    From: slawek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Hot air lutowanie - czym i jak
    Date: Tue, 23 May 2017 17:33:49 +0200

    Jakoś omijałem lutowanie "hot air". Czas nadrobić zaległości. Stąd
    moje, może głupie, pytania...

    1. Lutownica Hot Air dmucha. Na lutowanie elementy. Ok. Ale także na
    stół, a ponieważ trzyma się ją w łapie to także na boki. A. Jakie
    jest ryzyko poparzenia? B. Jak chronić stół tzn. zwykłe drewniane
    biurko? C. Jaka jest bezpieczna odległość od firan, zasłon, żaluzji,
    okien, książek, innych ludzi, laptopa?

    2. Kiedy lutownica dmucha? Czy tylko po naciśnięciu przycisku, czy
    non-stop? Tzn. czy odłożona w uchwyt stacji musi dalej dmuchać? I w
    co wtedy wycelowany jest strumień gorącego powietrza?

    3. Czy lutowanie hot air wytrzymują elementy z polistyrenu? Osłonięte
    taśmą kaptonową? Wyświetlacze LCD? Czego absolutnie nie lutować hot
    air?

    4. Co do sprzętu: co polecalibyście? Ma sens by była lutownica
    kolbowa? Jakieś 3-5 "zwykłych lutownic" mam (w tym 30 W i taka do
    rynien chyba też, takie do lutowania telewizorów z lat 60-tych też
    kiedyś), te kolbowe z (niby) kontrolą temperatury do stacji są
    naprawdę na tyle lepsze aby kupować stację na dwie opcje hot air i
    kolbę?

    5. Jak to się psuje: części zamienne, kto naprawia, co można samemu
    naprawić? Jaki jest MTBF? Czyli po prostu na jak długo starcza zanim
    się zepsuje? Co robić aby się nie zepsuło?

    6. Co trzeba kupić do lutowania? Pasta? Czy pensety powinny być
    metalowe? I czy da się trzymać je gdy będzie lutowanie?

    7. Jakie środki ochrony oczu? Czy opary czy co tam będzie są bardziej
    dokuczliwe/środkowe/toksyczne niż przy lutowaniu kolbą?

    8. Ogólnie: czy o czymś zapomniałem? Czego jeszcze nie wiem? No i czy
    jest jakiś FAQ co do hot air?