  • 151. Data: 2020-05-31 03:00:27
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?... OT
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 29/05/2020 23:08, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    [tu wycięte rzeczy, z jednej strony są mi dobrze znane a z drugiej nie
    wnoszą niczego istotnego]

    > Nie rozumiem.

    Był tu podany przykład gdy kobiety nie zgadzały się z tym co ustawił
    mężczyzna na urządzeniu pomiarowym. On twierdził, że kolory są takie
    same, kobiety twierdziły, że nie. Przykład z mojego domu, sprzed kilku
    tygodni. Pytam połowicy:

    - nie wiesz gdzie jest moja zielona walizka?
    - jaka walizka?
    - no ta zielona co w niej mam zawsze torbę z kablami
    - [tu coraz szerzej otwarte oczy z drugiej strony]
    - no nie pamiętasz? Jechaliśmy [tam i tam, i tam też] z nią...
    - no... pamiętam, ale od kiedy to ona jest zielona??
    - od.. zawsze?

    tu przynosi pustą walizkę.. i z triumfalnym spojrzeniem pyta

    - i co?
    - no świetnie, że jest
    - ale czy to jest w/g ciebie zielona??
    - no, a jaka? No może nie taka zielona jak trawa na wiosnę ale powiedzmy
    ciemnozielona.. no i trochę się przybrudziła przez lata, ale...
    - ty idź do okulisty! Przecież ona jest [nie jestem w stanie powtórzyć
    jakiego koloru] a nie zielona!!

    Już rozumiesz?

    > Ponownie ten sam błąd -- zakładasz, że jakoś jest, snujesz wnioski
    > w oparciu o to załżenie, by otrzymać wynik, który postawiłes na
    > poczatku jako założenie...

    Nie. Zgodnie z metodą naukową stawiam tezę. Teraz należałoby opracować
    metodologię weryfikacji i podjąć próbę obalenia jej.

  • 152. Data: 2020-05-31 10:21:40
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 31.05.2020 o 03:00, Silver Dream ! pisze:
> [...]
    > ciemnozielona.. no i trochę się przybrudziła przez lata, ale...
    > - ty idź do okulisty! Przecież ona jest [nie jestem w stanie powtórzyć

    Ciekawostką jest, że niektóre kobiety wiążą dźwięk z kolorem.
    Brzdąknąłem kiedyś klawisz w pianinie i dowiedziałem się, że ten dźwięk
    jest [tu nastąpił skomplikowany opis koloru z podanymi wieloma
    odcieniami, to samo w sobie było ciekawe]. Brzdąknąłem inny, efektem był
    podobny opis. Co ciekawe, zapisałem sobie, jaki to był dźwięk, i ów
    opis. Po kilku miesiącach powtórzyłem test, 100% zgodności.

    Wymyśliłem doświadczenie (pewnie jak zawsze, kiedy coś wymyślę, okaże
    się, że ktoś już to zrobił). Bierzemy tutkę po papierze toaletowym,
    malujemy od środka na biało, z jednej strony montujemy matówkę (kalka
    techniczna?), z drugiej trzy LEDy, żółtego, czerwonego i zielonego.
    Zasilamy je naprzemiennie, raz żółty, raz dwa pozostałe, z
    częstotliwością, powiedzmy, 3Hz. Ustawiamy prądy diod tak, aby kolor i
    natężenie mieszaniny czerwonego i zielonego był identyczny, jak kolor
    żółtego. Pewnie będzie z tym trochę zabawy, ale przy dwóch receptorach
    powinno dać się zrobić. Mężczyzna nie zobaczy wtedy migotania. I teraz
    wystarczy poprosić kobietę (lepiej kilka niespokrewnionych) i zapytać,
    co widzi. Jeśli ma więcej niż dwa receptory, powinna rozróżnić różnicę
    kolorów.

    P.P.

  • 153. Data: 2020-05-31 18:03:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Silver Dream !" rauvjb$pnl$...@d...me

    > - ale czy to jest w/g ciebie zielona??
    > - no, a jaka? No może nie taka zielona jak trawa na wiosnę
    > ale powiedzmy ciemnozielona.. no i trochę się przybrudziła
    > przez lata, ale...

    Inaczej nazywa kolory niż Ty.
    Może nawet (o czym mowa w innym poście) kojarzyć
    kolory z dźwiękami, czyli widzieć bez oczu.

    Ja (z przekory i niechlujstwa) nazywałem 'różowym' chyba wszystko,
    co niewyraźnie przypominało 'czerwony'. 'Żółtego' już nie nazywałem
    'różowym' -- był zbyt daleko od 'czerwonego'.

    BTW:
    - sygnalizacja uliczna to:
    - czerwony, żółty, zielony
    czy
    - czerwony, pomarańczowy, zielony
    wg Ciebie?

    Kobieta, która odróżniała różne pomarańcze była dekoratorką wnętrz i projektantem.
    Wg niej miałem pomalować ściany na 'orange', nie na 'pomarańczowy', by wzmocnić
    efekt wschodzącego Słońca i mocniej skontrastować ściany z czernią mebli...

    Odróżniam bez trudu różne żółcie, ale do głowy mej nie przywędrowywuje
    rozróżnianie w nazwach: złocisty, słonecznikowy, żółty... Od czasów
    przedszkolnych notowałem swą odmienność żółciową, lecz nie zauważyłem
    korelacji pomiędzy
    - rozróżniania nazw kolorów
    - płcią.

    > Nie. Zgodnie z metodą naukową stawiam tezę. Teraz należałoby
    > opracować metodologię weryfikacji i podjąć próbę obalenia jej.

    - Gdyby każdy gen chromosomu dawał białko lub funkcję -- nie
    można by było zbudować organizmu wielokomórkowego. Każda
    komórka powstaje z podziału komórki, którego etapem jest
    zreplikowanie DNA. Nie wdam się w zawiłości xRMA, bo to
    zbyt dla mnie śliski temat, ale DNA jest replikowane
    komplementarnym uzupełnianiem tak, by po replikacji były
    dwa zestawy DNA, które trafią do komórek potomnych. Potomna
    komórka nie musi (i zazwyczaj/często nie jest) być identyczna
    z tą, z której powstała, co chyba oczywiste -- człowiek powstaje
    z zygoty, lecz nie jest masą zygot. ;)
    - Powielenie 21 chromosomu daje fatalną chorobę Downa.
    - Powielenie dłuższych chromosomów dać może naturalną
    selekcję podczas życia embrionalnego.

    -=-

    Jeśli nie przemawiają do Ciebie papierowe publikacje uniwersyteckie
    sprzed 9 lat, być może przemówi Wikipedia:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Chromosom_X
    W początkowych etapach rozwoju embrionalnego kobiety jeden z dwóch
    chromosomów X w niemal wszystkich komórkach somatycznych ulega
    losowej inaktywacji. Proces ten nazywa się lionizacją, a w jego
    wyniku powstaje tzw. ciałko Barra. Celem tej inaktywacji jest
    zmniejszenie różnic w aktywności genów położonych na
    chromosomie X między osobnikami żeńskimi a męskimi.

    Na szczęście wyjawiają, co znaczy 'w niemal wszystkich komórkach somatycznych'.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Inaktywacja_chromosomu
    _X
    Inaktywacja chromosomu X zachodzi zasadniczo raz[a] w danej komórce zarodka,
    na określonym, wczesnym etapie embriogenezy i chromosom ten jest przekazywany
    dalej w stanie nieaktywnym komórkom potomnym (dziedziczenie mitotyczne)[3].
    Inaktywacja dotyczy całego chromosomu, z wyjątkiem części homologicznej do
    chromosomu Y, co umożliwia ich parowanie podczas mejozy

    i piszą, czym są 'komórki somatyczne':
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kom%C3%B3rki_somatyczn

    [wprawdzie nie piszą językiem naukowym, typu: 'naukowcy szukali dymiącej broni,
    zakrwawionego noża, sznura lub śladów trucizny -- czegoś, czym można zadać
    śmiertelny cios', którego (po przekładzie na polski) użył William R. Clark
    w powieści ;) 'Płeć i śmierć', pisząc o limfocytach T, ale też można poczytać...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

    Postscriptum: Wydarzyła się rzecz potworna/straszna/niewyobrażalna... Pokładowa mysz
    płaska pod 64W10 ukryła się przed systemem... Na domiar złego ów 64W10
    nie chce hibernować się a po nieudanej próbie hibernacji widzę ciemność na ekranie
    po restarcie... Poprawy sytuacji dokonuje drobny, lecz uciążliwy zabieg, polegający
    na dokonaniu szeregu czynności, które wymieniam [na inne?]: wyciągnięcie (wkrętem
    przytroczonego) adaptera z HDD i zwykłego HDD; wejście do BIOSu; restart ustawień
    tegoż BIOSu; poprawienie ustawień takie, by adaptowany HDD hulał w UDMA5.... Być
    może nawet uznam tę kopię 64W10 za skompromitowaną i zamorduję ją sznurem...

