  • 21. Data: 2019-11-08 10:16:58
    Temat: Re: Gniazdko 230V Wifi
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-11-07 o 08:06, ToMasz pisze:

    > Mam sonoffy na oryginalnym sofcie, działają, ale mam internet gsm i nie
    > mam stałego ip. W tym przypadku chińska chmura jest dla mnie wygodnym
    > rozwiązaniem. czy korzystając z alternatywnego firmware, jestem w stanie
    > obsługiwać sonoffa bez stałego ip i chińskiej chmury? jeśli tak to w
    > jaki sposób?

    Ale czy tu chodzi o zapalanie światła w dużym pokoju z drugiego końca
    świata czy z przedpokoju?
    Do sterowania światłem z miasta lepsza jest chmura (albo trzeba mieć
    własny serwer i nim administrować).
    Do sterowania z sieci lokalnej internet jest niepotrzebny. Kwestia
    ustalenia czy urządzenia mają mieć stałe adresy IP, czy można je
    przydzielać dynamicznie i wtedy soft w telefonie sam wszystko wykryje i
    rozkmini co gdzie wysyłać.

    PS
    Zastanawia mnie co ludzie mają w głowie żeby postawić komputer zasilany
    24/365 po to żeby sterować światełkiem z telefonu (i najpierw go
    znaleźć, potem odblokować, włączyć apkę i wybrać odpowiednie urządzenie)
    zamiast ruszyć tyłek albo użyć jakiegoś prostego pilota.

    PPS
    Co to za nowa moda na nazywanie adresu IP zewnętrznym, przecież każdy
    adres po drugiej stronie bramki jest zewnętrzny. Kiedyś się mówiło że
    adres jest rutowalny ewentualnie publiczny (w odróżnieniu od adresu w
    sieci prywatniej). Coś się pozmieniało w nazewnictwie?

    Piotrek

  • 22. Data: 2019-11-08 10:27:42
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-11-07 o 22:37, jacek pozniak pisze:
    > Mi chodziło o to, że są na świecie produkowane urządzenia takie jak to
    > gniazdko czy żarówka, dostępne w Biedronce, dla każdego.
    Co takiego ma cudownego ma to gniazdko albo żarówka, że trzeba je
    kupować? Ile realnych problemów załatwia mi takie włączenie czegoś "w
    ciemno" z drugiego końca miasta? Po co mam włączać przez internet coś co
    mam dwa kroki od siebie?

    > Nie słyszałem o polskich urządzeniach, które można sobie ot tak kupić i
    > podłączyć do sieci internetowej i mieć jakąś tam funkcjionalność, którą
    > możnaby określić jako "IoT".

    Fibaro robi system smart home, ale chyba się sprzedali za granicę
    (podejrzewam że rynek był za mały i musieli rozwinąć dystrybucję).

    > To czy się rozpowrzechni i będą dostępne w Biedronce stosowne gniazdka;
    > zobaczymy. Na razie, od paru lat, opornie wchodzi.
    No właśnie - czy to efekt braku podaży czy może jednak słabego popytu?

    Piotrek

  • 23. Data: 2019-11-08 10:37:29
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 08-Nov-19 10:16, Piotr Dmochowski wrote:
> [...]
    > znaleźć, potem odblokować, włączyć apkę i wybrać odpowiednie urządzenie)
    > zamiast ruszyć tyłek albo użyć jakiegoś prostego pilota.

    Docenisz jak będziesz miał duży dom i siedząc w salonie będziesz chciał
    wyłączyć np. światło w drugim skrzydle na poddaszu, bo zostawiłeś tylko
    "na chwilę". Ale zmieniłeś decyzję.

    Albo kiedy wychodząc z domu chcesz jednym zeskanowaniem taga NFC
    powyłączać co niepotrzebne. A nie biegać po domu szukając gdzie jeszcze
    jest włączone światło.

    A z tym komputerem zasilanym 24/365 to bym nie demonizował. Od ponad
    roku mój OpenHAB działa na TV Box z armbianem. Kosztował 25$ i bierze 2W.

    Piotrek

  • 24. Data: 2019-11-08 10:48:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 07 Nov 2019 22:37:19 +0100, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > To czy się rozpowrzechni i będą dostępne w Biedronce stosowne
    > gniazdka;
    > zobaczymy. Na razie, od paru lat, opornie wchodzi.

    Specyficzny rynek. Bardzo często spotykam się z oporem instalowania
    jakichkolwiek systemów "smarrt" w domach, ludzie tego nie chcą
    (płacić).
    Ze znajomych tylko fascynaci to używają w różnym stopniu zagęszczenia
    urządzeniami lub funkcjami.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2019-11-08 10:50:04
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Dmochowski wrote:

> [...]
    > kupować? Ile realnych problemów załatwia mi takie włączenie czegoś "w
    > ciemno" z drugiego końca miasta? Po co mam włączać przez internet coś co
    Gniazdko jest SUPER.
    Podłaczyłem u siebie do bojlera elektrycznego.
    Nawet nie wykorzystuję tego, że można je załaczyć zdalnie ani harmonogramu.

