  • 21. Data: 2018-04-15 20:58:02
    Temat: Re: Dwa różne moduły RAM w trybie Dual Channel - jaka szansa?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > (...)
    > - termiczną odporność
    > (brak kondensacji pary
    > wodnej wewnątrz dysku)
    > (...)

    Filtry do powietrza miewały MFM i pierwsze wersje RLL. Później widywałem
    (bodajże na Maxtorach) naklejki na otworze wentylacyjnym.
    Wydawało mi się, że od dłuższego już czasu HDD są całkowicie hermetyczne.

    Czy tak nie jest?

    Pomijam tu jakieś wodorowe wynalazki, które z definicji muszą być
    hermetyczne. Przynajmniej przez pewien czas ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2018-04-15 22:47:27
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 15.04.2018 o 20:58, Adam pisze:
    > Wydawało mi się, że od dłuższego już czasu HDD są całkowicie hermetyczne.

    Nie są. W nawet w dyskach z bieżącej produkcji w obudowie jest mały
    otworek od wewnątrz zamknięty kawałkiem czegoś w rodzaju tkaniny
    spełniającej zadanie filtra.

    --
    Czarek

  • 23. Data: 2018-04-16 00:59:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "BaSk" 5ad39b98$0$669$6...@n...neostrada.pl

    > No i jeszcze możliwość bezpowrotnej utraty danych z SSD
    > w przypadku padnięcia HDD jest jeszcze dość duża szansa ich odzyskania

    Owszem -- sprzętowy pad HDD skutkuje zazwyczaj (u mnie tak
    było wielokrotnie) utratą jednego sektora, podczas gdy pad
    SSD jest chyba (nie używam SSD, więc nie mam doświadczenia
    w wiadomej materii) smutniejszy...

    HDD są termicznie wrażliwe:

    - i na wysokie temperatury;
    - i na niskie temperatury;
    - i na duże zmiany temperatury w czasie;
    - i na stygnięcie, skutkujące zasysaniem powietrza...

    Najlepiej takie dyski czują się w czystym powietrzu
    i niezbyt mocnym obciążeniu/przegrzaniu. Wiele osób
    nie wyłącza HDD, notując dziesiątki tysięcy pracy.
    (u mnie tak pracowały 3.5" HDD Seagate)

    Toshiba w tym laptopie ma na koncie 4303 godziny.
    Laptop kupiłem bodajże 08 lutego ubr., ale przez
    około 50 dni nie było mnie w ,,domu'' od czasu
    kupna tego laptopa. 365 dni to 8760 godzin.

    Temperatura obecnie? -- 34 stopnie Celsjusza.
    Liczba włączeń dysku -- 974 razy.

    SMART pokazuje różne (różnie mierzone) temperatury.

    "Adam" pb07bo$ofr$1$A...@n...chmurka.net

    > Wydawało mi się, że od dłuższego już czasu HDD są całkowicie hermetyczne.

    Nie są -- głowica unosi się nad talerzykiem na
    powietrznej poduszce. Wentylacja HDD podobna
    jest do wentylacji przeciętnego pojemnika
    z tuszem atramentowej drukarki.

    Dwa zatuszowane pytania:

    - Dlaczego kupujemy tusz do drukarki atramentowej?
    - Dlaczego złoczyńcy tuszują, nie zaś atramentują?

    -=-

    Problem rzekomo zbyt wolnych HDD można by rozwiązać
    stosownym prioretytezowaniem zadań HDD. Kolejnym ;)
    rozwiązaniem ;) byłaby eliminacja HDD w chronionym
    dostępie do RAMek. (eliminacja SWAPowania w VRAM)

    SSD z VRAM to na razie bezsens z uwagi na niechęć
    SSD do częstego zapisywania w tym samym miejscu.

    Innym akceleratorem ;) może być buforowanie w RAMce
    tego, co jest często czytane i niezbyt ;) często
    pisane. Takie buforowanie (dublowanie BIOSów itp.)
    jest stosowane od ,,zawsze'', ale ostatnio ;) M$
    jakoś ;) to zaniedbuje... Zapotrzebowanie na RAM
    stale wzrasta, ale w tych RAMkach stale za mało
    jest buforowania, co skutkuje częstym szukaniem
    drobniuteńkich danych na dysku...

