  • 11. Data: 2016-09-25 20:38:28
    Temat: Re: Kabel swiatłowodowy - ile kosztuje?
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Dlatego też wspomniałem o różnorodności żargonów. Pigtail nie jest
    > ścisłym określeniem, ale owszem, często używany jest w odniesieniu
    > do takich jednostronnie zakończonych włókien. Jednak w przypadku
    > ekipy montażowej, spotkałem się z tą nazwą dla obustronie zakończonego
    > kabla. A przecież w pytaniu nie chodziło o ścisłą naukową trminologię,
    > tylko o to, by jakoś dogadać się z tymi, co te przewody ciągną.

    Ja tam nie wiem, ale poza amatorami lub przejęzyczeniem nie spotkałem
    się z określeniem pigtail w odniesieniu do kabla z obustronnie
    zakończonym kablem. Wyłącznie w odniesieniu do kabli zakończonych
    jednostronnie - inaczej to nie ma sensu. W końcu pigtail to warkoczyk ;)
    i tak też właśnie wygląda kabel zakończony tylko z jednej strony - z
    drugiej wystają "wnętrzności" kabla.

    Pozdrawiam

    DD

  • 12. Data: 2016-09-25 21:57:01
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-25 o 15:04, Piotr Dmochowski pisze:

    > http://www.dipol.com.pl/oferta-instalacje-swiatlowod
    owe,4713.htm
    > Tutaj jest dział instalacji światłowodowych, można się zorientować w
    > cenach.

    > Ale chodzi o przedłużenie kabelka wtykanego do routera? Może zamiast
    > ciąć i spawać lepiej dać adapter złączy i kabelek (patchcord) z
    > odpowiednimi końcówkami, wystarczy wetknąć w dziurki i działa. Trzeba
    > się tylko dowiedzieć jakie złącza i kable są już zamontowane, żeby
    > dobrze wszystko dobrać.

    Jeszcze ewentualnie wiedzieć, czy kabel jedno-modowy czy wielo-modowy. A
    tego na oko raczej się nie zobaczy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2016-09-25 23:56:45
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 25.09.2016 o 21:57, Adam pisze:

    > Jeszcze ewentualnie wiedzieć, czy kabel jedno-modowy czy wielo-modowy. A
    > tego na oko raczej się nie zobaczy.

    Zobaczy i to z paru metrów. Wielomod to (przeważnie) szara wtyczka, a
    jeśli Orange to obstawiam zieloną wtyczkę, czyli SC/APC.
    Nie ma tu nikogo z Orange?
    Nie wiem czy i tak nie dostaną rzucawki jak zobaczą "nie swój" światłowód.

    --
    Mirek.

  • 14. Data: 2016-09-26 00:21:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

> [...]
    > jednostronnie - inaczej to nie ma sensu. W końcu pigtail to warkoczyk ;)
    > i tak też właśnie wygląda kabel zakończony tylko z jednej strony - z

    Takim montażem u klienta raczej nie zajmuja się wybitni specjaliści
    teoretycy, raczej ktoś po krótkim przeszkoleniu. Powtórzyłem, co
    usłyszałem (i to z drugiego ucha) -- tamci używali własnie tego
    określenia.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2016-09-26 08:32:24
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 25/09/2016 20:57, Adam wrote:

    owe,4713.htm

    > Jeszcze ewentualnie wiedzieć, czy kabel jedno-modowy czy wielo-modowy. A
    > tego na oko raczej się nie zobaczy.

    jeśli to GPON to raczej single-mode

    c.

    ---

  • 16. Data: 2016-09-26 08:38:20
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Takim montażem u klienta raczej nie zajmuja się wybitni specjaliści

    No to żeś teraz pojechał... Ale Cię lubię, to masz wybaczone ;)

    > teoretycy, raczej ktoś po krótkim przeszkoleniu. Powtórzyłem, co
    > usłyszałem (i to z drugiego ucha) -- tamci używali własnie tego
    > określenia.

    Może nie wiedzieli, może chcieli tak sobie pogadać, może byli
    zmęczeni... Różne mogą być powody. Wydaje mi się, że u któregoś z
    klientów spotkałem ekipę która też się posługiwała taką właśnie
    terminologią. Chyba używali określenia pigtail do kabli światłowodowych,
    a patchcord do miedzianych. Ale to ich problem, dla mnie mieli tylko
    zestawić włókna (i tak musiałem sam je ostatecznie znaleźć, tacy to byli
    "fachowcy").

