  • 11. Data: 2015-03-28 13:45:53
    Temat: Re: DPF i turbo
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 27 Mar 2015 15:24:30 +0100, Trybun napisał(a):

    > Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
    > silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
    > Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
    > silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
    > turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

    Turbina zatrzyma się prawie natychmiast, bo zatrzyma ją brak przepływu
    spalin i powietrza.
    A w czekaniu przed wyłączeniem silnika turbo chodzi właśnie o chłodzenie.
    Turbina rozgrzewana jest przez spaliny do bardzo wysokich temperatur, a
    olej który przez nią normalnie szybko przepływa wytrzyma max 160C.
    W tej sytuacji zatrzymanie silnika spowoduje przegrzanie tej objętości
    oleju która znajduje się w turbinie i wytrącenie z niego stałych frakcji
    które zostaną w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.

  • 12. Data: 2015-03-28 15:11:06
    Od: Trybun <i...@j...ru>

    W dniu 2015-03-28 o 13:45, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > oleju która znajduje się w turbinie i wytrącenie z niego stałych frakcji
    > które zostaną w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.

    Jednak trze przez jakiś czas bez smarowania. A co do przegrzewania się
    oleju w silnikach turbo, no tu producent zaleca lać lepszy olej i
    oczywiście znacznie częściej podlega wymianie. A poza tym paradoksalnie
    turbina wytrzyma dłuższy przebieg gdy jazda odbywa się na autostradach,
    czyli ciągła praca w wysokich temperaturach niż na innych drogach, albo
    w mieście, czyli gdy się aż tak bardzo nie rozgrzewa.

  • 13. Data: 2015-03-28 15:11:26
    Od: Trybun <i...@j...ru>

    W dniu 2015-03-27 o 18:28, masti pisze:

    > i kontrolki też nie :)

    Bo i taka kontrolka turbo to trochę bez sensu. Natomiast może dziwić to
    że nie we wszystkich autach jest kontrolka DPF..

  • 14. Data: 2015-03-28 15:28:47
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2015-03-28 o 11:51, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > Bo to nie było zgaśnięcie świec, tylko zgaśnięcie kontrolki. Świece
    > żarowe pracują jeszcze nawet kilka minut po rozruchu.

    Dzięki za info. Został mi jakiś nawyk od czasów Lublina :-)

    > Nie ma też automatycznego gaszenia silnika w razie zapalenia się
    > kontrolki oleju czy dojścia wskazówki temperatury do czerwonego pola.

    Ale zabezpieczenie radia przed skokiem napięcia jest.
    A może też chodzi o coś innego? :)

  • 15. Data: 2015-03-28 15:34:11
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

> [...]

    > z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
    > wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

    U mnie jest naklejka na daszku przeciwsłonecznym.
    Poza tym - uważam, że brak kontrolki nie jest tu wyznacznikiem.

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 16. Data: 2015-03-28 20:13:21
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-03-27 o 19:42, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Bo nie ma takiej potrzeby.
    > O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompką słyszał?
    > Nawet parszywe francuskie dci to ma.
    > Turbo jest chłodzona bez względu na to czy kierownik siedzi jeszcze za
    > kierownicą, czy po "pałowaniu" zdążył już zgasić silnik.

    Ale smarowane już nie jest a to miała być przyczyna nie wyłączania.

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2015-03-28 21:59:58
    Od: Konfabulator <k...@1...pl>

    W dieselu zazwyczaj chodzi o zapotrzebowanie na solidnego prądowego kopa by odpalił.
    Zwłaszcza zimą. Na pewno nie o skok napięcia w gniazdku, a jeśli skok miałby być to w
    dół, co żadnemu urządzeniu przeznaczonemu do instalacji samochodowej nie zaszkodzi,
    bo w tej instalacji stale są skoki, więc napięcie się stabilizuje chociażby
    kondesatorami.

  • 18. Data: 2015-03-28 23:10:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 28 Mar 2015 15:11:06 +0100, Trybun napisał(a):

    > Jednak trze przez jakiś czas bez smarowania. A co do przegrzewania się
    > oleju w silnikach turbo, no tu producent zaleca lać lepszy olej i
    > oczywiście znacznie częściej podlega wymianie.

    Nie ma w sprzedaży takich olejów żeby wytrzymały temperatury panujące w
    układzie wydechowym.
    W zasadzie nie ma znaczenia czy kupisz szajs za 20zł/l który wytrzymuje
    120C, czy może super sportowy olej za 100zł/l który wytrzyma 200C, w
    sytuacji kiedy turbina ma 500+C.

    Wymiana nic tu nie pomoże, bo "piasek" pozostały po wysmarzeniu starego
    oleju w rozgrzanej do czerwoności turbinie, pozostanie w niej w czasie
    następnego uruchomienia silnika.
    I właśnie dlatego należy do tego nie doprowadzać, czyli schładzać turbinę
    do temperatur nie powodujących rozpad oleju przed wyłączeniem silnika.

    Wtedy cały ten syf który normalnie zakleja piece na olej przepracowany
    zostaje w ślizgowym łożysku turbosprężarki i przy następnym uruchomieniu
    turbina startuje na sucho z tym w łożysku.

    Dlatego stosuje się np. turbotimery - ze względów na przepisy dotyczące
    emisji spalin, nie mogą być stosowane w sprzedawanych pojazdach.

> [...]
    > czyli ciągła praca w wysokich temperaturach niż na innych drogach, albo
    > w mieście, czyli gdy się aż tak bardzo nie rozgrzewa.

    Właśnie w tym rzecz, że podczas jazdy temperatura oleju nie przekracza
    100C, przepływa przez łożysko turbiny bardzo szybko, smaruje łożysko i nic
    złego się z nim nie dzieje.
    Problem jest dopiero wtedy kiedy w bardzo gorącej turbinie olej przestaje
    płynąć, czyli po wyłączeniu silnika.

  • 19. Data: 2015-03-28 23:36:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-03-27 o 14:10, masti pisze:

    > ale nie ma kontrolki, ze nie wypala.
    >
    > Tak smao jak nie ma kontrolki, żeby nie wyłączać silnika ze względu na
    > chłodzenie turbo

    A Subaru widział?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2015-03-28 23:54:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 28 Mar 2015 11:26:26 +0100, z <...@...pl> wrote:
    > Przyznasz że to w dzisiejszych czasach dość zabawne :-)

    Powinna powstać lista kretynizmów "konstrukcyjnych" w samochodach.

    --
    Marek