  • 11. Data: 2015-04-17 08:13:03
    Temat: Re: Hibernacja na dysku SSD
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2015-04-16 o 12:34, Heraklit pisze:
    > Do tej pory mając HDD używałem dla wygody hibernacji/usypinia. Zmieniłem
    > na ssd (256GB) i chciałem również skorzystać z tej wygodnej opcji. Po
    > przejrzeniu kilku wątków z googla wychodzi na to, że hibernacja "nie
    > szkodzi to dyskowi ssd, ale jest niewskazane". Czy używając hibernacji
    > mogę przez najbliższe 2-3 lata spać spokojnie i nie martwić się o
    > "zdrowie" ssd?

    Ja osobiście nie wyobrażam sobie nie używania hibernacji ale
    przejściu na ssd (samsung 830) miałem pewne opory. W związku z tym
    zacząłem używać w win 7 zwykłego uśpienia. Ale kilka razy już się
    przekonałem, że to nie jest zwykłe uśpienie bo po odłączeniu zasilania
    zawsze wraca mi do stanu który był przed uśpieniem. Nie wiem czy to
    coś robi zrzut pamięci tak jak hibernacja ale działa tak samo i
    najwyraźniej dyskowi przez 3 lata nie zaszkodziło.

  • 12. Data: 2015-04-17 08:45:59
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Czy ty w ogóle wiesz o czym mówisz? Przed chwilą zmierzyłem. Start z
    > hibernacji 25 sek, start na nowo 35 sek. Proc C2D 3 GHz, dysk Kingston
    > SSDNow100 64 GB (nawet nie SATAIII tylko II), OS Mint 17.
    ja chyba nie wiem jak wygląda "hibernacja" w mincie. umnie na mate17
    wybudzenie kompa trwa kilka sekund. Dłużej się rozkręca hdd i
    wentylatory nabierają prędkości niż startuje system.
    ToMasz

  • 13. Data: 2015-04-17 08:49:44
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > przekonałem, że to nie jest zwykłe uśpienie bo po odłączeniu zasilania
    > zawsze wraca mi do stanu który był przed uśpieniem.
    o właśnie. Czym więc różni się hibernacja od uśpienia, ale w sensie pani
    Kasi która siedzi przed kompem? W obydwu przypadkach komp wstaje z
    pootwieranymi programami na pulpicie, a w uśpieniu/hibernacji zużywa tak
    samo mało energii?
    ToMasz

  • 14. Data: 2015-04-17 09:14:20
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2015-04-17 o 08:49, ToMasz pisze:
> [...]
    > Kasi która siedzi przed kompem? W obydwu przypadkach komp wstaje z
    > pootwieranymi programami na pulpicie, a w uśpieniu/hibernacji zużywa tak

    W sumie w windows 7 to się nazywa uśpienie hybrydowe i wg strony
    microsoftu jest to połączenie hibernacji z uśpieniem. Dane są zrzucane
    na dysk (jak przy hibernacji) ale system nie jest zamykany do 0 tylko
    usypiany. Jeżeli zasilanie nie padnie to wstaje szybko jak po uśpieniu,
    jeśli padnie to odtwarza stan z dysku jak przy hibernacji.

    W klasycznej hibernacji na pewno komputer zużywa mniej prądu. To są
    jednak pewnie różnice rzędu "oszczędzaj rok a kupisz sobie piwo".

  • 15. Data: 2015-04-17 10:23:57
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    > Czy ty w ogóle wiesz o czym mówisz? Przed chwilą zmierzyłem. Start z
    > hibernacji 25 sek, start na nowo 35 sek.

    dziwne, mi startuje z uspienia w max 2 sek (win7 zwykly dysk).