    Jak popatrzysz na katalogi kabli, to nie będziesz miał wątpliwości co
    jest co i że nie są to określenia wymienne. Jak już, to np Mouser
    wymienia "pigtail" jako jedno z zakończeń kabla obok typowych złącz (i
    tylko jako drugie).

    Szkoda, że nie ma rozsądnej polskiej terminologii, bo "kabel krosowy" to
    trochę długie określenie, a na pigtaila w ogóle chyba nie ma polskiego
    odpowiednika.

    Pozdrawiam

    DD

  • 17. Data: 2016-09-26 11:13:07
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    > Nie ma tu nikogo z Orange?
    > Nie wiem czy i tak nie dostaną rzucawki jak zobaczą "nie swój" światłowód.

    Raczej bym się zdziwił, gdyby nie dostali.

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 18. Data: 2016-09-26 11:14:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    W dniu 2016-09-25 o 12:26, Uzytkownik pisze:
    >A to nie jest jakiś standard? Jak np. kabel z RJ45, który można kupić
    >z wtyczkami.

    Jest kilka (ST, LC, FC ...
    https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber_connecto
    Tylko nie wiadomo, ktorego uzyto.

    O ile jakiegos uzyto, bo kazde zlacze straty wprowadza, najlepiej jak
    tu koledzy mowia - przyspawac kawalek "pigtail" ze zlaczem z drugiej
    strony.

    Ale w blokowej instalacji, to w skrzynce raczej jakies zlacza sa ..

    J.

  • 19. Data: 2016-09-26 17:52:42
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    > Nie ma tu nikogo z Orange?

    W orange to już tylko zostały same dyrektory i krawaty, piony techniczne
    wypie.............. i nic się im obecnie nie opłaca prócz czesania
    baranów-klientów, na odcinku 30m brakującej miedzi (skończyły się pary na
    zbiorczym kablu ziemnym) od zbiorczego słupa do wejściu do
    kontenera-centrali to zadanie nieopłacalne by podłączyć potencjalnego
    klienta.
    Przedłużenie takiego światła też im się pewnie nie opłaci.

  • 20. Data: 2016-09-26 19:23:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No to żeś teraz pojechał... Ale Cię lubię, to masz wybaczone ;)

    Po prostu nie spodziewam się wnikliwego rozumienia równań Maxwella
    po osobach montujących światłowody na klatce schodowej. Myślę, że
    mój pogląd jest zasadny, przynajmniej w ujęciu statystycznym.

> [...]
    > właśnie terminologią. Chyba używali określenia pigtail do kabli
    > światłowodowych, a patchcord do miedzianych. Ale to ich problem,

    Dlaczego problem? Raczej przeciwnie. Dorobili się jednoznacznej
    i precyzyjnej terminologii. Wspólny język bardzo ułatwia pracę.
    Mnie nie przeszakadza, że bielizna może mieć kolor czerwony lub
    czarny. W kąt posyłam logike etymologiczną -- ważniejsze jest,
    że mamy dobre słowo na nazwanie wststkich tych fatałaszków, nie
    tylko białych. Nie spieram się też, czy klucz dany jest fracuski,
    szwedzki czy jeszcze jakiś inny -- niech sobie będzie wśród
    fachowców dialekt falenicki i otwocki, ja się potrafię dostosować.

    > dla mnie mieli tylko zestawić włókna (i tak musiałem sam je
    > ostatecznie znaleźć, tacy to byli "fachowcy").

    Tu tez chodzi(ło) o to, by znaleźć włókno potrzebne po remoncie
    mieszkania. Moja sugestia zmierzała w tym kierunku, że najlepiej
    pytać u źródeł o "pigtail". Bo najskuteczniej (w sensie znaleienia).

    > Szkoda, że nie ma rozsądnej polskiej terminologii, bo "kabel
    > krosowy" to trochę długie określenie, a na pigtaila w ogóle
    > chyba nie ma polskiego odpowiednika.

    No właśnie, można mówić "klucz śrubowo-zaciskowy", ale czy to
    rozsądne? Trzeba mieć nadzieję, że jeśli pigtaile staną się tak
    powszechne jak trytytki, to się na nie dobre słówko samo znajdzie.

    Jarek

    --
    Chodzi mi o to, aby język giętki
    Powiedział wszystko, co pomyśli głowa;