  • 1. Data: 2017-10-18 20:11:50
    Temat: Czym czyścić tworzywa sztuczne stosowane w elektronice?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam Was,

    Do napisania niniejszego zapytania skłoniło mnie uszkodzenie "plastików"
    jakie mi się przytrafiło, a które właśnie skojarzyłem z zastosowaną
    metodą czyszczenia. W podtekście mam klawiatury, obudowy monitorów,
    tablety graficzne i inne obudowy stosowane w elektronice a cudzysłów
    wiąże się z tym, że może chodzić niekoniecznie o plastik. Wyjaśnię to
    poniżej.

    Przykładowa porada odnośnie klawiatur:
    https://tipy.interia.pl/artykul_10447,jak-czyscic-kl
    awiature,2.html

    Właśnie w ten sposób zniszczyłem sobie bardzo drogą klawiaturę
    Logitech'a, a wcześniej podobna historia przytrafiła się mi w aucie.

    Otóż głównym podejrzanym jest środek do mycia szyb. Nie wiem jaki bo
    używałem różnych typu Ajax z hipermarketu. Otóż klawiatury (konkretnie
    podkładki pod nadgarstki) czy jakieś manipulatory w autach często
    powlekane są substancją antypoślizgową. Kontakt tych elementów, dopiero
    kilkukrotny, powoduje, że rozpoczyna się jakaś reakcja chemiczna
    powodująca, że tworzywo zaczyna kleić się jak przyschnięty miód. Nie da
    się tego usunąć. Np ręczniczek papierowy potrafi to tego przylgnąć i
    pozostawić swoje fragmenty. Jedyną metodą, która pomogła zmyć część
    lepkiej warstwy było zastosowanie alkoholu izopropylowego. Nic innego
    nie działało. Niestety w klawiaturze warstwa antypoślizdowa była na tyle
    cienka, że w kilku miejscach do gołego plastiku musiałem ją usunąć. Co
    ciekawe - alkohol usuwa tylko tą zniszczoną, lepką warstwę.

    W aucie użyłem preparatu do pielęgnacji tapicerki skórzanej, bo
    większość elementów to skóra z plastikowymi "gumowanymi" elementami więc
    pojechałem po całości. Może ze 3-4x użyłem środka zanim to się
    przytrafiło. Skutek był dokładnie taki sam jak przy klawiaturze.

    W związku z takimi doświadczeniami mam pytanie: jak uniknąć podobnych
    konsekwencji ale jednocześnie dobrze doczyścić powierzchnię w/w elementów?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-10-18 20:16:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 18 Oct 2017 20:11:50 +0200, Marek S napisał(a):

    > jak uniknąć podobnych
    > konsekwencji ale jednocześnie dobrze doczyścić powierzchnię w/w elementów?

    Woda z mydłem/ludwikiem plus spirytus dla zabrudzeń tuszami drukarki.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-10-18 20:39:17
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > W związku z takimi doświadczeniami mam pytanie: jak uniknąć podobnych
    > konsekwencji ale jednocześnie dobrze doczyścić powierzchnię w/w elementów?

    http://www.emtec-international.com/pl-eu/cleaning_sp
    rays

    Wszystko tym czyszcze ze sprzętu komputerowego i nie tylko, jadę szmatą
    z mikrofibry jak leci.
    Z mojego doświadczenia, mogę powiedzieć, nie trafiłem na nic lepszego do
    matowych matryc. Po czyszczeniu, bez paluchów, bez smug, fabryka, perfecto.
    Wydajny psikacz.

  • 4. Data: 2017-10-19 01:51:00
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-10-18 o 20:39, Maciek pisze:
> [...]
    > matowych matryc. Po czyszczeniu, bez paluchów, bez smug, fabryka, perfecto.

    Fajnie, ale chyba wyleciał z rynku :( Allegro, Ceneo, Mediamarkt i kilka
    innych - był i nie ma.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2017-10-19 12:46:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-19 o 01:51, Marek S pisze:
    rays

    > Fajnie, ale chyba wyleciał z rynku :( Allegro, Ceneo, Mediamarkt i kilka
    > innych - był i nie ma.

    Marku, zanim Ci odpowiem, to trochę złośliwie zadam pytanie retoryczne:
    kto normalny szuka informacji na Interii?

