  • 21. Data: 2018-03-24 15:34:33
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 14:50:46 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nikt normalnie nie robi (już) takich układów ładowania, w których
    > tranzystor działa "analogowo".

    no wlasnie mam watpliwosci czy nikt - w telefonach sa przetwornice do
    ladowania ?
    Poza tym to ma byc tranzystor "cyfrowy" - wlacza lub nie, ale swoj
    opor ma.

    A skad taki rozrzut pradu ladowania - na kiepskim kabelku przetwornica
    stale wlaczona ?

    > Przy 1 V i tylko 500 mA to jest pół wata,
    > typowe takie tranzystory są w obudowach np. SOT23 i nie mają żadnego
    > chłodzenia.

    Rozlozone miedzy ladowarke, kabel, tranzystor i baterie.

    A dioda w przetwornicy tez ma swoja moc - chyba ze synchroniczna.

    A widziales w telefonie cewki ?

    > Zresztą zewnętrzne tranzystory stosuje się raczej w większych
    > ładowarkach, do np. 2 A (jedno ogniwo) są raczej ładowarki (impulsowe)
    > na jednym małym scalaku.

    Ale ja o tym, co jest w telefonie.

    Fakt, ze radio w czasie ladowanie mi zakloca ... ale kto wie co -
    ladowarka, przetwornica w telefonie, procesor z przyleglosciami ...

    J.

  • 22. Data: 2018-03-24 15:36:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 14:37:11 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Kable AWG28/24 można kupić.

    Bo jak widac - Lenovo i Samsung kupuje.

    Ale jak ja biedny mam w sklepie sie dowiedziec czy taki kabelek noname
    lub np "hama" uzywa takiego, czy 28 ...

    J.

  • 23. Data: 2018-03-24 18:47:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > no wlasnie mam watpliwosci czy nikt - w telefonach sa przetwornice do
    > ladowania ?

    W każdym innym sprzęcie, który mnie interesował, są. Telefonami raczej
    się nie zajmuję. Każdy inny układ jest jednak bez sensu.

    > A skad taki rozrzut pradu ladowania - na kiepskim kabelku przetwornica
    > stale wlaczona ?

    Kwestia głównie akumulatora, większy akumulator = większy prąd
    ładowania.
    Chociaż w sumie np. 3 Ah / 500 mAh = 6 h, trochę dużo nawet bez brania
    pod uwagę sprawności ładowania.

    > Rozlozone miedzy ladowarke, kabel, tranzystor i baterie.

    No nie, akurat bez baterii. Tranzystor jako element ładowarki.
    Producent nie może zakładać, że na wejściu telefonu będzie miał mniej
    niż 5 V. W sumie może być więcej (nie pamiętam jaka jest tolerancja, ale
    przecież nie zerowa). Są przecież krótkie kable.

    > A dioda w przetwornicy tez ma swoja moc - chyba ze synchroniczna.

    Nie wiem co to jest "dioda synchroniczna", ale normalnie stosuje się
    "diody idealne", czyli właśnie tranzystory MOSFET (z odpowiednim
    sterowaniem). I to nie jest "też", po prostu może być jeden tranzystor
    włączający ładowanie - z np. wejścia USB do ogniwa.
    To wszystko oczywiście w sytuacji bez przetwornicy step-up.

    > A widziales w telefonie cewki ?

    Nie zajmuję się telefonami, ale cewki są powszechnie stosowane
    w przetwornicach. Nie muszą być duże, choć zwykle są znacznie większe
    niż np. typowy rezystor 0201.

    > Fakt, ze radio w czasie ladowanie mi zakloca ... ale kto wie co -
    > ladowarka, przetwornica w telefonie, procesor z przyleglosciami ...

    Swoją drogą, nie powinno zakłócać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2018-03-24 19:05:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Bo jak widac - Lenovo i Samsung kupuje.
    >
    > Ale jak ja biedny mam w sklepie sie dowiedziec czy taki kabelek noname
    > lub np "hama" uzywa takiego, czy 28 ...

    Normalnie, tak jak ze wszystkim innym. Oczywiście oszustwo jest możliwe,
    ale:

    Kabel USB Delock MICRO AM-MBM5P EASY-USB 2.0 3M
    Srednica kabla: 28 AWG i linia danych 24 AWG linii energetycznej

    linia energetyczna :-)

    USB micro USB kabel USB micro USB reversibl e/ dwustronny Assmann
    AK-300122-010-S 1,0m czarny
    średnica przewodu: AWG 24/28

    Zakładam że to znaczy to co myślę że znaczy

    albo np. to:
    AUKEY CB-D5 Black zestaw ultraszybkich kabli
    Długość: 2 szt. 0.3m oraz 2 szt. 1m oraz 1 szt. 2m
    28 AWG data wires
    20 AWG power wires

    AWG 20 to już jest kawałek przewodu.

    BTW czy kable noname nie mają cieńszych przewodów niż AWG 28 to nie
    wiem. Bardzo bym się nie zdziwił.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 25. Data: 2018-03-24 19:14:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 18:47:41 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > W każdym innym sprzęcie, który mnie interesował, są. Telefonami raczej
    > się nie zajmuję. Każdy inny układ jest jednak bez sensu.

    W wiekszych sprzetach jest wieksza pokusa uzycia przetwornicy.
    A tu prad relatywnie maly, zapas napiecia znikomy ...

    > Kwestia głównie akumulatora, większy akumulator = większy prąd
    > ładowania.

    Ale mowa o jednym telefonie.
    Gorszy kabelek - 0.5A, lepszy kabelek - 1.5A.
    Czy przetwornica nie powinna byc brdziej odporna ?

    > No nie, akurat bez baterii.

    Tez. podlaczysz taki rozladowany li-ion pood zasilacz 4.0V, to tez sie
    naladuje, a ze poplynie np 1.5A ... moze wytrzyma.

    > Producent nie może zakładać, że na wejściu telefonu będzie miał mniej
    > niż 5 V. W sumie może być więcej (nie pamiętam jaka jest tolerancja, ale
    > przecież nie zerowa). Są przecież krótkie kable.

    Jest +/-5% czyli +/-0.25V
    Ale to bez kabelka.

    Samsung jak pisalem - delikatnie podnosi pod obciazeniem.

    > Nie wiem co to jest "dioda synchroniczna", ale normalnie stosuje się
    > "diody idealne", czyli właśnie tranzystory MOSFET (z odpowiednim
    > sterowaniem).

    przetwornica synchroniczna, tzn z drugim tranzystorem synchronicznie
    ... no, nie mozna tego nazwac "prostującym".

    > I to nie jest "też", po prostu może być jeden tranzystor
    > włączający ładowanie - z np. wejścia USB do ogniwa.

    No i tak wlasnie podejrzewam - jest jeden tranzystor.
    Tylko ze wtedy wtedy poplynie pradu tyle, ile poplynie.

    Jak chcesz miec stabilniejszy prad, to trzeba przetwornice, czyli
    tranzystor, cewka, i drugi tranzystor lub dioda do "domykania" obwodu.

    > To wszystko oczywiście w sytuacji bez przetwornicy step-up.

    A potem potrzebny step-down, bo jednak napiecie aku mniejsze niz 5V

    > Nie zajmuję się telefonami, ale cewki są powszechnie stosowane
    > w przetwornicach.

    Ale ja konkretnie o telefonach.

    > Swoją drogą, nie powinno zakłócać.

    No ba, CE zobowiazuje, ale jak sie 1A przelacza ...

    J.

  • 26. Data: 2018-03-24 19:32:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 19:05:16 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > Kabel USB Delock MICRO AM-MBM5P EASY-USB 2.0 3M
    > Srednica kabla: 28 AWG i linia danych 24 AWG linii energetycznej

    Namowiles mnie ... tylko znajde krotszy :-)

    > linia energetyczna :-)

    W swietle problemow z ladowaniem - nie jest to takie smieszne.

    > BTW czy kable noname nie mają cieńszych przewodów niż AWG 28 to nie
    > wiem. Bardzo bym się nie zdziwił.

    Ja tez nie.
    Szczegolnie, ze to 0.32mm, a pasuje tam badziej 0.3mm, i to linka.

    Albo w ogole aluminiowe :-(

    J.