    --
    @foe_pl

  • 16. Data: 2015-04-17 10:30:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Apr 2015 08:45:59 +0200, ToMasz napisał(a):

    > ja chyba nie wiem jak wygląda "hibernacja" w mincie. umnie na mate17
    > wybudzenie kompa trwa kilka sekund. Dłużej się rozkręca hdd i
    > wentylatory nabierają prędkości niż startuje system.
    Nie odróżniasz hibernacji od uśpienia. Z uśpienia mi startuje w 4 sek a
    może nawet wcześniej ale nie widać bo monitor (CRT) nie zdąży się
    nagrzać :)

    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 17. Data: 2015-04-17 12:22:32
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2015-04-17 09:14, ww wrote:

> [...]
    > usypiany. Jeżeli zasilanie nie padnie to wstaje szybko jak po uśpieniu,
    > jeśli padnie to odtwarza stan z dysku jak przy hibernacji.

    Poza tym mozna sobie ustawic, ze np. po 3h uspienia, dopiero wykonuje
    sie hibernacja. Szczegolnie przydatna rzecz jesli ktos danego dnia
    sobie wrzuci laptopa do torby, nie bedzie juz go wybudzal i np.
    wylaczal i wowczas normalnie na drugi dzien zorientowal by sie, ze sleep
    zezarl mu do konca baterie.

    Sleep z reguly wystarcza na podtrzymanie rzedu doby (oczywiscie
    zaleznie od lapsa i stopnia naladowania oraz stanu baterii).
    Zahibernowany moze lezec ile chce (odliczajac kwestie jakiegos tam
    podjadania pradu przez nawet wylaczony laptop). I nawet sytuacja typu
    zgon baterii czy jej wyjecie nie zabije stanu zapisanej sesji - w
    odroznieniu od "sleep" ktory sobie siedzi w pamieci RAM.

    --

    memento lorem ipsum

  • 18. Data: 2015-04-17 12:38:01
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2015-04-17 o 12:22, elmer radi radisson pisze:

    > Poza tym mozna sobie ustawic, ze np. po 3h uspienia, dopiero wykonuje
    > sie hibernacja. Szczegolnie przydatna rzecz jesli ktos danego dnia

    O tym nie wiedziałem a jest to ciekawe. Ja usypiam komputer czasami
    pewnie z 30 razy dziennie i fajnie by było gdyby nie zrzucał za każdym
    razem danych.

  • 19. Data: 2015-04-17 12:39:11
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 17 Apr 2015 07:41:44 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > mp3 lub radio, notatnik, okna folderów, słownik, kalkulator, edytor rejestrów,
    > dokumenty office, klienta torrent. To są tylko te podstawowe, które mam zazwyczaj
    > odpalone. I mam po włączeniu kompa na nowo to wszytko uruchamiać, wczytywać
    > pliki do programów? Szkoda czasu i fatygi. Każdy z tych programów nie zabiera
    > aż tak dużo RAM-u jak przeglądarka, więc mogą pozostać uruchomione przy
    > hibernowaniu kompa.
    > Warto jednak raz w tygodniu zrobić pełen restart systemu, bo po tygodniu
    > codziennego hibernowania system może trochę przymulać.

    Dobrze, że mój o tym nie wie...

    [ Sam nie wiem co jest gorsze: bycie alkoholikiem czy seksoholikiem? ]
    [ W pierwszym przypadku Ci nie staje, w drugim nie ma czasu wypić... ]
    [ (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]

  • 20. Data: 2015-04-17 21:20:02
    Od: "Piotr B. [pb2004]" <p...@n...pl>

    > To, w jakim stopniu zużyjesz dysk SSD przy hibernowaniu zależy od
    > ilości zajętego RAM-u przed wprowadzeniem w hibernację. Im więcej
    > zajętego RAM-u, tym więcej danych do zapisania w pliku hiberfil.sys, a
    > więc większe zużycie dysku SSD. Z tego powodu przed zahibernowaniem
    > kompa warto zamykać programy RAM-ożerne, takie jak przeglądarka
    > internetowa (nawet więcej niż 1GB potrafi zeżreć).

    Proces hibernacji nie zapisuje tego całego 1GiB. Zapisuje tylko
    najpotrzebniejsze strony pamięci dodatkowo skompresowane.

    --
    Piotr Borkowski