  • 21. Data: 2018-02-12 12:46:28
    Temat: Re: Jaki prostownik?
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:p5rsj9$7ro$1$opajak@news.chmurka.net...
    > Powitanko,

    > Nie zgodzę się. Duży prąd powoduje odrywanie się pasty PbO2 od płyt. Im
    > mniejszym prądem się ładuje, tym lepiej. Oczywiście można obserwować, czy
    > elektrolit nie "gotuje się", ale lepiej ograniczać prąd automatycznie i
    > mieć spokój.
    > Inna sprawa, że jak aku postał rozładowany i ma swoje lata, to może już
    > wszystko jedno, aby odpalił, żeby można było pojechać po nowy.
    >
    > Pozdroofka,
    > Pawel Chorzempa

    zakładając prostownik o max prądzie 10A jak w założeniach Jacka to przy
    standardowych samochodowych aku nie jest to jakiś znaczny prąd- przy małym
    aku np 50Ah jest to raptem 0,2C....

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 22. Data: 2018-02-12 13:17:50
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 11.02.2018 o 23:28, ToMasz pisze:
    > tu niema nic do smiechu. to plus żarówka w roli ogranicznika prądu,
    > miernik i ma full wypas.
    100% racji. Za taką cenę idealne rozwiązanie.
    Jedyny minus to dość mały prąd ładowania, co uniemożliwi szybkie
    postawienie na nogi całkowicie zdechniętego aku.
    Jacek

  • 23. Data: 2018-02-12 14:20:15
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    "Jacek" wrote in message news:p5s0lf$nnp$1@node2.news.atman.pl...

    > 100% racji. Za taką cenę idealne rozwiązanie.

    >Jedyny minus to dość mały prąd ładowania, co uniemożliwi szybkie
    >postawienie na nogi całkowicie zdechniętego aku.
    >Jacek

    Niedawno takim zestawem (tyle, że miałem pod ręką zasilacz do max 3A)
    uruchomiłem aku rozładowane do 4V (została wewnętrzna lampka na 2 tygodnie).
    Po 8h ładowania dalej 'pociągnął' już automatyczny prostownik.

    --
    Axel

  • 24. Data: 2018-02-12 16:18:11
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Obserwujesz czy po odpaleniu zima w akumulatorze sie gotuje, prad jaki wtedy plynie
    do akumulatora to maksymalna wydajnosc alternatora i moze przekraczac 100A. Gazowanie
    nie ma zwiazku z pradem a z napieciem. Dla akumulatora rozruchowego przyjeto ze
    zwiekszenie napiecia powyzej 14,5V powoduje gazowanie uszkadzajace plyty. Amperomierz
    jest zbedny potrzebny jest woltomierz jesli prostownik nie jest zrodlem napieciowym.
    Czyli czyms co nie pozwoli na wzrost napiecia na klemach powyzej napiecia gazowania.
    Amen.

  • 25. Data: 2018-02-12 18:08:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 12 Feb 2018 12:08:16 +0100, "Pawel \"O'Pajak\""
    <o...@g...pl> wrote:
    > Nie zgodzę się. Duży prąd powoduje odrywanie się pasty PbO2 od
    > płyt. Im
    > mniejszym prądem się ładuje, tym lepiej.

    Ale to, ze podczas jazdy alternator ładuje grubymi aperami to już nie
    przeszkadza? :)

    --
    Marek

  • 26. Data: 2018-02-12 18:10:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 12 Feb 2018 07:18:11 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
    > esli prostownik nie jest zrodlem napieciowym. Czyli czyms co nie
    > pozwoli na
    > wzrost napiecia na klemach powyzej napiecia gazowania. Amen.

    No ale ograniczając napięcie moze być problem z uzyskaniem
    odpowiedmiego prądu. Boostery do startu dają nawet 36V.

    --
    Marek

  • 27. Data: 2018-02-12 19:29:00
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 11.02.2018 o 23:27, Jacek pisze:
    > Zależy mi na prostocie, czyli żeby podłączyć prostownik i mieć od razu
    > cały komplet z miernikiem w jednym pudełku.

    > W starym stopiła się obudowa, a co w środku, to jeszcze nie wiem.
    > Stary prostownik dawał max 12A i miał prostą regulację prądu w zakresie
    > od zera do max (na triaku). Miał amperomierz. Nie miał automatyki, co
    > wymagało pilnowania, żeby akumulatora nie przeładować.
    nie. to znaczy... masz racje ze nie miał automatyki, ale była ona
    zbyteczna. prawdopodobnie miał transformator, mostek prostowniczy i koniec.

