  • 11. Data: 2016-09-20 22:31:08
    Temat: Re: Energooszczędna pamięć
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Sep 2016 21:29:10 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Niektore zrodla twierdza, ze na takiej karcie blok pamieci Flash ma
    > nawet i 256kB.
    > Zapisywanie mniejszymi porcjami oznacza koniecznosc przydzielenia
    > nowego bloku i przepisania do niego zawartosci starego z nowa
    > modyfikacja.

    Dodatkowo będzie cyrk z filesystemem: karta SD się budzi, być może
    była wymieniana, otwierany jest plik.... Dużo różnych rzeczy. Ale raz
    na parę minut (godzin?) nie powinno to być problemem. Ważne jest że
    każdy potrafi: wymienić kartę SD; przeczytać co na niej jest; kupić
    takową w supermarkecie.

    Dlatego szukam jakiejś sprytnej pamięci o niskim zapotrzebowaniu na
    energię - jako czegoś do buforowania.

  • 12. Data: 2016-09-20 22:40:39
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    slawek wrote:

> [...]
    > na parę minut (godzin?) nie powinno to być problemem. Ważne jest że
    > każdy potrafi: wymienić kartę SD; przeczytać co na niej jest; kupić
    Chcesz opierać działanie urządzenia przez parę lat na założeniach takich, ze
    każdy jest w stanie wymianić/kupić w supermarkiecie. Powodzenia.

    jp

  • 13. Data: 2016-09-20 23:31:01
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbych pisze:
    > W dniu 20.09.2016 o 20:08, AlexY pisze:
    [..]

    > Owszem bierze, mogą to być prądy od ułamka do pojedynczych uA. Do tego
    > wypadałoby blokować zapis do RAMu po wykryciu spadku zasilania głównego,
    > żeby przypadkiem czegoś w RAMie nie zamazać, więc sama dioda to za mało.

    Te pojedyncze uA są do pominięcia, samorozładowanie takiej baterii tyle
    wychodzi. A po co chcesz blokować zapis skoro wewnętrzny detektor
    napięcia zasilania w MCU go zatrzyma? Podtrzymać trzeba tylko i
    wyłącznie SRAM.

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 14. Data: 2016-09-20 23:36:03
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jakub Rakus pisze:

    > Są też takie wynalazki jak nvSRAM:
    > http://www.cypress.com/file/46216/download
    > Albo pamięć FRAM.

    To to jeszcze istnieje? Wieki temu po materiałach w prasie czekałem aż
    się pojawią w sklepach (jak jeszcze po elektronikę szło się do
    fizycznego sklepu) i jakoś się nie doczekałem, uznałem że umarło
    śmiercią naturalną. Pomysł zacny.
    Ze 2 razy widziałem urządzenie z pamięcią SRAM z nałożonym na nią
    modułem podtrzymania na takie jakby zatrzaski w formie pinów, niby
    gwarantowane 10lat podtrzymania o ile pamiętam.

  • 15. Data: 2016-09-20 23:41:59
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    slawek pisze:
    > nie
    >
    > A FRAM?

    Nie podoba mi się technologia pamięci RAM o ograniczonej liczbie zapisów.

> [...]
    > ok. Alternatywnie dane są pchane bezprzewodowo. Czyli cały układ jest
    > prawie zawsze w hibernacji. Co sekundę wzbudza się pomiar, ew. RTC... i
    > dane idą do bufora. Co minutę wzbudza się karta SD. Co minutę wzbudza
    > się łączność jakaś (i jest to być może niejednocześnie z SD). Oczywiście
    > może być nie co minutę, ale co pięć.
    >
    > Ważne jest aby bateria wytrzymała długo. Rok lub dłużej. Bo przy
    > wymianie co tydzień będzie to za upierdliwe. Zamiast ułatwić jako gadżet
    > życie... będzie jeszcze jednym paskdztwem wymagającym obsługi.

    Zależy co dokładnie strugasz, na tyle co opisałeś proponuję pamięć SRAM
    jako bufor, po zapełnieniu zrzut na SD lub przez radio. a jako zasilanie
    supercap i ogniwo słoneczne.

  • 16. Data: 2016-09-20 23:55:48
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup

    > Ze bierze malo to ja wiem, ale czy mozna zaufac ze bateryjka wytrzyma
    > "kilka lat" ?

    Już miałem w łapkach kilka przemysłowych komputrów z lat 80-tych z
    oryginalnymi bateriami podtrzymującymi czasem nawet 8 kości SRAM.
    najsmutniejszy był przypadek gdzie bateria nie była na płycie pamięci
    tylko w obudowie, po wyjęciu płyty dane poszły się paść w ciągu kilku
    sekund podczas których szukałem baterii. Szczęśliwy to klient nie był.

    > Czy sie okaze, ze jednak nie wytrzymala i pamiec pusta.