  • 154. Data: 2020-05-31 18:26:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ed36913$0$537$6...@n...neostrada.pl

    > Wymyśliłem doświadczenie

    Ja także. Miało to miejsce około roku 1980 podczas harcerskiego obozu.
    Doświadczeniem była gra polegająca na odgadywaniu kolorów.

    Plastykowe pudełko i kolorowe wstawki. Grały dwie osoby -- jedna (nazwijmy
    ją AA) ustawiała 4 wstawki wg swego widzimisia tak, że przeciwna osoba
    (nazwijmy ją BB) tych wstawek nie widziała, lecz miała odgadnąć kolory i układ
    wstawek na drodze logicznego myślenia, podpierając się podpowiedziami dawanymi
    przez AA. BB ustawiała coś, na co AA dawała odpowiedź chyba białymi i czarnymi
    wstawkami, informując o zgodności. Chyba były dwie wskazówki:
    - ile kolorów odgadła BB
    - ile kolorów i położeń odgadła BB
    (mogła odgadnąć wszystkie 4 kolory,
    lecz nie odgadła poprawnej kolejności)

    Moje doświadczenie ukazywało widzenie moimi palcami. Macałem wstawki widoczne
    dla AA, lecz ukryte przed moimi oczami i na tej podstawie z bardzo dużym
    prawdopodobieństwem odgadywałem poprawne rozwiązanie, czyli układałem
    w poprawnej kolejności wstawki poprawnego koloru...

    Doświadczenie pokazało, jak dalece odbiega podświadome szacowanie prawdopodobieństwa
    trafienia od rzeczywistego prawdopodobieństwa trafienia... Nikt z obserwujących nie
    przypuszczał, że naprawdę widzę palcami, choć wyglądało to ciekawie... Obserwatorzy
    (różni, w tym tacy, którzy znali mnie słabo) byli karmieni informacjami typu:
    -- słaby ma wzrok, więc posiłkuje się macaniem, jak ślepy...

    -=-

    W tym wszystkim jest jeden ,,problem'' -- nikt z obserwatorów nie dał nabrać się na
    widzenie kolorów za pomocą palców, choć trafność była zdumiewająco duża a ewentualne
    błędy były ,,logicznie'' tłumaczone. ;)

    -=-

    Rozumiem, że nie przemówiła do Ciebie uniwersytecka publikacja papierowa z 2011 r.
    Wolisz (jak to określiłeś) śmieci.

    -=-

    Czy wiesz, jak przekazywany jest sygnał z oka do świadomości?
    Kanał po kanale? -- RGB lub RRGGB?... Otóż nie. (opisy chyba
    znajdziesz w śmietniku, więc nie będę ich tutaj przytaczał)
    Gdyby kobiety miały użyteczne 4 receptory, musiałby też
    zmodyfikować całe kodowanie barw...

    Droga od allelu do funkcji wzroku jest raczej daleka.

    -=-

    Wiesz, czym różni się 'gen' od 'allelu'? Raczej tak, skoro nie używasz znanej
    wszem i wobec nazwy ogólniejszej 'gen', lecz 'allel'. Wiesz, że 'gen' i 'allel'
    to nie to samo. Dlaczego maszyneria budowlana, mając do dyspozycji różne allele
    tego samego genu nie wykorzysta kilku alleli naraz?