    Środków czyszczących jest multum, u dystrybutorów wyskakuje mi w tej
    chwili dostępnych kilkadziesiąt pozycji.
    Kilka przykładów:

    TB Clean Chusteczka do tabletow i smartphonów
    Kod dostawcy: ABTBCU00000CHTS
    Kod EAN: 5901500502924

    Tracer Płyn do LCD 100ml
    Kod dostawcy: TRASRO20131
    Kod EAN: 5907512831946

    Tracer Czysz. pianka do LCD 100 ml
    Kod dostawcy: TRASRO33235
    Kod EAN: 5907512834282

    Tracer Pianka do plastiku 400ml
    Kod dostawcy: TRASRO42092
    Kod EAN: 5907512845479

    Tracer Czyszczące ściereczki nawilżone do LCD 100 mini
    Kod dostawcy: TRASRO41017
    Kod EAN: 5907512839973

    Tracer Pianka do plastiku 400ml+Mikrofibra
    Kod dostawcy: TRASRO42105
    Kod EAN: 5907512851043

    TB Clean Żel/Płyn czyszczący do ekranów 200 ml + ściereczka z mikrofibry
    Kod dostawcy: 1297750801
    Kod EAN: 5901500508018

    Fellowes Płyn do czyszczenia ekranów 250ml
    Kod dostawcy: 99718
    Kod EAN: 077511997181

    RONOL Pianka do czyszczenia ekranów TFT/LCD/PLASMA (400ml)
    P/N: 10005OE
    EAN: 4010054100058

    RONOL Zestaw do czyszczenia TFT/LCD Duo Clean RON-10020 (płyn 125ml+Vileda)
    P/N: 10020OE
    EAN: 4010054100201

    ESPERANZA Zestaw do Czyszczenia Ekranów LED/ LCD /TFT/ PLASMA TV ES112
    P/N: ES112 - 5905784768342
    EAN: 5905784768342

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2017-10-19 13:28:27
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-10-19 o 12:46, Adam pisze:

    > ESPERANZA Zestaw do Czyszczenia Ekranów LED/ LCD /TFT/ PLASMA TV ES112
    > P/N: ES112 - 5905784768342
    > EAN: 5905784768342

    Co do reszty się nie wypowiem, ale to jest raczej do brudzenia ekranów,
    nie do ich czyszczenia. Straszny syf mi zostawił na ekranie. 4World
    08471 (którego zresztą na bieżąco używam, tę esperanzę to tak na próbę
    wziałem) odczyścił to świństwo z ekranu. Jakbym smalcem przejechał ekran
    (zastanawiałem się co ludzie robią że mają tak zasyfione ekrany - teraz
    wiem).
    Jeszcze jest podobny preparat Colorovo - ale 4World jest jak dla mnie
    lepszy i przyjemniejszy.

    Pozdrawiam

    DD

  • 7. Data: 2017-10-19 14:00:49
    Od: test <t...@t...org>

    W dniu Wed, 18 Oct 2017 20:11:50 +0200, użytkownik Marek S napisał:

    > W związku z takimi doświadczeniami mam pytanie: jak uniknąć podobnych
    > konsekwencji ale jednocześnie dobrze doczyścić powierzchnię w/w
    elementów?

    Do tych "rozkładających" się warstw antypoślizgowych, to jak napisałeś
    izopropanol, bo i tak się tego nie uratuje.
    Do mocno zapaćkanych obudów, elementów z tworzyw oraz malowanych, używam
    płynu do mycia naczyń. W normalnej konserwacji biedronkowej pianki do LCD
    + ścierki z mikrofibry (komplet kosztuje mniej niż 10 pln).

  • 8. Data: 2017-10-19 17:30:09
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Woda z mydłem/ludwikiem plus spirytus dla zabrudzeń tuszami drukarki.

    Woda to nie najlepszy pomysł. Powierzchnia po takim umyciu jest długi
    czas wilgotna.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2017-10-19 17:41:47
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-10-19 o 12:46, Adam pisze:

    > Marku, zanim Ci odpowiem, to trochę złośliwie zadam pytanie retoryczne:
    > kto normalny szuka informacji na Interii?

    Późna pora była - tylko to mam na swoje usprawiedliwienie :-D

    > Środków czyszczących jest multum, u dystrybutorów wyskakuje mi w tej
    > chwili dostępnych kilkadziesiąt pozycji.
    > Kilka przykładów:

    Ja wiem, że jest tego mnóstwo. Sęk w tym, że sam użyłem środków
    czyszczących. Wolałbym uniknąć niespodzianek, które, jak się okazało,
    ujawniają swoje destrukcyjne właściwości po dłuższym czasie. A tego
    wolałbym uniknąć.

    No i teraz moje pytanie brzmi: czy ta piękna lista środków daje mi
    gwarancję nie zniszczenia kolejnej klawiatury? Większość z nich w nazwie
    ma LCD. Nie wiem jak to się ma do "gumowanych" elementów plastikowych. A
    jestem pełen obaw. Mam środek do LCD, od lat go stosuję. Ale bałbym się
    cokolwiek innego nim umyć mając na uwadze moje wspomniane doświadczenie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2017-10-19 17:53:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 19.10.2017 o 17:41, Marek S pisze:

> [...]
    >
    > No i teraz moje pytanie brzmi: czy ta piękna lista środków daje mi
    > gwarancję nie zniszczenia kolejnej klawiatury?

    Jeśli dokładnie nie usuniesz detergenta z powierzchni, a to wymaga
    porządnego mycia, to rozmiękczy on "gumowaną" powierzchnię. Jedyne
    pytanie brzmi: jak długo to potrwa.

    P.P.