    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Jak uruchomić kilka świetlówek?
    Date: Thu, 17 Aug 2017 02:11:29 +0200

    Witam,

    Kupiłem chińską naświetlarkę UV, która padła po niedługim używaniu.Moją
    intencją jest przywrócenie ją do życia. Sprawdziłem elementy
    półprzewodnikowe - są ok. Padnięcie jest zatem dla mnie niejasne więc
    chyba najłatwiej będzie zabrać się za to od zera.

    Ale od początku. Efekt padnięcia jest taki:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WlVVeUN
    NU3pKQVU/view?usp=sharing

    Świetlówki świecą na pół gwizdka. Czasem zdarza się, że jedna, zawsze ta
    sama zapala się pełną mocą.

    Urządzenie sterujące wygląda tak:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7ZmZBN2J
    JZGNwMms/view?usp=sharing

    Zewnętrzny timer uruchamia przekaźnik, a ten włącza zasilanie. Jak mniej
    więcej widać: mamy mostek Gretza bezpośrednio na zasilaniu. Elektrolity
    na 400V, dwa tranzystory 13007 (czyli na wysokie napięcie) połączone ze
    sobą transformatorem na kilku zwojach z 3ma sekcjami. To wszystko
    steruje 6cioma świetlówkami UV 8W (6 dławików 12mH + kondensatory 2.2nF).

    Nie mam bladego pojęcia jak to działa. Uszkodzenie w postaci obniżenia
    emisji i faworyzowania od czasu do czasu jednej świetlówki jest dla mnie
    niezrozumiałe również. Generalnie naświetlanie PCB czymś nie ma sensu.
    Naprawić się pewnie też nic nie da skoro wszystko jest pozornie sprawne.
    Zapewne cos przeliczono dla obciążenia 6cioma świetlówkami, wskutek
    używania ich zmieniły się parametry więc szlag trafił kalkulacje - taki
    scenariusz być może miał miejsce. Wymieniłem świetlówki z chińskich na
    Philipsa - nie pomogło.

    Ok, zatem zamiast naprawiać coś, co wydaje się być nie naprawialne
    trzeba będzie zbudować coś nowego. Ograniczeniem jest powierzchnia.
    Standardowe podejście w postaci starter + sklepowy dławik wielkości domu
    z oborą x6 świetlówek zajmie zbyt wiele miejsca. Czy macie jakiś pomysł
    jak uruchomić te świetlówki z zachowaniem limitu miejsca?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek