  • 51. Data: 2018-03-29 19:33:06
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, March 29, 2018, 4:14:56 PM, you wrote:

    [...]

    > Gogle twierdzi ze nazwisko popularne ... ale jak rozumiem - to nie Ty
    > https://pl.linkedin.com/in/krzysztof-hałasa-279b69a4
    Raczej taki link: https://www.linkedin.com/in/krzysztof-ha%C5%82asa-27
    9b69a4/

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 52. Data: 2018-03-29 19:41:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    >Raczej taki link:
    >https://www.linkedin.com/in/krzysztof-ha%C5%82asa-2
    79b69a4/

    Ani jeden, ani drugi mi teraz nie dziala - tzn chce, abym sie
    zalogowal

    Byc moze ... w pierwszy wchodzilem przez google ...

    J.

  • 53. Data: 2018-03-29 20:41:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale czy cewka 2x2 mm starczy ?

    Kwestia także częstotliwości. Ale jest znaczna szansa.

    > opor oznacza kabel i inne elementy w obwodzie.
    > Powiedzmy ze telefon sie zdecyduje pobrac wiecej, lub jest taki glupi
    > ze nic nie decyduje tylko bierze ile daja,
    > przy 5V zasilacza, 4V na akumulatorze, 1V spadku na kablu stabilizuje
    > sie 1A ... i po co przetwornica ?

    Ale to wciąż wersja optymistyczna (z punktu widzenia regulatora).

    > No chyba, ze chcesz taka, co pociagnie np 3A przy 3V na gniezdzie, i
    > przerobi na 2A przy 4.2V ...

    A to też byłoby fajne.
    W wielu konstrukcjach tak jest, bo np. akumulator 7,2 V trudno się
    ładuje bez tego. Ale to raczej nie w telefonie.

    > To "dogadanie" to czesto zwarcie pinow danych ... predzej sie zdarzy
    > urwanie kabelka niz takie zwarcie.

    Samo zwarcie - nie wiem. Raczej jakiś opór albo dzielnik. Takie
    rozwiązania przynajmniej widziałem.

    > Choc moze fantazja konstruktorow poniosla, i wymyslili cos
    > ambitniejszego, co jednoczesnie moze byc zasymulowane prostym
    > uszkodzeniem kabla.

    Właśnie.

    > Cos mi chodzi po glowie, ze iphone potrafil spalic port w macbooku,
    > ale to bylo bardziej skomplikowane
    > https://www.theverge.com/2016/2/4/10916264/usb-c-rus
    sian-roulette-power-cords

    Przypisują tam winę kablom, co oczywiście może mieć pewien sens, ale nie
    taki, że ma prawo spalić się port w laptopie. Najprawdopodobniej Jabłko
    (albo jacyś chińscy lub inni indyjscy projektanci pracujący dla niego)
    skwasili projekt i tyle. Inna sprawa że nie wiem ile razy podpinałem
    różne wynalazki do USB 2 i 3 (w tym np. same płytki, na których
    powstawały zwarcia m.in. zasilania i wszelkie inne efekty) i wygląda, że
    jeden port w pececie mam uszkodzony - ale akurat zasilanie działa.

    > I co wtedy ? 100mA czy 0.5mA ?

    To drugie, rzecz jasna.

    > 0.5mA to moze byc za malo, zeby urzadzenie wystartowalo w oszczednym
    > trybie i dalo sie odczytac deskryptor.

    Owszem. Dlatego na tym etapie można pobierać już 100 mA. Ale wcześniej
    trzeba podnieść DP lub DM (zależnie od szybkości). W niektórych
    rozwiązaniach jest to tylko stały pull-up, chociaż najlepsze to to nie
    jest.

    > A masa latarek czy wentylatorkow bierze tak na oko przynajmniej 50mA.

    Ano. Ale nie jest to zgodne ze standardem.

    > A jak sie nie wynegocjuje, to mysla ze glupia ladowarka i tez wlaczaja
    > ladowanie :)

    Nie wiem, możliwe.

    > Ale moze sie ograniczaja do 500mA.
    > Bo chyba nie do 100 ... w sumie, to chyba mozna zalozyc, ze kabelek
    > jest dobry, i jakby byl komputer, to negocjacja by sie udala.

    Zwykle tak. Ale są wyjątki - komputer (raczej nie pecet) może mieć
    zasilanie wprost z 5V, a host USB może jeszcze nie działać. To też nie
    jest zgodne ze standardem (host "MUSI" mieć zabezpieczenie), ale
    spotkałem się z takimi zabawkami.