    Zawsze można monitorować poziom napięcia.

    > Jakies zakleszczenia pamieci tez mi sie zdarzalo widziec, odciecie
    > zasilania bylo potrzebne ...

    Nie wydaje mi się żeby Sławek robił multitasking w tym ustrojstwie.

    > Co prawda z dalszego ciagu widac, ze byc moze transfery beda czesciej.

    > No, policzylem 20 bajtow co 5 sekund - mniej wiecej tak jak OP to napisal.

    Dane wejściowe były bardzo nieprecyzyjne :) mój interpreter je zignorował.

    [..]

    > Nie - nie myl sektora "dyskowego" z tym ktory jest w rzeczywistej pamieci.

    Kiedyś dość powierzchownie liznąłem temat fizycznej budowy SD i było że
    po zapełnieniu jej wewnętrznego bufora (w tym konkretnym przypadku było
    to 512B) dane są zapisywane.

  • 17. Data: 2016-09-21 09:02:36
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Sep 2016 22:40:39 +0200, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > Chcesz opierać działanie urządzenia przez parę lat na założeniach
    takich, ze
    > każdy jest w stanie wymianić/kupić w supermarkiecie. Powodzenia.

    Nie zrozumiałeś. Urządzenie ma być proste w obsłudze. Co będzie w
    środku, to być może FRAM czy jeszcze coś innego. Ale dzięki temu że
    dane będą trafiały ostatecznie na kartę SD będzie łatwo można robić
    różne rzeczy. Na przykład kartę SD można wymienić bez lutowania.
    Kartę SD można odczytać. Kartę SD można przenieść z jednego
    urządzenia do innego. Nie jest się związanym wielkością karty: można
    np. wstawić 128GB ultraszybkiej i drogiej, a można dać 2GB za jakieś
    grosze. Cały myk w tym że dane wcześniej buforowane na czymś bardzo
    sprawnym energetycznie. I chodzi teraz o wybór: to coś musi być dużo
    lepsze niż SD (bo inaczej buforowanie nie ma sensu), musi oszczędzać
    energię pamiętając dane itd. itp.

    Nie podałeś żadnego argumentu, który podwazałby te założenia.

  • 18. Data: 2016-09-21 09:16:52
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Sep 2016 22:41:59 +0100, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > supercap i ogniwo słoneczne.

    Ogniwo słoneczne odpada, bo tam gdzie to będzie działać
    promieniowanie słoneczne nie dochodzi. (Nie, nie jest to projekt
    medyczny.)

    Jeżeli SRAM pobiera 5uA, a 40 dni to około 1000 godzin, to bateryjka
    1000mAh da radę przez 8000 dni, czyli ponad 20 lat (nie licząc
    samorozładowania). Oczywiście tak dobrze nie będzie (zapis/odczyt,
    zasilanie czegoś jeszcze itd.) BTW FRAM ma gwarantowane 8 lat do
    utraty danych bez zasilania.

  • 19. Data: 2016-09-21 09:48:49
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    slawek wrote:

    > Nie podałeś żadnego argumentu, który podwazałby te założenia.
    Jakbym robił urządzenie, które zbiera dane przez długi czas (cenne dane,
    choćby ze względu na długi czas) to wykluczyłbym wszelkie możliwości
    ingerencji fizycznej w urządzenie, np. styki wyciągalnej pamięci, możliwość
    wsadzenia niekompatybilnej pamięci, wyładowania elktrostatyczne, etc.

    jp

  • 20. Data: 2016-09-21 10:30:03
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 21 Sep 2016 09:48:49 +0200, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
> [...]
    możliwość
    > wsadzenia niekompatybilnej pamięci, wyładowania elktrostatyczne,

    Słusznie. Z jednym ale: te dane zbiera się nie dla urządzenia, ale
    dla użytkownika. Więc fakt że SD będzie "wyciągalna" to warunek
    brzegowy - tak ma być i już.

    Nota bene, po przepisaniu na kartę SD dane można zweryfikować. Więc
    jeżeli będzie "niekompatybilna" (niby dlaczego? karty pamięci są
    zgodne ze standardem), to wyjdzie to natychmiast a nie po 10 latach.

    Wyładowania elektrostatyczne... Na bezpośrednie trafienie przez
    piorun nie poradzisz. A zwykłe takie tam to karty SD wytrzymują.

    No i drobiazg: dane nie będą "cenne", a to co interesujące to
    mniej-więcej historia z ostatniego tygodnia, a w zasadzie godziny.
    Można byłoby dać bufor cykliczny, co jednak przy karcie SD o
    pojemności parę giga sensu nie ma.

    Użytkownik ma nie musieć pamiętać o wymianie baterii itp. Ma to
    działać na zasadzie włącz i zapomnij a dane i tak będą gdzie trzeba.