    Rzecz jasna róża bez kolców słabo prezentuje się
    w naszym świecie -- padnięcie kompa czyści bufory,
    dlatego buforowanie tego, co ma być zapisane na
    dysku jest ryzykowne. ;) Ale czy obecne kompy
    padają często? IMO nie -- bo laptopy są zwykle ;)
    zaopatrzone w akumulatory podtrzymujące zasilanie
    w czasie padu zasilania zewnętrznego. Zostają zatem
    pady softowe i jakieś dziwne... Zatem stabilizacja
    softowa (połączona z transakcyjnością) jest kolejnym
    kluczem do zmniejszenia lagów.

    Ale po co te wszystkie zabiegi -- skoro można po prostu
    nazwać idiotami użytkowników HDD i terrorem zmusić ludzi
    do inwestowania w SSD?!?!?!?!

    Obecne u mnie obciążenie HDD wg Menadżera Zadań waha się
    pomiędzy 0 i 2%...

    - Pisania postów SSD nie przyspieszy.
    (przyspieszy odpalanie OE itp.)
    - Obróbki grafiki -- tak samo.
    (przyspieszy odpalanie CC itp.)
    - Filmy nie odtworzą się szybciej. ;)
    - Muzyka nie przyspieszy...

    Czas pożerany odpalaniem kompa czy aplikacji można
    wypełnić wypróżnieniem ;) lub zaparzeniem herbaty. :)

    Najwolniejszym IMO elementem wokołokomputerowym
    jest wciąż człowiek -- z jego niezdecydowaniem. :)
    Rozterki typu: 'warto pokazać wyciągi BZWBKKBSg,
    nie warto...' zabierają najwięcej czasu...

    Przed laty wąskim gardłem był internet -- dziś
    Pomarańczowe 100 Mb/s chyba starczają w zupełności,
    ale na szczęście ;) Azjaci szykują znacznie szybsze
    rozwiązania komórkowe...

    600 Mb/s LTE to szybkość wolnych HDD laptopowych.
    Być może już niebawem będziemy mieli na własnych
    dyskach tylko jakieś strzępy informacji -- resztę
    będziemy ciągali z chmur, ale te chmury będą IMO
    oparte o HDD jeszcze przez wiele dziesięcioleci.

    -=-

    Na 64 GB SSD mogę sobie pozwolić w laptopie.
    Jeśli LTE sięgnie niskich cen i wysokich transferów
    a systemy operacyjne zamkną się (jak w Androidach)
    na kilku GB -- być może zrezygnuję z systemowych HDD. :)

    Na razie SSD dla mnie jest zbyt drogim rozwiązaniem.
    W10 zabiera około 60 GB po spakowaniu, dlatego same
    partycje systemowe (dwie na wszelki wypadek) zabiorą
    ze 128 GB... Do tego dysk na aplikacje i dane... Dla
    mnie 1 TB to na razie (; trochę mało. ;)

    Nie wszystko idzie na W10? -- potrzeba trochę
    na wcześniejsze systemy? Też na SSD?

    Aplikacje (dłuuuugo ładujące się do RAMki) też na SSD?

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 24. Data: 2018-04-16 01:54:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-15, Czarek <c...@n...fm> wrote:

    > Nie są. W nawet w dyskach z bieżącej produkcji w obudowie jest mały
    > otworek od wewnątrz zamknięty kawałkiem czegoś w rodzaju tkaniny
    > spełniającej zadanie filtra.

    Te dziury służą głownie wyrównywaniu cisnienia, więc raczej prędko nie
    znikną.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2018-04-16 02:08:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-15, Eneuel Leszek Ciszewski <e...@g...com> wrote:
    > Dla mnie SSD jest za drogi.

    Zwykle nie tyle za drogi co wciąż cena jednostki pojemnosci jest dużo
    wieksza niż przy talerzowcach. Jak ktoś potrzebuje tylko 60-120G to
    niejako bezwarunkowo lepiej ssd - najtańszy, nowy, współczesny
    mechaniczny też będzie w tym zakresie cenowym (przy pojemności 5-10x).

    Ale jeśli ktoś, np. w laptopie, potrzebuje te 1T (obrabia sobie filmy
    albo cóś) no to przy braku mozliwośći wsadzenia drugiego dysku, cena
    robi się koszmoarna. Uprzedzając, powazniejsza zabawa z czymkolwiek na
    dyskach zewntetrznych podczepionych kabelkiem, to jest jednak dodakowe
    ryzyko.