    > No, tam to za jednym. Ale czy 100A ?

    CPU do 200 W, karta graficzna ze dwa razy tyle+ - myślę że spokojnie.
    Plus układy 2 * CPU + 4 * GPU :-)

    Ale nawet ułamek tego prądu to jest sporo.
    Inna sprawa - są płyty, które mają z tym problemy.

    > Na plycie to ponoc jakies wielofazowe przetwornice, moze sie to
    > przelaczanie znosi w duzej czesci ?

    CPU po przejściu w tryb idle (co może się dziać np. tysiąc razy na
    sekundę) przestaje nagle pobierać prąd :-)
    Oczywiście zależy to od kilku czynników, ale tak wydaje mi się lepiej
    niż ciągnąć prąd stale.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 54. Data: 2018-03-29 20:48:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Moj Samsung goracy. Od grania, nie od ladowania :)

    A, na to rady nie ma. Mam te same spostrzeżenia.

    > Nokia i SE mi wypisywaly.
    > Co dalej to trudno ustalic - chyba przechodzily na ladowanie
    > impulsowe.
    >
    > Co zreszta sugeruje, ze przetwornicy nie mialy - bo po co by wypisywac
    > ze jest 6V ?

    Nigdy się z tym nie spotkałem. Z "błędem ładowania" - owszem, ale nigdy
    nie wiązałem tego z temperaturą regulatora ani ze zbyt wysokim napięciem.
    No i długo nieużywane telefony jakoś potrafiły wyciągnąć stary
    akumulator z zapaści (możliwe że małym prądem).

    Pamiętam też że kiedyś miałem ładowarkę do NiMH (stary telefon
    z ubiegłego wieku) i tam było ładowanie impulsowe (wtedy jakaś nowość).

    > Nokia w sensie prawdziwym dlugo miala wlasne ladowarki.
    > I nawet jak w C6 mialem USB, i firmowy kabelek chyba z 15cm, to
    > ladowania przez USB nie przewidziano.

    Tzn. to była ładowarka bezprzewodowa.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 55. Data: 2018-03-29 21:32:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2018 20:48:00 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nigdy się z tym nie spotkałem.

    Moze dlatego, ze mialem ladowarke 6V, czy druga od Samsunga, co
    podnosila napiecie.

> [...]
    > No i długo nieużywane telefony jakoś potrafiły wyciągnąć stary
    > akumulator z zapaści (możliwe że małym prądem).

    IMO nie wszystkie, ostatni chyba dwa dni usilowal, zanim naladowalem
    bezposrednio.

    Moje podejrzenia/wnioski z obserwacji sa takie:
    -zeby zadzialalo glowne ladowanie musi dzialac procesor.
    -procesor sie przy niskim napieciu nie uruchomi,
    -telefon owszem - bez procesora laduje malym pradem, ale przy glebiej
    rozladowanej baterii nawet tego nie.

    przy czym:
    -do ladowania malym pradem nie trzeba przetwornicy - opornik
    wystarczy,
    -jest zalecenie, aby nie zostawiac li-ion "pod napieciem", tylko
    przerwac ladowanie ... to moze i ten opornik przeszkadza
    -choc pewnie bez problemu by sie dobralo odpowiednio, albo uzylo
    scalaczka.

    J.

  • 56. Data: 2018-03-29 21:58:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2018 20:41:20 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Ale to wciąż wersja optymistyczna (z punktu widzenia regulatora).

    IMO dosc realistyczna :-)

    > A to też byłoby fajne.

    Tylko potem musi obnizac.
    Nie lubie SEPIC - tzn. nie rozumiem, wiec nie lubie :-)

    > Samo zwarcie - nie wiem. Raczej jakiś opór albo dzielnik. Takie
    > rozwiązania przynajmniej widziałem.

    Cytujac za wiki
    https://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_Battery_Chargi
    ng

    "The charging device identifies the type of port through non-data
    signaling on the D+ and D- signals immediately after attach. A DCP
    simply has to place a resistance not exceeding 200 ? across the D+ and
    D- signals"

    "not exceeding" oznacza, ze i zwarcie jest dobre.
    Podejrzewam zreszta, ze telefon mialby drobny problem techniczny
    zmierzyc mniejszy opor - tzn trzeba by jakis specjalny omomierz
    zaprojektowac i dolozyc to ukladu.

    Podejrzewam takze, ze Chinczycy robia specjalne wtyczki z takim
    zwarciem.

    A dzielniki
    http://www.obddiag.net/usb-power.html

> [...]
    > taki, że ma prawo spalić się port w laptopie. Najprawdopodobniej Jabłko
    > (albo jacyś chińscy lub inni indyjscy projektanci pracujący dla niego)

    Jesli port jesli policzony na 500mA z zapasem, a telefon blednie
    rozpozna i pociagnie 2A jak z ladowarki ... to roznie moze byc.
    Choc oczywiscie port powinien byc zabezpieczony.
    A jesli zabezpieczenie jest topikowym bezpiecznikiem, to bez lutownicy
    port spalony :-)

    A tu jeszcze USB-C, gdzie jakies skomplikowane protokoly ...

> [...]
    > powstawały zwarcia m.in. zasilania i wszelkie inne efekty) i wygląda, że
    > jeden port w pececie mam uszkodzony - ale akurat zasilanie działa.

    Hm, zwarcia nie powinny danych uszkodzic.
    Chyba ze plytka podlaczyla pod +5V, a kosc z gatunku "co najwyzej
    3.3V"

    Nadal IMO 0.5mA to troche malo.

    J.

  • 57. Data: 2018-03-30 18:33:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    9b69a4/

    > Ani jeden, ani drugi mi teraz nie dziala - tzn chce, abym sie
    > zalogowal

    Mi też żaden nie działa, ale Google pisze tam o jakimś Bluesofcie
    - nie mam pojęcia co to jest.

    Swoją drogą, nie wiem jaki związek ze sprawą ma ten wydział CIA :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 58. Data: 2018-03-30 18:45:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Moze dlatego, ze mialem ladowarke 6V, czy druga od Samsunga, co
    > podnosila napiecie.

    Możliwe. Ale podejrzewam, że ja też używałem ładowarek o większym
    napięciu. Nie wiem tego na pewno, ale biorąc pod uwagę to, że wiele
    innych ładowarek ma większe napięcie (bez obciążenia), myślę że te
    z wyjściem "USB" też czasem takie są.

    > Moje podejrzenia/wnioski z obserwacji sa takie:
    > -zeby zadzialalo glowne ladowanie musi dzialac procesor.

    Tak przypuszczam.

    > -procesor sie przy niskim napieciu nie uruchomi,

    Przy całkiem martwym akumulatorze... Faktem jest, że one nie chcą się
    odpalać bez akumulatora. Natomiast jakieś tam telefony (androidowe
    i wcześniejsze) odpalały się z akumulatorem całkowicie rozładowanym
    (długie leżenie w szufladzie) po podpięciu ładowarki.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 59. Data: 2018-03-30 20:08:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > IMO dosc realistyczna :-)

    Jasne - tyle że są i inne równie realistyczne.

    > A dzielniki
    > http://www.obddiag.net/usb-power.html

    Coś takiego właśnie miałem na myśli.

> [...]
    > Choc oczywiscie port powinien byc zabezpieczony.
    > A jesli zabezpieczenie jest topikowym bezpiecznikiem, to bez lutownicy

    Wiem, że to zabrzmi niewiarygodnie, ale standard USB wymaga
    zabezpieczenia, które ma się samo włączać po ustąpieniu zwarcia.

    > A tu jeszcze USB-C, gdzie jakies skomplikowane protokoly ...

    Przyznaję, że z USB-C mam doświadczenia takie, że jest taki jeden
    port w jednym moim pececie. Ale mimo wszystko, żadne przewody nie
    powinny spalić portu. Może jeszcze w jakimś chińskim noname, ale
    nie w sprzęcie za XXXX zł, a tym bardziej nie w takim za 4 * XXXX zł.

    > Nadal IMO 0.5mA to troche malo.

    Dla pullupa, wystarczy bez problemu. Dla jakiegoś tam power supervisora,
    także. Nawet Cortex-M potrafi wstać przy 0,5 mA (np. STM32L4: "Dynamic
    run mode: down to 36 ?A/MHz").
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 60. Data: 2018-03-31 11:55:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl> napisał w wiadomości
    > popularne jest określenie CCA- copper-clad aluminium- aluminium powlekane
    > miedzią, spotkałem się też w przewodach ze stalą!! powlekaną aluminium

    Niejeden raz spotkałem w taniej chińszczyźnie, gdzie miedź była na stalowym
    drucie. Ani tego normalnie pod zacisk, ani zlutować...
    Ale glin na stali? Hmm... nie ma to zabezpieczać przed korozją?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...