  • 21. Data: 2018-02-11 01:16:50
    Temat: Re: Jak działają prosumenckie elektroniczne liczniki en.?
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.02.2018 o 10:23, Marek pisze:
    > Jak taki licznik wykrywa oddawanie energii do sieci?
    > Stary z tarczą mógł się kręcić do tyłu, pewna analogia z silnikiem. Ale
    > jak elektronicznie wykrywa się kierunek przepływu mocy? Różnicą
    > potencjałów we/wy?

    Jeśli napięcie w sieci chwilowe jest u i prąd płynie zgodnie z tym
    napięciem, to klient moc pobiera, jeśli przeciwnie to oddaje.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 22. Data: 2018-02-11 04:54:30
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-02-11 o 00:02, Marek pisze:

    > No teraz to pojechałeś. Przecież falownik od PV jest zsynchronizowany z
    > siecią inaczej być nie może.
    > Przepływ mocy w stronę sieci może być tylko w przypadku gdy potencjał po
    > stronie sieci  jest mniejszy (wynika z wypadkowych prądów odbiornikow po
    > stronie sieci) niż to co generuje falownik.  Jeśli będą rowne żadnego
    > przepływu nie będzie i żadna moc nie będzie oddawana.  Zamiast sieci w
    > jej miejsce można sobie wyobrazić zwykły R, badając kabel zasilający ten
    > R U i I będzie zgodne w obu kierunkach, identycznie jak w przypadku gdy
    > R i źródło zamienimy miejscami.

    Tak, falownik jest zsynchronizowany, ale jeśli jego amplituda napięcia
    będzie ciut wyższa niż amplituda napięcia sieci, to prąd popłynie od
    falownika do sieci, czyli falownik/prądnica będzie "pchał" prąd zamiast
    go "ciągnąć", a w przeciwfazie będzie "zasysał" prąd zamiast go "wypluwać".

  • 23. Data: 2018-02-11 07:49:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Feb 2018 04:54:30 +0100, SnCu <t...@e...ca> wrote:
> [...]
    > zamiast
    > go "ciągnąć", a w przeciwfazie będzie "zasysał" prąd zamiast go

    Dobra, na trzeźwo teraz już to jasne, sorry za zamieszanie.

    --
    Marek

  • 24. Data: 2018-02-11 10:42:14
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-02-11 o 07:49, Marek pisze:

    > Dobra, na trzeźwo teraz już to jasne,  sorry za zamieszanie.

    Nic nie zrozumiałeś, jeśli jest mowa o różnej amplitudzie.
    Bo chodzi raczej o zależności fazowe.
    Zastanówcie się nad klasycznym pytaniem.
    Czy żeby zwiększyć moc oddawana do sieci przez elektrownię należy
    zwiększyć wzbudzenie generatora, co zwiększy jego "amplitudę napięcia"
    czy raczej dosypać węgla żeby generator chciał się kręcić szybciej?

  • 25. Data: 2018-02-11 11:22:52
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-02-11 o 10:42, t-1 pisze:

> [...]
    > zwiększyć wzbudzenie generatora, co zwiększy jego "amplitudę napięcia"
    > czy raczej dosypać węgla żeby generator chciał się kręcić szybciej?

    Trzeba jedno i drugie.

  • 26. Data: 2018-02-11 11:29:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/11/2018 11:22 AM, SnCu wrote:
    > Trzeba jedno i drugie.

    Oby to nie był generator synchroniczny ;)

  • 27. Data: 2018-02-11 12:09:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Feb 2018 10:42:14 +0100, t-1 <t...@t...pl> wrote:
    > Nic nie zrozumiałeś, jeśli jest mowa o różnej amplitudzie.

    Nie bądź taki do przodu.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2018-02-11 12:11:27
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    > Oby to nie był generator synchroniczny ;)

    Zwiększenie naporu pary bez zwiększenia wzbudzenia spowoduje, że
    generator synchroniczny wyrwie się z więzi synchronicznej.

    Natomiast zwiększenie wzbudzenia bez zwiększenia naporu pary spowoduje
    jedynie, że generator będzie produkował więcej mocy biernej pojemnościowej.

    Więc musi być jedno i drugie, żeby zwiększyć generację mocy czynnej.

  • 29. Data: 2018-02-11 13:59:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Feb 2018 11:30:53 +0100, SnCu napisał(a):

    > Przy użyciu definicji mocy prądu przemiennego. Jak licznik jest
    > 4-kwadrantowy, to nie tylko, że policzy moc czynną w obie strony, to
    > jeszcze obydwie moce bierne.

    Hm, o liczenie mocy/energii biernej to kiedys pytalem - wyszlo nam, ze
    to nie takie proste, chyba ze napiecie jest piekna sinusoidą.

    Czynna jest prosta, ale ... prosument tylko lodowke wlaczyl, jest
    przesuniecie fazy, przez czesc fazy pobiera energie z sieci, przez
    czesc oddaje ... i co, siec zgodnie z nowymi wytycznymi powinna
    policzyc energie oddana do sieci, pobrana z sieci, i odliczyc 80% tej
    oddanej ? A naprawde to z 50%, bo oplata przesylowa zwracanej nie
    obejmuje :-)

    J.

  • 30. Data: 2018-02-11 14:08:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Feb 2018 20:03:10 +0100, Marek napisał(a):

    > No przecież U i I jednocześnie tak samo się zmieniają przy tylko
    > samym poborze a ja pytam o oddawanie mocy, więc?

    Wcale nie tak samo, ale:
    -jak na przewodzie fazowym jest +, a prad wplywa do mieszkania, to
    jest pobor,

    -jak na przewodzie fazowym jest +, a prad wyplywa z mieszkania, to
    jest produkcja,

    -jak na przewodzie fazowym jest -, a prad wyplywa z mieszkania, to
    jest pobor,

    -jak na przewodzie fazowym jest -, a prad wplywa do mieszkania, to
    jest produkcja,

    Wystarczy tylko dwukierunkowy pomiar pradu i napiecia, jedno mnozenie
    sprawe znakow zalatwia, po czym calkujemy sobie wynik mnozenia.
    Zwykly licznik elektroniczny robi dokladnie tak samo.

    Niestety - jak pisalem obok, dobrze by bylo jeszcze usrednic po
    okresie, zeby odroznic produkcje od mocy biernej.

    J.