, ale ja co tydzien nie czyscilem :-)

    Teraz dales mi do myslenia - bo w pewnym momencie zaczela sie kleic
    ... czym ja ja przedtem natarlem ...

    Tak w ogolnosci - najbezpieczniejszym srodkiem wydaje sie izopropanol.
    To jest powszechnie uzywany w przemysle srodek czyszczacy.

    Ale to bylo w ogolnosci - moga byc wyjatki, np te gumowate tworzywa.

    J.

  • 14. Data: 2017-10-19 22:30:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-19 o 18:29, J.F. pisze:
> [...]
    > To jest powszechnie uzywany w przemysle srodek czyszczacy.
    >
    > Ale to bylo w ogolnosci - moga byc wyjatki, np te gumowate tworzywa.

    Więc ponownie wrzucę swoje trzy grosze.

    Wylistowałem na szybko kilka przykładów, gdyż wydawało mi się, że Marek
    pisał, iż nie widzi żadnych środków.

    Przepraszam, piszę dorywczo, równocześnie pracując czasem na kilku
    terminalach, stąd bywa, że nie doczytam do końca, albo też odpowiadam na
    wiadomość, którą przeczytałem godzinę temu i zapamiętałem tylko ogólny sens.

    Do tworzyw sztucznych dobre były różne Ambersile. Używałem je chyba od
    początku lat 90-tych, jeszcze z USA.
    Teraz już są nieco inne, jakieś jakby słabsze.
    Z dawnych lat pamiętam, jak się psiknęło na klawiaturę czy obudowę
    poplamioną paluchami (co w zakładach pracy było normalne), to pianka
    zaczynała "wrzeć", a paluchy wypływały na wierzch. Współczesne środki
    już nie dają tego efektu. One miały jeszcze taki ciekawy,
    charakterystyczny zapach, a plastik po wyczyszczeniu wydawał się jakby
    bardziej miękki w dotyku.

    Do matowych ekranów używam aktualnie:
    Esperanza LCD/TFT cleaning foam
    EAN: 5901299902929

    Zostawia ....
    Qrde, w zasadzie nic nie zostawia :)
    Nawet smug nie ma. Sama czystość ;)

    Mam jeszcze kilka innych (Ambersil, Media-Tech, iBox, ActiveJet) ale
    zapakowane, będą szły do klientów, więc nie chcę otwierać, aby przetestować.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2017-10-20 08:39:16
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > używałem różnych typu Ajax z hipermarketu. Otóż klawiatury (konkretnie
    > podkładki pod nadgarstki) czy jakieś manipulatory w autach często
    > powlekane są substancją antypoślizgową. Kontakt tych elementów, dopiero
    > kilkukrotny, powoduje, że rozpoczyna się jakaś reakcja chemiczna
    > powodująca, że tworzywo zaczyna kleić się jak przyschnięty miód. Nie da

    To patent producentów telefonów, elektroniki, samochodów na to zeby samochód
    po kilku latach zaczal wygladac jak by sie nim cement ziemniaki i gnoj
    wozilo. I zebys musial kupic nowy.
    Mialem kiedys Renault Laguna, najbardziej wypasiona wersja Baccara. Po 10
    latach wszystkie plastiki się lepiły jak lep na muchy bo były pomalowane
    jakims gownem. Tapicerka sie rozpadla. Samochod stracil przez to wartosc
    praktycznie do zera przy 150tys km. Nigdy wiecej reanult.
    Rada ogolna to unikac jak ognia malowanych plastików, bo jak sie ta
    wierzchnia warstwa zacznie rozpadać to juz nic nie zrobisz.

    Pzdr

  • 16. Data: 2017-10-20 08:49:43
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-10-19 o 22:30, Adam pisze:

> [...]
    > już nie dają tego efektu. One miały jeszcze taki ciekawy,
    > charakterystyczny zapach, a plastik po wyczyszczeniu wydawał się jakby

    Ambersile to było coś :)

    > Do matowych ekranów używam aktualnie:
> [...]

    A to dzięki :) Przy okazji sprawdzę.

    Pozdrawiam

    DD

  • 17. Data: 2017-10-20 08:55:37
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-10-19 o 18:10, Marek S pisze:

> [...]
    >
    > https://www.apollo.pl/produkt/art-plyn-ze-sciereczka
    -do-ekranow-lcdledplazmowychtft,75434.html

    Dzięki - przy okazji zobaczę co to warte.
    A co do czyszczenia "gumowatych" plastików - to nie mam pojęcia czym to
    czyścić i czy w ogóle to się da czy po prostu trzeba się pogodzić z tym
    że to tak jest.

    Pozdrawiam

    DD

  • 18. Data: 2017-10-20 17:29:05
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-10-19 o 18:29, J.F. pisze:

    > Teraz dales mi do myslenia - bo w pewnym momencie zaczela sie kleic ...
    > czym ja ja przedtem natarlem ...

    No więc właśnie. To klejenie pojawia się z dużym opóźnieniem od
    "natarcia". Ciężko się zorientować w jakim momencie doprowadza się do
    destrukcji.

    > Tak w ogolnosci - najbezpieczniejszym srodkiem wydaje sie izopropanol.
    > To jest powszechnie uzywany w przemysle srodek czyszczacy.
    >
    > Ale to bylo w ogolnosci - moga byc wyjatki, np te gumowate tworzywa.

    Właśnie nim zmywałem tą kleistość. Ponieważ i tak postanowiłem z powodu
    kleistości zezłomować klawiaturę (zestaw wart 500zł!!!) to wykonałem
    testy usuwania tejże kleistości. Do akcji weszły różne rozpuszczalniki.
    Wszystkie one albo nic nie robiły albo matowiły plastik a kleistość
    pozostała. Dopiero wspomniany alkohol izopropylowy pomógł. Ręczniczek
    papierowy wyglądał po jednym przetarciu dokładnie tak jakby ktoś d...
    sobie nim podtarł. Po kilku przetarciach kleistość zniknęła wraz ze
    sporym kawałkiem materiału kleistego. Dziury powstały aż do twardego
    plastiku.

    Jednakże nie jestem w stanie ustalić czy tenże alkohol rozpuszczał
    zdrową okładzinę "gumową". Wydaje mi się, że nie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 19. Data: 2017-10-20 17:38:41
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-10-19 o 22:30, Adam pisze:

    > Wylistowałem na szybko kilka przykładów, gdyż wydawało mi się, że Marek
    > pisał, iż nie widzi żadnych środków.

    Ej, korekta. Marek je widzi ale Marek nie wie czy wyczyszczą gumowate
    powierzchnie (droższe myszy i klawiatury, tablety graficzne) nie
    zrujnują nowego sprzętu, znów za kupę kasy.

    > Do matowych ekranów używam aktualnie:
> [...]

    Przetestuję. Widzę, że nie tylko Ty polecasz ten konkretny środek :-)

    Tak czy owak to nie rozwiązuje tematyki wątku.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 20. Data: 2017-10-20 17:41:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-10-20 o 08:55, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > A co do czyszczenia "gumowatych" plastików - to nie mam pojęcia czym to
    > czyścić i czy w ogóle to się da czy po prostu trzeba się pogodzić z tym
    > że to tak jest.

    Póki co zostawiłem sobie poprzednią klawiaturę z resztkami gumowej
    okładziny do testów. Jeśli ktoś mi jakiś środek zaproponuje, to sprawdzę
    go. Test zapewne potrwa trochę, ale dam znać ... o ile otrzymam poradę.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek