  • 41. Data: 2018-03-28 17:54:53
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl> writes:

    > popularne jest określenie CCA- copper-clad aluminium- aluminium
    > powlekane miedzią,

    Opisują to nawet jako "miedź CCA" :-(

    > spotkałem się też w przewodach ze stalą!! powlekaną
    > aluminium

    Tego nie widziałem, ale widziałem stal pokrywaną miedzią, w kablach UTP
    (drut do okablowania strukturalnego). A może to była linka UTP?

    Kabelek USB jest raczej miedziany - linka składająca się z cienkich
    drucików, i być może nawet nie ma z nim żadnego problemu (ew. druciki są
    za cienkie). "Zwykłe" telefony biorą ze "zwykłych" ładowarek tylko
    ok. 500 mA i to zresztą też jest umiarkowanie zgodne ze standardem USB
    (taki prąd urządzenie może pobierać tylko w stanie "configured", co
    wymaga negocjacji z ładowarką, po wykryciu jej przez jakiś np. pomiar
    rezystancji).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 42. Data: 2018-03-28 18:58:22
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    > Opisują to nawet jako "miedź CCA" :-(

    > Tego nie widziałem, ale widziałem stal pokrywaną miedzią, w kablach UTP
    > (drut do okablowania strukturalnego). A może to była linka UTP?

    oj miedzią miało być oczywiście. I fakt, skrętkę taką widziałem (na 100Mbit
    na krótkich odcinkach nawet działało) oraz gorącą żyłę w koncentryku
    'satelitarnym';)

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 43. Data: 2018-03-28 20:10:49
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-03-28 o 18:58, tck pisze:

> [...]
    >>

    > oj miedzią miało być oczywiście. I fakt, skrętkę taką widziałem (na
    > 100Mbit na krótkich odcinkach nawet działało) oraz gorącą żyłę w

    Mam w domu kabel płaski telefoniczny 4 żyły linki pomiedziowane
    twarde chyba stalowe. Rezystancja jednej żyły 15m około 15?.
    Sam się zdziwiłem gdy dzwoniłem na teście ciągłości żyły i nic
    nie mogłem znaleźć. Zdesperowany przełączyłem na rezystancję i dopiero
    doszedłem że te żyły mają taką rezystancję.
    Inny kabel płaski telefoniczny z pl hurtowni na 15m miał bodajże
    na 15m żyle ok 3?.

    --
    pzdr, j.r.

  • 44. Data: 2018-03-29 10:17:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "tck" napisał w wiadomości grup

    >oj miedzią miało być oczywiście. I fakt, skrętkę taką widziałem (na
    >100Mbit na krótkich odcinkach nawet działało) oraz gorącą żyłę w
    >koncentryku 'satelitarnym';)

    Tam sie to nawet sprawdza, bo "glebokosc wnikania" przy 100+MHz jest
    znikoma.

    Ale PoE nie zadziala :)

    J.

  • 45. Data: 2018-03-29 10:31:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> writes:
    >To jeszcze bardziej mnie "zbiło z tropu".

    Był taki jeden Krzysztof Hałasa, zasluzony dla polskiego internetu i
    czesto udzielajacy sie na newsach ...

> [...]
    >2600 mA
    >z ładowarki USB.
    >Tak jak napisałem, nie specjalizuję się w telefonach, ale mogę
    >przyjąć
    >do wiadomości, że te ładowane prądem do 1 A jednak często używają
    >liniowych stabilizatorów ładowania (fajnie byłoby jednak znać źródło
    >tej
    >informacji). Mimo że przetwornica impulsowa jest w takim przypadku
    >znacznie lepsza, bo telefon jest urządzeniem, w którym każdy -
    >wydawałoby się - tracony mW jest istotny (na tyle to jednak widziałem

    Przy ladowaniu juz nie jest istotny.

    Poza tym jesli mamy napiecie akumulatora 3.6-4.2V, a napiecie
    zasilacza 4.75-5.25V,
    to niewiele jest do wytracenia, ani do zyskania,
    szczegolnie jesli wziac pod uwage opornosc kabla ...

    >Tu mamy jednak 2.6 A. Istnieje oczywiście możliwość, że to jakiś
    >nieprawdziwy wynik, nie wiemy zbyt wiele o tym pomiarze.

    Te 2.6A to pewnie ze stosowna ladowarka i kablem ... i pewnie w
    telefonie juz nie bardzo jest co wytracac :-)

    J.

  • 46. Data: 2018-03-29 12:33:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Był taki jeden Krzysztof Hałasa, zasluzony dla polskiego internetu i
    > czesto udzielajacy sie na newsach ...

    Bez przesaaady, a poza tym sieci rozległe? To zawsze był margines,
    niezbędny, ale margines.
    Z tym zasłużeniem i częstym udzielaniem się w Usenecie i w innych
    miejscach (był taki pies jakiś chyba, RoMan z pewnością pamięta)
    - moje źródła wskazują, że brało w tym udział sporo ludzi, ja akurat
    chyba w niewielkim stopniu.

    > Przy ladowaniu juz nie jest istotny.

    Jednak jest. Nie chodzi mi o straty mocy, ale o ciepło.

    > Poza tym jesli mamy napiecie akumulatora 3.6-4.2V, a napiecie
    > zasilacza 4.75-5.25V,
    > to niewiele jest do wytracenia, ani do zyskania,
    > szczegolnie jesli wziac pod uwage opornosc kabla ...

    Ale nie możemy jej brać pod uwagę, wystarczy że ktoś sobie kupi kabel
    taki jak znalazłem, AWG-20 30 cm. I ładowarkę 6 V, mamy napisać mu że za
    duże napięcie? Jest to raczej wyjście awaryjne, podobnie jak
    zmniejszenie prądu ładowania do minimum.

    BTW są też kable kilkucentymetrowe (nie wiem co w środku). Używałem
    takich do podpinania ładowarek bezprzewodowych, gdy z normalnym kablem
    nie chciały działać. Te ładowarki akurat robiły na początku test
    obciążenia prądem ok. 1 A, więc jeśli były podpięte do peceta z USB 2.0,
    albo np. kabel miał za duży opór, albo zasilacz miał minimalnie
    mniejsze napięcie lub cośtam jeszcze się nie udało, to wiadomo jak się
    to kończyło (wymyśliłem obejście polegające na wyjęciu wtyczki na
    ok. 100 ms).

    BTW Nokia (w sensie marki, raczej made by MS), zasilacza nie było
    w zestawie, a w instrukcji było pokazane podpinanie do portu USB 2.0
    w PC. Datasheet scalaka (TI, nie żadne #$%#$) nie wspominał o funkcji
    takiego testu wydajności w ogóle, a tranzystor zwierający zasilanie był
    podpięty do pinu "reserved" :-)
    Aaa, i jeszcze w poprzedniej wersji tego scalaka (piny 1:1 z wyjątkiem
    "reserved" itd), ten pin służył do komunikacji z MSP430, który miał za
    zadanie IIRC przechowywanie stanu ładowarki podczas chwilowego zaniku
    zasilania, czy jakoś tak.

    > Te 2.6A to pewnie ze stosowna ladowarka i kablem ... i pewnie w
    > telefonie juz nie bardzo jest co wytracac :-)

    Na pewno z właściwą ładowarką, ale taka musiała być. W telefonie może
    w skrajnym przypadku być potrzeba wytracenia 3 V :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 47. Data: 2018-03-29 12:57:36
    Temat: [OT] Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Thu, 29 Mar 2018 12:33:45 +0200, Krzysztof Halasa pisze:
> [...]
    > miejscach (był taki pies jakiś chyba, RoMan z pewnością pamięta)
    > - moje źródła wskazują, że brało w tym udział sporo ludzi, ja akurat

    Może i brało w tym udział sporo ludzi, ale nie od każdego dało się
    uzyskać sensowną odpowiedź bez puszenia się, jeśli zadawało się pytanie
    nieco odstające rangą od problemów ogólnoświatowych.

    Dlatego u mnie masz wysoki score do końca USENETu. :)

    k.

  • 48. Data: 2018-03-29 14:30:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Tego jeszcze wcześniej nie zauważyłem:

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale w telefonie jednak chcemy przetwornicy na 1000mA.

    Właśnie - tym bardziej przetwornica impulsowa ma sens (a nawet pewnego
    sensu nabiera przetwornica step-up).

    > Nie, to opor.
    >
    > Przy czym ten opor na tyle duzy, ze przetwornicy pozostaje sie wlaczyc
    > na stale.
    > Chyba, ze ma opcje step-up.

    No ale większy opór -> mniejszy prąd. Teoretycznie telefon nie powinien
    pobrać więcej niż 500 mA, bez dodatkowego porozumienia z ładowarką
    (zasilaczem).
    No chyba że "to opór" oznacza, że opór między DP i DM (albo gdzie tam on
    ma być, lub np. napięcie na tych liniach) akurat jest z tym kabelkiem
    taki, jaki powinien być w przypadku "specjalnej" ładowarki. To miałem na
    myśli pisząc o uszkodzeniu.

    > A tu sprzeczne informacje sa.
    > Norma bodajze mowi, ze nie powinien wiecej niz 100mA dawac bez
    > dogadania sie.
    > A praktyka, ze czesto da wiecej.

    Tak czysto teoretycznie, w USB 2.0, to nawet znacznie mniej.

    Każde urządzenie może (po prostu) pobierać max 500 uA :-)

    100 mA to limit obowiązujący po zauważeniu urządzenia przez hosta
    i następnie po jego resecie. Wymaga to podniesienia DP lub DM (zależnie
    od szybkości low-speed/full-speed i następnie ew. high-speed). "Głupie"
    urządzenia tego nie robią, bo host przystępuje następnie do odczytywania
    deskryptorów, a to by śmieciło niepotrzebnie w logach. Nie ma gwarancji,
    że host dysponuje takim prądem.

    500 mA to limit obowiązujący dla normalnie włączonego urządzenia, po
    odczytaniu deskryptorów (w szczególności deskryptora określającego max
    pobór prądu) i przydzieleniu adresu. Oczywistym jest, że "głupie"
    urządzenia tego nie mogą robić. Nie ma też żadnej gwarancji, że host
    może dać tyle prądu, chociaż oczywiście pecety normalnie dają, zwykle
    nawet w czasie uśpienia.

    Natomiast telefony (nawet wyłączone) negocjują z hostem USB, i dopiero
    wtedy włączają ładowanie. Oszczędza to także złącze USB.
    Np.:
    Device Descriptor:
    Configuration Descriptor:
    bmAttributes 0x80 (Bus Powered)
    MaxPower 500mA

    Tyle teoria. W praktyce m.in. pecety mają w zasilaniu "bezpiecznik",
    np. LM3526 albo inny np. MIC2506, który po przekroczeniu maksymalnego
    prądu wyłącza się, i sygnalizuje to hostowi (linia OC). Pamiętam, że
    kiedyś mierzyłem to, i dla jakichś scalaków wyszło, że wyłączają się
    przy ok. 600 mA (USB 2.0) i 1200 mA (USB 3.0). Te scalaki mogą wyłączyć
    się także temperaturowo (aczkolwiek to nie są tranzystory pracujące
    liniowo, to są zwykłe switche). Oczywiście te scalaki nie mają pojęcia
    o stanie urządzenia USB, więc w praktyce nawet zwykłą żarówką da się
    pobierać z peceta (ale niekoniecznie z mniejszego urządzenia) pół
    ampera. Np. ja zasilam sobie diodę LED (taką lampkę) z oscyloskopu
    i ten ostatni w ogóle o tym nie wie.

    > Ale tam jest ladnie schowane za dwoma ekranami.
    > A w telefonie biegnie kabelkiem.

    Na płycie głównej, za dwoma ekranami? No nie wiem. Może i coś tam czasem
    jest zaekranowane, ale normalnie to codec HD audio (np. Realteka ALCxxx)
    jest normalnie widoczny na PCB. Podobnie główna przetwornica CPU.

    Tzn. oczywiście każdy sygnał zawsze zakłóca każdy. Jest tylko różnica
    ilościowa.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 49. Data: 2018-03-29 15:58:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Właśnie - tym bardziej przetwornica impulsowa ma sens (a nawet
    >pewnego
    >sensu nabiera przetwornica step-up).

    Ale czy cewka 2x2 mm starczy ?

> [...]
    >(zasilaczem).
    >No chyba że "to opór" oznacza, że opór między DP i DM (albo gdzie tam

    opor oznacza kabel i inne elementy w obwodzie.
    Powiedzmy ze telefon sie zdecyduje pobrac wiecej, lub jest taki glupi
    ze nic nie decyduje tylko bierze ile daja,
    przy 5V zasilacza, 4V na akumulatorze, 1V spadku na kablu stabilizuje
    sie 1A ... i po co przetwornica ?

    No chyba, ze chcesz taka, co pociagnie np 3A przy 3V na gniezdzie, i
    przerobi na 2A przy 4.2V ...

    >ma być, lub np. napięcie na tych liniach) akurat jest z tym kabelkiem
    >taki, jaki powinien być w przypadku "specjalnej" ładowarki. To miałem
    >na
    >myśli pisząc o uszkodzeniu.

    To "dogadanie" to czesto zwarcie pinow danych ... predzej sie zdarzy
    urwanie kabelka niz takie zwarcie.
    A nawet jak sie zdarzy, to wyjdzie "zwykla ladowarka", ktora tez juz
    ma ponad 500mA, i piny ma pewnie zwarte we wtyczce.

    Choc moze fantazja konstruktorow poniosla, i wymyslili cos
    ambitniejszego, co jednoczesnie moze byc zasymulowane prostym
    uszkodzeniem kabla.

    Cos mi chodzi po glowie, ze iphone potrafil spalic port w macbooku,
    ale to bylo bardziej skomplikowane
    https://www.theverge.com/2016/2/4/10916264/usb-c-rus
    sian-roulette-power-cords

> [...]

    >max
    >pobór prądu) i przydzieleniu adresu. Oczywistym jest, że "głupie"

    I co wtedy ? 100mA czy 0.5mA ?

    0.5mA to moze byc za malo, zeby urzadzenie wystartowalo w oszczednym
    trybie i dalo sie odczytac deskryptor.
    A masa latarek czy wentylatorkow bierze tak na oko przynajmniej 50mA.

    >Natomiast telefony (nawet wyłączone) negocjują z hostem USB, i
    >dopiero
    >wtedy włączają ładowanie. Oszczędza to także złącze USB.

    A jak sie nie wynegocjuje, to mysla ze glupia ladowarka i tez wlaczaja
    ladowanie :)

    Ale moze sie ograniczaja do 500mA.
    Bo chyba nie do 100 ... w sumie, to chyba mozna zalozyc, ze kabelek
    jest dobry, i jakby byl komputer, to negocjacja by sie udala.

    >Na płycie głównej, za dwoma ekranami? No nie wiem.

    No, tam to za jednym. Ale czy 100A ?

    Za to w zasilaczu prady duze ... ale obudowy dwie.

    Na plycie to ponoc jakies wielofazowe przetwornice, moze sie to
    przelaczanie znosi w duzej czesci ?

    >Może i coś tam czasem
    >jest zaekranowane, ale normalnie to codec HD audio (np. Realteka
    >ALCxxx)
    >jest normalnie widoczny na PCB. Podobnie główna przetwornica CPU.

    Ale bylo o radiu.
    Codec audio inna bajka - choc przyznaje, ze i tu zaklocac powinno.

    J.

  • 50. Data: 2018-03-29 16:14:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >miejscach (był taki pies jakiś chyba, RoMan z pewnością pamięta)
    >- moje źródła wskazują, że brało w tym udział sporo ludzi, ja akurat

    Jakos jednak i RoMan i ja pamietamy :-)

    Gogle twierdzi ze nazwisko popularne ... ale jak rozumiem - to nie Ty
    https://pl.linkedin.com/in/krzysztof-hałasa-279b69a4

    >Jednak jest. Nie chodzi mi o straty mocy, ale o ciepło.

    Moj Samsung goracy. Od grania, nie od ladowania :)

    >Ale nie możemy jej brać pod uwagę, wystarczy że ktoś sobie kupi kabel
    >taki jak znalazłem, AWG-20 30 cm. I ładowarkę 6 V,

    Moze mu napiecie w tej ladowarce spadnie do 4.8V :)

    >mamy napisać mu że za
    >duże napięcie? Jest to raczej wyjście awaryjne, podobnie jak
    >zmniejszenie prądu ładowania do minimum.

    Nokia i SE mi wypisywaly.
    Co dalej to trudno ustalic - chyba przechodzily na ladowanie
    impulsowe.

    Co zreszta sugeruje, ze przetwornicy nie mialy - bo po co by wypisywac
    ze jest 6V ?

    >BTW są też kable kilkucentymetrowe (nie wiem co w środku).

    Taa, kupilem taki jeden z powerbankiem ... imo - do PB to powinni dac
    dobry kabel, a nie takie g*, przez ktore PB jest bezuzyteczny :-)
    Ale moze Chinczyk stwierdzil, ze skoro w metrowym kablu "wystarcza"
    AWG28, to w takim krotkim wystarczy AWG30 ...

> [...]
    >w PC. Datasheet scalaka (TI, nie żadne #$%#$) nie wspominał o funkcji
    >takiego testu wydajności w ogóle, a tranzystor zwierający zasilanie

    Nokia w sensie prawdziwym dlugo miala wlasne ladowarki.
    I nawet jak w C6 mialem USB, i firmowy kabelek chyba z 15cm, to
    ladowania przez USB nie przewidziano.

    >Na pewno z właściwą ładowarką, ale taka musiała być. W telefonie może
    >w skrajnym przypadku być potrzeba wytracenia 3 V :-)

    Hm, baterie chyba rozladowuja do 3.3V, potem telefon sie wylacza.
    Pod pradem ladowania to ona chyba podskoczy w gore, powiedzmy do 3.8V,
    i juz niewiele mamy do wytracenia.
    Szczegolnie jak w kablu 2.6A plynie ...

    J.