  • 31. Data: 2018-03-25 13:30:37
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> writes:

    > W typowych układach ładowania akumulatorów LiIon stosuje się raczej
    > układy scalone a nie układy dyskretne z tranzystorami w obudowach
    > SOT23. I jak najbardziej pracują one analogowo.

    To ostatnie nie jest to zgodne z moimi doświadczeniami zawodowymi.

    Tzn. oczywiście nie twierdzę, że stosuje się układy dyskretne -
    najczęściej stosuje się przetwornice składające się głównie ze scalaka
    i cewki/trafo (tranzystory przełączające są w środku). W przypadku
    większych konstrukcji tranzystor może być na zewnątrz. Ale nie
    przypominam sobie żadnego przypadku "liniowego" ładowania. To byłoby
    zbyt trudne termicznie, sprawność przetwornicy byłaby zbyt mała
    i tranzystor (a tym bardziej scalak) gotowałby się niepotrzebnie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 32. Data: 2018-03-25 23:32:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Sunday, March 25, 2018, 1:30:37 PM, you wrote:

> [...]
    > zbyt trudne termicznie, sprawność przetwornicy byłaby zbyt mała
    > i tranzystor (a tym bardziej scalak) gotowałby się niepotrzebnie.

    Umówmy się - ja nie będę dyskutował o topologii sieci rozległych a Ty
    nie pouczaj mnie w układach zasilania, bardzo proszę :)

    Najpopularniejsza obecnie ładowarka na świecie zasilana z portu USB
    oparta jest o liniowy układ TP4056 w obudowie SO-8. Typowy prąd
    ładowania 1A. Wcześniej były inne układy - na przykład Linear
    produkuje LTC4054-4.2 - max. 800 mA (teoretycznie, bo praktycznie 700
    mA przy użyciu dodatkowego rezystora 0.25?, 500 mA bez dodatków) w
    obudowie TSOT23 - jak najbardziej liniowe.

    Przetwornice są stosowane przy zasilaniu z wyższych napięć oraz przy
    wyższych prądach. Ciężko sobie wyobrazić analogową realizację QIC 3.0.
    Ale mu tu o prostym ładowaniu z USB...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2018-03-26 14:28:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Ale ja zajmuję się także małym sprzętem, nawet mniejszym niż
    >telefony.
    >Przetwornice np. 50 mA. Cewki np. 2x2 mm.

    Ale w telefonie jednak chcemy przetwornicy na 1000mA.

    >Myślę że to uszkodzony kabel, i telefon myśli że można pobrać więcej.
    >Można to jednak łatwo sprawdzić.

    Nie, to opor.

    Przy czym ten opor na tyle duzy, ze przetwornicy pozostaje sie wlaczyc
    na stale.
    Chyba, ze ma opcje step-up.

    >A dlaczego zasilacz 4.0 V. Bez przetwornicy step-up nie naładuje się,
    >pełne napięcie Li-Ion to 4.1 - 4.2 V.

    Bedzie spadek napiecia na kabelku :-)

    >Rozładowany akumulator Li-Ion to zwykle > 3V (w temperaturze
    >pokojowej).
    >Większy prąd (przy stałym oporze) miałbyś przy bardziej normalnym
    >napięciu zasilacza.
    >No i normalny port USB 2.0 w pececie wyłączy się przy ok. 600 mA.

    A tu sprzeczne informacje sa.
    Norma bodajze mowi, ze nie powinien wiecej niz 100mA dawac bez
    dogadania sie.
    A praktyka, ze czesto da wiecej.

    >A nie. Bo jest cewka, a tranzystor nie jest włączony na stałe.

    >No to co. W pecetach przełącza się 100 A (albo więcej) i radia
    >(ani np. wbudowanego audio) nie zakłóca.

    Ale tam jest ladnie schowane za dwoma ekranami.
    A w telefonie biegnie kabelkiem.

    J.

  • 34. Data: 2018-03-26 18:12:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> writes:

    > Umówmy się - ja nie będę dyskutował o topologii sieci rozległych a Ty
    > nie pouczaj mnie w układach zasilania, bardzo proszę :)

    Skąd pomysł że zajmuję się sieciami rozległymi? Zajmuję się właśnie
    przetwornicami - w pewnym stopniu ;-)

    Przyznaję że nie robię badań statystycznych, no i to nie są akurat
    telefony, chociaż mogą mieć pojedyncze ogniwa i być zasilane z USB.

    > Najpopularniejsza obecnie ładowarka na świecie zasilana z portu USB
    > oparta jest o liniowy układ TP4056 w obudowie SO-8. Typowy prąd
    > ładowania 1A.

    Nie mogę znaleźć tego scalaka w TME, Digikey, Farnellu ani innym
    np. Arrole. Domyślam się, że w Chinach można go dostać praktycznie
    za darmo.

    Mogę przyjąć do wiadomości, że w telefonach jest inaczej niż
    w pozostałym sprzęcie. Jesteś pewien, że w telefonie, który potrafi
    pobrać z ładowarki 2,6 A, także jest liniowa "ładowarka"? Nawet jeśli
    tylko 2 A służy do ładowania, to wydzielenie mocy rzędu 2 W na małym
    scalaku - bez żadnej potrzeby - wydaje mi się raczej abstrakcyjne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 35. Data: 2018-03-26 21:52:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Monday, March 26, 2018, 6:12:55 PM, you wrote:

    > Skąd pomysł że zajmuję się sieciami rozległymi?

    Zbieżność nazwisk :(

    > Zajmuję się właśnie przetwornicami - w pewnym stopniu ;-)

    W jakim?

> [...]
    > Nie mogę znaleźć tego scalaka w TME, Digikey, Farnellu ani innym
    > np. Arrole. Domyślam się, że w Chinach można go dostać praktycznie

    A wystarczyło spróbować na Allegro:
    https://allegro.pl/listing?string=TP4056

    724000 wyników w Google to też za mało?
    https://www.google.com/search?q=TP4056&hl=pl

    Układu Lineara też nie znalazłeś?
    https://www.tme.eu/pl/katalog/#search=ltc4054&s_fiel
    d=parameter_38&s_order=DESC
    https://www.digikey.com/products/en/integrated-circu
    its-ics/pmic-battery-chargers/781?k=LTC4054
    http://pl.farnell.com/linear-technology/ltc4054les5-
    4-2-pbf/charger-battery-li-ion-0-15a-5sot23/dp/21026
    10?ost=LTC4054&ddkey=http%3Apl-PL%2FElement14_Poland
    %2Fsearch

> [...]
    > tylko 2 A służy do ładowania, to wydzielenie mocy rzędu 2 W na małym
    > scalaku - bez żadnej potrzeby - wydaje mi się raczej abstrakcyjne.

    Ale doczytałeś posta, na który odpowiadasz do końca czy tylko obciąłeś
    to co niewygodne?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 36. Data: 2018-03-27 09:29:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..

    >A wystarczyło spróbować na Allegro:
    >https://allegro.pl/listing?string=TP4056

    A propos - co sie uzywa w powerbankach ?

    Bo tam IMO podobnie - przetwornica jest, zeby napiecie z aku podniesc
    do 5V na wyjsciu, ale ładowanie to juz bez przetwornicy ...

    J.

  • 37. Data: 2018-03-27 10:32:45
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Fri, 23 Mar 2018 10:05:55 +0100, w <5ab4c371$0$661$65785112@news.neostrada.pl>,
    JaNus <bez@adresu> napisał(-a):

    > Co ciekawe, ten wychwalany przeze mnie -- wcale nie ma zewnętrznej
    > średnicy jakoś większej, niż kilka z tych słabych. Ale może zamiast
    > zaciskowego łączenia żył z wtyczkami, Lenovo zastosowało ich zgrzewanie
    > / lutowanie. Np srebrem, albo jakimś własnym, patentowym stopem?

    Albo po prostu jest z miedzi a nie wyrobu miedzianopodobnego :)

  • 38. Data: 2018-03-27 11:54:15
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    JaNus <bez@adresu> napisał(-a):

> [...]
    > / lutowanie. Np srebrem, albo jakimś własnym, patentowym stopem?

    Albo po prostu jest z miedzi a nie wyrobu miedzianopodobnego :)

    popularne jest określenie CCA- copper-clad aluminium- aluminium powlekane
    miedzią, spotkałem się też w przewodach ze stalą!! powlekaną aluminium

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 39. Data: 2018-03-27 14:32:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .pl...

    >A propos - co sie uzywa w powerbankach ?
    >Bo tam IMO podobnie - przetwornica jest, zeby napiecie z aku podniesc
    >do 5V na wyjsciu, ale ładowanie to juz bez przetwornicy ...

    Tak a propos ... wygrzebalem z szuflady stara ladowarke,
    z 10 lat ma, ale ciagle w ofercie
    http://sklep.lechpol.pl/towar/urz1134/ladowarka-uniw
    ersalna-tel-mp3/5561

    jakies klopoty z nia byly, wiec wyladowala w szufladzie, ale teraz
    patrze na miernik ... 6-6.3V.
    I na etykiecie, pudelku, oraz jak widac w opisie - tez 6V.

    Troche duzo jak na USB, ale prad tylko 250mA.
    Podlaczylem powerbank, pod obciazenieniem spadla do 5.2V

    ... a w trakcie tego ladowania cos diodka na powerbanku przestala
    swiecic.
    Teraz rozladowuje, moze dlatego, ze naladowany do pelna byl :-)

    J.

  • 40. Data: 2018-03-28 17:12:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Zbieżność nazwisk :(

    To jeszcze bardziej mnie "zbiło z tropu".

    > W jakim?

    Nie pracuję w serwisie telefonów komórkowych, jeśli to masz na myśli.

    Czasem muszę zdiagnozować dlaczego jakaś ładowarka, przetwornica itd.
    (raczej w sensie projektu niż zepsutej sztuki, ale to drugie także)
    nie działa tak jak chcemy. Ostatnio było tego trochę. Ale przyznaję że
    to nie jest moje podstawowe zajęcie. To ostatnie to zresztą dość rozmyta
    sprawa.

    > A wystarczyło spróbować na Allegro:
    >
    > 724000 wyników w Google to też za mało?

    Nie chodziło mi o istnienie scalaka, tylko o jego dostępność. Na Allegro
    dużo trudniej się kupuje, w szczególności w mojej sytuacji. Przecież
    napisałem o Chinach, chyba jasne że w kontekście produkcji/serwisu
    urządzeń elektronicznych i dostępności elementów do nich.

    > Układu Lineara też nie znalazłeś?

    Nie szukałem go, bo to tym bardziej nie układ, którym mogę pobrać 2600 mA
    z ładowarki USB.
    Tak jak napisałem, nie specjalizuję się w telefonach, ale mogę przyjąć
    do wiadomości, że te ładowane prądem do 1 A jednak często używają
    liniowych stabilizatorów ładowania (fajnie byłoby jednak znać źródło tej
    informacji). Mimo że przetwornica impulsowa jest w takim przypadku
    znacznie lepsza, bo telefon jest urządzeniem, w którym każdy -
    wydawałoby się - tracony mW jest istotny (na tyle to jednak widziałem
    telefony w środku).

    Tu mamy jednak 2.6 A. Istnieje oczywiście możliwość, że to jakiś
    nieprawdziwy wynik, nie wiemy zbyt wiele o tym pomiarze.

    > Ale doczytałeś posta, na który odpowiadasz do końca czy tylko obciąłeś
    > to co niewygodne?

    Tzn. konkretnie co było dla mnie niewygodne? I w jakim sensie coś
    w przypadkowej dyskusji w Usenecie może być niewygodne? Szczerze wydaje
    mi się, że nie przegapiłem niczego istotnego dla sprawy.
    --
    Krzysztof Hałasa