    Ma za to pomiar energii i pokazuje mi ile kWh każdego dnia miałem oraz
    agreguje mi miesięcznie; mogłem w końcu zoptymalizować czasy załączenia
    (mechanicznym timerem:) ) aby mniej płacić. I tak faktycznie się stało :)

    Takie rzeczy to jest, jak dla mnie, IoT.

    > Fibaro robi system smart home, ale chyba się sprzedali za granicę
    > (podejrzewam że rynek był za mały i musieli rozwinąć dystrybucję).
    No właśnie, takie Fibaro to wymaga instalatora, centralki, zawracania dupy;
    tak mi się wydaje bo widywałem ogłoszenia o szkoleniach dla instalatorów.

    > No właśnie - czy to efekt braku podaży czy może jednak słabego popytu?
    Popyt jest i będzie coraz większy.
    Ale w tej sprzedaży większy udział będą miały takie gniazda (i pewnie inne
    bajery) z Biedry a nie jakieś superspecjalistyczne firmy u których musisz
    kupić wysokospecjalizowaną usługę montażu.

    Tak se myślę.

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 26. Data: 2019-11-08 10:51:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 7 Nov 2019 20:39:04 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Stałe IP jest bez znaczenia, załatwia się to jedną z usług
    > DynamicDNS.

    W okresie ostatnich 10 lat 2 razy zmieniałem dostawcę takich usług bo
    za każdym razem po jakimś czasie z usługi darmowej robiła się płatna.
    W końcu się wkurzylem i sam sobie zrobiłem dyndns . Tak btw czy
    któryś polski registrant daje API do automatycznej aktualizacji
    strefy?

    --
    Marek

  • 27. Data: 2019-11-08 11:03:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 8 Nov 2019 10:16:58 +0100, Piotr Dmochowski
    <i...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > urządzenie)
    > zamiast ruszyć tyłek albo użyć jakiegoś prostego pilota.

    Rodzielmy to na dwie kwestie. Pierwsza sens użycia komputera (PC lub
    cokolwiek z ARM). Faktycznie np. mnie to też mierzi, stąd wszystkie
    realizacje smart jakie robię oparte są na dedykowanym kontrolerze,
    własnym sofcie który jest relatywnie prosty( w porównaniu do OS PC)
    ma szybki boo, i jest niezależny od kretyńskiej mody na ciągle
    aktualizacje.
    Druga kwestia - komórka jest zawsze pod ręką i sala się urządzeniem
    uniwersalnym. Pilota trzeba szukać, poza tym po co kolejne urządzenie
    do pilnowania jego baterii? Sorry ale jak ktoś nie wie gdzie jest
    jego komórka albo nie chodzi z nią do kibla do nie dorósł do smart :)

    --
    Marek

  • 28. Data: 2019-11-08 11:08:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 8 Nov 2019 10:27:42 +0100, Piotr Dmochowski
    <i...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > "w
    > ciemno" z drugiego końca miasta? Po co mam włączać przez internet

    Serio chce ci się wstawać z łóżka żeby zgasić światło?
    "Zdalne sterowanie" najbardziej się docenia jak się jest poza domem.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2019-11-08 11:23:25
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 08-Nov-19 11:03, Marek wrote:
> [...]
    > własnym sofcie  który jest relatywnie prosty( w porównaniu do OS  PC) ma
    > szybki boo, i jest niezależny od kretyńskiej mody na ciągle aktualizacje

    Twoje podejście ma generyczną wadę polegającą na ograniczonym czasie
    supportu przez autora. Za długo robię w IT, żeby uwierzyć w istnienie
    dokumentacji pozwalającą na grzebnięcie w takich cudach-wiankach osobom
    postronnym, kiedy autora zabraknie.

    Natomiast przywołany wcześniej OpenHab instalujesz *jedną komendą* na
    czymkolwiek na co jest linux + docker.

    System jest rozwijany przez dziesiątki osób. Ma konektory do setek
    urządzeń. A aktualizacje zawsze możesz sobie wyłączyć (jeśli system jest
    otwarty).

    Piotrek

  • 30. Data: 2019-11-08 11:25:44
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    jacek pozniak <j...@f...pl> wrote:

    > Ma za to pomiar energii i pokazuje mi ile kWh każdego dnia miałem oraz
    > agreguje mi miesięcznie; mogłem w końcu zoptymalizować czasy załączenia
    > (mechanicznym timerem:) ) aby mniej płacić. I tak faktycznie się stało :)

    Dużą masz na tym oszczędność? Do jakich czasów doszedłeś?