    > - termiczną odporność
    > (brak kondensacji pary
    > wodnej wewnątrz dysku)

    Coś takiego chyba nie powinno mieść miejsca? ZCP te filtry wyrównujące
    cisnienie często regulują róoeniez wilgodność (w jakimś zakresie).

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2018-04-16 18:47:57
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    > Te dziury służą głownie wyrównywaniu cisnienia, więc raczej prędko nie
    > znikną.

    Po co mi ta informacja, wiem o tym.
    Przecież skoro nie są hermetyczne to znaczy, że mają dziury, a one są do
    wyrównania ciśnienia. Jeśli by to nie było potrzebne, to by dziur nie było.

    --
    Czarek

  • 27. Data: 2018-04-16 22:08:31
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 15 Apr 2018 22:47:27 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5ad3ba84$0$989$65785112@news.neostrada.pl>
    od Czarek <c...@n...fm> :

    >Nie są. W nawet w dyskach z bieżącej produkcji w obudowie jest mały
    >otworek od wewnątrz zamknięty kawałkiem czegoś w rodzaju tkaniny
    >spełniającej zadanie filtra.

    Dyski HE nie mogą mieć otworów, hel to sprytny gaz, nawet przez mikroskopijny otwór
    ucieknie.

  • 28. Data: 2018-04-16 23:25:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Czarek" 5ad4d3e1$0$31372$6...@n...neostrada.pl

    > Przecież skoro nie są hermetyczne to znaczy, że mają dziury, a one są do wyrównania
    ciśnienia. Jeśli by to
    > nie było potrzebne, to by dziur nie było.

    Coś może być hermetycznie zamknięte, ale mieć ciśnienie
    atmosferyczne (lub zadane) bez względu na temperaturę.

    | _ |
    |____|M|____| _tu jest ruchomy tłok
    |===========| <--'-obciążony masą M
    | |
    | |
    | ~stałe | zwiększenie temperatury
    | ciśnienie | <-- nie zwiększy ciśnienia,
    '-----------'

    Wczesne drukarki atramentowe tak miały -- atrament ubywał,
    do pojemnika nie dostawało się powietrze z zewnątrz pojemnika,
    ale ciśnienie wewnątrz pojemnika było stale atmosferyczne. Nie
    było tam tłoka, lecz zasada była właśnie taka. Atrament otoczony
    był poduszeczką foliową.

    Nie wiem, jak wygląda wewnątrz zakręcony (spiralnie) kanalik
    służący do wyrównywania ciśnienia wewnątrz HDD, ale wiem, że
    spadek temperatury może spowodować kondensację pary wodnej,
    o ile para wodna znajdzie się wewnątrz takiego HDD. Czy tak
    dzieje się czasami, czy nie -- nie wiem. Być może wyrównywanie
    ciśnienia jest, ale wymiany gazów z otoczeniem nie ma, albo
    prawie nie ma.

    Tak czy siak -- zmiana temperatury nie jest mile widziana.

    Elektronika (SSD, ale nie tylko SSD) też jest wrażliwa na
    zmiany temperatury, co chyba jest oczywiste.

    )\._.,--....,'``.

  • 29. Data: 2018-04-16 23:34:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" aQRAC.224428$s...@f...ams1

> [...]
    > robi się koszmoarna. Uprzedzając, powazniejsza zabawa z czymkolwiek na
    > dyskach zewntetrznych podczepionych kabelkiem, to jest jednak dodakowe

    Jak dookoła -- jedni jeżdżą małymi, tanimi samochodami; inni
    chodzą piechotą; jeszcze inni rozbijają się drogimi furami...

    Mnie stać na HDD, nie na SSD. Ale niektórzy obywają się bez
    dysków (i bez komputerów) a inni inwestują w terabajtowe SSD...

    Pamiętam czasy, gdy HDD był obiektem pożądań?
    Pamiętam czasy, gdy FDD był obiektem pożądań,
    ale i niekoniecznie każdy miał choćby tasiemkę...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Stacja_dyskietek

  • 30. Data: 2018-04-17 00:26:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-16, Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> wrote:
> [...]
    > od Czarek <c...@n...fm> :

    > Dyski HE nie mogą mieć otworów, hel to sprytny gaz, nawet przez

    Jak tam jest hel to bym sie nie zdziwił, jesli przez metalową obudowę
    też ucieka. Czy są nieco grubsze lub z innych niż Al/Mg stopów?

    --
    Marcin