  • 27. Data: 2018-03-24 22:49:00
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    tak do wszystkich. mam 4 domowników, do tego jeszcze słuchawki bt... tak
    wiec wziąłem duży zasilacz, powywywałem gniazda usb ze starych obudów PC
    i zrobiłem takie stacje ładujące. nie wiem czy wszyscy wiedzą że
    wydolność pradową telefony sprawdzaja analizując co jest na pinach data
    plus i data minus. Więc ja sprawdziłem wszelkie możliwe kombinacje
    znalezione na internecie. zwarcia, zwarcia przez rezystor i kilka
    dzielników mocy. mając do dyspozycji większe napięcie i step down,
    sprawdzałem też ładowanie powyżje 5v. samsungi s3, s4 wywalają komunikat
    że napięcie zawysokie, nie będa ładowały wcale. tak 5.5v chyba najlepiej
    działa ( z dzielnikiem napięcia d+d-) bo zawsze troszkę "siądzie"
    podczas ładowania. ale potem zdałem sobie sprawę, że jeśli będę dążył do
    ładowania wysokim prądem stosunkowo małej baterii - to jej zrobię
    krzywde. co więcej, w samsungach pojawiła się możliwość ładowania
    bezprzewodowego - z której to intensywnie korzystałem. i to jest chyba
    najlepsze rozwiazanie bo oszczędza gniazdo. możecie powiedziec ze ono
    powinno wytrzymać tysiące połączeń. moze tak, może nie, tymbardziej jak
    przez ten kabel "leci" 1amer a tu znienacka ktoś ten kabelek powolutku z
    gniazda wysuwa....
    Co do szybkiego ładowania. podnoszenie napięcia ma na celu zmiejszenie
    prądu przy zachowaniu tej samej mocy. ale kaman, telefon powinien się
    przestawić na 7.5v (niewielki zysk, zakładając ze w środku telefonu będą
    straty na step-down) albo na 9V. a on na oryginalnej ładowrace i
    oryginalnym kablu - 6v. do dupy z takim ładowaniem. ale tak jak mówiłem
    -stosuje to awaryjnie. 1 amper na 5v - 2 godziny i jest naładowany
    prawie do pełna.
    Reasumując. o ile ładowarka "da" tyle prądu - kabel ma znaczenie. ale
    niema co się doktoryzować, za parę lat telefony będą miały usbc i nikt
    nie będzie pamiętał o problemach z microusb.

    ToMasz

  • 28. Data: 2018-03-25 00:29:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Saturday, March 24, 2018, 2:50:46 PM, you wrote:

> [...]
    > tranzystor działa "analogowo". Przy 1 V i tylko 500 mA to jest pół wata,
    > typowe takie tranzystory są w obudowach np. SOT23 i nie mają żadnego

    W typowych układach ładowania akumulatorów LiIon stosuje się raczej
    układy scalone a nie układy dyskretne z tranzystorami w obudowach
    SOT23. I jak najbardziej pracują one analogowo.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 29. Data: 2018-03-25 11:06:01
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > W typowych układach ładowania akumulatorów LiIon stosuje się raczej
    > układy scalone a nie układy dyskretne z tranzystorami w obudowach
    > SOT23. I jak najbardziej pracują one analogowo.

    Skądinąd bardzo użyteczne i za śmieszne pieniądze:

    http://allegro.pl/modul-ladowania-akumulatorow-tp405
    6-z-zabezp-i7243238796.html

    P.P.

  • 30. Data: 2018-03-25 13:22:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > W wiekszych sprzetach jest wieksza pokusa uzycia przetwornicy.
    > A tu prad relatywnie maly, zapas napiecia znikomy ...

    Ale ja zajmuję się także małym sprzętem, nawet mniejszym niż telefony.
    Przetwornice np. 50 mA. Cewki np. 2x2 mm.

    > Ale mowa o jednym telefonie.
    > Gorszy kabelek - 0.5A, lepszy kabelek - 1.5A.
    > Czy przetwornica nie powinna byc brdziej odporna ?

    Myślę że to uszkodzony kabel, i telefon myśli że można pobrać więcej.
    Można to jednak łatwo sprawdzić.

    > Tez. podlaczysz taki rozladowany li-ion pood zasilacz 4.0V, to tez sie
    > naladuje, a ze poplynie np 1.5A ... moze wytrzyma.

    A dlaczego zasilacz 4.0 V. Bez przetwornicy step-up nie naładuje się,
    pełne napięcie Li-Ion to 4.1 - 4.2 V.
    Rozładowany akumulator Li-Ion to zwykle > 3V (w temperaturze pokojowej).
    Większy prąd (przy stałym oporze) miałbyś przy bardziej normalnym
    napięciu zasilacza.

    No i normalny port USB 2.0 w pececie wyłączy się przy ok. 600 mA.

    > No i tak wlasnie podejrzewam - jest jeden tranzystor.
    > Tylko ze wtedy wtedy poplynie pradu tyle, ile poplynie.

    A nie. Bo jest cewka, a tranzystor nie jest włączony na stałe.

    > No ba, CE zobowiazuje, ale jak sie 1A przelacza ...

    No to co. W pecetach przełącza się 100 A (albo więcej) i radia
    (ani np. wbudowanego audio) nie zakłóca.
    --
    Krzysztof Hałasa