    my Tobie radzimy kupić dowolny (jak największy prąd) zasilacz koniecznie
    z ograniczeniem napięcia w okolicach 14v. możesz też kupić dowlony
    zasilacz laptopowy, ja wiem - 19 volt i step down -a który ustabilizuje
    napięcie na 14v. w ten sposób NIEMA MOŻLIWOŚCi przeładowania, bo warunki
    będą takie same jak w samochodzie podczas jazdy non stop. koniec
    jeśli wysokoprądowy zasilacz podłączysz do rozładowanego akumulatora, to
    dla niego będzie to tak, jakbyś mu zrobił zwarcie. na 99% zasilacz
    wyłączy się, chroniąc się przed uszkodzeniem. co więc? Wystarczy dużej
    mocy żarówka. jeśli będzie płynął prąd zwarciowy, żarówka "weźmie na
    siebie" prawie całą energię. jeśli prąd spadnie, żarówka przygaśnie -
    większość "energii" trafi do akumulatora. jeśli prąd będzie minimalny,
    99.99% trafi do akumulatora i koniec.
    raz w życiu sam to poskładasz - będziesz miał na wieki wieków i
    pokolenia. prostym amperomierzem będzie właśnie żarówka 100W. jak się
    zaświeci jasnym światłem - znaczy że albo akumulator umarł, albo
    zamieniłeś plus z minusem, albo jest zwarcie. jak sie zaświeci i zacznie
    przygasać - jest nadzieja. jak ledwo się będzie żarzyć - wszystko w
    porządku ładowanie trwa. jaśniej wytłumaczyć już nie potrafię.
    elektryków przepraszam za uproszczenia

    przemyśl to.

    ToMasz

  • 28. Data: 2018-02-12 19:53:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wielkosc pradu wynika tylko z rezystancji wewnetrzych zrodla pradu i akumulatora i
    roznicy napiec pomiedzy nimi. Wynika to bezposrednio z prawa Ohma. W przypadku
    prostownikow o malej mocy jest mala wydajnosc pradowa wynikajaca z maksymalnej mocy
    prostownika. Obejsc to mozna podwyzszajac napiecie prostownika bez obciazenia.
    Wzrasta wtedy moc i mozliwosc pobierania wiekszego pradu. Ale w takim przypadku
    potrzebna jest kontrola napiecia na zaciskach akumulatora zeby nie dopuscic do
    wzrostu napiecia powyzej 14,5V i zwiazanego z tym gazowania. Przyklad z realu. Mialem
    prostownik zrobiony z ryzu z transformatorem z aluminiowymi uzwojeniami. Na obudowie
    dumnie napisane 6A. W srodku transformator 30VA. Wyposazony byl w ameromierz 10A.
    Dokad uzywalem go do utrzymywania w stanie gotowosci akumulatora w bardzo rzadko
    uzywnym samochodzie bylo wszystko ok. Ale uzylem do czegos innego i dym z niego
    poszedl. Mialem stary transformator 2x16V 160VA. Wszedl na styk do starej obudowy.
    Zmiescily sie jeszcze diody z radiatorem. To najprostszy typ prostownika do ladowania
    akumulatorow. Ale dawal za duze napiecie. Uzwojenie wtorne jest w tym transormatorze
    latwo dostepne i odwijajac uzwojenie doprowadilem do sytuacji w ktorej na klemach
    ladowanego akumulatora napiecie nie moze wzrosnac powyzej jakies 14,3V. Pozyczylem
    tak zrobiony prostownik sasiadowi. Podlaczyl rozladowany akumulator i bezpiecznik 10A
    sie przepalil. Zawolal zebym mu pomogl. Podlaczyl dobrze a jego akumulator mial
    11,7V. Zalozylismu bezpiecznik 15A i sie nie przepalil a akumulator zaczal sie
    ladowac. Po jakis dwoch kieliszkach prad spadl ponizej 10A i widac bylo ze spada
    dalej. Po kolejnych dwoch kieliszkach na akumulatorze zrobilo sie troche ponad 14V a
    niezwykle czuly chinski amperomierz pokazywal ze prad chyba nie plynie. Na oko jego
    akumulator mial z osiem amperogodzin pojemnosci uzytkowej pomimo ze na obudowie byla
    nalepka 64Ah. Nastepnego dnia jak wracal z pracy podjechal do marketu i kupil nowy
    najtanszy jaki mieli na polce.

  • 29. Data: 2018-02-12 20:00:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Rozladowany akumulator jest dlatego rozladowany bo mu rezystancja wewnetrzna urosla.
    Rozladowany akumulator ze wzgledu na obowiazujace prawa fizyki nie moze pobrac duzego
    pradu zeby zasilacz odebral to jako zwarcie bo ma duza rezystancje wewnetrzna.

  • 30. Data: 2018-02-12 20:09:20
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-02-11 o 20:37, Kris pisze:
    > No i dokładnie o takich sytuacjach piszę

    Nie zrozumiałeś...

    > Nie mając prostownika uzyskałby dokładnie to samo.

    Nie, bo sugerujesz od razu kupno akumulatora

    > Prostownik przecież nie sprawił że centra przestała być szajsem

    Nie, nie sprawił, ale nie kupując z Twoją sugestią nowego akumulatora,
    nie zostałem z niepotrzebnym wydatkiem po rozpatrzeniu gwarancji

    > a aku rodziców odżył

    Był całkiem sprawny, ale nie kupując z Twoją sugestią nowego
    akumulatora, nie zostałem z niepotrzebnym wydatkiem po naprawie alternatora

    Zdrówko

    --
    Irokez