    Wiesz, że są geny dziedziczone i nieujawnione zarazem? Wiesz -- to każdy wie.
    Nie tylko ,,wygląd'' rodziców możemy znaleźć, ale także ,,wygląd'' dziadków.
    Choroba genetyczna może ujawnić się nie tylko u dzieci, lecz dopiero u wnuków...
    (dopiero, czyli u wnuków może ujawnić się, choć u dzieci nie ujawniła się;
    wnuki chore, choć dzieci zdrowe)

    Tedy muszą być jakieś informacje zawarte w kodzie, które nie ujawniają się.
    Można być nosicielem genu/allelu, który nie ujawnia się... Są geny dominujące
    i inne, w tym kodominujące i recesywne... Nie każdy (delikatnie ujmując) allel
    zostanie wykorzystany przy budowie białka... (białka czy funkcji? -- nie tylko
    białka są kodowane w genach? na razie piszemy o białkach -- o czopkach RG; do
    funkcji kodowanej genami w tym tempie nie zdołamy dopełznąć... ostaniemy przy
    budowie białka i funkcjonowaniu gotowego organizmu...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 155. Data: 2020-05-31 18:29:25
    Temat: Re: Postrzeganie barw
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ed109b6$0$516$6...@n...neostrada.pl

    CGTA? -- piszę z białkowej pamięci

    > Prosto, niestety, nie będzie :-(

    Wal krzywo -- poprostujemy!!!

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 156. Data: 2020-05-31 18:31:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Paweł Pawłowicz" 5ecec886$0$522$6...@n...neostrada.pl

    > Sierpień 2006. Nawet nie chciało Ci się spróbować.

    Możesz pokazać konkretniejszy link, bym nie musiał szukać?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 157. Data: 2020-05-31 18:50:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed3dae2$0$522$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > Inaktywacja dotyczy całego chromosomu, z wyjątkiem części homologicznej do
    > chromosomu Y, co umożliwia ich parowanie podczas mejozy

    Po wnikliwszej analizie materiału piśmienniczego, ;) dopełzam do wniosku,
    że jednak nie piszą, czym zostawiają otwartą furtę [klasztorną?] do
    dalszych deliberacji okołokolorowych...

    Może jednak nie ma dezaktywacji tego chromosomu w tych komórkach, z których
    powstaną kobiece czopki RG?... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 158. Data: 2020-05-31 19:04:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 31 May 2020 18:50:45 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
> [...]
    > dalszych deliberacji okołokolorowych...
    >
    > Może jednak nie ma dezaktywacji tego chromosomu w tych komórkach, z których

    Tudziez np hemofilii.

    Ta "losowa inaktywacja na wczesnym etapie" moze byc ciekawa.
    Jesli w polowie komorek zdezaktywuje sie jeden chromosom, a w drugiej
    drugi ... to co z tego wyrosnie ?

    J.

  • 159. Data: 2020-05-31 19:43:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1sn76yhlowfh$....@4...net

    > Ta "losowa inaktywacja na wczesnym etapie" moze byc ciekawa.
    > Jesli w polowie komorek zdezaktywuje sie jeden chromosom,
    > a w drugiej drugi ... to co z tego wyrosnie ?

    Chimera, jak to okreslił Przemysław Biecek:

    http://smorfland.uni.wroc.pl/uploads/Papers/kobiecos
    c-meskosc.pdf
    Wybierany jest do tego losowo w bardzo wczesnym rozwoju embrionalnym
    chromosom pochodzący od ojca albo od matki. Kobieta, z punktu widzenia
    genetycznego jest więc chimerą część jej komórek posiada funkcjonujący
    chromosom od ojca, część od matki (czy stąd chimeryczne nastroje
    przedstawicielek płci pięknej?).

    Może raz jeszcze, na wszelki wypadek -- wielopokoleniowa niewierność mężczyzn
    dała skrócenie chromosomu Y i skrócenie życia mężczyzn, ale jednopokoleniowa
    wierność mężczyzny nie wydłuży ani chromosomu Y, ani życia mężczyzny[, więc
    nie warto być wiernym].

    mężczyźni wierni swoim żonom nie odwrócą procesu skracania
    się chromosomu Y i skutków utraty jednej kopii chromosomu X

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 160. Data: 2020-05-31 19:49:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ed3eccf$0$536$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > mężczyźni wierni swoim żonom nie odwrócą procesu skracania
    > się chromosomu Y i skutków utraty jednej kopii chromosomu X

    Można by rzecz -- Pismo święte kłamie, mówiąc, że Bóg mści się za grzechy
    przodków do 3 i 4 pokolenia? -- żadną miarą! Ta sama księga mówi, że Bóg
    wynagradza potomkom do tysięcznego pokolenia... Najwyraźniej Bóg wynagrodził
    kobietom tysiącpokoleniową niewierność ich mężów... ;) [przy okazji dodając,
    że liczba kobiet tym większa, im Bóg mocniej kocha mężczyznę...]

    --